Anmäl intresse för mobiler/kompaktkameror fototävling

#1 - 9 oktober 2015 09:49
Jag väljer att lägga en ny tråd då jag tror att den andra som är igång under trdåen [COLOR=#0033cc]Ändringar på Zoopet - FOTOTÄVLINGEN[/COLOR].

Där finns nu möjlighet för att anmäla sitt intresse för en fototävling för bilder tagna med mobiler/kompaktkameror. Denna tävling är tänkt att bli för de som inte är så vana att fota och inte har systemkamera.

Där har tidigare framkommit att många inte vill skicka in till den vanliga fototävling då en hel del bidrag är så "proffsiga" så därför finns nu chansen för alla ni som vill vara med i en fototävling och också kunna ta del av vinster. Där skulle alltså bli 2 samtidiga fototävlingar.

Tävlingens riktlinjer finns inte klar än men det s[B]kulle [/B]kunna vara t.ex. att denna tävling skulle alltså bara vara för de som använder mobiler/kompaktkameror och inte väljer att skicka in bidrag till den vanliga fototävlingen. Typ som 2 olika klassar och har man gått upp i den stora med systemkamera så kan man inte var med i den mindre med mobiler/kompaktkameror. Hur riktlinjerna kommer att se ut tas fram om intresse finns.

Det är inte klart om en sån tävling kommer att bli till utan det beror på hur många det är som är intresserade. Där måste vara minst 10 som anmäla sitt intresse (fast jag hoppas ju på att det blir mycket mera än det nu när chansen finns att få till en sån tävling).

Så anmäl ert intresse i denna tråd så fort som möjligt.

[COLOR=#FF0000]Du som har synpunkter eller förslag på utformning av tävlingen ska skriva i den redan befintliga tråden som finns här:[/COLOR] [COLOR=#0033cc]Ändringar på Zoopet - FOTOTÄVLINGEN[/COLOR] [COLOR=#FF0000]Denna tråden är endast till för att anmäla sitt intresse för en sån tävling.[/COLOR]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 9 oktober 2015 09:57
Anmäl er om ni är intresserad av att delta i en mobil/kompaktfototävling. 10 stycken behövs.
[FONT=Calibri]1/ PiaJo
2/ Webo
3/ ??????????
4/ ??????????
5/ ??????????
6/ ??????????
7/ ??????????
8/ ??????????
9/ ??????????
10/ ?????????[/FONT]
#3 - 9 oktober 2015 10:05
Som en blygsam fundering då. Är det inte lika bra att bara ha kvar den gamla men inskränka på möjligheterna att använda bildredigeringsprogram? Om man kollar på flera internationella tävlingar så får man egentligen inte redigera sina bilder allt för mycket.

Det kan ju vara en tanke som gör själva fotandet mer rättvist, då behöver inte fotografen kunna så mycket mer. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 9 oktober 2015 10:14
Som en blygsam fundering då. Är det inte lika bra att bara ha kvar den gamla men inskränka på möjligheterna att använda bildredigeringsprogram? Om man kollar på flera internationella tävlingar så får man egentligen inte redigera sina bilder allt för mycket.

Det kan ju vara en tanke som gör själva fotandet mer rättvist, då behöver inte fotografen kunna så mycket mer. :)

Om du tycker det så varför inte ta upp den frågan i tråden där just fototävlingen diskuteras. Denna tråd handlar specifikt om det som Webo skriver ovan.
#5 - 9 oktober 2015 10:38
Webo skrev:
Jag väljer att lägga en ny tråd då jag tror att den andra som är igång under trdåen [COLOR=#0033cc]Ändringar på Zoopet - FOTOTÄVLINGEN[/COLOR].

Där finns nu möjlighet för att anmäla sitt intresse för en fototävling för bilder tagna med mobiler/kompaktkameror. Denna tävling är tänkt att bli för de som inte är så vana att fota och inte har systemkamera.

