Annorlunda guppyhona

#1 - 3 november 2006 16:16
Har en guppyhona som är ljust gul, nästan genomskinlig. Har inga fläckar alls. Det verkar inte heller som nån hanne är intressesad av henne. Vad kan det bero på.
#2 - 5 november 2006 03:26
Det är säkert en hona med blond grundfärg.. de andra du har är kanske med grå grundfärg och ev 1/2-svarta också.. Guppyhannar struntar i honans grundfräg, däremot är de oftast mest förtjusta i de tjockaste honorna.. så kanske detta är den smalaste o blir därför över ?

honan längst till höger är en blond hona

http://www.g-hoener.de/images/01%20Lebendgeb/Guppy_Weib_4.JPG

den bredvid henne är grå.

här är grå honor men halv-svarta

http://www.g-hoener.de/images/01%20Lebendgeb/Guppy_W_neon-blau_b.jpg

Så kanske det är en blond hona du har ?

Hom kan ha anlag för många färger fast du inte ser ngt alls på henne... ser du inte ngn färg alls på hennes stjärtfena ? då kanske det är en blond-gul hona.. det syns minst.. , blond-röd brukar man kunna ana..

Så tror du har en blond hona, som är smalast och med anlag av kanske gult eller annan ljus färg som syns sämre.. kan det stämma om du kikar på bilderna ?

Hälsn Robban
#3 - 5 november 2006 08:16
Har tittat efter noga , och ser svagt blått och svagt orange på hennes stjärt. Det stämmer att hon är smalast.
#4 - 6 november 2006 02:19
Guppy hannar har ofta detta ideal.. de vill ha tjocka damer .. men till slut så hittar de nog henne också.. ser du svagt blått och orange på honans stjärtfena så är det förmodligen färger som hon har anlag på och som hon bär med sig till sina yngel en dag.. men vad det blir för färg på dem, beror på vilken hanne som blir pappa till dem.. men orange och blått är ovanligt att de har samtidigt.. så kan säkert bli vackra yngel från henne.

Hälsn Robban
#5 - 6 november 2006 13:37
Synd att inte grabbarna ser skönheten, som simmar alldeles bredvid dom. Men en dag kanske de får upp ögonen.. Tack föresten, för dagens höjdpunkt här på zoopet, för mej och säkert för många fler. Din och Marcus diskussion är härlig att följa. :)
#6 - 6 november 2006 16:57
så är ena min hona med och hon är jätte tjock tjockast i akvariumet och den snällaste och hanarna struntar ihenne men dom gillar den smala honan med grå/svart grundfärg och hon är elak hon åker och biter på alla fiskar förrutom ynglen!
#7 - 6 november 2006 18:28
En dag bette hittar de nog den honan också.. det jag tycker är spännande med henne är att hon har just de färgerna och har blond grundfärg.. de brukar vara grå och ofta halsvarta... så har de anlag på ngn multicolor..

Marcus och jag har alltid mkt att prata om, är det inte katter, så är det grodor eller guppy.. Han är en riktigt härlig liten kille och skoj att prata med.. men jag trodde inte ngn annan läste i de trådarna :-) Men ibland dyker det upp ngn som tjoar om det vi pratar om och det är roligt om det inte är ngn surkart som igår...
#8 - 7 november 2006 07:25
Marcus.N skrev:
så är ena min hona med och hon är jätte tjock tjockast i akvariumet och den snällaste och hanarna struntar ihenne men dom gillar den smala honan med grå/svart grundfärg och hon är elak hon åker och biter på alla fiskar förrutom ynglen!

Vilken tur du har Marcus ,som har hannar som gillar smala honor. Mina struntar helt i min smala hona. Tänk så olika det kan vara.
#9 - 7 november 2006 07:55
Jag hade en turdag igår. På förmiddagen födde en platyhona i ett av akvariumen. På kvällen såg jag att en i det andra också skulle föda snart. Men i det akvariumet finns bla. barber och tetror, så där blir det inga yngel kvar. Så jag flyttade henne och det dröjde inte länge förren hon började föda. Ska bli spännande att räkna yngel nu när lyset tänds. Jag har mörkt och ljust oranga platy. Har också 11 st som är 4 veckor. Jättesöta är dom. Börjar bli dags att fundera ut nya ägare åt en del av dom. Jag får snart en hög med guppybäbisar också. Har 3 jättetjocka honor.
#10 - 7 november 2006 15:53
Jag hade en gul guppyhona men hon fick aldrig nå yngel...tror att hon va steril...lr va de nu heter på fiskar xD
#11 - 8 november 2006 18:43
Hade du samma problem som jag, att hannarna inte var intresserade av henne? Hoppas verkligen att jag får yngel av henne
#12 - 11 november 2006 20:26
Grattis till Platy barnen... du har snart många ungfiskar pågång,,
#13 - 12 november 2006 14:18
ja nu är det snart fullt i barnkammaren. Dom måste ju ha plats att växa också.
#14 - 13 november 2006 17:51
Har hittat en bild , där min blonda hona syns ganska bra. Hon simmar längst ner på bilden.
#15 - 13 november 2006 19:18
vilket fint akvarium!!
#16 - 13 november 2006 19:26
Bette skrev:
Har hittat en bild , där min blonda hona syns ganska bra. Hon simmar längst ner på bilden.

