Annan ciklid som sällskap till skalarer?

#1 - 9 december 2007 12:36
Har funderingar på att göra om mitt 450L Malawikar till SA. (Måste ju ha lite projekt inför julledigheten! ;))

I så fall skulle jag vilja flytta dit mina skalarer ifrån mitt 400L SA-kar (4st stora, 4-6år gamla) för att frigöra lite plats i det karet...

Frågan är hur man skulle få ihop en bra kombination i 450-karet...?
Vill absolut ha ett par dvärgciklider, tror på ett par VL Kakaduor (om det går att lösa)
2 kakaduor... 2st L-malar (en större o en mindre)... de 4 malarna och..?
Skulle gärna ha ytterligare någon större SA-ciklid, några som får växa sig större un der något år och helt seriöst kommer ju inte skalarerna att bli hur gamla som helst så på sikt kommer de ju att försvinna. Funderar på Kurvciklider?

Kan de fungera (som ungfiskar) ihop med äldre skalarer och dvärgciklider?
Skall man bara ha ett par eller skall man skaffa 4-5-6st ungfiskar och låta dem bilda par på egen hand?

Tips? Egna erfarenheter?

Någon annan ciklid som passar in? (Vet att nyckelhålsciklider fungerar men tycker inte de är tillräckligt snygga faktiskt.)
#2 - 9 december 2007 13:18
... Flaggciklider är ju väldigt snygga också, synd att de blir så stora
#3 - 9 december 2007 13:26
Du kan ju ha flera olika Apistogrammor. Perufjäril eller vanliga fjärilsciklider, och bli inte förvånad om dina scalarer lever betydligt längre än du tror, de kan leva VÄLDIGT länge ibland. Tetror passar ju också in i ett SA-kar. Lycka till. Kurvcikliden borde ju funka om det bara finns naturliga revir i akvariet....:D

Dorsigercikliden är också snygg, du kanske skulle ha Kurv- och dorsigerciklider med dina scalarer och skippa Apistogrammorna istället...:p:)
#4 - 9 december 2007 14:06
Perufjäril? Vad är det?
#5 - 9 december 2007 14:26
Finns ju Bolivianska fjärilsciklider, visste inte att det fanns även en sort ifrån Peru?

Tror på kurvcikliderna (hmm eller dorsiger ;))... svårt bara att hitta ett par då det är svårt att urskilja könet på ungfiskar. Vill inte ha för många då överbefolkade kar är ngt av det värsta jag vet.
Såg just att Åleds har fina VF... :)
#6 - 9 december 2007 14:35
Jag är nästan 100 % säker på att det inte finns fjärilciklider i Peru... Boliviansk fjäril kommer från guapore och mamore och vanlig fjäril från Colombia och Venezuela...

Jag tycker flaggciklider skulle passa bra till scalarer. Dom lever tillsammans i naturen också.
400 l borde vara tillräckligt stort till dom.
#7 - 9 december 2007 14:38
Flaggciklider + Skalarer + Kakaduor + L-malar? ....nu gäller det bara att hitta någon som vill ha fullvuxna Malawisar! :D
#8 - 9 december 2007 14:40
Fanns fina VF Flaggciklider på Åleds också ;) ...lite annan prislapp bara
#9 - 9 december 2007 14:42
Skulle vara en bra sammansättning:) Jag ska inte ha några malawisar:D
#10 - 9 december 2007 17:27
...läst på lite mer. Tror nog ändå att flaggciklider kan bli lite väl stora.
Har lagt ut en första annons på Malawi-cikliderna, kanske det kan bli något av den här "tokiga" idén ändå.
#11 - 9 december 2007 17:30
eler nyckelhål? jag har dessa och dom är otroligt vackra och lungna, om du inte vill ha nyckar så tror jag att dom fiskarna som du vill har skulle funka bra
#12 - 9 december 2007 17:34
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Kurvciklider kanske?[/COLOR][/FONT]
#13 - 9 december 2007 18:07
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Kurvciklider kanske?[/COLOR][/FONT]

