Annan sand än rådasand eller Biltemas blästersand?

#1 - 8 februari 2006 21:10
Jag tänkte ha sand (kanske något grövre sådan, typ 2-3 mm) i mitt nya akvarium. Jag undrar därför om det inte finns någon annan typ av sand att köpa än rådasand eller Biltemas blästersand? Dessa sorter är de enda man hör talas om här men då jag är skeptisk till Biltemasand och inte riktigt gillar det rosa i rådasanden undrar jag om det finns alternativ som jag inte känner till?

/ Maria
#2 - 8 februari 2006 21:51
engelsk sjösand?
#3 - 9 februari 2006 02:02
[quote=jower]engelsk sjösand?[/quote]

brukar oftast kallas engelskt sjögrus ;)

men finns en hel drös med andra sorter.
kan ju titta igenom intenretbutiker och kolla på dom bilder som finns där.
#4 - 9 februari 2006 03:41
[QUOTE=Raven]brukar oftast kallas engelskt sjögrus ;)

.[/QUOTE]

eller engelskt sjösten beroende på storleken på det...
#5 - 9 februari 2006 08:07
Tack för svaren! Det finns alltså en del alternativ :) . Det största problemet blir kanske att hitta någon sand jag gillar och samtidigt vara säker på att den inte är kalkhaltig.....

/ Maria
#6 - 9 februari 2006 09:17
Jag har använt mycket rådasand i mitt terrarie tidigre.
Det rosa variera otroligt mycket beroende på vad man hittar... Jag ogillade den rosatonade men hittade sån med väldigt fin sandfärg som inte gick minsta i rosa...
Betydligt ljuasare än "sandlådesand" och gav därför ett intryck av en varm och skön sandstrand!
Nu verkar det ju förvisso som om det finns väldigt många andra intrssanta alternativ också :) Men rådasanden är inte att förkasta riktigt än :)
#7 - 9 februari 2006 09:21
Men hur påverkas fiskarna av ljust bottenmaterial?

Intressant.... det finns visst mycket mer än jag trodde :) . Jag gillar relativt ljust bottenmaterial, men samtidigt funderar jag lite på hur det kan påverka fiskarna. Jag har hört att ljust bottenmaterial kan göra vissa arter skygga. Vet någon vilka arter, om några, som kan tänkas påverkas negativt av ett ljust bottenmaterial?
#8 - 9 februari 2006 11:28
[QUOTE=Björken]Intressant.... det finns visst mycket mer än jag trodde :) . Jag gillar relativt ljust bottenmaterial, men samtidigt funderar jag lite på hur det kan påverka fiskarna. Jag har hört att ljust bottenmaterial kan göra vissa arter skygga. Vet någon vilka arter, om några, som kan tänkas påverkas negativt av ett ljust bottenmaterial?[/QUOTE]

Jag tror att relativt ljust (inte vitt) bottenmaterial kan kompenseras med svartvatten och flytväxter.
#9 - 9 februari 2006 17:52
[quote=batski]Jag tror att relativt ljust (inte vitt) bottenmaterial kan kompenseras med svartvatten och flytväxter.[/quote]

Men om man inte vill ha svartvatten då? :confused: Har jag förstått det rätt att det bara är vissa fiskar som påverkas och blir skygga av den ljusa bottnen? Vilka är i så fall dessa? Går det att läsa om detta någonstans?
#10 - 9 februari 2006 17:54
PS: Batski: Nu har jag beställt Nutrafins Waste Control. Återkommer om hur det fungerar :)
#11 - 10 februari 2006 00:02
[QUOTE=Björken]PS: Batski: Nu har jag beställt Nutrafins Waste Control. Återkommer om hur det fungerar :)[/QUOTE]

Jag har själv börjat använda det och tycker att det funkar rätt bra :)

[QUOTE=Björken]Men om man inte vill ha svartvatten då?[/QUOTE]

Då är man förlorad ;) Nej ok, då är det nog bäst att ha lite mörkare sand.
#12 - 10 februari 2006 15:46
Just nu har jag ett annat märke utav Blästersand. Den är inte lika ljus som rådasand (som jag såg live idag), utan är mycket finare i färgen.
Var dock och köpte 20 kg akvariesand i onödan (2 av 3 fiskar dog under en helg) då jag var övertygad om att det var blästersanden som spökade. Storleken var 0.8-1.2 och den är relativt mörk. Tyvärr har jag inte säcken i närheten så jag vet tyvärr inte märket...
#13 - 10 februari 2006 16:04
Blästersand som är mörkare än Rådasand? Låter intressant! Du får gärna kolla upp vad den heter. Var har du köpt den?
#14 - 10 februari 2006 19:51
[quote=batski]Blästersand som är mörkare än Rådasand? Låter intressant! Du får gärna kolla upp vad den heter. Var har du köpt den?[/quote]

