Min rubrik kanske inte speglar mina tankar på bästa sätt, men i alla fall.
Som "gammal" akvarist som hållt på med det vanliga sällskapsakvariet och dess invånare så bestämde jag mig för att utveckla det hela med ett ciklidkar.
Ciklider liknande Golden och Demasoni tilltalade mig så därför bestämde jag mig för att satsa på malawiciklider.
Jag fixade akvarie och alla dess tillbehör och skulle kolla runt lite efter fiskar.
Som vanligt så kändes det som om att de lokala affärerna saltade priserna lite väl mycket så jag bestämde mig för att sätta ut annonser, bl a här på Zoopet.
Då man är studerande så är ju inte plånboken den allra tjockaste och jag hoppades på att kunna göra lite klipp via nätet.
Det ska också tilläggas att jag hade inga som helst krav på att det skulle vara viltfångat eller F1or och allt vad det heter.
De som svarar på min annons (dock inte alla som tur är) skriver att dom har fisk X till salu och då med ett mycket bra pris. Naturligtvis så tycker man det låter intressant och svarar med vad dom vill ha för fiskarna och var någonstans de befinner sig.
Och nu till det viktiga:
Folk försöker via annons sälja exempelvis sälja Golden till mig (F2:or) för 150:- fisken, som då är ca 3 cm stora.
Jag har också ett exempel på någon som mailade om en Tropheusgrupp på fyra fiskar som jag kunde få för endast 6000:-
Eller varför inte, "du kan få köpa x antal odlade fiskar för 90:-/st om du köper hela gruppen". Tilläggas ska att det var en fisksoppa på odlad malawi utan dess like.
Varför är det så här?
Dessa orimliga priser tar ju död på själva intresset, eller mer korrekt uttryckt, man har inte råd att vara intresserad!
Borde inte folk som har fiskar de vill bli av med helt enkelt vara glada om de kan gå någon krona plus på dem och att fiskarna hamnar i ett bra hem?
Eller i en annan synvinkel, borde de inte vara glada att någon annan har samma intresse och försöka "hjälpa" den okunnige?
För att exemplifiera:
Om jag vill köpa en bil utan att ha jättehöga krav + att jag vill ha ett bra pris, då köper jag oftast via privata annonser.
Vill jag ha sånt som är dyrt/fint/nytt osv då jag har en massa pengar att lägga på köpet, då går jag till en bilhandlare.
Som tur är så är man inte helt bakom flötet så man antog ju inte dessa löjeväckande erbjudanden.
Sen en eloge till er som mailade mig och jag kunde ställa lite frågor + att få ett bra pris på fiskarna.