Annonsbörsen

#1 - 10 maj 2006 15:12
Jag tror att zoopets annonsbörs förlorar väldigt mycket på att endast goldmedlemmar får annonsera. Som den är nu är den ju absolut ingenting emot tex ciklid.se's köp å sälj (innan de tillfälligt stängde av den), och söker man något i akvarieväg har man nog större chans att hitta det på blocket eller eniro. Att man som ägare till zoopet gärna vill att folk ska betala medlemsavgifterna förstår jag mycket väl, men att begränsa annonsbörsen tror jag är som att hugga med det tveeggade svärdet, när man håller det i fel ände. En bra (aktiv) annonsplats drar besökare som i sin tur alstrar mer annonser och flera medlemmar.

Som icke-goldmedlem kan jag ju säga att jag visst har funderat på att uppgradera, men absolut inte för annonsbörsens skull, som den är nu är det ju knappt något att ha ens.
#2 - 10 maj 2006 16:22
[QUOTE=Barr]Jag tror att zoopets annonsbörs förlorar väldigt mycket på att endast goldmedlemmar får annonsera. Som den är nu är den ju absolut ingenting emot tex ciklid.se's köp å sälj (innan de tillfälligt stängde av den), och söker man något i akvarieväg har man nog större chans att hitta det på blocket eller eniro. Att man som ägare till zoopet gärna vill att folk ska betala medlemsavgifterna förstår jag mycket väl, men att begränsa annonsbörsen tror jag är som att hugga med det tveeggade svärdet, när man håller det i fel ände. En bra (aktiv) annonsplats drar besökare som i sin tur alstrar mer annonser och flera medlemmar.

Som icke-goldmedlem kan jag ju säga att jag visst har funderat på att uppgradera, men absolut inte för annonsbörsens skull, som den är nu är det ju knappt något att ha ens.[/QUOTE]

ser inte ut som dom har öppnat den igen så.., dessutom skall la den oxå bli för betalande medlemmar...(ciklid)

mja nu har ju zoopet ca 600 betalande (har för mig jag läst det) och om alla skulle satt in EN annons var då skull det blivit MÅNGA annonser... men alla kanske inte har något att sälja, och anda har mer att sälja...

vad är så fel med annonsbörsen här på Zoopet?.., den kanske inte har samma storlek påkundkrets som blocket, men den é ju "gratis" för goldisar.. dvs. ca 10 annonser på blocket kostar lika mkt......
HazelCR
#3 - 10 maj 2006 16:28
[QUOTE=MagicFingers]ser inte ut som dom har öppnat den igen så.., dessutom skall la den oxå bli för betalande medlemmar...(ciklid)

......[/QUOTE]

Inte riktigt så, tror jag. Betalande medlemmar kan bifoga bilder i sina annonser. Det var iaf så det var tänkt för ett tag sedan.
#4 - 10 maj 2006 16:31
Om jag inte minns fel så var det mycke jobb med att sköta och kontrolera annonsbörsen när det var öppet för alla.
Jag uppskattar säkerheten som kommer med att det endast är goldmedlemmar.
#5 - 10 maj 2006 17:00
Nu ligger väl annonstakten på knappt två annonser om dagen här på zoopet, jämför det med ciklid's 20-25 när den var öppen. Må så vara att det är "säkrare" när endast goldare kan lägga in annonser, men jag föredrar en sida med 20 annonser om dagen och en liten risk för oärlighet än en sida med två annonser om dagen hur mycket ärligare annonserna nu än kan vara.
#6 - 10 maj 2006 17:07
Jag är nöjd som det är nu att endast medlemmar får sätta in annonser. Hade det funnits en funktion där man kunde ta betalt av dom som annonserade som inte var för dyr eller jobbigt administrativt så hade jag tyckt att det var ok att andra fick sätta in annonser. Det är dock ett medlemskap som jag/vi betalar för att få den tjänsten.

När jag söker efter annonser så går jag hit först sen så vidare till blocket och annonsdirekt. När det gäller växter och fiskar så föredrar jag zoopet för här finns ett bra utbud som inte går att jämföras med andra sajter. Däremot när det gäller akvarium så föredrar jag andra sajter med lägre priser.

