Ännu en fråga ang bakgrund men EJ i frigolit...

#1 - 9 mars 2009 09:16
Nu är det så här att jag är sugen på att göra en bakgrund till akvariet men jag är inte intresserad av att göra den i frigolit utan jag skulle vilja göra en mall som jag kan gjuta av och sedan ta den possitiva formen och gjuta en bakgrund. Men frågan är vad ska man använda för material till gjutningen?

Har sökt på nätet som en galning och hittat mycket nyttigt, men det mesta är gamla länkar till artiklar där folk beskriver hur de har gjort och dessa länkar funkar inte nästan alltid....

Så nu behöver jag er hjälp!

Ett alterbativ är att gjuta en tex gummimall i betong, men då blir det så jäkla tungt! Och med den vikten vi redan har i akvarier så vill jag inte gärna slänga på så mycket mer. Dessutom gör ju den tunga vikten att den är relativt otymplig att hantera. Plus att det skulle vara för j*vligt om man hade råkat tappa/tappat taget om den i akvariet....

Gips funkar ju inte heller då det löses upp i vatten....

Så kan ni hjälpa mig med tips på vad som kan funka?
#2 - 9 mars 2009 13:36
gör en mall som sagt som du ska gjuta i, fast iställlet så penslar du på ett visst antal lager cement/betong tills du blir nöjd med tjockleken.
#3 - 9 mars 2009 21:06
Där har du ju faktiskt en poäng.....

För det finns inget material som man kan hälla i en form såsom betong/cement eller gips? Skulle vilja ha ngt flytande som stelnar sen men som funkar i vatten.....
Bilagor:
#4 - 10 mars 2009 14:29
nej de ände jag kommer på är som tidigare nämt cement eller betong.
Började fundera lite på byggskumm också men jag vet inte alls vad det innehåller för ämnen
#5 - 12 mars 2009 11:05
Jag har lavet flera bakgrundar med fogskum. Det är lätt att jobba med, och man kan få verklig fina former. Når skummen är färdighärdad avgir den ingen gifter till vattnet.
lilleulv
#6 - 12 mars 2009 18:32
Men fogskum stelnar ju relativt fort (visserligen bra) men det blir ju så jäkla kletigt! Hur gör du när du formar den och hur gör du för att får fina former?
Har du några bilder?
#7 - 15 mars 2009 12:59
Fogskum gir mer eller mindra runda formar, når du sprutar den med en viss försiktighet, annars går den lätt att skära i. Jag skall komma tillbaka med fotos på båda fogskum och på bakgrundar av fogmassa. Jag väntar på min "forograf" - min sön, som är på semester i Prag.
Lilleulv
#8 - 15 mars 2009 14:55
fog skum expanderar väll om du tar en duschflaska och sprutar vatten på det stället du vill ska sticka ut mer
#9 - 15 mars 2009 17:37
Fogskum expanderar lika mycket oavsett vatten eller? Har faktiskt inte hört talas om det....
Väntar med spänning på bilder!
#10 - 16 mars 2009 16:34
ok det står så på vissa flaskor med fogskum

Annons