Där har tidigare framkommit att många inte vill skicka in till den vanliga fototävling då en hel del bidrag är så "proffsiga" så därför finns nu chansen för alla ni som vill vara med i en fototävling och också kunna ta del av vinster. Där skulle alltså bli 2 samtidiga fototävlingar.

Tävlingens riktlinjer finns klar än men det skulle kunna vara t.ex. att denna tävling skulle alltså bara vara för de som använder mobiler/kompaktkameror och inte väljer att skicka in bidrag till den vanliga fototävlingen. Typ som 2 olika klassar och har man gått upp i den stora med systemkamera så kan man inte var med i den mindre med mobiler/kompaktkameror. Hur riktlinjerna kommer att se ut tas fram om intresse finns.

Det är inte klart om en sån tävling kommer att bli till utan det beror på hur många det är som är intresserade. Där måste vara minst 10 som anmäla sitt intresse (fast jag hoppas ju på att det blir mycket mera än det nu när chansen finns att få till en sån tävling).

Så anmäl ert intresse i denna tråd så fort som möjligt.

[COLOR=#333333]Vill klargöra igen att kan tänka mig att skicka in till mobil-tävlingen de månader det inte är den vanliga fototävlingen har uppehåll.

[/COLOR]
#6 - 9 oktober 2015 10:45
PiaJo skrev:
[COLOR=#333333]Vill klargöra igen att kan tänka mig att skicka in till mobil-tävlingen de månader det inte är den vanliga fototävlingen har uppehåll.

[/COLOR]

Det var tänkt som en tävling för de som inte är erfarna/nya på det med fotografering och som inte har systemkamera.

Jag har bett Kjell om han kan radera mig och jag tycker också dig från anmälningen då vi ju skickar in bidrag i den vanliga tävlingen och denna var inte tänkt som ett komplement till den vanliga när den har uppehåll utan helt och hållet för att släppa fram de som inte är med i den vanliga för att den är för "proffsig" och de inte tycker de hör hemma där.
#7 - 9 oktober 2015 11:23
Vem är det som bestämmer de reglerna? Vete tusan om jag läst att Kjell satt upp kriterier att man inte får vara med i den andra fototävlingen...?
#8 - 9 oktober 2015 11:24
Webo skrev:
Det var tänkt som en tävling för de som inte är erfarna/nya på det med fotografering och som inte har systemkamera.

Jag har bett Kjell om han kan radera mig och jag tycker också dig från anmälningen då vi ju skickar in bidrag i den vanliga tävlingen och denna var inte tänkt som ett komplement till den vanliga när den har uppehåll utan helt och hållet för att släppa fram de som inte är med i den vanliga för att den är för "proffsig" och de inte tycker de hör hemma där.
Vem är det som bestämmer de reglerna? Vete tusan om jag läst att Kjell satt upp kriterier att man inte får vara med i den andra fototävlingen...?
#9 - 9 oktober 2015 11:31
ansjo skrev:

Det är det som har diskuteras i tråden och att där skulle komma till en sån tävling var från önskemål/vad som har framkommit sedan innan om att den kunde behövas.

Jag förstår liksom inte varför det är en sån stor grej och att vi som redan har vårt inte skulle kunna låta de andra få ha sitt utan att vi behöver vara med.

Kjell har ju också godkänt denna tråden och tyckte det var en bra idé att lägga upp den.

Sedan så skulle detta inte vara en tråd med en massa dissektioner utan det förs i den redan befintliga tråden och denna tråden är enbart till för anmälningar av intresse för tävlingen.

Så skriv i den redan befintliga tråden här om ni vill diskutera tävlingen eller har förslag på hur den kunde utformas. tråden finns här: [COLOR=#0033cc]Ändringar på Zoopet - FOTOTÄVLINGEN[/COLOR]
#10 - 9 oktober 2015 11:40
Om det nu blir som du bestämmer har tex denna regel en högst relevans, då det är här man isf kan få redan på vilka kriterier som ska uppfyllas för att deltaga.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 9 oktober 2015 11:58
Webo skrev:
Det är det som har diskuteras i tråden och att där skulle komma till en sån tävling var från önskemål/vad som har framkommit sedan innan om att den kunde behövas.

