Ångest över mitt akvarieintresse

#1 - 24 maj 2008 17:15
[COLOR=black][FONT=Arial][COLOR=black]Hej! [/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Okej, nu måste jag verkligen få hjälp så jag hoppas att ni vill bidra med tips och uppmuntran till mig.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Så här är det nämligen:[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Jag har ett kar på 60L. Det har jag haft i 8 år, jag fick det i födelsedagspresent och blev givetvis jätteglad. Det som stör mig är att jag inte har utvecklats ett skvatt på den här långa tiden. Visserligen kan jag nu rätt mycket i teorin (tack vare böcker och detta forum) men akvariet är en algig fisksoppa; jag skäms ärligt talat när jag ser på det. Och sedan surfar man runt här och ser mängder med stora och välskötta drömakvarier. Jag blir så avundsjuk (jag vill också ha ett sådant fint akvarium) och jag tycker att på alla dessa år borde jag ha utvecklats mycket mer; köpt fler och större akvarier, ha avancerade fiskar, biotop-enlig inredning, avancerad teknisk utrustning mm.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Jag har gjort ett ryck några gånger, det vill säga lagt några hundralappar på nya fiskar och växter, köpt nytt lysrör eller extra lyxig mat och tänkt att nu, nu ska jag äntligen ta tag i akvariet, från och med nu ska jag ta hand om det och det här är första steget mot mitt nya liv som fullfjädrad akvarist. Det håller i ungefär en månad. Från det att jag sätter ner växterna börjar de sakta tyna bort tills dem efter några veckor är helt borta, fiskarna klarar sig lite längre; några månader om dem är lite mer avancerade. Sedan är jag tillbaka på ruta ett några hundralappar fattigare.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Som det är nu har jag några platy, en guldgurami och några normans lyktöga. Växterna är långsamväxande (eller växande och växande men de överlever i alla fall); anubia och svärdplantor.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Vad ska jag göra egentligen?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Ska jag acceptera att jag helt enkelt saknar förmågan att sköta ett akvarium och helt enkelt skrota det här ”projektet”?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Har någon annan varit med om någon liknande kris (skulle vara intressant att höra, vad gjorde du då)?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Min mamma säger att mina växter dör för att det är så det ska vara, att alla med fina akvarier köper nya växter stup i kvarten, är det verkligen så? Ska man behöva köpa typ 10 – 15 plantor varje månad för att hålla det snyggt?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Hur ska jag få tillbaka inspirationen?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Om ni har orkat läsa ända hit: Tack för uppmärksamheten och eventuella tips![/COLOR][/FONT][/COLOR]
#2 - 24 maj 2008 17:28
jag tycker att du ska fortsätta!, du får inte skrota ditt akvarieintresse bara för att det ser ut så. jag tycker att du hade kunnat satsa på ett biotopakvarium, som tilexempel min personliga favorit, sydamerika. mycket växter, fin sand och några rötter. som fiskar så hade du kunnat ha ett par dvärgciklider, finns hur många fina som helst. gå in på fiskavdelningen och sök så hittar du några riktigt fina.

Eller om du gillar afrikanska ciklider så kan du skaffa tangyika biotop med snäcklekare. har ett 54 liter med lamprollagus ocellatus, de är riktigt fina och de gillar inte gräva så mycket tycker jag. det finns hur mycket som helst :).

Din mor har fel angående växterna, om de dör så trivs de inte. det du kan göra är att göda. själv göder jag med florena, både flytande och tabletter. mina växter växer så det knakar och har en fin grön färg.
#3 - 24 maj 2008 17:28
Växterna dör i mina också. Ändå byter jag vatten mm. Nästa gång vi ska starta ett nytt kar ska vi ha co2 (tror det heter så). Fiskarna mår bra o lever gott, men växterna suck. Jag är även lite slarvig med inredningen i akvariet, tar ett jätteryck brukar bli på hösten. Viktigaste för mig är friskt vatten och att fiskarna mår bra resten får man ta när man känner för det. Du är långt ifrån ensam med dina akvarieprobem.:D
#4 - 24 maj 2008 18:29
Ozarc skrev:
[COLOR=black][FONT=Arial][COLOR=black]Hej! [/COLOR][/FONT]

[FONT=Arial][COLOR=black]Okej, nu måste jag verkligen få hjälp så jag hoppas att ni vill bidra med tips och uppmuntran till mig.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Arial][COLOR=black]Så här är det nämligen:[/COLOR][/FONT]

