Ännu en filter fråga.

#1 - 11 oktober 2004 21:03
Sökte lite men blev inte smartare för det så jag frågar istället.

Ska byta filter och varit sugen på ett Fluval 4+ .
Tänkte köpa den ifrån herkules zoo för där är den 300:- billigare än i växjö. Men nu såg jag att dom oxå har ett 303 ytterfilter för bara 495:-
Låter ju väldigt prisvärt i mina öron. Men då till frågorna.

Vad är det för hastighet på 303:an ?
Är det ett bra filter som fungerar länge?
Är det gammal modell eller varför är det så mycket billigare än dom andra?
Ingår det filtermaterial/kranar m.m?
Är det tyst?

Tacksam för svar..
#2 - 11 oktober 2004 21:09
Ring o fråga !!!

Det måste ju vara det enklaste alternativet =)
Jag hade köpt ytterfiltret beroende på hur stort ditt kar e som du ha filtret till.
Enklaste sättet att få effektiv biologisk och mekanisk rening är det med ytterfilter tycker jag.

//drd
#3 - 11 oktober 2004 21:24
180l

Ne jag föredrar att få svar ifrån folk med personliga erfarenheter istället för en säljare. Förstår inte göteborgska ändå. =)
#4 - 11 oktober 2004 21:44
Jag köpte 303:an där för 2 år sen lite drygt och jag är nöjd med den. Tyst och lätt att sköta. Pumpar 800L tror jag så den ska nog räcka till 180L. Så jag tyckte det var ett bra köp. Jo det är ju den äldre modellen men inte stenålder direkt. Kranar ingår till ut- och insug, men inte filtermateriel. Vet inte om de har några kvar bara, och de skickar ingenting heller. Så du måste få nån snälling att handla den åt dig om du inte ska till GBG.
#5 - 11 oktober 2004 22:53
enligt mig är ytterfilter alltid att prioretera.
i fall man skall ha något innerfilter så tycker
jag det bara är dumt att slänga ut en massa pengar
på plastbehållare , istället så är
ett powerhead med ppi 10 ett bättre val.
#6 - 12 oktober 2004 06:19
Tack det var det jag ville veta.

Förestän stämmer det att det är 6 liter i filterbehållaren.

En sak till, kan man ha filtret under akvariet i bänken eller måste det stå mer i jämn höjd?
#7 - 12 oktober 2004 06:28
Under bänken går utmärkt
#8 - 12 oktober 2004 07:28
Har du jämfört alla priserna i Växjö? På Håvmästarna t ex så har jag kunnat få rejäl rabatt om jag visat på att jag kan beställa mycket billigare någon annanstans. Även om det är lite dyrare ibland att köpa på hemmaplan så tycker jag att det totalt sett ändå är värt det. Varje gång ett problem uppstår, man har en fråga eller helt enkelt bara vill få lite tips och råd så har man ju en jättebra kunskapskälla. Om den kunskapskällan kan finnas kvar genom att jag betalar lite extra för mina pryttlar till akvariet så gör jag gärna det. Betänk också fraktkostnader etc. om du inte köper "hemma".
#9 - 12 oktober 2004 08:57
Ursprungligen skickat av Fred fish

Har du jämfört alla priserna i Växjö? På Håvmästarna t ex så har jag kunnat få rejäl rabatt om jag visat på att jag kan beställa mycket billigare någon annanstans. Även om det är lite dyrare ibland att köpa på hemmaplan så tycker jag att det totalt sett ändå är värt det. Varje gång ett problem uppstår, man har en fråga eller helt enkelt bara vill få lite tips och råd så har man ju en jättebra kunskapskälla. Om den kunskapskällan kan finnas kvar genom att jag betalar lite extra för mina pryttlar till akvariet så gör jag gärna det. Betänk också fraktkostnader etc. om du inte köper "hemma".

Helt rätt, jag har kollat alla zoo butiker + håvmästarna.
Men på herkules kostar en 4+ 315:- på hovmästarna kostar den ca 570:-. Och skulle jag köpa den i växjö så skulle jag givetvis köpa den på hovmästarna för dom sponsrar jag gärna. Skitbra personal på alla sätt.

Men jag har inte överdrivet med pengar denna månaden och jag behöver ett filter snart. Sen har jag en polare som bor i gtg som kommer hem till helgen så jag behöver inte betala frakt eller nått. Men jag kan ju kolla om man kan få nån rabatt på håvmästarna, har ju ändå köpt rätt mycket där.
#10 - 12 oktober 2004 14:38
mitt lokala "zoo" är illa. Dom ber kunderna
om hjälp när dom skall ha tex en molly.
skilja kön på dom är inte ens att fråga om
utan det är fånga dom två lättaste. murmel...
inte för att jag någonsin skulle köpa en
molly men man har ju sett andra "få hjälp"
eller jag får nog kallade det försöka "hjälpa".
Själv kommer jag bra överens med dom eftersom
jag får rota efter vilka fiskar jag vill
hur länge som hällst utan att någon
hänger på min rygg. jag köper endast en fisk art
dock , för det är det enda som håller
måttet där. mmmm svenskoldade fjärilcilklider =)

mvh

/Baggen

Annons