[quote=batski]Fågelsand är verkligen jättesnygg! Men det skulle bli dyrt om man skulle köpa den i de småpåsarna den säljs i.
Rådasand finns i 0.33 mm, 0.4-0.8mm, 0.8-1.2mm (den jag har) och 1.2-2mm.[/quote]
Jag läste lite andra trådar om fågelsand och det påstods där att den kan innehålla både det ena och det andra som inte är särskilt bara för fiskar (typ kalk, anis, och något mer). Så jag vet inte om jag vågar. Dessutom avrådde han i butiken mig från den då man enligt honom inte ska ha så fin sand i akvarier...... Ver kar finnas delade meningar om det. [:o]
Jo, jag vet att råda finns i olika grovlekar. I samma butik påstod han att råda 0,4- 0,8 mm är vasst och kan skada pansarmalarnas skäggtömmar. Vet inte vad jag ska tro.
Antagligen är det väl så att det kvittar om jag har råda 0,33 eller bläster 0,1- 0,7. Så då kan jag ju lika gärna ta bläster eftersom jag gillar färgen bättre. Annars gillar jag angelsk sjösten rätt bra, men om det nu inte finns mindre än 2-3 mm så blir den väl för grov? Detta tycks vara de enda alternativ som finns.