Anlägga öppet akvarium

#1 - 27 januari 2004 17:37
Jag har funderat på att anlägga ett lågt öppet akvarium.
1. Finns det färdiga låga akvarium, ca 80x40 som är ca 30 cm höga, eller måste man beställa hos en glasmästare? I så fall, vad kan priset hamna på?
2. Måste man ha metallhalogenlampor för att få ett vettigt resultat eller finns det ett billigare alternativ som kan tänkas funka.
3. Vilken typ av pump kan vara lämplig, jag vill inte ha för starka vattenströmmar. Om man har ett vattenfall, måste man då ha någon typ av filtrering?
#2 - 27 januari 2004 18:56
1 vet ej
2 Nej man måste inte ha metallhalogen, man kan ha kvicksilver (som ger ett fult ljus), vanliga ljusrör (t8) eller dom mer moderna lysrören (t5)
3a pumpen behöver inte cirkulera mer än 1 ggr akvariets storlek i timmen.
3b Oavsett vad och hur du löser cirkulationen så är det bra med filter. Ju större desto bättre.
MVH
magnus
#3 - 27 januari 2004 19:26
Jag har ett som är 60x45 och 30 högt. Det är lite åttkantigt... hmm... kolla bild på zoonen. Detta köpte jag på Arken, kallades sköldpaddsakvarium. Jag kör mitt öppet, har det på köksbänken och köpte en lysrörsarmatur för två rör som vi monterat på undersidan av överskåpen. Vad gäller pump så beror det ju på vad du har för fisk i, men tänk på att mäta pumpen innan du köper den och tänka på följande:
Pumpen går inte sätta ända ner mot botten eftersom du har bottenmaterial.
Pumpen får inte gå ända upp till ytan eftersom det dunstar mycket i ett kar med stor yta i förhållande till vattenmängden och dessutom utan täckglas.
Köp en ställbar pump där du kan sänka farten, då får du ofta en större filtermassa.

Annons