Annat eller svenskt namn på corydoras agazzii

#1 - 26 februari 2008 21:46
Jag har ett par corydoras agazzi (agassii eller agazzii, har sett flera stavningar) med mina corydoras julii. Julii kallas ju för leopardpansarmal, är det någon som vet om agazzii har ett "vanligt namn"?

De är prickiga som julii, men har inte deras fina teckning utan de har större men färre prickar. Det är framförallt på huvudet de ser annorlunda ut, de har de inga prickar där utan en mörkare färg bara.
I butiken hette de bara c. agassi, men är det nån som vet om de har nått annat namn?
#2 - 26 februari 2008 21:48
Hahaha, jag har stavat agazzii olika vartje gång jag skrev det, är trött... Rätt stavning skulle också vara kul o veta...
#3 - 26 februari 2008 21:51
Corydoras Agassizi
#4 - 26 februari 2008 21:58
Ja! Jag skulle precis gå in o redigera mitt inlägg, agassizi (eller agassizii) ska det såklart vara.

Men har de nått annat handelsnamn?
#5 - 26 februari 2008 22:01
Nä, den heter som den heter. =)
Bilagor:
#6 - 26 februari 2008 22:02
Jag har inte hört att den kallas för något annat än agassizi någon gång, utan de flesta Corysarna säljs i affärerna med det Latinska namnet som handelsnamn.
Bilagor:
Guest
#7 - 26 februari 2008 22:16
Corydoras agassizii heter den:)....nä svenska handelsnamn är bara jobbiga.

Jag har dock sätt på PC forumet att de kallar den för spotted corydoras
#8 - 26 februari 2008 22:28
Spotted corydoras skulle ju kunna vara hur många arter som helst. =)
Guest
#9 - 26 februari 2008 22:44
Spotted corydoras skulle ju kunna vara hur många arter som helst. =)

Hehe där var du snabb....fast ja exakt så är det iofs när man skriver pleco och Ancistrus också;)
#10 - 27 februari 2008 08:14
Det är därför jag tycker vi slopar handelsnamn helt och hållet. =)
#11 - 27 februari 2008 10:47
Den är uppenbarligen döpt efter nån som hette Agassiz, så förslag på svenskt namn kunde t.ex. vara Agassiz Pansarmal (eller kanske Agassis Pansarmal?)...
#12 - 27 februari 2008 12:43
Agassis? Du menar tennisspelaren? =) =)
#13 - 27 februari 2008 16:34
Jag vet inte vem Agassiz var, men han/hon var tydligen väldigt känd bland zoologer mellan 1870 - 1890: Garman och Putnam döpte flera fiskar, och Verrill ett gäng bläckfiskar, efter Agassiz. Mest imponerad av Agassiz var dock tydligen Steindachner, som döpte ett dussin olika fiskar, däribland Corydoras agassizi, efter honom/henne.
#14 - 27 februari 2008 16:46
Azur skrev:
Jag vet inte vem Agassiz var, men han/hon var tydligen väldigt känd bland zoologer mellan 1870 - 1890: Garman och Putnam döpte flera fiskar, och Verrill ett gäng bläckfiskar, efter Agassiz. Mest imponerad av Agassiz var dock tydligen Steindachner, som döpte ett dussin olika fiskar, däribland Corydoras agassizi, efter honom/henne.

Kanske denna ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Louis_Agassiz
#15 - 27 februari 2008 17:23
Okej, då har jag fått stillat min nyfikenhet.
Fast metallpansarmal och fläckig pansarmal brukar ju kallas just det i butik, inte vid sina latinska namn. Men Agassis hette min gamla stamkrog så det är inte så svårt att komma ihåg, för min del...
Guest
#16 - 27 februari 2008 18:39
annatzk skrev:
Okej, då har jag fått stillat min nyfikenhet.

Fast metallpansarmal och fläckig pansarmal brukar ju kallas just det i butik, inte vid sina latinska namn. Men Agassis hette min gamla stamkrog så det är inte så svårt att komma ihåg, för min del...

Det beror nog på att det är "gamla arter" dvs de har funnits i handeln länge. Handelsnamn är bara virrigt för svens zooaffär i göteborg kanske namnger den som prickig pansarmal medans boris zoo i sundsvall har svartpeppar pansarmal som handelsnamn och när kunderna i vadera stad köper dessa och sedan av en slump råkar på varandra och börjar snacka om sitt nya stim pansarmalar blir det en krock för de tror att de har olika arter.

Latinska namn är bäst för det förstår alla vare sig man är finne eller amerikan.
#17 - 29 februari 2008 18:12
Ja, och sedan så är det ju lite svårt att hitta på beskrivande namn till alla olika prickiga corydoras, det finns ju redan två olika sorters leopardpansarmal tex.
Men vissa handelsnamn är ju översatta från engelska, salt och peppar t.ex, den heter ju så på engelska och likaså banditpansarmal. Men jag tycker absolut inte att vi ska börja hitta på svenska handelsnamn till alla corydoras, det rör som sagt till det.
Guest
#18 - 29 februari 2008 19:04
annatzk skrev:
Ja, och sedan så är det ju lite svårt att hitta på beskrivande namn till alla olika prickiga corydoras, det finns ju redan två olika sorters leopardpansarmal tex.

Men vissa handelsnamn är ju översatta från engelska, salt och peppar t.ex, den heter ju så på engelska och likaså banditpansarmal. Men jag tycker absolut inte att vi ska börja hitta på svenska handelsnamn till alla corydoras, det rör som sagt till det.

fast den riktiga leopardpansarmalen är ju trilineatus dvs den som saluförs som julii...julii är en extremt sällsynt firre:)
#19 - 1 mars 2008 11:14
Hur vet man vilken sort???

Lutt skrev:
fast den riktiga leopardpansarmalen är ju trilineatus dvs den som saluförs som julii...julii är en extremt sällsynt firre:)

Neeeej nu blev det alldeles för rörigt för mig! [xx(]
Jag har julii (enligt butiken), men är det osannolikt då eller?
Jag tycker att de passar in på artbeskrivningen även om det är svårt att se skillnad på julii, trilineatus och leopardus.
Är det verkligen trileneatus som är den äkta leopardpansarmalen, det är ju den som kallas trebandspansarmal väll? Trodde att det var leopardus som var äkta leopardpansarmal.

Är det så att julii har en lite rundare huvudform än leopardus som är mer utdragna har jag för mig. Sedan har väll trileanatus mer som ett labyrintmönster på huvudet medan julii har prickar på huvudet? Men jag har också läst att julii kan variera i utseende beroende på varifrån de kommer.

Finns det något sätt att skilja arterna åt för en novis? Jag tycker det är jättesvårt, och när jag ska kompletera mitt stim vill jag ju veta vad det är jag ska köpa.

Annons