Jag förstår liksom inte varför det är en sån stor grej och att vi som redan har vårt inte skulle kunna låta de andra få ha sitt utan att vi behöver vara med.

Kjell har ju också godkänt denna tråden och tyckte det var en bra idé att lägga upp den.

Sedan så skulle detta inte vara en tråd med en massa dissektioner utan det förs i den redan befintliga tråden och denna tråden är enbart till för anmälningar av intresse för tävlingen.

Så skriv i den redan befintliga tråden här om ni vill diskutera tävlingen eller har förslag på hur den kunde utformas. tråden finns här: [COLOR=#0033cc]Ändringar på Zoopet - FOTOTÄVLINGEN[/COLOR]

Förstår liksom inte poängen med att man inte skall få vara med i bägge - i så fall har vi ju då 0 anmälda
#12 - 9 oktober 2015 12:06
Vad är det mer för kriteterier/regler för deltagande som man måste tänka på om det blir en sådan mobil-tävling? I den vanliga finns det flera kriterier för att kunna deltaga med bidrag.
Tror folk behöver få reda på detta innan de anmäler sitt intresse.
#13 - 9 oktober 2015 12:11
Känns lite som någon gått händelserna lite i förväg;)...
#14 - 9 oktober 2015 12:13
Förstår liksom inte poängen med att man inte skall få vara med i bägge - i så fall har vi ju då 0 anmälda

Orsaken till att sen sån tävling behövdes var ju för att de som inte tycker det har tillräckligt erfarenhet eller systemkamera utan använder mobiltelefoner och kompaktkamera (som man visserligen kunde ta bort så den enbart var mobilkameror om det nu är det som är en del av problemet) skulle kunna få vara med i en tävling med likasinnade. Vi som kan fota och har systemkamera och tar hyfsade bilder har ju redan en tävling som vi kan delta i. Varför måste vi vara med i denna också så att där fortfarande inte finns någon som är till för de oerfarna/nya inom akvariefotografering. jag förstår liksom inte problemet med att ge dessa en egen tävling när vi ju har vår egna och som du själv skrev Kjell så skulle denna ju inte vara ett komplement till den vanliga när den hade uppehåll och det uppfattar jag Pia's anmälan som att det är just då hon skulle skicka in bilder varav den anmälning alltså inte är väsentlig i detta sammanhang. Min anmälan ska inte heller vara med då jag tävlar i den andra tävlingen (som jag skickade PM till dig om Kjell).

Att där inte finns någon anmäld (om man tar boryt min och Pia's anmälan) är väl inga problem då tråden inte har varit igång så länge och användarna måste ju få lov att komma hem och se den innan de kan anmäla sig

Dock så har ju denna tråden spårat helt ut och blivit en diskussionstråd som den ju absolut ju inte skulle vara och frågor / synpunkter på denna tävling inte tas i den tråden som är till för det trots att där blir bett om det.

Jag kommer inte att skriva mera i denna tråden.
#15 - 9 oktober 2015 12:15
ansjo skrev:
Känns lite som någon gått händelserna lite i förväg;)...

Nej detta är en INTRESE ANMÄLAN för att se om där finns intresse för en sån tävling. Ingen som går något i förväg utom isf du som inte har läst första posten och förstått det som står där.
#16 - 9 oktober 2015 12:20
Webo skrev:

Jag kommer inte att skriva mera i denna tråden.

:p

Tyvärr tror jag inte det blir 10 anmälda med de kriterierna du tycker det ska vara.
#17 - 9 oktober 2015 12:46
En bra kompaktkamera kan ta lika fina bilder som en systemkamera.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 9 oktober 2015 12:51
Anmäl er om ni är intresserad av att delta i en mobil/kompaktfototävling. 10 stycken behövs - så blir det en tävling.
[FONT=Calibri]Dessa har anmält sig.
1/ ???????
2/ ???????
3/ ??????????
4/ ??????????
5/ ??????????
6/ ??????????
7/ ??????????
8/ ??????????
9/ ??????????
10/ ?????????[/FONT]
#19 - 9 oktober 2015 13:05
Skulle det inte gå att rensa denna tråden så allt som inte hade med anmälningen att göra tas bort?
#20 - 9 oktober 2015 13:06
Jag är intresserad :)
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 9 oktober 2015 13:13
Webo skrev:
Skulle det inte gå att rensa denna tråden så allt som inte hade med anmälningen att göra tas bort?

