Annonser

#1 - 3 mars 2008 14:30
#2 - 3 mars 2008 14:34
"Akvarie med fiskar" är väl inte riktigt rätt benämning.... Ser ut som en vanlig vas.
#3 - 3 mars 2008 15:10
Herre GUD!
vad tänker folk med???
#4 - 3 mars 2008 15:25
Undrar om han är Goldmember????
#5 - 3 mars 2008 15:40
Den där har väl varit uppe och blivit totaldissad i en annan tråd, vill jag minnas...

För att svara på vad folk tänker med: Plånboken. Mycket gäller säkert "jag vill få så mycket som möjligt för den här saliga smörjan jag har lagt mer pengar än jag borde på... nu ska vi se hur lättlurade folk är"
#6 - 3 mars 2008 15:44
Hur kan man ens komma på tanken att ha fiskar i en liten vas!? Tack och lov att hon tröttnade efter 2 mån... såna människor ska inte ha med djur att göra.
Bilagor:
#7 - 3 mars 2008 17:21
Såg just denna annonsen

http://www.blocket.se/vi/15403485.htm?ca=16_s

Visst är det ett bra akvarie...
#8 - 3 mars 2008 17:35
"Perfekt för guldfisken" :S
#9 - 3 mars 2008 17:47
en guldfisk skulle fasna i de röret :D
#10 - 3 mars 2008 17:53
taiyo skrev:
Hur kan man ens komma på tanken att ha fiskar i en liten vas!? Tack och lov att hon tröttnade efter 2 mån... såna människor ska inte ha med djur att göra.

Ja, och det "roliga" är, hade hon köpt ett riktigt, hyfsat stort akvarium, så kanske hon inte hade tröttnat efter två månader :rolleyes: Många har nog gått på myten att små "akvarier" är mer lättskötta än stora, och så har de tröttnat, och går miste om en underbar hobby.
#11 - 3 mars 2008 18:31
KE skrev:
Såg just denna annonsen

http://www.blocket.se/vi/15403485.htm?ca=16_s

Visst är det ett bra akvarie...
Det är inget akvarium det är en pump som går alltid där nere som driver en låtsas fisk i ett fräckt ljus, går att köpa i en lampaffär ser ut som det i alla fall jag har haft planer på det och sätta trollhassel i hela och fixa med nåt slags filter och köra med Räkor:)det är till nån välter det så länge håller det.
#12 - 3 mars 2008 19:56
icejoy skrev:

Ja, på såg den på IKEA i helgen (59kr):
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50086647
#13 - 4 mars 2008 01:12
Here WE GO AGAIN!!!!!!!!! [:-14]
#14 - 4 mars 2008 19:40
Jag skrev faktiskt ett mail till annonsören samma dag som den här tråden startades.

Här mitt mail:

[QUOTE=Whistler]Hej, Nathalie!
Jag såg din annons på blocket.

Tänkte att det kunde vara lämpligt att säga att det akvariet är alldeles
för litet att hålla fisk i.

Faktum är att det är olagligt och rubriceras som djurplågeri. En
slöjstjärt i storleken på bilden behöver ett akvarie på minst 100 liter
för att må bra och trivas.

Jag tycker du ska lämna fiskarna till en akvariebutik och behålla "akvariet" till det den är till för - blomvas..

Mer info om vad som är tillåtet för fiskhållning finns här
("Djurskyddslagstiftning för akvariefiskar"):
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=461

Ha det bra och tack för att du tog dig tid att läsa det här!

Mvh, Jonas[/QUOTE]

Idag fick jag svar:

äg dej fan inte i jag har pratat med dom jag köpte de hos så läg dej inte i du har dit sköt de så sköter jag mitt

Jag hyser stora förhoppningar för mänskligheten. :(
#15 - 4 mars 2008 21:05
haha ok jag har en ide. alla skrivet ett mail som innehåller ungefär samma sak som wistlers, blir skit kul. vilka e med mig?
#16 - 4 mars 2008 23:34
Att trakassera den stackars flickan är väl inget som direkt hjälper henne.

Annonsen är för övrigt borttagen och jag lämnar inte ut hennes e-mailadress då det skulle strida mot PUL.
#17 - 4 mars 2008 23:57
Ja den man skulle vilja komma åt är ju den som sålt det som akvarium till vederbörande.
Den som inte vet bättre går ju efter de råd den får.
#18 - 5 mars 2008 17:56
Vad sägs om denna? Perfekt för två guldfiskar.

http://www.tradera.com/Litet_akvarium_10_12_L-auktion-59789438
#19 - 5 mars 2008 18:06
herregud
#20 - 5 mars 2008 19:28
#21 - 5 mars 2008 19:30
Ok när privatpersoner inte vet bättre pga att de fått fel information, men affärer???

