Ännu en fråga: Nersläppning av fisk

#1 - 24 juni 2008 05:45
Hej!
Då var det ännu en fråga. I vilken ordning föreslår ni att jag ska stoppa ner denhär fisken i ett 100 l? För jag hörde ju i en annan tråd att man skulle ta några i taget,c så vill höra vilka som är mest praktiskt att ösa ner först, och sen hur länge innan man öser ner nästa bästa, tex. kardinaltetrorna, osv.

3 St svärdbärare
5 st Guppy
15 st Kardinaltetror
2 st Blackmolly
2 st malar (0-5 centimeter, ve inte vilka ännu>)
#2 - 24 juni 2008 06:08
JojjeN skrev:
Hej!

Då var det ännu en fråga. I vilken ordning föreslår ni att jag ska stoppa ner denhär fisken i ett 100 l? För jag hörde ju i en annan tråd att man skulle ta några i taget,c så vill höra vilka som är mest praktiskt att ösa ner först, och sen hur länge innan man öser ner nästa bästa, tex. kardinaltetrorna, osv.

3 St svärdbärare

5 st Guppy

15 st Kardinaltetror

2 st Blackmolly

Jag startade upp mitt kar med mollys men jag hade 4st såna då. Så kör på guppy eftersom dem är 5st. Så skulle jag ha gjort.
#3 - 24 juni 2008 06:14
Släpp i Guppy och malarna först, när du haft dem c:a 1 vecka så kan du släppa i Black Molly. Kardinaltetrorna skall du släppa i sist.
Köp en nitrittest och kolla vattnet alternativt ta med dig ett vattenprov till akvarieaffären.
Lycka till
#4 - 24 juni 2008 07:17
Tack! Gör såhär:

Andra veckan i Augusti ca släpper jag i Guppy och Malar, 3:e veckan Blackmolly och svärdbärare, och sista veckan kardinaltetrorna.
#5 - 24 juni 2008 09:58
JojjeN skrev:

det finns inga malar tror jag som är bara 5 cm vi vuxen ålder. om du ska ha en ancistrus (bästa städaren enligt mej) så blir den ca 12 cm när den är fullvuxen. fast inga utav mina har blivit så stora ;)
#6 - 24 juni 2008 16:55
Naugthy skrev:
det finns inga malar tror jag som är bara 5 cm vi vuxen ålder. om du ska ha en ancistrus (bästa städaren enligt mej) så blir den ca 12 cm när den är fullvuxen. fast inga utav mina har blivit så stora ;)

Det finns, sök bara här på artbeskrivningarna. =)
#7 - 24 juni 2008 17:01
Hum, föredrar inte Black Mollys bräckvatten, dvs. en aning salt? Vet inte om det krävs men. Samtidigt som malar absolut inte gillar salt. Rätta mig gärna om jag har fel, det kanske går med mollys utan salt i vattnet.

MVH Johan
#8 - 24 juni 2008 17:04
BM ska må bra även utan salt vad jag hört från djuraffären, och han där brukar veta vad han säger. Han har varit ägare för djuraffären i nästan 40 år, och går att lita på. Men man vet ju aldrig.

Vad säger ni andra om det?
#9 - 24 juni 2008 17:16
Salt är inte nödvänligt till alla BM det bror på hur och var de odlats om jag förstått saken rätt.:)

Mvh
Markus i malmoe
#10 - 30 juni 2008 11:20
Att ha i 1 tsk salt per 100 L innan isättningen är dock inte helt fel..

Det är mer skonsamt för fisken att gå från osalt till lite saltare än tvärt om..

Dessutom hjälper det fisken när nitriten börjar bildas...

Fast 1 tsk till 1 msk per 100 L har ingenting med bräckt vatten att göra... det kommer inte ens att smaka salt.
#11 - 30 juni 2008 11:34
mojle skrev:
Salt är inte nödvänligt till alla BM det bror på hur och var de odlats om jag förstått saken rätt.:)

Mvh

Markus i malmoe

Exakt.

Jag har köpt Asien Mollys som var saltade.
Dom klarade inte många veckor i mina akvarium.

Nu har jag fått tag på svenskodlade Mollys UTAN salt, dom mår prima. :-)
#12 - 30 juni 2008 12:00
Antar det inte är vanligt salt då? :O
#13 - 30 juni 2008 12:14
Naugthy skrev:

Jo det finns tex LDA25och Otocinclus.
#14 - 30 juni 2008 15:06
JojjeN skrev:
Antar det inte är vanligt salt då? :O

Kaliumcyanid :) jag tror inte det.

Problemet är det osmotiska trycket de olika salt (natriumklorid till största delen eller enbarrt) lösningarna ger.
#15 - 30 juni 2008 15:10
Ektozonsalt kan du använda, det finns i akvarieaffärer. Men det behövs inte till Molly om de inte odlats i salt, som redan sagts. Pansarmalar har jag hört inte gillar salt, men t.ex. Ancistrus ska inte ha något emot lite, 1-2 tsk/100L.

Om du sätter i dina guppys och malen/malarna först måste du tänka på att malen behöver algtablett ioch med att det inte hunnit bli några alger. Fast även om det finns alger ska man ge med varierad kost.
Sen borde du kanske vänta 2-3 veckor innan du släpper i flera.
#16 - 30 juni 2008 17:42
Jag har i 1 tsk salt i ett 60 liters akvarium en gång i veckan, är det för mkt? (ursäkta om jag snor din tråd en fråga!)
#17 - 30 juni 2008 18:11
Guppie skrev:
Jag har i 1 tsk salt i ett 60 liters akvarium en gång i veckan, är det för mkt? (ursäkta om jag snor din tråd en fråga!)

Vad har du för fiskar?

Om du bara har i salt för att förebygga sjukdomar o så är 1tsk lagom till 60L. MEN när du bytar vatten ska du ju bara hälla i så mycket salt som försvinner när du tar bort vattnet. T.ex. Om du bytar 50% (30L) ska du bara hälla i en halv tsk salt. Bytar du 1/3 (20l) ska du hälla i 1/3 tsk osv. Annars blir det alldeles för hög koncentration om du häller i 1tsk till mindre än 60L vatten.
#18 - 30 juni 2008 18:17
Charlottis skrev:
Vad har du för fiskar?

Om du bara har i salt för att förebygga sjukdomar o så är 1tsk lagom till 60L. MEN när du bytar vatten ska du ju bara hälla i så mycket salt som försvinner när du tar bort vattnet. T.ex. Om du bytar 50% (30L) ska du bara hälla i en halv tsk salt. Bytar du 1/3 (20l) ska du hälla i 1/3 tsk osv. Annars blir det alldeles för hög koncentration om du häller i 1tsk till mindre än 60L vatten.

Jag har guppies, en mal och en kampfisk, men kampfisken ska snart ur därifrån för han låter inte mina guppiesar va nu när han känner sig hemma..

Annons