Har som princip att det som är skrivet får stå kvar - det finns ju massvis även i andra trådar som inte direkt har med tråden att göra men jag raderar nästan aldrig.

Så skriv bara några inlägg som har med ämnet att göra så är vi snart på rätt väg igen.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 9 oktober 2015 13:14
Jag är intresserad :)

Anmäl er om ni är intresserad av att delta i en mobil/kompaktfototävling. 10 stycken behövs (skall vara sådana som inte deltar i den vanliga fototävlingen på Zoopet) - så blir det en tävling.
1/ Jesper Broman
2/ ???????
3/ ??????????
4/ ??????????
5/ ??????????
6/ ??????????
7/ ??????????
8/ ??????????
9/ ??????????
10/ ?????????[/FONT]
#23 - 9 oktober 2015 13:16
Ok men inlägg nummer 2 skulle behövas redigeras då så där inte är 2 anmälda som inte är det då det är felvisande.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 9 oktober 2015 13:48
Webo skrev:
Ok men inlägg nummer 2 skulle behövas redigeras då så där inte är 2 anmälda som inte är det då det är felvisande.

Aktuell lista ser du ovan - det är ju den som man kollar på.

Så anmäl er ni som är intresserade
#25 - 9 oktober 2015 13:55
det kan jag vara intresserad av, fast jag inte har några ciklider utan småfisk :D

Nu har ju inte mina specialare kommit ännu utan kanske måste vänta några veckor till , men intresse finns =D
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 9 oktober 2015 14:01
tanteva skrev:
det kan jag vara intresserad av, fast jag inte har några ciklider utan småfisk :D

Nu har ju inte mina specialare kommit ännu utan kanske måste vänta några veckor till , men intresse finns =D

Tävlingen är absolut inte begränsad till ciklider (varifrån har du hört detta?) eller ens till bara fisk utan samma regler för motiv gäller som i den vanliga tävlingen - dvs fotot skall ha en akvaristisk anknytning.

Anmäl er om ni är intresserad av att delta i en mobil/kompaktfototävling. 10 stycken behövs (skall vara sådana som inte deltar i den vanliga fototävlingen på Zoopet) - så blir det en tävling.
1/ Jesper Broman
2/ tanteva
3/ ??????????
4/ ??????????
5/ ??????????
6/ ??????????
7/ ??????????
8/ ??????????
9/ ??????????
10/ ?????????[/FONT]
#27 - 9 oktober 2015 14:02
tanteva skrev:

Kul att du villa vara med. Man behöver inte bara ha ciklider utan alla akvariefiskar/växter och övrigt som ingår i den vanliga tävlingen går bra att ta bild på och det behöver ju inte ens vara dina egna utan kan vara från en Zoo butik, ett akvarium du har besökt eller hemma hos en kompis. :)

Ser fram emot att se bilder på dina "specialare".
#28 - 9 oktober 2015 16:26
Jag kan tänka mej att delta :D
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 9 oktober 2015 16:46
Mu(sic) skrev:
Jag kan tänka mej att delta :D

1/ Jesper Broman
2/ tanteva
3/ Mu(sic)
4/ ??????????
5/ ??????????
6/ ??????????
7/ ??????????
8/ ??????????
9/ ??????????
10/ ?????????[/FONT]
#30 - 9 oktober 2015 16:53
Jag anmäler mig! Kul!!
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 9 oktober 2015 16:59
1/ Jesper Broman
2/ tanteva
3/ Mu(sic)
4/ Fisk via Frasse
5/ ??????????
6/ ??????????
7/ ??????????
8/ ??????????
9/ ??????????
10/ ?????????[/FONT]
#32 - 9 oktober 2015 19:03

1/ Jesper Broman

2/ tanteva

3/ Mu(sic)

4/ Fisk via Frasse

5/ ??????????