Ciklid. se annonsportal tycker jag inte alls om för där finns/fanns ingen vettig strukturering alls på annonserna, vilket gör att det är svårt att hitta. Sen är det väldigt många som sätter in en annons var och varannan dag för att den ska"hållas aktuell" vilken är mycket besvärande. Dessutom finns inga bilder.

Min åsikt om ämnet och lite runt omkring detta.
#7 - 10 maj 2006 17:11
Antal goldmedlemmar ligger på knappt 500 nuförtiden.
Men jag kommer ihåg att i en diskussion (förmodligen undet zoopet gold som jag inte längre kommer åt) Kjell påpekade att de finns en del goldisar som i stort sett endast använder sej av annonsbörsen.
Men visst har Barr rätt i att det rejält minskade antalet annonser i sej minskar annonsbörsens användbarhet för både annonsörer och potentiella köpare.
#9 - 10 maj 2006 19:10
[QUOTE=Marie J]Det är dock ett medlemskap som jag/vi betalar för att få den tjänsten.[/quote]

Det jag vill ha hos en annonsplats är grejer att köpa eller köpare att sälja till. Punkt. När gratissidor som ciklid.se har en tio gånger så hög omsättning ser jag ingen som helst anledning till att betala för ett gold-medlemskap i avseende att få lägga in annonser här när omsättningen är en 10' del av ciklids.se.

[quote=marie J]Ciklid. se annonsportal tycker jag inte alls om för där finns/fanns ingen vettig strukturering alls på annonserna, vilket gör att det är svårt att hitta. Sen är det väldigt många som sätter in en annons var och varannan dag för att den ska"hållas aktuell" vilken är mycket besvärande. Dessutom finns inga bilder.[/quote]

Tja, även om man inte hade kategorier att gå på förutom köpes/säljes så tyckte jag bara att det var spännande att bläddra igenom alla annonser, alltid hittade man någonting som man inte visste att man ville ha :) Att det var många dubbelannonser märkte jag inte av, och ville man ha bilder var det bara att kontakta säljaren så kunde det ofta fixas.

Visst förstår jag om andra vill ha en lite mer privat och mysig köp-å-sälj hörna som här på zoopet, men sen är ju frågan om vad det gör för zoopet i helhet.
#10 - 10 maj 2006 19:20
[quote=Barr]
Visst förstår jag om andra vill ha en lite mer privat och mysig köp-å-sälj hörna som här på zoopet, men sen är ju frågan om vad det gör för zoopet i helhet.[/quote]
Så kan man också se det som.
[quote=Barr]Det jag vill ha hos en annonsplats är grejer att köpa eller köpare att sälja till. Punkt. [/quote]
Sen är det väl som så att zoopet är en kunskapsforum där man kan få tillgång av massa information samt få hjälp av trevliga zoopetare vid allahanda problem och tankar. Alltså är inte zoopet tilltänkt som annonsajt...

Och visst har vi det mysigt här :)
#11 - 10 maj 2006 20:09
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Personligen tycker jag annonsbörsen är MYCKET bättre som det är nu, ändra den INTE!!! Innan zoopet fick sin guldfunktion så var annonsbörsen rena ramma blurret där annonserna konstant ändrades och var supersnurriga!! Måhända är den inte lika bra som ciklid.se (den besöker jag aldrig...) men jämför antalet träffar zoopet har med ciklid så blir det en helt annan liga![/COLOR][/FONT]
#12 - 10 maj 2006 20:12
[QUOTE=Barr]Det jag vill ha hos en annonsplats är grejer att köpa eller köpare att sälja till. Punkt. När gratissidor som ciklid.se har en tio gånger så hög omsättning ser jag ingen som helst anledning till att betala för ett gold-medlemskap i avseende att få lägga in annonser här när omsättningen är en 10' del av ciklids.se.[/QUOTE]
Du kanske inte har märkt att ciklid.se har stängt sin annonsplats för ett par veckor sedan för att den missbrukades så... (Vi får se, kanske bara Nordiska ciklidsällskapets medlemmar får annonsera där när den öppnas igen?)