[FONT=Arial][COLOR=black]Jag har ett kar på 60L. Det har jag haft i 8 år, jag fick det i födelsedagspresent och blev givetvis jätteglad. Det som stör mig är att jag inte har utvecklats ett skvatt på den här långa tiden. Visserligen kan jag nu rätt mycket i teorin (tack vare böcker och detta forum) men akvariet är en algig fisksoppa; jag skäms ärligt talat när jag ser på det. Och sedan surfar man runt här och ser mängder med stora och välskötta drömakvarier. Jag blir så avundsjuk (jag vill också ha ett sådant fint akvarium) och jag tycker att på alla dessa år borde jag ha utvecklats mycket mer; köpt fler och större akvarier, ha avancerade fiskar, biotop-enlig inredning, avancerad teknisk utrustning mm.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Arial][COLOR=black]Jag har gjort ett ryck några gånger, det vill säga lagt några hundralappar på nya fiskar och växter, köpt nytt lysrör eller extra lyxig mat och tänkt att nu, nu ska jag äntligen ta tag i akvariet, från och med nu ska jag ta hand om det och det här är första steget mot mitt nya liv som fullfjädrad akvarist. Det håller i ungefär en månad. Från det att jag sätter ner växterna börjar de sakta tyna bort tills dem efter några veckor är helt borta, fiskarna klarar sig lite längre; några månader om dem är lite mer avancerade. Sedan är jag tillbaka på ruta ett några hundralappar fattigare.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Arial][COLOR=black]Som det är nu har jag några platy, en guldgurami och några normans lyktöga. Växterna är långsamväxande (eller växande och växande men de överlever i alla fall); anubia och svärdplantor.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Arial][COLOR=black]Vad ska jag göra egentligen?[/COLOR][/FONT]

[FONT=Arial][COLOR=black]Ska jag acceptera att jag helt enkelt saknar förmågan att sköta ett akvarium och helt enkelt skrota det här ”projektet”?[/COLOR][/FONT]

[FONT=Arial][COLOR=black]Har någon annan varit med om någon liknande kris (skulle vara intressant att höra, vad gjorde du då)?[/COLOR][/FONT]

[FONT=Arial][COLOR=black]Min mamma säger att mina växter dör för att det är så det ska vara, att alla med fina akvarier köper nya växter stup i kvarten, är det verkligen så? Ska man behöva köpa typ 10 – 15 plantor varje månad för att hålla det snyggt?[/COLOR][/FONT]

[FONT=Arial][COLOR=black]Hur ska jag få tillbaka inspirationen?[/COLOR][/FONT]

[FONT=Arial][COLOR=black]Om ni har orkat läsa ända hit: Tack för uppmärksamheten och eventuella tips![/COLOR][/FONT][/COLOR]

Hade du förvaltat alla "hundralappar" bättre så hade du idag kunnat ha ett större och välskött akvarium. Utan att vilja bidra till dina negativa känslor så är jag övertygad om att dina problem delvis beror på att karet är för litet för att kunna vara helt lättskött utan alltför stora kunskapskrav, för om vi leker med tanken på att växterna istället skulle växa mycket frodigt så skulle du eventuellt kunna tröttna på att växterna istället måste ansas och rensas regelbundet. Det får inte plats så mycket växter i ett 60-liters om man dessutom skall se till att det finns nog med simutrymme åt fiskarna. Lite större kar kan man få billigt om man kan tänka sig begagnat. Avancerad teknisk utrustning är dock inte en förutsättning för att få ett vackert akvarium. Det finns många sorters gödning att införskaffa på marknaden som är lätt att använda och co2- utrustning är inte ett krav för att alla växtarter skall frodas även om det har positiv effekt på flertalet.

Sen tvivlar jag på att du saknar förmågan att sköta ett akvarium efter 8 år. Du får nog ta dig en funderare på om du vill göra en lite rejälare satsning och kanske skaffa dig ett större akvarium som du kan skaffa lite nya fiskerfarenheter till. 60-litaren kan komma väl till pass som yngelakvarium. Att ha ett hyffsat stort akvarie med intressanta fiskar och växter samt ett extra akvarie till odling låter väl någorlunda seriöst och kan vara ett nytt och friskt steg i en positiv och kreativ riktning.

Naturligtvis kan du fortsätta och satsa på det karet du redan har men det lär krävas en del pilleri för ett bättre resultat än hittils.