6/ ??????????

7/ ??????????

8/ ??????????

9/ ??????????

10/ ?????????[/FONT]

om det inte är guldmedlemskrav så skulle det kunna vara intressant.
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 9 oktober 2015 19:36
simpson skrev:
om det inte är guldmedlemskrav så skulle det kunna vara intressant.

Den frågan handlar ju mest om det skall vara priser eller inte. Om vi nöjer oss med att ha ett års goldmedlemskap i pris så skulle ju även icke goldisar kunna delta.

1/ Jesper Broman
2/ tanteva
3/ Mu(sic)
4/ Fisk via Frasse
5/ simpson
6/ ??????????
7/ ??????????
8/ ??????????
9/ ??????????
10/ ?????????[/FONT]
#34 - 9 oktober 2015 20:09
Låter skoj, jag gillar att fota med mobilen. Jag är gärna med :D
#35 - 9 oktober 2015 20:27
Jag hänger också på:)
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 9 oktober 2015 20:39
1/ Jesper Broman
2/ tanteva
3/ Mu(sic)
4/ Fisk via Frasse
5/ simpson
6/ Catnip
7/ Micke L
8/ ??????????
9/ ??????????
10/ ?????????[/FONT]
#37 - 11 oktober 2015 19:34
Där saknas minst 3 till om det ska bli en sån fototävling (läsa första inlägg i denna tråd för mera info). Så kom igen nu när chansen finns och anmäl er.
#38 - 12 oktober 2015 10:38
Finns där verkligen inte flera som skulle vilja vara med i en fototävling som denna utav alla Zoopets medlemmar som inte redan är med i den nuvarande fototävlingen?

Det är nu som ni ska anmäla er om där ska kunna bli en sån fototävling. 7 st är redan anmälda och minst 3 till behövs som är intresserad av att skicka in bidrag till en sån Fototävling.

Bilderna på "objekten" (som kan vara t.ex. fisk, räkor, sniglar, växter osv osv) kan vara på dina egna "objekt" eller bilder du har tagit hos en kompis eller ett ställe du har besökt som akvariebutik, akvarium eller annat ställe där möjligheten dyker upp för att ta en bild.

Så kom igen nu och anmäl er om intresset finns.
#39 - 12 oktober 2015 13:46
Anmäl intresse för mobiler/kompaktkameror fototävling

Jag anmäler mig gärna :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 12 oktober 2015 13:52
[:-106]

1/ Jesper Broman
2/ tanteva
3/ Mu(sic)
4/ Fisk via Frasse
5/ simpson
6/ Catnip
7/ Micke L
8/ Turbolenny
9/ ??????????
10/ ?????????[/FONT]
#41 - 13 oktober 2015 04:41
Anmäler mig också gärna [emoji4]
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 13 oktober 2015 05:26

1/ Jesper Broman
2/ tanteva
3/ Mu(sic)
4/ Fisk via Frasse
5/ simpson
6/ Catnip
7/ Micke L
8/ Turbolenny
9/ Bluewing
10/ ?????????[/FONT]
#43 - 13 oktober 2015 07:31
Jag e på med :)
#44 - 13 oktober 2015 07:53
Jag e på med :)

Gött :)
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 13 oktober 2015 08:25

1/ Jesper Broman
2/ tanteva
3/ Mu(sic)
4/ Fisk via Frasse
5/ simpson
6/ Catnip
7/ Micke L
8/ Turbolenny
9/ Bluewing
10/ patrik_nilsson[/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 13 oktober 2015 08:27
Så har 10 st anmält sig och vi kommer att köra igång en tävling.
Detta under förutsättning att det på något sätt går att kontrollera att det tävlande fotot har tagits på en mobil/kompakt-kamera.
#47 - 13 oktober 2015 13:14
Så har 10 st anmält sig och vi kommer att köra igång en tävling.