EDIT: Såg att du var på ciklid.se och lobbade för deras annonsplats också...
#13 - 10 maj 2006 20:30
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Personligen tycker jag annonsbörsen är MYCKET bättre som det är nu, ändra den INTE!!! [/COLOR][/FONT][/QUOTE]
Klart att goldisar som betalat tycker det. Om inte annat så har ju dom som vill annonsera betalat för att få begränsa utbudet...
Men det är ju klart att du har rätt om du inte är intresserad av vad t ex Barr eller jag eller någon annan av de kanske tiotusentals akvarister som inte är goldisar skulle vilja annonsera ut...
:)
Å andra sidan står det för mej nu ganska klart att attraktionen av zoopets annonser klart minskat senaste året. Om jag försöker ransaka mitt minne har jag ytterligen sällan aktivt kollat in annonserna sedan gold-regeln infördes även om jag själv var goldis till att börja med.
;)
#14 - 10 maj 2006 20:41
[quote=erikthur]Klart att goldisar som betalat tycker det. Om inte annat så har ju dom som vill annonsera betalat för att få begränsa utbudet...
Men det är ju klart att du har rätt om du inte är intresserad av vad t ex Barr eller jag eller någon annan av de kanske tiotusentals akvarister som inte är goldisar skulle vilja annonsera ut...
:)
Å andra sidan står det för mej nu ganska klart att attraktionen av zoopets annonser klart minskat senaste året. Om jag försöker ransaka mitt minne har jag ytterligen sällan aktivt kollat in annonserna sedan gold-regeln infördes även om jag själv var goldis till att börja med.
;)[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fast Erik... du låter bra bitter varenda gång som goldfunktionerna kommer på tal. ;) Oavsett om jag hade varit goldis eller inte så tycker jag att sista tiden med gamla zoopet var det aldrig annat än tjafs om annonsbörsen så om jag skall jämföra med då och nu så gillar jag det bättre nu!![/COLOR][/FONT]
#15 - 10 maj 2006 20:44
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fast Erik... du låter bra bitter varenda gång som goldfunktionerna kommer på tal. ;) Oavsett om jag hade varit goldis eller inte så tycker jag att sista tiden med gamla zoopet var det aldrig annat än tjafs om annonsbörsen så om jag skall jämföra med då och nu så gillar jag det bättre nu!![/COLOR][/FONT][/QUOTE]
Det är klart att det inte blir så mycket tjafs om en avsomnande annonsbörs...
;)
#16 - 10 maj 2006 21:31
Säg såhär... Du vill köpa ett nytt innerfilter. Jag har ett innerfilter. Men jag får inte lägga ut det till försäljning för jag är inte goldmedlem. Är det bra för dig eller dåligt för dig?

Jag vill köpa ett akvarium. Du har ett gamalt akvarium som står och tar plats i ett förråd. Men lägger du inte själv ut det får du aldrig veta att jag vill köpa det eftersom jag inte får lägga ut en annons. Är det bra eller dåligt för dig?

Är man intresserad av ett annonsforum för att köpa det man behöver och sälja det man har över, då är zoopet inte bra. Det har dålig omsättning. "Det är öde" så att säga. Det jag vill är att man gör om det från en extra förmån till goldare, till en riktigt annonsplats.

Ja du petnym, jag härjar för fullt där på ciklid.se, min mardröm är att dom gör en zoopet ;)
#17 - 10 maj 2006 22:05
[quote=petnym](Vi får se, kanske bara Nordiska ciklidsällskapets medlemmar får annonsera där när den öppnas igen?)[/quote]
Registrerade forummedlemmar kommer att kunna annonsera på ciklid.se. NCS-medlemmar kommer även att kunna bifoga foton.
#18 - 10 maj 2006 23:30
Kan bara hålla med Barr och erikthur! Jag tycker att det är synd och idiotiskt att inte ha en öppen annonsfunktion för alla! Alla tjänar ju på det anser jag, oavsett om man är guldmedlem eller inte! Att det blir oseriösa annonseringar då annonsplatsen är allmän borde väl vara enkelt att fixa om man inför någon typ av verifiering som på t.ex. blocket.se. Extrajobb för Kjell blir det ju iofs. Men för att ta exemplet med annonsdirekt.se där det är fritt fram för vem som helst att lägga ut annonser utan verifiering tycker jag allt att annonserna är seriösa överlag!
Undra förresten hur många av alla guldmedlemmar som uteslutande utnyttjar annonsbörsen på zoopet till fullo när det ska handlas begagnat?! Tror de flesta som köper t.ex. begagnade kar använder sig av blocket.se oavsett om man är guldmedlem eller ej och det är ju för att annonsbörsen här är kass! Finns ju knappt några annonser tyvärr! Tror annonsbörsen skulle bli grymt mycket bättre om man ändrade dagens regler!