Lycka till!
#5 - 24 maj 2008 21:01
- Större burk! Livet blir lättare i kvadrat med storleken på burken. Så är det :)

*Finns ingen anledning att ge upp - det har så många andra redan gjort...*
#6 - 24 maj 2008 22:04
Läs på lite om växtgödning.. exempel på enkel och bra näring är PMDD.
Ett bra lysrör gör växterna glada... köp dig ett philips aquarelle.
#7 - 25 maj 2008 09:27
Jamen, det är väl inget att skämmas över, att du inte har skaffat femton nya gigantiska akvarier. Man kan vara intresserad utan att gå till överdrift.Tvärtom, eftersom du inte sköter det du har, så är väl i alla fall de fiskar du inte har skaffat glada för det.
Fundera på om du verkligen har ett intresse eller om det är dags att lägga ner.
60 liter är inte alls så makalöst svårt att få i balans, det finns det otaliga exempel på. Själv har jag tre stycken under 60 liter, och det är fina burkar med fina växter och friska fiskar.

För dina fiskars skull så tag dig en rejäl funderare, du kanske har fått andra intressen under de här åtta åren. Annars är det bara att surfa runt här, för det finns hur många trådar som helst som kan ge dig tips hur du ska göra.
Bilagor:
#8 - 25 maj 2008 11:41
Ett tips för att bekämpa alger kan ju vara att skaffa lite snabbväxande växter som konkurerar bort algerna och ett bra lysrör.
Kämpa på med ditt 60L och skaffa inte fler akvarier förrän du vet vad du vill.
Få in en rutin med vattenbyten och sätt en timer på belysningen så kanske det blir bättre. Lycka till ;)
#9 - 25 maj 2008 11:56
Skaffa ett eller flera akvariums till :D
Det är ända lösningen;):p
Själv vill jag hela tiden skaffa fler och störe akvariums,men nu
har morsan och farsan sagt nej till flera,men hitta en lösning att ha flera!
I skolan vart det...Så har 6 akvariums hemma och 5 som är igång i skolan.
Ett akvarium håller vi på att lima om så snart 6 akvariums i skolan :p
Fast massa idioter tar och knackar på ruter så fiskarna är jätte
skygga och nervösa,så man ser dom inte hela tiden :(
Men vi har fått yngel av Palettciklid,Egyptisk munruvare och
Endlers Guppy.Sen har vi även riktigt fina svärdbärare från Tropicariet i Kolmården,fast dom är så nervösa och blir skrämda hela tiden så inga
yngel har kommit:(
Det riktigt fina Svärdbärare som ska komma bli 15 cm...
#10 - 25 maj 2008 12:22
jag tycker att du ska göra som nina säger, Tänk över om du verkligen har ett akvarieintresse eller kanske du MÅSTE börja med något mer avancerat för att för att behålla ett intresse. jag tror inte någon skulle kunna hålla sig intresserad av samma akvarium storklek och typ hela tiden. mitt tips är att köra lite Mer snabbväxande växter och ciklider av något slag med intressant beteende. hoppas det löser sig för dig.
#11 - 26 maj 2008 11:23
Det kan hända att ditt intresse svalnat för fiskar efter 8 år eller kanske inte. Att vara intresserad av akvarium och fiskar betyder nödvändigtvis inte att man skaffar de största och flesta akvariumen. Man kan utvecklas inom hobbyn även i liten skala. Det är helt fast i en själv hur mycket man vill satsa i tid och pengar och framför allt utrymme.

För att få växterna att trivas behövs inga konstigheter. Litet gödning och hyfsad belysning räcker. Det gäller bara att välja rätt växter. Då växer det så det knakar och det stora problemet blir att man får rensa växter hela tiden.

60 liter är kanske i minsta laget men funkar. Det begränsar ju förståss valet och mängden av fisk. Själv fick jag mitt akvarium på 115 liter i 8 års present. Detta var 1974 och jag har det igång ännu i dag. Förutom det har jag bara ett 35 liters akvarium som trots sin lilla storlek fungerar aldeles utmärkt. Jag anser att jag har utvecklats massor inom hobbyn under årens lopp fast jag inte har många eller stora akvarium och det är fortfarande lika intressant och fashinerande som när jag var 8 år.

Alltså om du känner att intresset finns kvar så kör på. Råden tidigare i tråden är mycket användbara så fundera gärna på dem. Att ha akvarium är nödvändigtvis inte någon dyr hobby om man inte gör den till det. Vi har alla olika behov och målsättningar inom hobbyn, det är bara för dig att hitta din egen linje.
#12 - 26 maj 2008 12:25
Halloj Ozarc!
Till att börja med vill jag bara instämma i vad som skrivits i tråden tidigare - många bra och fina tips!
Jag tror också att ett trick att "få igång" intresset och applicerandet av den kunskap du tillförskansat dig under de senaste 8 åren, samt information bla.a. här på forumet, är att faktiskt prova ett något större kar. Jag är ingen expert på akvariehållning, trots 36 år "i branschen" - men visst är det så att med en större balja blir det på något sätt lättare att hålla en jämn balans - som med enkla medel nästan sköter sig självt.

