Ännu en filter/pump fråga.

#1 - 19 maj 2008 13:11
Till vårat 375 L har vi en Eheim 2217 pump.

Inne i akvariet finns en utgång med slangar till två förfilter, en liten fyrkantig dosa och en liten rund. Det sitter på botten vid varsin kortända av tanken och verkar inte ha någon sugeffekt alls nästan.

Skulle man (vi) kunna ta bort denna slang och förfilter helt?
Eller fyller de någon essentiell funktion?

Vi har även ett innefilter, en aqua clear 70.
#2 - 19 maj 2008 14:03
Skulle du kunna lägga upp lite bilder?
#3 - 19 maj 2008 14:17
Gaffel skrev:
Skulle du kunna lägga upp lite bilder?

visst, det kan jag fixa. Kan ta en stund bara...

jag trodde det var någon standardgrej som alla kände till :)

återkommer!
#4 - 19 maj 2008 14:41
Låter lite som ett hemmabygge..
#5 - 19 maj 2008 18:30
Zzz Zzz

Vill inte stressa dig men jag går och lägger mig om 4 timmar, alltså inte på något sätt menat som en invit så ena, möjligen en vink..
#6 - 20 maj 2008 07:22
:D Ha ha! God morgon då!

Der ÄR ett hemmabygge, inte mitt dock, och jag är inte direkt någon filterexpert än.

Vi får se om mina bilder gör dig ngt klokare.

På första bilden är det insuget bortkopplat från dessa förfilter jag pratade om. Nu endast med en bit nät som skydd för fiskarna.

På andra är dosorna i fråga. På väg att bli rengjorda för första gången på troligtvis 7 år. (vi har bara haft detta sen i början av mars kan jag tillägga)

Det finns också 2 st plattor på botten av akvariet som blåser ut vatten. Det är till dem den gröna slangen till vänster om doppvärmaren går.

Kan ju passa på att fråga om det verkligen behövs ett ytterfilter om man har ett ordentligt innefilter? Ljudnivån är betydligt lägre.
#7 - 21 maj 2008 07:38
Ingen som är klokare än jag? ... eller behövs mer info? ....
#8 - 21 maj 2008 07:57
Mycket underlig konstriktion. Jag tror säkert du kan ta bort det och använda standardgrejorna. Tar du inte bort dem, utan bara kopplar bort dem, så se till att du inte lämnar kvar något gammalt filtermaterial.
#9 - 21 maj 2008 10:00
Mycket underlig konstriktion. Jag tror säkert du kan ta bort det och använda standardgrejorna. Tar du inte bort dem, utan bara kopplar bort dem, så se till att du inte lämnar kvar något gammalt filtermaterial.

Vi har de fortfarande urkopplade. Dessvärre funkar inte riktigt pumpen nu... vete tusan varför!? Den låter och det är dåligt drag i den [:(!] ösnkar jag kunde mer om tekniken!

Alla gamla filter är bortplockade. och innefiltret jobbar som attan.
#10 - 21 maj 2008 13:03
Bägge burkarna verkar ju vara ämnade att placeras i bottensubstratet som ett bottenfilter eller förkammarfilter, den lilla runda verkar dessutom vara gjord för att kopplas flera stycken i serie, hur är dom vidarekopplade?
#11 - 21 maj 2008 13:18
Så om jag förstår saken rätt sitter det en 2217 kopplad till dessa 2 seriekopplade förfilterburkar och alltsammans mynnar ut i 2 plattor som är placerade i botten av akvariet?

Det låter som en intressant lösning om man bortser från "utblåsplattorna" vars positiva funktion jag inte riktigt förstår, samt det faktum att det är ett himla meck att hinka upp och rengöra dessa förfilter..

Nu vet jag inte vilken typ av innerfilter som du kör men jag bedömmer det som att 2217 är hjärtat i filtreringen och lite beroende på belastning så behöver ni bra drag för att köra ett 375.

En 2217 classic är tyst som en viskning, pumpar 1000 liter per timme samt har 6 liters filterutrymme och är avsedd för akvarier upp till 600 liter, kontrollera impeller och axel på ert 2217 och koppla in den som den var tidigare eller kör den som ett vanligt ytterfilter med sil/strilrör.

Ännumera bilder :D
#12 - 21 maj 2008 13:28
Så om jag förstår saken rätt sitter det en 2217 kopplad till dessa 2 seriekopplade förfilterburkar och alltsammans mynnar ut i 2 plattor som är placerade i botten av akvariet?

Det låter som en intressant lösning om man bortser från "utblåsplattorna" vars positiva funktion jag inte riktigt förstår, samt det faktum att det är ett himla meck att hinka upp och rengöra dessa förfilter..

Nu vet jag inte vilken typ av innerfilter som du kör men jag bedömmer det som att 2217 är hjärtat i filtreringen och lite beroende på belastning så behöver ni bra drag för att köra ett 375.

En 2217 classic är tyst som en viskning, pumpar 1000 liter per timme samt har 6 liters filterutrymme och är avsedd för akvarier upp till 600 liter, kontrollera impeller och axel på ert 2217 och koppla in den som den var tidigare eller kör den som ett vanligt ytterfilter med sil/strilrör.

Köp nya slangar om dom gamla är hårda annars rengör ni dom med slangborste,

Ännu mera bilder
#13 - 21 maj 2008 14:17
Enda funktionen jag kan tänka mig med förfilter är att förhindra yngel från att sugas in i ytterfiltret?
#14 - 22 maj 2008 07:11
Enda funktionen jag kan tänka mig med förfilter är att förhindra yngel från att sugas in i ytterfiltret?

Man skulle kunna tro det men jag har t.o.m hittat en pansarmal halvvägs in i slangen, när filtermaterialet ramlat ur. (den överlevde med ngt trasad ryggfena och mår idag bra) Nu kan ingenting komma in i filtret för nu sitter där ett helt filter med patron över.

Vi har beslutat oss för att ta med hela grejen till "vår" djurbutik i helgen och de ska titta på den där. kanske blir det en ny, kanske blir vi alla klokare ;):D

Förfiltret är Eheims egna, jag såg det i butiken sist. Men det känns inte viktigt.

håhåjaja :p
#15 - 22 maj 2008 08:27
Själv är jag evinnerligt trött på mina silrör, eheims egna säger du, hmm..:p
#16 - 22 maj 2008 08:30
#17 - 22 maj 2008 08:31
fast med anan anslutning... av ngn anledning...
#18 - 22 maj 2008 08:42
Ahh nu blev jag lite sugen, den skulle passa fint i våran 40 liters växtbalja när det går yngel i den, jag ska nämligen använda min 2213 där, och locket saknades på din eller?

Hur var det med dom där "plattorna" som du pratade om, var det ombyggda bottenfilter eller vad var dom för någonting?
#19 - 22 maj 2008 08:45
Ahh nu blev jag lite sugen, den skulle passa fint i våran 40 liters växtbalja när det går yngel i den, jag ska nämligen använda min 2213 där, och locket saknades på din eller?

Hur var det med dom där "plattorna" som du pratade om, var det ombyggda bottenfilter eller vad var dom för någonting?
#20 - 22 maj 2008 08:45
locket saknades, det satt en svamp där som inte längre kunde kallas filter.

bottenplattorna och den transparenta fyrkantiga dosan är fortfarande ett mysterium som väntar på att lösas...

Annons