Finns det någon som har erfarenhet av att eran kulfisk äter t.ex. räkmix eller mindre djur än mygglarver? Det verkar som om min, som inte är mer än drygt 1 cm, bara äter foder det syns att det är djur t.ex. mygglarver. Ger räkmix till alla andra och det vore ju smidigare om jag bara kunde ge det. ..
hej, kulor behöver foder med rejält tuggmotstånd då de har tänder som ständigt växer och måste slipas ner. mygglarver och räkmix är ett bra komplentsfoder, men krill, artemia, mysis, cyklops, räkbitar med skal, sniglar etc är ett måste i fodret.
Vilken slags kulfisk? Mina sydamerikanska - Colomesus asellus - äter glatt flingfoder, och allt frysfoder som artemia o dyl. Plus varenda snäcka.
mvh Daniel
Jo det där med "näbben" känner jag till men den är nog för liten för sniglar och räkor än så länge, fast iofs man kan ju krossa dom.Tack för tipset om artemia osv.
Det är en grön kulfisk. Om det är den som blir drygt 1 dm och lever naturligt i bräckvatten? Han är helt underbar än så länge, man får väl se hur det är när han växer till sig...
ja helt kllrt, kulfiskarn knäcker lätt en liten snigel, det är bra mycket mer tryck i dom där käkarna en vad man kan tro, det är ju endå deras naturliga föda och i naturen hjälper ingen dom att "kläma" sönder sin mat först.
Dom brukar äta det mesta men som orm säger det är viktigt mmd hård föda. Min matar hag med räkmix och med räkor med skal (ofta enbart skal) och även fisk med ben när jag har det, tex. så delar jag upppeventuella avlivade fiskar i små bitar så ha får riktiga ben att gnaga på.