Annat än "multisar"

#1 - 12 juli 2004 18:17
Jag har ett 96l Juwel record.
Planerar att ha ca 6 "multisar" och ett par Julidochromis Transcriptus.
8 fiskar på 96l låter litet, har någon ett förslag på vad som eventuellt skulle passa som komplement.
#2 - 12 juli 2004 18:22
Det är inte lite, snart förstår du vad jag menar. Men om du vill så kanske ett par altolamprologus compressiceps "sumbu shell" funka, dom är roliga, livliga och fulsnygga.
MVH
Magnus
#3 - 12 juli 2004 19:04
Skulle inte ha fler ciklider i det akvariet.

Möjligen nån ytlevande stimfisk.
#4 - 12 juli 2004 20:36
Håller med de föregående talarna. Kanske rent av skippa Jullarna.

Om du trots detta vill kompletera så hade jag köpt några ytlevande firrar, typ guppy. De är dock inte från Tang...
#5 - 12 juli 2004 21:38
ABSOLUT INTE LITA JAG HAR I ETT 112L MULTISSAR OCH BLÅ NEON!DU SKA INTE HA MULTISS OCH JULLE DOM KOMMER ATT BITA IHJÄL VARANDRA JAG SKULLE FÖRDRA BLÅNEON MYCKE FREDLIGARE!
#6 - 12 juli 2004 21:40
TROPFROG är du helt galen du fattar väll att inte calvus skulle funka ihopp med multiss calvusk får inte plats och sne så kommer calvus äta upp multiss!
#7 - 12 juli 2004 22:02
Är det Herotilapia multispinosa vi talar om.

altolamprologus compressiceps "sumbu shell" är inte calvus.
#8 - 12 juli 2004 22:09
Altolamprologus compressiceps "sumbu shell" http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=735
är en liten Ciklid som inte blir speciellt stor.

För mig fungerar den ihop med Jullar och Multisar. Däremot förpassades mina Princessor till ett annat kar idag, dom tog över 149cm av 150!
#9 - 13 juli 2004 07:42
"Multisarna" som Fluander tänkte sig vet jag är Lamprologus Multifaciatus... alltså mångbandad snäckskalslekare.
#10 - 13 juli 2004 08:23
Ett par neol.walteri är en liten spillevink.
#11 - 13 juli 2004 08:28
Lamprl.wateri skall du titta på.
#12 - 13 juli 2004 08:32
Ursprungligen skickat av paletten

TROPFROG är du helt galen du fattar väll att inte calvus skulle funka ihopp med multiss calvusk får inte plats och sne så kommer calvus äta upp multiss!

Altolamprologus compressiceps "sumbu shell". Jag skrev alla namnen jag kunde komma på för att inga missförstånd skulle ske. För det första så är compressiceps och calvus inte samma art, för det andra så är "sumbu" eller "shell" en dvärpopulation som deffinitivt inte äter multisar.

Jag sade inte att jag tipsade om att skaffa dom utan jag skrev OM han vill så skulle det KANSKE funka. Fördelen som jag ser det är att om man har dom i karet så blir det inte så många yngel som överlever. Ett par "sumbu" måste ju vara bättre än 50 multisar och 50 jullar som det ändå blir förr eller senare (?). Sen vet jag inte om det skulle fungera, men jag skulle nog själv kunna prova efterssom jag inte vill ha så mycket värdelösa yngel i mitt kar. Men nu hart jag ju aldrig funderat på små tangkar.

Angående utfallet om att jullar inte skulle fungera så tycker jag att det är för förhastat. Jag vet många som har jullar och multisar i samma kar, däribland jag själv. Fluander har ju valt en av dom mindre jullarna så jag tror nog att det skulle fungera om man planerar revirgränserna smart.
MVH
Magnus
#13 - 13 juli 2004 11:10
Jag tror det förtjänar påpekas att han har bara ett 96 liters akvarium.

Jag skulle inte ha fler ciklider än 6 multisar och 2 jullar i ett sånt. Jag skulle däremot troligen ha lite stimfisk också, t.ex. ett stim sebrafisk, lyktögon, eller möjligen neonregnbågar.
#14 - 13 juli 2004 13:39
96 liter, precis som jag trodde ;).
MVH
Magnus

Annons