Jag fick den av min bror. Om jag inte minns fel så är märket Sikfors Grus & Makadam.
Jag blev väldigt överraskad när jag såg hur extremt ljus rådasanden är.
#15 - 10 februari 2006 22:16
[QUOTE=Krasch]Jag fick den av min bror. Om jag inte minns fel så är märket Sikfors Grus & Makadam.[/QUOTE]

Tack!
#16 - 12 februari 2006 09:26
Men rådasand behöver väl inte vara så ljus? I så fall tycker jag engelsk sjösten brukar vara betydligt ljusare.... Det vore intressant om någon som har ljus botten och sydamerikansk biotop ville delge sina erfarenheter......
#17 - 16 februari 2006 00:32
varför inte åka ut till havet och smyga som en ninja om natten och samla sand?
#18 - 16 februari 2006 00:38
[quote=Pechvogel]varför inte åka ut till havet och smyga som en ninja om natten och samla sand?[/quote]

jepp håller med dig.. tycker man ska plocka så mycke man kan ute i naturen. dels för att det oftare är finare o dels är de ju väldigt mycke billigare.
priser på grus/sand o stenar och rötter tycker ja e skrämmande dyrt i affären
#19 - 16 februari 2006 14:00
[quote=Björken]Men rådasand behöver väl inte vara så ljus? I så fall tycker jag engelsk sjösten brukar vara betydligt ljusare.... Det vore intressant om någon som har ljus botten och sydamerikansk biotop ville delge sina erfarenheter......[/quote]

Den jag såg var riktigt ljus. Jag blev förvånad då jag såg färgen då jag alltid trott att råda var liknande sanden jag har nu i akvariet.
#20 - 16 februari 2006 15:07
Varför skeptisk till Biltemas blästersand? Den är jätte fin och är väl beprövad av många på forumet, även mycket billig. Den är ganska ljus, dock blir den ju mörkare när den är blöt :)

Jag har Biltemas finaste blästersand och firrarna(ciklider) gräver å trivs som bara den. (Dom håller på att underminera mina hålstenar för tillfället...) :)
#21 - 16 februari 2006 15:43
[quote=Rainbowalker]Varför skeptisk till Biltemas blästersand? Den är jätte fin och är väl beprövad av många på forumet, även mycket billig. Den är ganska ljus, dock blir den ju mörkare när den är blöt :)

Jag har Biltemas finaste blästersand och firrarna(ciklider) gräver å trivs som bara den. (Dom håller på att underminera mina hålstenar för tillfället...) :)[/quote]

Jag var in och kikade på bilderna på ditt akvarium och sanden såg fin ut där, men jag är rädd att den kanske är lite för ljus för mina fiskar. Du kör ju malawi och de färgar tydligen ut bra med ljus sand, men mina sydamerikaner kommer kanske att färga ut sämre med ljus sand (vilket är synd eftersom jag tycker det är snyggast). Finns inte blästersanden i olika nyanser?
#22 - 17 februari 2006 11:11
Finns det någon lite mellanmörk sand? Jag gillar egentligen ljus sand bäst men mörk sand får fiskarna att färga ut mer....... tänkte om det gick att hitta någon kompromiss :)
#23 - 17 februari 2006 12:02
[QUOTE=Björken]Finns det någon lite mellanmörk sand? Jag gillar egentligen ljus sand bäst men mörk sand får fiskarna att färga ut mer....... tänkte om det gick att hitta någon kompromiss :)[/QUOTE]

Råda är ju mellanmörk tycker jag. På akvarieutställningen på Naturhistoriska i Gbg såg jag den finaste rådasanden och tyckte att den var mycket snygg!
#24 - 17 februari 2006 14:40
[quote=Björken]Jag var in och kikade på bilderna på ditt akvarium och sanden såg fin ut där, men jag är rädd att den kanske är lite för ljus för mina fiskar. Du kör ju malawi och de färgar tydligen ut bra med ljus sand, men mina sydamerikaner kommer kanske att färga ut sämre med ljus sand (vilket är synd eftersom jag tycker det är snyggast). Finns inte blästersanden i olika nyanser?[/quote]

Ahhh...ok, då förstår jag :)
#25 - 17 februari 2006 15:18
Ingen som har lite bilder på dom olika tex Råda, Biltema, osv så att man kan jämföra färgen..
#26 - 20 februari 2006 12:59
[quote=batski]Råda är ju mellanmörk tycker jag. På akvarieutställningen på Naturhistoriska i Gbg såg jag den finaste rådasanden och tyckte att den var mycket snygg![/quote]

Jag är lite orolig för den fisnaste sanden, har fått för mig att den kan vara jobbig och grumla till vattnet, eller? Och rådasand är väl lite rosaaktigt?