Mycket möjligt, ser trevliga ut :)
#14 - 9 december 2007 18:13
Jag skulle satsa på nyckelhål, som är en av mina favoritciklider. Kan bli ca 15 cm, och blir ganska kraftiga, men är fredliga och småmunnade. Glupska kan de förvisso vara, ett par jag hade var galna i räkor, men vanliga tetror kan man nog ha med dem. Jag har ett nyckelhålspar nu, som har ett gäng yngel i en grop i sanden. Jag har dem tillsammans med scalarer, tuppkamsciklider, kejsartetror, stänktetror, långsträckta pansarmalar, prickiga knorrmalar, och några malar till, och det funkar bra. Nyckelhål räknas väl inte direkt till dvärgcikliderna, och lever nog lite längre än dessa normalt gör, men är ändå möjliga att ha tillsammans med vanliga sällskapsfiskar.

Ska du ha cacatuoides (eller nå´n annan Apistogramma) så bör du ha flera honor till en hane, och det lär ju få plats i det akvariet :)

Att ha både L. curviceps och L. dorsiger ihop kanske inte funkar så bra, då de är rätt lika, och kanske kan korsa sig med varandra.
#15 - 9 december 2007 18:20
Micke_A skrev:
Jag skulle satsa på nyckelhål, som är en av mina favoritciklider.

Skulle jag bara gå på fakta så hade nog Nyckelhål varit det självklara valet (baserat på en hel dags surfande på Z-pet ;))...bara ett problem, de ser lite trista ut?
#16 - 9 december 2007 18:29
Dom ser ganska tråkiga ut på dom flesta bilder, men i dämpat ljus är dom väldigt snygga.
#17 - 9 december 2007 18:53
Efter att haft ett färglatt och fartfyllt Malawikar så ställs det ju lite krav i familjen att det inte skall bli för trist. Vill inte heller att det skall bli för likt mitt (vårt :p ) 400L SA-kar.
#18 - 9 december 2007 19:12
Många fiskar ser inte alls ut i affärerna som de gör när de kommer till ett inrett akvarium, där de får rätt förhållanden. I affärerna är det nog dessutom ofta outfärgade ungfiskar.

Man ska nog inte stirra sig blind på starka färger, fiskar kan vara vackra ändå, så länge de är vildformer, så har de en naturlig skönhet, och nyckelhål är eleganta ciklider, med långa, vimpelliknande fenor, och dämpade men varma färger. I affärerna är de ofta rätt bleka, eftersom de nog trivs bäst i mer inredda och planterade akvarier. Går man bara på starka färger kan man missa många intressanta arter :)

Jag tycker förvisso att många malawi är vackra, men tycker samtidigt att de är lite tråkiga, eftersom alla (utom en, men den är inte endemisk vad jag vet) är munruvare, det är lite för lite variation i lekbeteenden tycker jag. Då är SA roligare, där finns både substratruvare, och munruvare.
#19 - 9 december 2007 19:19
Micke_A skrev:
Man ska nog inte stirra sig blind på starka färger, fiskar kan vara vackra ändå, ...Går man bara på starka färger kan man missa många intressanta arter :)

Självklart är det så, var inte riktigt så jag menade. Har ju som sagt redan ett annat SA-kar med lugn och naturlig harmoni som ledord. Menade bara att det nya inte får inte bli för likt. Men visst, har aldrig sett Nyckelhål annat än på bild.

Änså länge tror jag nog ändå att de andra föreslagna alternativen går före.
#20 - 9 december 2007 19:38
Dvärgciklider är nog ofta lite känsligare, och inte lika långlivade, så nyckelhålscikliden är nog tåligare.
#21 - 9 december 2007 19:47
Boliviansk fjärilsciklid är väldigt fin:)
#22 - 9 december 2007 19:58
Cryptoheros myrnae
lite "bufflig" ciklid, med turkost öga och läppar (hannen) och hanan é en färgpallet när det é lekdax...

blir ca 15cm hannen och honan 10...
#23 - 9 december 2007 20:15
Vet att dvärgciklider inte är lika långlivade som Nyckelhål men jag kommer att ha dvärgciklider OCKSÅ :)

Alltså mina 4 stora skalarer + 2st (1par) dvärgciklider...ev en extra hona + 2st L malar OCH så vill jag ha en ciklid till... ett par :)
#24 - 10 december 2007 14:55
Flavilabris:D
#25 - 10 december 2007 16:17
Bolivianare:D
#26 - 11 december 2007 10:37
Håller med om bolivianerna. Väldigt trevliga och dessutom inte så kortlivade som vissa andra dvärgciklider (tror jag haft mina i 3 år hittills).