Förutom att jag själv tycker att de flesta fiskar är mycket vackra och kul att hålla i akvarium - så är det mest fiskarnas beteende jag har fastnat för. Det har blivit naturligt för min del att ha ciklider av olika typer, och från olika delar av världen - då många av dessa är hyfsat lätta att sköta, och väldigt många är snabba till parbildning och lek. Jag kan inte se mig mätt på lekbeteende och yngelvård - och det känns väldigt belönande när ett eller flera par leker och yngelvårdar.
Det är först på senare år (mycket tack vare alla fina akvarister här på Zoopet) som jag har börjat intressera mig för växter och faktiskt mindre akvarium, runt 100-liter och däromkring.

Trots att jag har haft akvarier i olika mängd och storlek - i stort sett - genom alla år, så har det verkligen funnits perioder då man tröttnat rejält, speciellt så som nu i ditt fall, då akvariet går i stå och stannar av på ett, tror jag, ganska vanligt vis. Det händer liksom ingenting och fiskarna och växterna känns meningslösa och tråkiga - Det är i dom lägena man kanske måste visualisera något helt annat, göra en total makeover i sitt kar, sälja de fiskar som går där och börja med något nytt och intressant.
Är det utseendet i karet, alltså att skapa en vacker miljö, kanske fokus skulle sättas på just inredning och växter en tid - att läsa om olika växters skötsel och behov och bygga fantastiska "landskap" med växter, mossor och t.ex. rötter. Själv håller jag på med att försöka få till ett vackert planterat kar där jag skall ha räkor så småningom - räkor har jag aldrig testat innan och jag är verkligen sugen på detta nya - men jag tar det otroligt lugnt och har precis bara börjat fundera på hur jag skall inreda karet - funderingar som kommer att ändras hela tiden, men det är det som är kul.
Är det fiskarnas beteende som ligger dig närmare om hjärtat så kan ju någon parbildande och yngelvårdande ciklid vara häftigt - det går ju givetvis att fokusera inredningsmässigt även när man håller den typen av fiskar - oavsett om man väljer en "stenigare" Tanganyika- eller Malawi-miljö eller en lummigare och mer växtrik "Amazonas"-miljö.
Själv är jag väldigt förtjust i Tanganyikaciklidernas, både, utseende och beteende - jag har aldrig haft Malawiciklider själv, men när jag tittar på alla de fantastiska Malawikar som folk visar upp här på Zoopet - så blir åtminstone jag ordentligt sugen på att testa denna miljö och dess munruvande invånare.

Jag tycker inte du skall skämmas för fem öre över ditt "akvarieointresse" - känner du att det finns en lust att ändå dona med en eller flera kar, så ta en funderare på vad som skulle kännas kul att hålla på med - och helt enkelt börja från början igen. Ofta kan en nystart vara riktigt häftigt!
Lycka till!:)
#13 - 26 maj 2008 14:44
Många kloka råd och tankar har du redan fått här. Jag ska förvirra dig ytterligare genom att komma med ett till;)!

Stäng ner akvariet du har. Gör dig av med fiskarna på ena eller andra sättet. Hiva iväg växterna. Gör rent ev. inredning och ställ längst in i garderoben. Undan med akvariet på vinden eller så.

Ta dig en funderare i en månad eller så. Vill du ha akvarium? Vilka fiskar vill du i så fall ha? OM du vet vilka fiskar du vill ha, så vet du också storlek på ditt nya akvarium och inredningskrav, etc.

Funderar du i en månad, och inte känner sug på akvarium, skaffa inget. Du kan skaffa ett om ett år, om du blir sugen.

Viktigast, tycker jag, är att du håller på med akvarium för att du VILL.:D:)

Lycka till, hur det än blir!
#14 - 26 maj 2008 20:18
Vad många svar, vilket stöd, tack!:)

Många bra tips. Anledningen till att jag bara har långsamväxande (enligt mitt tycke; fula) växter är att alla andra dör. Jag brukar peta ner växtnäring (JBL 7 kulor) vid rötterna när jag köper nya växter, så näring borde de ju inte lida brist på antar jag. Hade jag kunnat så hade jag skickat en bild.