Ingen som har fjärilsciklider på ljus botten som kan berätta hur det blir med fiskarnas färger då?
#27 - 20 februari 2006 14:27
[QUOTE=Björken]Jag är lite orolig för den fisnaste sanden, har fått för mig att den kan vara jobbig och grumla till vattnet, eller? Och rådasand är väl lite rosaaktigt?[/QUOTE]

Vattnet på akvarieutställningen var inte grumligt iaf. Jo den är lite rosaaktig, men det beror ju också på vilken belysning du har. Jag tyckte att den finaste var lite mer ljusbrun, men det kan ha varit pga belysningen.
#28 - 20 februari 2006 16:09
Får man fråga vad du har för bottenmaterial, Batski? Du har ju fjärilsciklider vill jag minnas.......
#29 - 20 februari 2006 19:02
[QUOTE=Björken]Får man fråga vad du har för bottenmaterial, Batski? Du har ju fjärilsciklider vill jag minnas.......[/QUOTE]

Jag har Rådasand 0.8-1.2mm och det funkar. Men nu när jag har sett den finaste önskar jag att jag hade valt den. Den är både snyggare och ser naturligare ut.
#30 - 20 februari 2006 19:09
[quote=batski]Jag har Rådasand 0.8-1.2mm och det funkar. Men nu när jag har sett den finaste önskar jag att jag hade valt den. Den är både snyggare och ser naturligare ut.[/quote]

Den ser fin ut på dina bilder- inte alls rosa och lagom mörk. Synd att de aldrig har rådasand i akvarierna på zoobutiker. Då hade man ju kunnat se hur den ser ut i verkligheten.
#31 - 20 februari 2006 19:12
[QUOTE=Björken]Den ser fin ut på dina bilder- inte alls rosa och lagom mörk. Synd att de aldrig har rådasand i akvarierna på zoobutiker. Då hade man ju kunnat se hur den ser ut i verkligheten.[/QUOTE]

Den såg faktiskt lite rosa ut innan jag skaffade svartvatten...

Det är en akvariebutik där jag brukar handla som faktiskt har rådasand i några av akvarierna.
#32 - 28 februari 2006 20:33
Råda vs bläster

Ok, såhär ligger det till: Efter noggranna efterforskningar står valet nu ändå mellan rådasand och blästersand. Jag har några problem:

I Västerås säljer Biltema endast den mest finkorniga blästersanden. Blir det problem med den? Virvlar den runt? Har hört att man bör ha den lite grövre :confused: .

Vad gäller rådasand så tycker jag den verkar kunna se väldigt olika ut. Såg den mest finkorniga i ett akvarium och den såg mer ut som jag föreställer mig att blästersand ser ut, dvs. inte alls rosa utan mer som en sandstrand :p . Är det så att den finaste skiljer sig i färgen från andra grovlekar? Eller har skillnader i belysning kunnat skapa så radikala skillnader? Någon som vet? Virvlar den runt eller skapar andra problem i akvarier?

/ Maria
#33 - 1 mars 2006 00:55
[QUOTE=Björken]Vad gäller rådasand så tycker jag den verkar kunna se väldigt olika ut. Såg den mest finkorniga i ett akvarium och den såg mer ut som jag föreställer mig att blästersand ser ut, dvs. inte alls rosa utan mer som en sandstrand :p . Är det så att den finaste skiljer sig i färgen från andra grovlekar? Eller har skillnader i belysning kunnat skapa så radikala skillnader? Någon som vet? Virvlar den runt eller skapar andra problem i akvarier?[/QUOTE]

Nej rådasand virvlar inte runt i akvariet i fall du har en vanlig vattencirkulation.