Ska enbart guldmedlemmar få lägga in annonser borde endast guldmedlemmar få handla från dessa annonser!
Hade zoopet haft en allmän annonsbörs hade jag mer än gärna annonserat där men som det är i dagsläget blir det annonsdirekt.se, blocket.se, repti.net eller zoonen.com som jag använder då jag annonserar.

Jag tror zoopet har en enorm potential till att bli en sida med en bra annonsbörs som nästintill uteslutande skulle bygga på akvaristik! Dock är det ju inte meningen med zoopet vilket jag fullständigt är enig med. Men med alla akvarister som använder sig av denna sida finns en grym potential till en bra annonsbörs! Synd på en i övrigt bra sida med mycket info och ett bra forum, så varför inte också en bra annonsbörs?!
#19 - 10 maj 2006 23:59
[quote=Mohlén]Extrajobb för Kjell blir det ju iofs. [/quote]Jag tror inte Kjell/Christian vill ha mer obetalt jobb än vad redan har. Det var gratis förut men det misskötes väldigt mycket, så tyvärr så kan man nästan säga att det fanns några pappskallar som förstörde för resten av zoopetarna.
#20 - 11 maj 2006 00:17
[QUOTE=Marie J]Jag tror inte Kjell/Christian vill ha mer obetalt jobb än vad redan har. Det var gratis förut men det misskötes väldigt mycket, så tyvärr så kan man nästan säga att det fanns några pappskallar som förstörde för resten av zoopetarna.[/QUOTE]

Tycker ändå att det argumentet inte är tillräckligt starkt för att inte återinföra den allmänna annonsbörsen. Bara för att man är guldmedlem behöver väl inte automatiskt betyda att man är seriös? Finns ju alltid rötägg överallt dessvärre! Trist att man låter en liten grupp som förstörde annonsbörsen, låta dem vinna, med negativa följder för oss seriösa zoopetare! Jag står ändå fast vid att en allmän annonsbörs borde återinföras, skulle definitivt bli en mer levande annonsbörs, oavsett oseriösa annonser eller ej!
#21 - 11 maj 2006 00:41
Ett argument att 2 personer ska få lägga timmar på annonserna som idieelt arbete tycker jag är skäl nog.
#22 - 11 maj 2006 02:45
[quote=Mohlén] Bara för att man är guldmedlem behöver väl inte automatiskt betyda att man är seriös? Finns ju alltid rötägg överallt dessvärre! [/quote]

de har du rätt i men i en öppen kan vemsomhelst gå in och annonsera och syssla med bedrägerier utan större risk att nån enskild kan göra nåt typ.
bara ändra ip och fixa nytt login.

men guldis där kan man spåra personen ifråga ner till hemadressen typ.
#23 - 11 maj 2006 10:55
Jag tror att vissa är lite för rädda att bli lurade av okända människor. Se på annonsdirekt till exempel, där verkar det fungera bra. http://www.annonsdirekt.se/asp/rubrikker/oversigt.asp?rub=51054&Query=&KatLimit=&SektLimit=&Sort=&Valgt=&Side=&AntalDage=&XRegionId=&PrisFra=&PrisTil=&KunFoto=&PostnrFra=&PostnrTil=&Medie=&Land=&Soegningetype=&Pagecount=&HastRasId=&MankehoejdeFra=&MankehoejdeTil=&AlderFra=&AlderTil=&KonId=&UtbildningForDesciplinId1=&UtbildningForDesciplinId2=&UtbildningForDesciplinId3=&Ovrigaanvandingsomraden=

