Ångrat mig igen

#1 - 18 juli 2008 06:09
Jaha då har man varit inne i djuraffären, och ångrat sig vad gäller fiskarna igen. Kan ni hjälpa mig föreslå vad jag kan ha i mitt 100 liters förutom:

1 Ancistrus (stavning?) mal, 4 algätare, 3 svärdbärare, och 10 kardinaltetror..

Gör inget om det är mer levande födare, mycket av ynglena kommer troligen få bli mat då inte plats finns till dom.
#2 - 18 juli 2008 07:21
Scalarer kan gå i 100 liter... men inte så länge.
Dom behöver ganska snart ett större bo om dom ska utvecklas ordentligt och inte ta skada.

Några guppies går säkert att få in, eller om du fyller på med ett par svärdbärare till.
Med levandefödare i närheten kommer akvariet fylla sig själv.
#3 - 18 juli 2008 07:27
Hmm Jag kan ju låta scalarerna gå där då, och sedan skänka in dom till djuraffären sen (Han köper uppvuxna fiskar och ger småttingar) Guppys vill jag inte ha, dom är för klena och dör för lätt. Endlers finns här inte, och platys är jag inte intresserad av.
#4 - 18 juli 2008 07:31
Men om jag gör så att jag byter ut scalarerna mot palettciklider, ser det bättre ut då? För dom verkar som trevliga fiskar, som också kan vara kul att se hur dom vaktar ynglen. =)
Isåfall tycker jag det räcker med dessa fiskarna, vad tycker ni? För då ska ju ynglen få plats också. =)
#5 - 18 juli 2008 07:57
Absolut en bra ide! Paletter är lätta och trevliga.
Dom kan spöa skiten ur dom andra fiskarna om dom rör ynglen, men 100 liter är en del att röra sig på iallafall.

Angående platy, så kan dom korsa sig med svärdbärare, så det är ett bra val att låta bli.
#6 - 18 juli 2008 08:40
Lätt redan som du har väldigt mycket fisk i. Man ska väl ge 1cm fisk 1 liter vatten?
#7 - 18 juli 2008 09:05
JojjeN skrev:
Hmm Jag kan ju låta scalarerna gå där då, och sedan skänka in dom till djuraffären sen (Han köper uppvuxna fiskar och ger småttingar) Guppys vill jag inte ha, dom är för klena och dör för lätt. Endlers finns här inte, och platys är jag inte intresserad av.

Jag har aldrig riktigt förstått varför man skulle skaffa fisk som man ger bort efter ett tag då de växer ur akvariet. Visst kan tex scalaryngel vara intressanta men det är först vid vuxen ålder de blir verkligt intressanta att följa med. Det finns en massa lämpliga fiskar för ditt akvarium och du verkar redan ha en del fiskar.
#8 - 18 juli 2008 10:12
Men nu har jag dumpat scalaridéerna. =)

Jag har inget ännu, jag planerar bara vad det är jag ska ha efter semestern (Om en vecka)

Paletter som spöar skiten av en annan fisk, dödar den fisken? Eller visar den bara att dden inte får vara där?
#9 - 18 juli 2008 12:08
JojjeN skrev:

Jag har inget ännu, jag planerar bara vad det är jag ska ha efter semestern (Om en vecka)

Paletter som spöar skiten av en annan fisk, dödar den fisken? Eller visar den bara att dden inte får vara där?

Jag hade ett palett par och dem var nära att döda mina fiskar. Alla fenor var avbitna på skalarerna och dem ándra fiskarna led så jag gjorde mig av med dem. Jag har ett 240 liters akvrium och om jag ska säga vad jag tycker så ska man ha paletter ensamma i ett eget akvarium. Mvh Simon
#10 - 18 juli 2008 13:56
JojjeN skrev:

Det är nog rätt individuellt, skulle jag tro.
Min hane jagade bara bort fiskarna, honan bet ihjäl några tetror, skrämde skiten ur en Ancistrus, och slog halvt ihjäl hanen vid första kullen...
Men sen ordnade det upp sig och dom håll mest andra fiskar på avstånd.
Bilagor:
#11 - 18 juli 2008 15:04
Jag tror jag struntar i paletterna, andra förslag?
#12 - 18 juli 2008 15:42
Vad tror ni om tigerbarber?
#13 - 18 juli 2008 16:09
Jag tycker du kan ha någon apristogramma. Kanske kakaduaciklid? Mvh Simon
Bilagor:
#14 - 22 juli 2008 23:05
JojjeN skrev:
Vad tror ni om tigerbarber?
det beror på vilka de ska gå tillsammans med eller om du bara tänkt ha barber?
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=208
#15 - 22 juli 2008 23:14
Har du tillräckligt många (Jag skulle vilja säga runt 10 minst) så är tigerbarben en riktigt skön firre med härlig personlighet, olik någon annan fisk :D
#16 - 23 juli 2008 05:44
Går 10 barber och de 10 kardinaleterorna bra ihop då? Eller ska jag ta den ena sortens fisk och kanske ta 20 av en sort?
#17 - 23 juli 2008 05:44
Fast har central och syd amerika kar, så den passar nog inte in från asien.
#18 - 27 juli 2008 19:35
Nu närmar sig den stora dagen, vad tror ni om:

1 ancistrus, 3 algätare, 10 kardinaltetror, 3 guppys, 2 svärdbärare, 2 blackmollys, 2 indiska glasmalar.
#19 - 27 juli 2008 19:43
Kan bli lite fullt i en 100 Liters. Det är vad jag tror iaf, eftersom Ancistrus och (Siamesisk?) algätare blir båda runt 15 cm långa

Indiska glasmalar är tydligen väldigt svåra att hålla med, och behöver minst 120L.
#20 - 27 juli 2008 19:59
Hej !
Fembandsbarber är väldigt trevliga och snälla fiskar, jämfört med Tigerbarber.
De är stim fisk så dem vill helst vara minst 5 st.
Dem är rörliga fiskar så du får lite rörese i ditt akvarium.
Lycka till !
Mvh Wilda
#21 - 28 juli 2008 04:44
Johanski skrev:
Kan bli lite fullt i en 100 Liters. Det är vad jag tror iaf, eftersom Ancistrus och (Siamesisk?) algätare blir båda runt 15 cm långa

Indiska glasmalar är tydligen väldigt svåra att hålla med, och behöver minst 120L.

Tack för du sa det! Det var nämligen inte riktigt vad han i djuraffären sa, men tyvärr är dom ju inte riktigt uppriktiga.

Då väljer jag bort algätarna och glasmalen, ska se om jag kanske kan skaffa några snäckor (?) istället. Men är inte dom hemskt fula när dom sitter på glaset?

Eller kör jag bara ancistrus som städare och lägger till 10 (?) kardinaletertror till?

Vad tycker ni?

Förresten jag håller också på med ett 63 liters kar och donar nu, är det rimligt med 1 ancistrus, 3 guppys, 2 blackmollys, och 10 kardinaler där? Isåfall kan jag ju köra något annat i "stora" tänkte jag?

Annons