Annonser

#1 - 8 februari 2004 18:46
Min rubrik kanske inte speglar mina tankar på bästa sätt, men i alla fall.

Som "gammal" akvarist som hållt på med det vanliga sällskapsakvariet och dess invånare så bestämde jag mig för att utveckla det hela med ett ciklidkar.
Ciklider liknande Golden och Demasoni tilltalade mig så därför bestämde jag mig för att satsa på malawiciklider.
Jag fixade akvarie och alla dess tillbehör och skulle kolla runt lite efter fiskar.
Som vanligt så kändes det som om att de lokala affärerna saltade priserna lite väl mycket så jag bestämde mig för att sätta ut annonser, bl a här på Zoopet.
Då man är studerande så är ju inte plånboken den allra tjockaste och jag hoppades på att kunna göra lite klipp via nätet.
Det ska också tilläggas att jag hade inga som helst krav på att det skulle vara viltfångat eller F1or och allt vad det heter.
De som svarar på min annons (dock inte alla som tur är) skriver att dom har fisk X till salu och då med ett mycket bra pris. Naturligtvis så tycker man det låter intressant och svarar med vad dom vill ha för fiskarna och var någonstans de befinner sig.

Och nu till det viktiga:
Folk försöker via annons sälja exempelvis sälja Golden till mig (F2:or) för 150:- fisken, som då är ca 3 cm stora.
Jag har också ett exempel på någon som mailade om en Tropheusgrupp på fyra fiskar som jag kunde få för endast 6000:-
Eller varför inte, "du kan få köpa x antal odlade fiskar för 90:-/st om du köper hela gruppen". Tilläggas ska att det var en fisksoppa på odlad malawi utan dess like.

Varför är det så här?
Dessa orimliga priser tar ju död på själva intresset, eller mer korrekt uttryckt, man har inte råd att vara intresserad!
Borde inte folk som har fiskar de vill bli av med helt enkelt vara glada om de kan gå någon krona plus på dem och att fiskarna hamnar i ett bra hem?
Eller i en annan synvinkel, borde de inte vara glada att någon annan har samma intresse och försöka "hjälpa" den okunnige?

För att exemplifiera:
Om jag vill köpa en bil utan att ha jättehöga krav + att jag vill ha ett bra pris, då köper jag oftast via privata annonser.
Vill jag ha sånt som är dyrt/fint/nytt osv då jag har en massa pengar att lägga på köpet, då går jag till en bilhandlare.
Som tur är så är man inte helt bakom flötet så man antog ju inte dessa löjeväckande erbjudanden.

Sen en eloge till er som mailade mig och jag kunde ställa lite frågor + att få ett bra pris på fiskarna.
#2 - 8 februari 2004 18:51
det e sjukt jag håller med =(
där jag köper in fisk kostar genomsnittet 65 kr per malawi och 230 kr för en grupp (4st)
#3 - 8 februari 2004 21:58
Jag tackar för varningen JEZA. Jag hade själv tänkt fylla mitt kommande Malawi-kar med fisk från annonsmarknaden här, men nu blir man ju osäker. Jag hoppas att alla oseriösa annonsörer får sig en ankeställare genom ditt utmärkta inlägg.
Tack!
#4 - 9 februari 2004 12:30
Supersunk> osäker är en underdrift på vad man ska bli! Men som tur är så finns det sådana här forum med folk man kan fråga o s v. Så se till om du ska köpa att kolla upp ordentligt vad det är du ska köpa och vad ett "normalt" pris är.

På mina svar jag fick så var kanske 80% rena överpriser, så det gäller att kunna sålla ut de övriga 20%, det är dock inte alltid så lätt tyvärr.
Men lycka till!
#5 - 9 februari 2004 13:13
Så här är det ju med allt! Det är som vanligt efterfrågan som styr. Så länge folk köper firrarna till dessa priser så kommer det se ut på detta sättet.

20kr för en privatodlad malawi (av vanlig sort) tycker jag är ett lämpligt pris. Naturligvis är det lte högre för F1 osv...
#6 - 9 februari 2004 13:51
Hej...

Ditt bil exempel var väl inte det bästa om jag har förstått det rätt.
En fisk sjunker ju inte i pris om den är lite äldre eller begangnad (oftast tvärtom).
Men svaren du fått på dina annonser är ju hemska.
Kolla igenom hela www.ciklid.se köp&sälj så ska du se att där finns billiga malawi.
Lycka Till!
#7 - 9 februari 2004 13:54
Vissa fattar väl helt enkelt inte att man inte tjänar nått ekonomiskt på att odla hemma!

Men jag tycker oxo det är lite knas, för, jag skulle ha ett nytt kar, så jag svarade på alla säljes annonser jag hittade som passade, å inte en enda svarade tillbax! Schyst!
#8 - 9 februari 2004 14:05
Mmmmmmm.....

Det irreterar mig med när man svarar på en annons men att man inte får ett gensvar.
En gång bestämde jag till och med, med en person att jag skulle köpa ett 375L kar och två dagar innan jag skulle åka och hämta karet fick jag ett meddelande, och där stod det att det var sålt.
FÖR J**VLIGT.
Men jag hittade med tiden ett annat kar.

Och Patrik det finns vissa som odlar och tjänar pengar på det (även om det inte är så många).

Ha Det Bra Alla!
#9 - 9 februari 2004 14:32
Beggars cant be choosers
#10 - 9 februari 2004 14:55
Klart det finns dom som tjänar på det! Men en vanlig privatperson kan knappast klara det ekonomiskt (alltså gå med plus) om man inte tar minst lika mycket som butikerna i pris för sina uppfödda fiskar...
#11 - 9 februari 2004 18:41
daniel elfving> tanken med inlägget var ju inte att jämföra köp av fiskar via privatannonser med att köpa begagnade bilar, det är själva principen jag menade med att om jag har gott om pengar och kanske (dock inte i alla) lite högre krav så går jag till butik. Vill jag istället få ett bra pris på fiskar som jag inte ställer en massa krav på att det ska vara vf eller liknande så antar man ju att det ska vara billigare att köpa utav någon som haft turen att få yngel på sina där hemma.
Privatpersoner har ju inget behov att ett vinstintresse då deras hobby inte är tänkt att betala lokalhyra, löner o s v..
Hoppas jag har klargjort min tanke ytterligare [?][:)]

orm> vad menar du?
#12 - 9 februari 2004 20:43
Orm menar nog att dom som tigger inte får ha för stora krav..
#13 - 9 februari 2004 20:47
Jo den översättningen var jag med på [;)]

Men om det är så det menas så anses det att jag är en tiggare som ej vill betala för mig?!
#14 - 9 februari 2004 20:57
Priset är väl dyrt i förhållande till andra priser på likadana fiskar. Det gör detsamma om du är en krösus...
#15 - 9 februari 2004 20:57
Okey nu e jag med =).

Nja jag vet privat personer som har huset fullt av kar och dom odlar för fullt och säljer till grossister och dom går på ett starkt +.
Men aja det hör kanske inte till ämnet.
Men Jeza Jag har kollat igenom ciklid.se och hittat en massa billiga malawi.

Ha det bra alla.

Annons