Det kan vara både och. Jag tror att den finaste skiljer sig lite i färgen. Men belysningen kan verkligen göra riktigt stora skillnader.
#34 - 1 mars 2006 01:02
[quote=Björken]Vad gäller rådasand så tycker jag den verkar kunna se väldigt olika ut. Såg den mest finkorniga i ett akvarium och den såg mer ut som jag föreställer mig att blästersand ser ut, dvs. inte alls rosa utan mer som en sandstrand :p . Är det så att den finaste skiljer sig i färgen från andra grovlekar? Eller har skillnader i belysning kunnat skapa så radikala skillnader? Någon som vet? Virvlar den runt eller skapar andra problem i akvarier?[/quote]
I en annan tråd la jag nyss fram min lilla teori om varför rådasanden kan se olika ut ibland. Jag tror att det har mest att göra med vad man har för ljus. Jag har rådasand i mina två kar. I 160-litaren har jag aquarelle lysrör och där får sanden en lite rödare ton i jämförelse med mitt lilla kar där jag har en ramp med lågenergilampor. Där får sanden en mer gul/brun/sand-ton.
#35 - 1 mars 2006 01:07
Tänkte på en rolig sak. Tråden heter "Annan sand än rådasand eller Biltemas blästersand?" och nu står valet mellan... just rådasand och blästersand!! Så det kan gå :D
#36 - 1 mars 2006 12:00
[quote=Milbot]Tänkte på en rolig sak. Tråden heter "Annan sand än rådasand eller Biltemas blästersand?" och nu står valet mellan... just rådasand och blästersand!! Så det kan gå :D[/quote]

Ja, tänk så det kan bli :) . Kanske fanns det en anledning till att det var just dessa sorter jag hört om. Uppenbarligen är de de mest använda och kanske därmed bästa alternativen.......

Så finkornig råda virvlar inte runt.......någon som vet hur det är med den finaste blästersanden?
#37 - 1 mars 2006 16:48
varför inte svart kanonsnyggt tycker jag
så här såg mitt 220liters ut

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=2724&cat=624

MVH
Mange
#38 - 1 mars 2006 16:50
Ja, det kan vara fint. Men jag tror inte jag skulle vilja ha det själv. Inte riktigt min stil liksom...... Men tack för tipset!
#39 - 3 mars 2006 15:57
Hur fin sjösand finns och går det att använda den finaste blästersanden?

[quote=jower]engelsk sjösand?[/quote]

Finns det finare än 2-3 mm?

Den sk "rådasand" jag såg i en zoobutik visade sig egentligen vara fågelsand, vilket förklarar den stora skillnaden i färg. Synd :( .

Går det att ha så fin sand som 0,1- 0,7 mm? Så fin är den blästersand som går att få tag i på Biltema nuförtiden.
#40 - 3 mars 2006 16:17
Fågelsand är verkligen jättesnygg! Men det skulle bli dyrt om man skulle köpa den i de småpåsarna den säljs i.

Rådasand finns i 0.33 mm, 0.4-0.8mm, 0.8-1.2mm (den jag har) och 1.2-2mm.
#41 - 3 mars 2006 16:28
[quote=batski]Fågelsand är verkligen jättesnygg! Men det skulle bli dyrt om man skulle köpa den i de småpåsarna den säljs i.[/quote] På guldfisken.se såg jag fågelsand för 95 kr (25 kg).

Edit: Och för 85 kr på PWSS.
Björken: Kanske kan vara värt att kolla upp vidare?
#42 - 3 mars 2006 16:37
[quote=batski]Fågelsand är verkligen jättesnygg! Men det skulle bli dyrt om man skulle köpa den i de småpåsarna den säljs i.

Rådasand finns i 0.33 mm, 0.4-0.8mm, 0.8-1.2mm (den jag har) och 1.2-2mm.[/quote]

Jag läste lite andra trådar om fågelsand och det påstods där att den kan innehålla både det ena och det andra som inte är särskilt bara för fiskar (typ kalk, anis, och något mer). Så jag vet inte om jag vågar. Dessutom avrådde han i butiken mig från den då man enligt honom inte ska ha så fin sand i akvarier...... Ver kar finnas delade meningar om det. [:o]

Jo, jag vet att råda finns i olika grovlekar. I samma butik påstod han att råda 0,4- 0,8 mm är vasst och kan skada pansarmalarnas skäggtömmar. Vet inte vad jag ska tro.