Detta under förutsättning att det på något sätt går att kontrollera att det tävlande fotot har tagits på en mobil/kompakt-kamera.

I windows8 filhanterare om jag tittar på en bild jag tagit med min digitala kompaktkamera och högerklickar på bilden och väljer egenskaper får jag upp en ruta med 3 flikar, allmänt, säkerhet och information. Under information har det sparats metadata och det står vad för kamera jag använt, bländartal, exponeringstid, blixt etc.

Detta gäller även på ett foto jag tagit in i fotoredigeringsprogram (mestadels för att beskära bilden och någon enstaka gång för att justera ljus/kontrast) och redigerat och sparat om så finns kamerainformation kvar.

Gissar att de flesta kameror som är högst 10 år gamla sparar metadata...
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 13 oktober 2015 13:33
simpson skrev:
I windows8 filhanterare om jag tittar på en bild jag tagit med min digitala kompaktkamera och högerklickar på bilden och väljer egenskaper får jag upp en ruta med 3 flikar, allmänt, säkerhet och information. Under information har det sparats metadata och det står vad för kamera jag använt, bländartal, exponeringstid, blixt etc.

Detta gäller även på ett foto jag tagit in i fotoredigeringsprogram (mestadels för att beskära bilden och någon enstaka gång för att justera ljus/kontrast) och redigerat och sparat om så finns kamerainformation kvar.

Gissar att de flesta kameror som är högst 10 år gamla sparar metadata...

Jo men hur kan man se detta på de foton som har skickats till oss. Om jag tar ett foto och lägger på min dator och högerklickar på det och går in på "Egenskaper" så får jag all info som behövs.
Men skickar jag in samma foto till fototävlingen och efter det högerklickar på fotot och går in på egenskaper så ser jag inte längre någon kamerainfo.
#49 - 13 oktober 2015 13:59
Det betyder att ni tar bort metadatataggarna då ni lagrar bilden lokalt. Ja, ni som i er server.
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 13 oktober 2015 14:10
ullo skrev:
Det betyder att ni tar bort metadatataggarna då ni lagrar bilden lokalt. Ja, ni som i er server.

Begriper inget om vad metadatataggar är för nåt (för mig är en dator en skrivmaskin med inbyggd tippex):p men som tur är så finns ju Christian så han får kolla om detta går att ändra på för just dom fotona.
#51 - 13 oktober 2015 18:01
Jag skrev innan om exfi datan och att där fanns inställningar /plugin program till/i VBulletin.
Jag ska leta fram det sen ikväll.
#52 - 13 oktober 2015 18:12
Begriper inget om vad metadatataggar är för nåt (för mig är en dator en skrivmaskin med inbyggd tippex):p men som tur är så finns ju Christian så han får kolla om detta går att ändra på för just dom fotona.

Metataggarna är den lilla handskrivna lappen som sitter med ett gem runt det fina maskinskrivna kontraktet med en notis om att båda köparna måste skriva under ;-)

Eller texten se sidan 4..., återigen med ett gem på framsidan av det större dokumentet.

Ps, varför inte publicera metadata för alla foton? Det ger ju folk en möjlighet att se vad för kamera som använts, hur den varit inställd etc och då en möjlighet att lära sig lite mer Ds
#53 - 13 oktober 2015 22:00
Här finns där en plugin http://www.pentaxforums.com/forums/14-general-talk/99746-release-vbulletin-album-exif-information-plugin-member-album-photos.html

Den är dock gammal men den fungera kanske fortfarande. Eller Christian kan få en ide om hur man gör det.

Tydligen så strippar VBulletin EXIF infon när den ska konvertera bilden. Om man inte skala om bilden så finns denna info kvar så det kanske är en option för just uploads i denna tävling. Kanske man kan skapa ett skript som efter kontroll av EXIF info kan skala om bilden till mindre storlek?