Jag har köpt mycket från okända folk på internet och det har aldrig varit något problem. Vill man vara helt säker på att man får det man betalar för så kan man själv se till att kolla upp grejerna extra noga. Men folk är för det mesta ganska ärliga faktiskt, tro det eller ej. Är det någon som är ute efter att lura folk på pengar så tror jag inte att dom kränger akvariefisk, doppvärmare och flytväxter :)
#24 - 11 maj 2006 11:26
Alla annonsplatser med gratis annonsering brukar få problem med missbruk. Alltid är det en liten klick personer som förstör för alla andra. Det har hänt tidigare här på Zoopet, och diskussionen i just nu igång både på www.ciklid.se och på www.repti.net , få se hur länge det dröjer innan zoonen tröttnar...
#25 - 11 maj 2006 11:49
Missbruk hit och missbruk dit... Vad gynnar en akvarist på zoopet mest, en något öde annonssida med inget missbruk alls eller en innehållsrik sida med några som ibland lägger in sin annons flera gånger? Jag tror på det sista. Visst, föredrar de flesta det första alternativet så är det ju inget att bråka om, men man kan ju iallafall ta upp saken till diskussion.
admin
Christian Alfredsson
#26 - 11 maj 2006 11:56
Vi valde att ha den som vi har den nu för det tog för mycket tid att moderera. Som det är nu tar den mycket lite tid. Kjell har säkert mer att tillägga när han är tillbaka från Interzoo.
#27 - 11 maj 2006 14:34
Jag håller med Barrs och erikturs resonemang trots att jag är goldis numera. Jag har inte blivit det för annonseringens skull. Samtidig har jag förståelse för Christians och Kjells val. Detta "problem" känner jag också från några tyska aq-foren. En del löste det i och med att du bara kan annonsera efter du har postad typ 50 gånger. Då får du bort en hel del idioter :D

Bara som en tanke...

Hejhopp. Ralp
#28 - 11 maj 2006 15:16
[QUOTE=Mohlén]
Ska enbart guldmedlemmar få lägga in annonser borde endast guldmedlemmar få handla från dessa annonser!
[/QUOTE]

Vilket skulle döda iden med börsen. Fördelen med annonsbörsen som den är nu är att man kan förutsätta att det är vettiga (nja okey då, hyffsat vettiga) ;) personer som lägger annonserna, risken att bli blåst känns som lika med noll.
Och jag måste säga att börsen är en av dom största anledningarna till att jag kommer bli guldis igen.
#29 - 11 maj 2006 16:01
[QUOTE=jolon]Vilket skulle döda iden med börsen. Fördelen med annonsbörsen som den är nu är att man kan förutsätta att det är vettiga (nja okey då, hyffsat vettiga) ;) personer som lägger annonserna, risken att bli blåst känns som lika med noll.
Och jag måste säga att börsen är en av dom största anledningarna till att jag kommer bli guldis igen.[/QUOTE]

hyffsat vettig.. det måste vara jag det :Z...

välkommen tillbaka jolon

och för att spinna vidare på det här med att bli blåst på nätet så har jag under årens lopp gått på ett par nitar hit och dit...(inte på zoopet) summa nära 5siffrigt. så att numera är jag mkt noga att kolla upp personer som skall sälja något om det kostar för mkt pengar...300:-+

vidare så har vi ju en liten del som liknar tradera/ebay där man kan ge betyg på försäljaren/köparen, jag anspråkar att fler nyttjar denna möjlighet!,,
(jag vill ha mina 2 stjärnor!)
#30 - 11 maj 2006 16:01
Er bare nysgjerrig; hvor mange timer ekstra arbeid i uken ca er det snakk om dersom man åpner muligheten for alle å legge inn annonse, og ikke bare goldmedlemmer?
Og hvor mange timer går det egentlig med i uken til å styre hele zoopet.com?
Om det er for mye jobb for to, kanksje dere kan vurdere å "ansette" flere? Med så mange som bruker denne siden, er det kanksje noen som kunne tenke seg å hjelpe til?
#31 - 11 maj 2006 16:36
Men om nu problemet med en öppen annonsbörs är att man inte kan lita på att alla är ärliga (förutom det administrativa med hålla rent), så låt det bara visas vilka annonser som kommer ifrån goldmedlemmar och vilka som kommer från vanliga användare. Då kan man fortsätta att bara köpa ifrån goldare om man vill det, så kan de som är lite mer risktagande köpa från oss opålitliga.
#32 - 11 maj 2006 16:54
Jag tycker nog att zoopet ska hålla en hög standard i hela forumet. Förrut var det rena rama vilda västern på annonsforumet. Är det någon som vill gambla... Gå till anonnsdirekt.se eller liknande och låt zoopet vara seriöst. Har blivit blåst på oseriösa säljare & köpare och vill ha en "trygg" och seriös annonsforum här.