Antagligen är det väl så att det kvittar om jag har råda 0,33 eller bläster 0,1- 0,7. Så då kan jag ju lika gärna ta bläster eftersom jag gillar färgen bättre. Annars gillar jag angelsk sjösten rätt bra, men om det nu inte finns mindre än 2-3 mm så blir den väl för grov? Detta tycks vara de enda alternativ som finns.
#43 - 3 mars 2006 16:47
[quote=Björken]I samma butik påstod han att råda 0,4- 0,8 mm är vasst och kan skada pansarmalarnas skäggtömmar. Vet inte vad jag ska tro. [/quote]

beror nog på vilken råda man har.
fnns den äkta men även oäkta
#44 - 4 mars 2006 11:06
Någon som prövat fågelsand? Eller Biltemas finaste blästersand? Eller vet om engelsk sjösten finns som sand, d.v.s. finare än 2-3 mm?
#45 - 6 mars 2006 07:55
Hur mycket blästersand till 480 liter?

Jag undrar hur mycket blästersand jag behöver till ett 480- litersakvarium? De säljs tydligen i 25- literssäckar.
#46 - 6 mars 2006 08:05
Jag satsar på typ, 75 kilo..
Jag köpte 50kg till mitt 240liters och det var för mkt enligt mig,
vart ett 10cm tjockt lager på hela botten.
#47 - 6 mars 2006 08:37
Tack :)
#48 - 9 mars 2006 17:39
[quote=Bulaan]Jag satsar på typ, 75 kilo..
Jag köpte 50kg till mitt 240liters och det var för mkt enligt mig,
vart ett 10cm tjockt lager på hela botten.[/quote]

Vad har du för bottenmått på det?
#49 - 9 mars 2006 21:38
hm, 40*120 var det nog!
#50 - 10 mars 2006 09:11
[quote=Bulaan]hm, 40*120 var det nog![/quote]

Och det blev ett 10 cm tjockt lager med 50 kg bläster? Då borde det räcka med två säckar (50 kg) för mig också, när jag har en bottenyta på 150x50 cm och vill ha ett ca 3 cm tjockt lager.....
#51 - 10 mars 2006 09:17
Nja vet inte exakt hur tjockt det blev men mycket var det!
hinkade ut massa sand för det vart berg när cikliderna grävde:)
Men kör på det du, om inte annat är det bara att köpa en säck till..
#52 - 10 mars 2006 09:18
Tackar :)
#53 - 11 mars 2006 14:35
kan man använda vanlig strandsand från havet och från sjöar?
#54 - 11 mars 2006 14:40
[QUOTE=heimdall]kan man använda vanlig strandsand från havet och från sjöar?[/QUOTE]

Ja det kan man. Sand från havet är nog att föredra pga att sand från sjöar kan innehålla parasiter eller sjukdomsalstrande bakterier som trivs i sötvatten. Men man måste skölja sanden noga för att få bort allt salt.
#55 - 11 mars 2006 14:45
[quote=batski]Ja det kan man. Sand från havet är nog att föredra pga att sand från sjöar kan innehålla parasiter eller sjukdomsalstrande bakterier som trivs i sötvatten. Men man måste skölja sanden noga för att få bort allt salt.[/quote]

oki tackar.
kanske nåt man skulle testa.:)
#56 - 11 mars 2006 15:23
man ska dock tänka på att det klassas som stöld att ta sand från mark man själv inte äger och/eller inte har tillstånd till.
#57 - 11 mars 2006 21:53
[QUOTE=Raven]man ska dock tänka på att det klassas som stöld att ta sand från mark man själv inte äger och/eller inte har tillstånd till.[/QUOTE]

Japp, vissa polisanmäler en för sånt...
#58 - 11 mars 2006 21:59
med all rätt i vissa situationer
#59 - 11 mars 2006 22:07
tur ingen såg mej då..;)
#60 - 20 mars 2006 10:02
Egentligen tycker jag engelskt sjögrus är finast, det är lagom ljust. Så jag tänkte fråga om blästersanden är ljusare än engelskt sjögrus/ sjösten?

Ni som har blästersand: upplever ni den som VIT eller är den något mörkare iaf?

På en butik i Västerås påstår de sig ha engelskt sjögrus som är upp till 2mm. Skulle det vara ok för fjärilsciklider och pansarmalar eller vill de ha finare?
Bilagor:
#61 - 20 mars 2006 11:19
Blästersand är ljusare än engelskt sjögrus.

2mm är max för pansarmalar. Vet inte vad fjärilsciklider tycker om det.

Men tänk på att engelskt sjögrus ska vara något kalkhaltigt, vilket påverkar pH.
#62 - 20 mars 2006 11:50
[quote=batski]Blästersand är ljusare än engelskt sjögrus.[/quote]

:( :( :( :( Synd.