En lite större ciklid som jag tycker är fin är Aequidens Metae. Jag har inte haft den själv, men jag tror den ska vara relativt snäll och kan fungera bra ihop med dina övriga.
#27 - 11 december 2007 17:39
Jag har haft metae några gånger, hade också hört att de ska vara lugna, men tyckte nog att de var rätt buffliga. Kanske inte jätteaggressiva, men det första paret jag hade bestämde över jämstora guldsömmar. Uppfattar nästan dess släkting blåcikliden som fredligare i så fall. Och de verkar äta mindre fiskar, mitt nättetrestim minskade drastiskt när jag hade mitt andra par, som var större än det första. En annan av mina favoritciklider, som däremot är en rätt lugn typ, är chokladcikliden, men den blir ju rätt stor.
#28 - 14 december 2007 21:10
Finns en del intressanta alternativ helt klart. Håller på och tömmer Malawikaret nu, med visst vemod. Åkertill Kent i Nol imrogn och lämnar in över 20st juweler (Edvardi)...men, men det öppnar ju för mitt nya SA kar! :)
#29 - 14 december 2007 21:33
Ja, jag är tjatig ;)
#30 - 14 december 2007 21:40
Micke_A skrev:
Ja, jag är tjatig ;)
Men det har du väl all rätt till... dina egna? Riktigt vackra, mycket finare än de jag sett på foto tidigare. :)
#31 - 14 december 2007 21:48
Japp, de är mina, den grå "klumpen" på botten är yngel :)
#32 - 15 december 2007 17:41
Håller på och tömmer 450-karet nu. Skickade iväg nästan 30 ciklider till Nol imorse... klippt huvudet på ett par smitare nu ikväll :(
Snart är det tömt men det behöver en rejäl urtvättning, 35 storaciklider skitar ner rätt duktigt!
#33 - 22 december 2007 11:57
Nya SA-karet på gång! Funderar på att flytta över mina skalarer idag eller imorgon, de blir karets första invånare! (Snäckor räknas väl inte? :confused: )

Därefter blir det väntan till den inplanerade resan till Åleds (första besöket någonsin där). Hoppas hitta fina dvärgciklider där, helst VF.
Funderar på om jag skall ha en sort 1 hane + 2-3 honor eller om jag skall försöka mig på två olika sorter, ett par av varje...

Vad gäller den andra större ciklidsorten såbörjar det faktiskt, efter rejäl övertalning ;) , luta åt Nyckelhål.
#34 - 22 december 2007 13:13
:)
#35 - 22 december 2007 15:01
Micke_A skrev:
:)

Smila lagom ;)

Ok...OM det blir nyckelhål så ligger du bra till för att få ett "tack" :p

:D
#36 - 22 december 2007 16:37
Om du tackar eller inte beror väl på om du gillar dem när du har skaffat dem :p
#37 - 28 december 2007 18:35
Vi får väl se hur det blir, ett gäng nyinköpta Nyckelhål simmar runt här hemma nu. :)

Fortsättning på http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1066029#post1066029
#38 - 29 december 2007 08:15
S-sund var de nyckel du köpte vf???
Köp några multispinosor också:D
#39 - 29 december 2007 09:05
firefox75 skrev:
S-sund var de nyckel du köpte vf???

Köp några multispinosor också:D

Nix, inte VF (tyvärr). Hoppas de har koll på läget ändå. Är ju lite skeptisk efter mina skalarer som inte har en aning om hur man vare sig befruktar rommen eller hur man tar hand om den... :(

Multispinosa? Mellanamerika, inte sydamerika. Basiskt vatten inte surt, kan dessutom gräva och böka runt en del och blir rätt så stora. Skulle inte tror det va? ;)
#40 - 29 december 2007 20:02
Mina nyckelhål är odlade (vad jag vet), och de har koll på yngelvården :)

Multispinosa är annars trevliga, fredliga och vackra ciklider, som väl inte gräver sådär jättemycket, och de är rätt ombytliga i färgen. Men de är som sagt centralamerikaner, så de är inget för en sydamerikabiotop.

Annons