Om jag ska sammanfatta era svar så antar jag att jag får ta och satsa rejält med pengar en gång i ett större akvarium. Men det tar emot; tänk om det blir ett fiasko!? Då står jag där med ett akvarium lika fult som det första bara det att man ser det tydligare eftersom det är större. Dessutom har jag snedvägg vilket innebär att jag skulle behöva specialbeställa ett nytt akvarium för att få det lite lägre än det normala. Det är inte det att jag inte har pengarna men jag är rädd för att satsa så mycket. När det gäller andra intressen (typ olika sporter mm.) så brukar man ju säga att man ska vänta med att köpa mycket och dyr utrustning förrän man vet att man vill fortsätta och tycket det är kul.

Det känns lite motsägelsefullt att köpa ett nytt och större när jag knappt sköter det jag har.:confused:

Vill bara avsluta med att poängtera att fiskarna trots allt mår bra; jag tror inte att dem lider av att jag inte har skrapat rutan ren från alger och de får mat.

Idag bytte jag i alla fall vatten och tog bort lite alger från rutan, lite bättre i alla fall men det ser inte så "kul" ut ändå.:(
#15 - 27 maj 2008 10:49
[COLOR=black]
[FONT=Arial][COLOR=black] Vill du få ordning på ditt akvarium, ska du nog börja med en stor portion tålamod.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial]1. Skaffa växtnäring, PMDD och Easy Carbo.[/FONT]
[FONT=Arial]2. Delvattenbyte en gång i veckan. Gör då rent insidan av akvariet med en algskrapa eller scotch-brite (obs en utan rengöringsmedel!). Utsidan kan du putsa av med en trasa som du sprutat litet fönsterputs på.[/FONT]
[FONT=Arial]2. Skaffa ett bra lysrör, t.ex. Aquarelle och en reflektor.[/FONT]
[FONT=Arial]3. Köp några fina växter, t.ex. windelöw, limnophila, javaormbunke...[/FONT]
[FONT=Arial]4. Fundera på dina fiskar. Någon sort av dem som du vill ha kvar? Eller vill du ha helt nya? Finns många små, fina sorter, t.ex. kardinalfisk. Kanske räkor? Otocinclus äter alger, och det gör räkor också.[/FONT]
[FONT=Arial]5. Efter cirka en månad bör du märka en skillnad i akvariet. Efter två månader kan du posta en bild här i forumet!!!:D:)[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Återigen - lycka till![/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black][/COLOR][/FONT]
[/COLOR]
#16 - 30 maj 2008 21:40
Varför inte skaffa en algätande mal? Då blir du ju av med algerna iaf.. Dom är även väldigt fina enligt min åsikt iaf..

Jag har även jag växter som trivs och växter som inte trivs i mitt akvarium.. Den ena mår inte särskilt bra... Det är bara att prova sig fram med olika så ser man vilken växt som trivs i sitt akvarium...

Självklart ska du inte ge upp...
Bilagor:
#17 - 31 maj 2008 13:11
Ozarc skrev:
.

Om jag ska sammanfatta era svar så antar jag att jag får ta och satsa rejält med pengar en gång i ett större akvarium.

- Rätt i sida men fel i höjd! Det behöver inte alls kosta "rejält" med pengar. Med lite tålamod kan du säkert nosa reda på någon som ledsnat(host-host) på sitt akvarium och är på väg att ge upp(host-host-igen). Då är det läge att handla.

Jag har fram till nu cirka 20 burkar i olika storlekar. Alla dessa är köpta på annons! Blocket -typ! Har betalat väldigt lite per liter akvarium kan jag lungt säga.

Så!

Ett 200-300 liters med alla tillbehör kan kosta från gratis (Gaffel - den lyckosten) till 2000 spänn! Men från 1000-1500: får man MYCKET akvarium via privatannonser!

Sedan har vi alla olika stor plånbok!

Lycka till :)
#18 - 1 juni 2008 00:34
Som föregående: Blocket kan man hitta riktiga fynd på. Hittade just ett 350-liters med filter, ljusramp och doppvärmare för 1500:-. Direkt jag såg det så flög alla dessa idéer in i mitt huvud hur jag vill ha karet, och vilka fiskar jag vill ha i. Då är det bara börja fråga och läsa om du är osäker, såsom jag har gjort. Säker många som är less på att svara på mina frågor redan ^^

Titta runt på begagnade akvarium, ser du något i din prisklass som du verkligen känner dig pepp på att köpa, gör det! Tror inte du kommer ångra dig.

MVH Johan
Bilagor:

Annons