Aningen misskötta Golden

#1 - 10 mars 2006 22:39
Tjenare!

Köpte ett mindre akvarium av en vän idag och var nyss nere och rädddade livet på de få fiskar han hade. Bland annat var det tre Golden (2 + 1) som när jag håller de under akvariebelysningen ser lätt "solblekta" ut, alltså jätteljusa åt det vita hållet. Då hanarna är stora och fina vill jag inte gärna göra mig av med dem, så får de färgen tillbaka nu när de är i ett välskött kar?

Hilsen Anders
#2 - 10 mars 2006 23:13
Jag vill inte låta tråkig o så, men det är nog tveksamt att de skulle få sämre/bättre färg pga yttre omständighter. Färgtecknaden beror nog främst på gener. Många led av odlade golden brukar leda till lite ljusare gul, nästan vit.
Men visst, om de mår bättre o kanske t.o.m. leker såsmåningom så kommer de ju visa sig så färgstarka de bara kan, specielt de svarta sömmarna på fenorna kommer nog framträda mera.
Men lita inte blint på mig, jag är bara vanlig hobbyakvarist :)
#3 - 11 mars 2006 08:18
Det hörs ju rätt så vettigt. Men om vi ser till mig så är ju inte mina färger så party heller på grund av yttre omständigheter. Huden är enna lite ljus och håret grådaskigt då inte solen har haft vett att visa sig på en sex månader. Så lite skillnad borde väl det yttre ha?

Hilsen Anders
#4 - 11 mars 2006 12:06
en del fiskar blir ju ordnetligt bleka när dom är stressade men när dom triv kommer färgerna tillbaka.
#5 - 11 mars 2006 21:29
Tror det finns en vit variant av Golden, som väl logiskt sett borde kallas Silver, med namnförvirring som resultat. Om man använde även det latinska namnet, så vore det lättare.
#6 - 12 mars 2006 14:52
Micke, det är en Golden.
Raven, "Kent i Nol" sa detsamma när jag var där igår eftermiddag, så jag får hoppas att de tar sig!

Annons