Tycker det är bättre att Christian och Kjell lägger sin tid på att säkra forumet och bygger upp det, samlar info av nya arter, både växter och fisk. Gärna räkor ;). Gör spännande reportage mm. Hellre det än att de ska jaga pappskallar!
HazelCR
#33 - 11 maj 2006 17:06
Jag hann knappt vara här innan det blev tal om Gold eller icke. Min spontana reaktion då, var att jag tycker att det är synd att det blir en segreation mellan betalande och icke betalande webbesökare. Jag håller fortfarande fast vid denna ståndpunkt.
Jag önkar att alla skulle kunna använda allt på sajten, betalande som icke.
Om det bara fanns tillräckligt många stödbetalare så skulle det kunna fungera. Jag har valt att betala på NCS och goc, men icke till zoopet.
Nu är det kanske så, att zoopets ägare inte nöjer sig med tillräckligt många betalande för att det hela skall "gå runt" utan vill ha mer och därmed införs det en differentiering på olika delar av zoppet, som skall locka till fler "betalare".
För att knyta an till trådrubriken ....så... önskar jag alltså att annonseringen skulle släppas fri!
#34 - 11 maj 2006 17:39
[QUOTE=Marie J]Jag tycker nog att zoopet ska hålla en hög standard i hela forumet. Förrut var det rena rama vilda västern på annonsforumet. Är det någon som vill gambla... Gå till anonnsdirekt.se eller liknande och låt zoopet vara seriöst. Har blivit blåst på oseriösa säljare & köpare och vill ha en "trygg" och seriös annonsforum här.[/QUOTE]

När du menar att det är att gambla på annonsdirekt tycker jag du dissar alla som sätter in annonser på den sidan! Tror de flesta som sätter in sina annonser där gör det mycket utifrån att det är gratis och bra och inte för att de är oseriösa! Sen om du själv blivit blåst är väl synd men det har ju även hänt de som handlat på blocket eller andra mer "seriösa" sidor, kanske även från "oskyldiga" zoopet :P! Har själv handlat via annonsdirekt och inte haft samma otur som dig!

En bra tjänst som blocket.se stödjer är ju annars internetgirot (http://www.internetgirot.se). Har bra egna erfarenheter från denna tjänst då jag t.ex. köpte ett nytt reglage till båten för en månad sedan från en privatperson på blocket. Tjänsten fungerade smidigt och bra för både mig och säljare vilket gynnade båda!
#35 - 11 maj 2006 17:41
[QUOTE=Barr]Men om nu problemet med en öppen annonsbörs är att man inte kan lita på att alla är ärliga (förutom det administrativa med hålla rent), så låt det bara visas vilka annonser som kommer ifrån goldmedlemmar och vilka som kommer från vanliga användare. Då kan man fortsätta att bara köpa ifrån goldare om man vill det, så kan de som är lite mer risktagande köpa från oss opålitliga.[/QUOTE]

Ha ha, bra idé!
#36 - 11 maj 2006 17:42
Blocket tycker jag är mer seriöst än annonsdirekt och jag har handlat diverse grejer därigenom. Och med gambla menar jag inte att alla är oseriösa på annonsdirekt men det är inte lika kontollerat som på zoopet och blocket.

(kul med en båtmänniska till här förutom jag :) )
Bilagor:
#37 - 11 maj 2006 17:43
Faktum kvarstår att någon ska sköta annonsbörsen och det tar tid....
#38 - 11 maj 2006 17:58
[QUOTE=Marie J]Faktum kvarstår att någon ska sköta annonsbörsen och det tar tid....[/QUOTE]
Men sannerligen betydligt mindre tid nu än tidigare ssk pga den minskande annonsmängden. Jag tror att Barr faktiskt har tagit fram ganska bra argument för att öppna annonsbörsen på nytt. Dessutom var det faktiskt tal om en öppnare annonsbörs i början (mot avgift för icke-goldisar) men jag tror det bedömdes för svårt att genomföra.
Tyvärr kan jag inte länka till mina tidigare egna reflektioner om medlemskap eller ej eftersom den tråden ligger på Zoopet Gold-tråden.
Klart är att Zoopet skulle nog vinna på en öppen annonsbörs men kanske inte Zoopet Gold. Men bästa akvaristiska annonsbörsen i Sverige kanske till slut skulle locka mer akvarister - så att fler blev goldisar i slutändan. Vem vet, vem vet?
:confused:
Bilagor:
#39 - 11 maj 2006 18:11
[QUOTE=Marie J]Blocket tycker jag är mer seriöst än annonsdirekt och jag har handlat diverse grejer därigenom. Och med gambla menar jag inte att alla är oseriösa på annonsdirekt men det är inte lika kontollerat som på zoopet och blocket.