Båda de akvarierna var ju annars lagom stora för, öh, tja, varsin rejäl snorkråka, ungefär.
#22 - 5 mars 2008 19:48
japp den e nice (nooooot!)
Guest
#23 - 5 mars 2008 21:39
Whistler84 skrev:

Citat:

äg dej fan inte i jag har pratat med dom jag köpte de hos så läg dej inte i du har dit sköt de så sköter jag mitt

Jag hyser stora förhoppningar för mänskligheten. :(

Stava kunde hon inte, men äga en skit attityd var det inga problem med! :mad:[B)]
#24 - 5 mars 2008 22:51
Dango skrev:

Har skrivit ytterligare ett mail nu, liknande det jag skrev till personen på blocketannonsen. Det här börjar likna mitt egna personliga korståg! :D
#25 - 6 mars 2008 03:10
ja, varför ska ni alltid lägga er i allting??
dom vill ju endå inte höra, dessa trådar är inget nytt, det är alltid samma svar från annonsörerna...
#26 - 6 mars 2008 04:42
"We must all fear evil men. But there is another kind of evil which we must fear most, and that is the indifference of good men."

Jag tror inte att någonting dåligt någonsin ändrats till något bra om ingen brytt sig.
#27 - 6 mars 2008 07:54
Whistler84 skrev:
"We must all fear evil men. But there is another kind of evil which we must fear most, and that is the indifference of good men."

Jag tror inte att någonting dåligt någonsin ändrats till något bra om ingen brytt sig.

helt sant! det är därför jag tycker du gör rätt som kontaktar de som inte vet bättre.

MEN att starta tråd efter tråd där man gör sig rolig över folk och trackar ner på dem i trådar där de inte kan försvara sig är för mig väldigt konstigt, men det är kanske bara jag..
#28 - 6 mars 2008 08:06
smurfmats skrev:
MEN att starta tråd efter tråd där man gör sig rolig över folk och trackar ner på dem i trådar där de inte kan försvara sig är för mig väldigt konstigt, men det är kanske bara jag..

Ja, det ger mig en fadd smak i munnen att läsa de här trådarna.. På andra forum är detta inte tillåtet och jag häpnar över att man får lov att sitta och kommentera annonser på det viset här på Zoopet.
Kvittar hur fel personen gör, man sitter och inte och kastar skit på någon som inte kan försvara sig. :mad: Ta det via PM om ni känner att ni måste spy galla över någon!
#29 - 6 mars 2008 08:13
lili76 skrev:
Ja, det ger mig en fadd smak i munnen att läsa de här trådarna.. På andra forum är detta inte tillåtet och jag häpnar över att man får lov att sitta och kommentera annonser på det viset här på Zoopet.

Kvittar hur fel personen gör, man sitter och inte och kastar skit på någon som inte kan försvara sig. :mad: Ta det via PM om ni känner att ni måste spy galla över någon!

Håller med dig, är alldeles för många som sitter och letar annonser som de kan klanka på här där vedebörande inte kan försvara sig.
#30 - 6 mars 2008 09:22
Jag kan säga att jag har verkligen inte för avsikt att klanka ner på personer "som inte vet bättre" genom att lägga upp deras annonser här. En gång i tiden var man själv omedveten om vad som gäller och vad som är rätt och fel, både inom akvaristik och livet i sig. Vissa personer lär sig aldrig medan vissa andra har lätt att lära sig.

Jag tycker inte det är något fel i att länka till annonser här, men sedan behöver man inte prata skit eller så om personen i sig som har lagt upp annonsen.
#31 - 6 mars 2008 12:19
Jag tycker inte att jag på något sätt skrivit nedlåtande om någon person, annonsör eller annan, pga eventuellt bristande akvaristisk förmåga. Har det uppfattats på sådant sätt så ber jag om ursäkt.

Min kommentar på mailsvaret jag fick anser jag vara helt befogad med tanke på svarets attityd och karaktär.

Okunskap är en fullt rimlig ursäkt, det är dock inte godtagbart när man har möjlighet att upplysas om ett ämne och ignorerar riktlinjer man får, framför allt inte för en levande varelses skötsel.
#32 - 6 mars 2008 12:38
Whistler84 skrev:
Jag tycker inte att jag på något sätt skrivit nedlåtande om någon person, annonsör eller annan, pga eventuellt bristande akvaristisk förmåga. Har det uppfattats på sådant sätt så ber jag om ursäkt.

Min kommentar på mailsvaret jag fick anser jag vara helt befogad med tanke på svarets attityd och karaktär.

Okunskap är en fullt rimlig ursäkt, det är dock inte godtagbart när man har möjlighet att upplysas om ett ämne och ignorerar riktlinjer man får, framför allt inte för en levande varelses skötsel.