Jaha, det får väl bli råda ändå kanske......... du som hade sett den finaste rådan- tycker du att den är mindre rosa än den grövre? Tycker ju inte om rosa [:o]
#63 - 20 mars 2006 12:18
[quote=Björken]Egentligen tycker jag engelskt sjögrus är finast, det är lagom ljust. Så jag tänkte fråga om blästersanden är ljusare än engelskt sjögrus/ sjösten?

Ni som har blästersand: upplever ni den som VIT eller är den något mörkare iaf?

På en butik i Västerås påstår de sig ha engelskt sjögrus som är upp till 2mm. Skulle det vara ok för fjärilsciklider och pansarmalar eller vill de ha finare?[/quote]

Engelskt Sjögrus köpte jag förra veckan o det står 1-3mm på påsen, passar nog bra både till fjäril o. pansarmal:)
#64 - 20 mars 2006 13:10
[quote=Zuz]Engelskt Sjögrus köpte jag förra veckan o det står 1-3mm på påsen, passar nog bra både till fjäril o. pansarmal:)[/quote]

Blir de inte gladare om de får under millimetern att böka runt i?
#65 - 20 mars 2006 13:27
[QUOTE=Björken]Jaha, det får väl bli råda ändå kanske......... du som hade sett den finaste rådan- tycker du att den är mindre rosa än den grövre? Tycker ju inte om rosa [:o][/QUOTE]

Inte jag heller :) Iaf inte i akvariet.

Ja jag tyckte faktiskt att den såg mindre rosa ut, men belysningen spelar som sagt väldigt stor roll.

EDIT: Ligger det ingen sandstrand i närheten av där du bor? ;)

[QUOTE=Björken]Blir de inte gladare om de får under millimetern att böka runt i?[/QUOTE]

Jo det tror jag.
#66 - 20 mars 2006 15:06
[quote=batski]EDIT: Ligger det ingen sandstrand i närheten av där du bor? ;)[/quote]

Sandstrand....jovisst, det gör det. Västerås ligger ju som bekant vid Mälaren. Men finns det inte risker med att ta strandsand, som att den kan innehålla parasiter eller något annat otrevligt? Och vilka skulle fördelarna vara? Blir det någon skillnad mot blästersand?
#67 - 20 mars 2006 19:07
[QUOTE=Björken]Sandstrand....jovisst, det gör det. Västerås ligger ju som bekant vid Mälaren. Men finns det inte risker med att ta strandsand, som att den kan innehålla parasiter eller något annat otrevligt? Och vilka skulle fördelarna vara? Blir det någon skillnad mot blästersand?[/QUOTE]

Jag har sett natursand i ett akvarium och den var både mörkare och mycket vackrare än blästersand :p Men färgen varierar förstås från område till område.

Jo om det är sand från sötvattenstränder kan det följa med en del otrevligt.
#68 - 20 mars 2006 19:56
[quote=Björken]Men finns det inte risker med att ta strandsand, som att den kan innehålla parasiter eller något annat otrevligt?[/quote]

kan ju koka den så dör ju parasiter oh liknande skit.
sen bör man alltid göra en okulär besiktning av sanden också.
#69 - 21 mars 2006 10:50
[quote=Raven]sen bör man alltid göra en okulär besiktning av sanden också.[/quote]

:confused: :confused: :confused: :confused: En vad?
#70 - 21 mars 2006 11:19
Okulär besiktning = titta på den... :)

/P
#71 - 22 mars 2006 10:21
Det blir råda 0,33

[quote=peber]Okulär besiktning = titta på den... :)

/P[/quote]

Jasså, var det så enkelt :) .

Det blir nog rådasand 0.33 mm ändå. Såg den i ett akvarium igår och den såg ok ut. Det verkar som att den är rätt mycket ljusare än råda 0,4- 0,8 mm. Den är väl inte för ljus, så att de inte färgar ut?
#72 - 22 mars 2006 10:31
[QUOTE=Björken]Jasså, var det så enkelt :) .

Det blir nog rådasand 0.33 mm ändå. Såg den i ett akvarium igår och den såg ok ut. Det verkar som att den är rätt mycket ljusare än råda 0,4- 0,8 mm. Den är väl inte för ljus, så att de inte färgar ut?[/QUOTE]

Är den så mycket ljusare? Det är inget jag reagerat på... Det borde nog inte vara några problem.

Annons