är det ett 60 L juwel? elr är ja helt ute och cyklar
#17 - 13 november 2006 20:12
Menoni skrev:
vilket fint akvarium!!

Tack! Ja, jag är nöjd med det. Nu är växterna större och fiskarna fler. Många guppy och platy yngel har tillkommit.
#18 - 13 november 2006 20:14
Marcus.N skrev:
är det ett 60 L juwel? elr är ja helt ute och cyklar

Du har helt rätt på märket , men det är på 110 liter.
#19 - 14 november 2006 12:31
Bette skrev:
Du har helt rätt på märket , men det är på 110 liter.

okej var lite närra ielllafall ja är ju bara nybörjare;)
#20 - 14 november 2006 12:44
Alla har varit nybörjare en gång. Jag tycker att det är jättebra att du frågar och vill lära dej. Du är verkligen intresserad. Tror inte att nån hade sett på min bild att det var 110 l. Fortsätt att fråga du i alla forum. Kom ihåg att det finns inga dumma frågor utan bara dumma svar.
#21 - 14 november 2006 12:53
hehe men om man inte frågar nåt får man ju inget veta! ja ska köpa ett till akvarium (ska ha två i gång samtidigt)nu på torsdag så ja ska ha två st ja ska inreda det med dessa saker
ska inreda det den 20/11 och ska släppa i fiskar den 20/12
Grus/Sand
Bagrund
Växter
Rot
ska bli spännande men ja har inte kommit på nån sort som ja ska ha det är ett 54 L dopvärmare,bump,håv & möbel får ja med för 350 allt är i bra skick tror nog det ska bli två dvärgklogroder iellfall inga tetro (har otur med dem) och om ja köper nån levandsfödare kanske det blir för mycket yngel har ju guppy som får yngel hela tiden kanske nån levandsfödare dom är ju roligast dom fiskarna! oj vad mycket ja skrev nu=)
#22 - 14 november 2006 12:56
Alldeles rätt , så fråga på du. Ska bli spännande att se vad du väljer för fiskar till ditt nya akvarium. Kanske vi får se en bild när det är färdigt.
#23 - 14 november 2006 12:58
jaa självklart först får ni se en bild på akvariumet när det bara är växter och det i och sen en månad efter får ni se med fiskar elr två groder i=)
#24 - 14 november 2006 13:00
Spännande:)
#25 - 14 november 2006 13:03
mm tycker ja med ! vet du nåt tips hur ja kan inreda akvariumet? ja ska lägga i flyttväxter (men kan bara ta ifrån guppu och kuhlii akvariumet dom har ju jätte mycket flyttväxter som växer) sen ska ja ha växter nere vid gruset/sanden
sen ska ja ha en rot och sen en fin bagrund som passar ihop med resten av akvariumet kan lägga in en bild på akvariumet ifrån blocket ska köpa det på torsdag som sagt!
#26 - 14 november 2006 13:11
Jag har ju levandefödare (guppy och platy ) i ett av mina akvarium. En växt som jag tycker om är Javamossa.Ynglen tycker bra om att gömma sej där. Just nu är min mossa både gul och orange. Det är mina små platy yngel som simmar omkring där. Jag tycker att du ska inreda som du själv vill. Man får flytta och greja så blir det bra till slut.
#27 - 14 november 2006 13:14
japp ja vill ha akvariet här idag och så vill ja ha grejerna ja ska inreda med det är jätte spännande här är akvariet
http://i128.photobucket.com/albums/p161/x_z_photo/5162809038.jpg
(taget av perssonen ja ska köpa akvariet av )
#28 - 14 november 2006 13:18
Det kommer att bli ett fint akvarium till dina nya fiskar.:)
#29 - 14 november 2006 17:19
Du behöver inte vänta en hel månad på släppa i fiskar i ditt akvarium Marcus, men det kanske är ngn annan anledning till att du vill vänta lite. Att inreda ett akvarium och låta det stå upp till en vecka är bra, men ska jag vara ärlig är det aldrig ngt jag gör och har aldrig gjort. Men visst är det så man ska göra om man är noga och vill skapa en bra ballans i akvariet.
#30 - 15 november 2006 05:21
Maxroban: okej hehe min anledning till att ja väntar är att ja inte har några pengar till fiskar tills månaden efter ja väntade en vecka innan ja släppte in mina guppys!
Bete: det hoppas ja at det blir
#31 - 16 november 2006 16:09
Har hittat en bild till på min blonda hona. MaxRobban: hoppas du kan hjälpa mej med identifiering. Det blir också en bild på alla platy i mitt 160 liters. Tar med en på min finaste guppyhanne också.

Annons