Att öht lägga ut en mailkonversation anser jag smaklöst (om man bortser från att det tom strider mot bestämmelser vi har)! OM man inte har godkännande från personen i fråga, vilket jag förmodar att du inte hade.

Hon får vara hur otrevlig som helst, det rättfärdigar ändå inte att publicera på ett offentligt forum. Folk må ha dålig kunskap, men förtjänar inte att bli uthängda till åtlöje ändå. Speciellt inte utan deras möjlighet att försvara sig.

Netikett tack!
#33 - 6 mars 2008 14:22
Då hennes annons togs bort från blocket innan jag postade citatet med vår mailkorrespondens går det inte på något sätt identifiera henne från de eventuella uppgifter citat innehåller. Jag skulle självklart inte hängt ut henne som person.

Man behöver inte tillstånd från en person för att publicera en korrespondens, dock anses det vara god ton att inte inkludera inblandades namn och/eller annan info som kan härledas till deras identiteter om man inte har uttryckligt tillstånd till detta, vilket som du kan se är något jag tagit hänsyn till.

Jag är väl bevandrad inom området netiquette.

För övrigt fick hon möjligheten att försvara sig. Jag uttryckte mig på ett sakligt och artigt sätt, utan att anklaga henne. Hur du får detta till att jag "hängde ut henne till åtlöje" får jag helt enkelt inte ihop. Jag presenterade mitt mail till henne och hennes svar här i tråden, samt en kommentar på detta. Att hon gör sig själv till åtlöje genom dålig attityd är knappast mitt fel. Om hon tvärt om svarat "Oj, tack. Jag visste faktiskt inte detta, jag ska genast lämna fiskarna till butiken eller skaffa ett större akvarie till dem" hade du fortfarande sett det som att jag hängt ut henne till åtlöje genom att posta korrespondensen då?

Djurplågeri är smaklöst, inte att försöka upplysa dem som pga okunskap orsakar det. Att det här skulle vara någon form av "peka-på-och-skratta-åt"-tråd håller jag inte alls med om, tvärtom har jag upprepade gånger visat på att folk inte kan hjälpa deras okunskap, men att inte ta till sig när folk upplyser dem är beklagligt.

Jag har själv gjort de flesta nybörjarmisstag man kan göra (och kommer antagligen göra fler) men jag försöker hålla mig á jour om vad jag kan göra för att mina husdjur ska ha det så bra som möjligt. Det är ett ansvar man tar som djurägare, och jag är otroligt glad över att jag hittade Zoopet. Att då få massa skit från andra medlemmar för att man försöker förmedla kunskapen som forumet indirekt ger tycker jag är tråkigt.
Guest
#34 - 6 mars 2008 14:33
Whistler84 skrev:
Att trakassera den stackars flickan är väl inget som direkt hjälper henne.

Annonsen är för övrigt borttagen och jag lämnar inte ut hennes e-mailadress då det skulle strida mot PUL.

Och här tycker jag du tydligt talar om var du står!
Jag är på din sida! ;)
Bilagor:
#35 - 6 mars 2008 15:08
Whistler84 skrev:
För övrigt fick hon möjligheten att försvara sig. Jag uttryckte mig på ett sakligt och artigt sätt, utan att anklaga henne. Hur du får detta till att jag "hängde ut henne till åtlöje" får jag helt enkelt inte ihop. Jag presenterade mitt mail till henne och hennes svar här i tråden, samt en kommentar på detta. Att hon gör sig själv till åtlöje genom dålig attityd är knappast mitt fel. Om hon tvärt om svarat "Oj, tack. Jag visste faktiskt inte detta, jag ska genast lämna fiskarna till butiken eller skaffa ett större akvarie till dem" hade du fortfarande sett det som att jag hängt ut henne till åtlöje genom att posta korrespondensen då?

Svar ja! Jag tycker det rimmar illa att "göra en tjänst" för att själv få klappa sig på bröstet. Visst kan man skriva och upplysa folk i allmänhet (märk väl, jag tycker det är precis lika fel som du med för små kar och fel fiskar!), men varför skylta med det på ett forum? Vem gagnar det, mer än dig själv?

För mig kvittar det VAD en person skriver. Det som skrivs till en person via mail är tänkt att stanna vid det och inte basuneras ut på ett forum med hundratals besökare om dagen.

Man kan tycka väldigt mycket om olika annonser, men vad har man ut av att diskutera utomstående personer på ett forum?
Vill man försöka göra något; maila! Men basunera inte ut det på nätet.
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 6 mars 2008 17:58
Nu börjar det gå väl långt - klaga direkt till dom det gäller, eller anmäl dom till den sida där de annonserar - istället för att anonymt spy galla på dom här, där dom inte ens kan försvara sig.
Låser tråden och kommer även fortsättninsgvis att låsa/deleta trådar som behandlat annonser på andra hemsidor

Annons