EDIT:
Detta program kanske också kan vara något: http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/
Det kan exportera EXIF infon till en text fil t.ex. så att du/ni kan se infon från original bilden på varje bild när den blev laddat upp. Så även om infon tas bort när man skalar om så finns infon från original bilden i en text fil.
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 14 oktober 2015 07:18
Jag kommer att prata med Christian om detta och återkomma.
Jag räknar dock med att det går att lösa.
#55 - 14 oktober 2015 07:22
Jag kommer att prata med Christian om detta och återkomma.

Jag räknar dock med att det går att lösa.

Ok.
admin
Christian Alfredsson
#56 - 16 oktober 2015 19:15
Vad tror ni om att vi vill ha alla bilder i original och helt oredigerade. Tror bästa sättet att skicka in dem är att maila till mig så godkänner jag dem och ev. talar om om något är fel?

Om jag får bilderna i original till mig så kan jag med programmet som är länkat kolla dem innan jag skickar om dem. Kan ju lägga med texten som en kommentar på fotot.

Efter så lägger jag in dem. Lite mer arbete men borde bli mest rätt!
#57 - 16 oktober 2015 19:51
Det låter väl som en bra ide. Sen kanske det kan automatiseras på något sätt :-).

Jag tror dock inte texten med EXIF info behöver vara med så länge ni har sett att det är en mobil/kompaktkamera. Risken med EXIF infon om den är med är att man lär sig vem som använder vad och då är bilderna inte så anonyma mera :)
#58 - 16 oktober 2015 20:15
admin skrev:
Vad tror ni om att vi vill ha alla bilder i original och helt oredigerade. Tror bästa sättet att skicka in dem är att maila till mig så godkänner jag dem och ev. talar om om något är fel?

Om jag får bilderna i original till mig så kan jag med programmet som är länkat kolla dem innan jag skickar om dem. Kan ju lägga med texten som en kommentar på fotot.

Efter så lägger jag in dem. Lite mer arbete men borde bli mest rätt!

Bra idé :)
#59 - 17 oktober 2015 03:46
Eller så får vi hoppas att de som deltar är ärliga. Jag är helt övertygad att OM någon vill så går även metadatan att trixa med men hur skön blir en sån vinst?
#60 - 17 oktober 2015 08:32
Kommer vi få beskära fotot? Alltså ren cut-out utifrån det motiv man tänkt sig?
Kjell Fohrman
Administrator
#61 - 17 oktober 2015 08:38
Catnip skrev:

Självklart
admin
Christian Alfredsson
#62 - 17 oktober 2015 09:48
Catnip skrev:

Om man beskär vill jag ha både orginalfoto och tävlingsfoto.
#63 - 17 oktober 2015 10:24
Självklart

:)
#64 - 18 oktober 2015 07:38
flygrc skrev:
Eller så får vi hoppas att de som deltar är ärliga. Jag är helt övertygad att OM någon vill så går även metadatan att trixa med men hur skön blir en sån vinst?

Där finns gratis program som kan kolla om denna info är mixtrat med, så det är inga problem att batch köra alla bilderna genom det också.

Edit: man behöver inte ens program för att se om EXIF är ändrat hittade jag utav när jag sölte på nätet.
#65 - 18 oktober 2015 08:55
admin skrev:
Om man beskär vill jag ha både orginalfoto och tävlingsfoto.

Min telefon sparar bara den beskurna bilden. Fast jag får väl skicka in fotot först och sen beskära och skicka igen antar jag. Och jag hoppas verkligen att det blir enkelt att lägga upp bilderna för blir det en komplicerad grej kommer jag antagligen bara bli så frustrerad att jag struntar i det. Jag är världsasämst på komplicerade "grejer" :D
#66 - 18 oktober 2015 09:29
De skulle ju antagligen skickas in via mail till Christian så det är ju enkelt iaf ☺
#67 - 18 oktober 2015 10:11
Det tror jag att jag klarar ;) [:o]
admin
Christian Alfredsson
#68 - 18 oktober 2015 11:29
Mail tror jag är enklast precis som ni säger. Det kan bara strula för mig då... och det löser jag.
#69 - 18 oktober 2015 12:01
Ja då är jag lugn :D

Annons