(kul med en båtmänniska till här förutom jag :) )[/QUOTE]

Blocket är nog ungefär lika seriöst som annonsdirekt, finns drägg på båda sidorna men också en överhängande majoritet av seriösa säljare och köpare!
Jag håller med díg om att det känns mer kontrollerat på t.ex. blocket eftersom de t.ex. rekommenderar internetgirot bl.a..

Klart man är båtmänniska! Kul att det finns fler av våran sort här på zoopet! ;)
#40 - 11 maj 2006 18:37
[quote=Mohlén]
Jag håller med díg om att det känns mer kontrollerat på t.ex. blocket eftersom de t.ex. rekommenderar internetgirot bl.a..

Klart man är båtmänniska! Kul att det finns fler av våran sort här på zoopet! ;)[/quote]

Håller helt med dig! Men blocket får man betala för... liksom här...

Snart dags för sjösättning!
#41 - 11 maj 2006 18:56
Blir nog sjösättning nästa helg! LÄNGTAR!!! ;)
#42 - 11 maj 2006 19:06
Kom att tänka på www.aquabid.com
Helt "gratis" och förmodligen världens viktigaste akvaristiska sajt när det gäller köpa/sälja. Men om man säljer någonting för över 30 USD (har jag för mej var gränsen) föreslår aquabid att man bör donera 10% frivilligt. Det får i alla fall den sajten att gå runt tillsammans med annonsintäkter. Det vore en utväg kanske även om jag misstänker att svenskar är betydligt snålare än amerikaner där "tipping" är en del av vardagen...
;)
#43 - 20 maj 2006 19:26
Hrm... Bump nu när kjell är tillbaka, är nyfiken på vad bossen har för åsikt i frågan.
#44 - 20 maj 2006 20:23
[quote=petnym]Du kanske inte har märkt att ciklid.se har stängt sin annonsplats för ett par veckor sedan för att den missbrukades så... (Vi får se, kanske bara Nordiska ciklidsällskapets medlemmar får annonsera där när den öppnas igen?)
[/quote]
Vad jag vet ska alla kunna annonsera på Ciklid.se, fast bara NCS medlemmar ska kunna visa bilder i sin annons!
:D
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 20 maj 2006 20:29
[quote=Barr]Hrm... Bump nu när kjell är tillbaka, är nyfiken på vad bossen har för åsikt i frågan.[/quote]
Min åsikt har jag redogört för tidigare och den är att det vore bra om alla kunde annonsera som på blocket dvs genom att betala en mindre summa för varje annons (eller vara gold-medlem och annaonsera gratis).
Nu finns det tyvärr ännu inga bra, säkra och billiga betalsystem för detta så det får avvakta.

När annonsbörsen tog det mig ca. en timme om dan att hålla koll på detta - nu en timme i månaden.
Seriositeten på annonserna har också ökat markant och vi har också i och med goldmedlemskapet haft råd att köpa större serverutrymme vilket gör att man kan lägga in foton där.

Så tills dess att det öppnas en prisvärd betalfunktion för småsummor så kommer det att förbli som det blir.
#46 - 20 maj 2006 21:05
[QUOTE=Marie J]Faktum kvarstår att någon ska sköta annonsbörsen och det tar tid....[/QUOTE]
[QUOTE=erikthur]Men sannerligen betydligt mindre tid nu än tidigare ssk pga den minskande annonsmängden.[/QUOTE]
[QUOTE=Kjell Fohrman][Tidigare tog] annonsbörsen mig ca. en timme om dan att hålla koll på detta - nu en timme i månaden.[/QUOTE]
So it is :)

Annons