Ångest angående fluvalfilter. Hjälp!

#1 - 14 december 2003 22:13
jag har beställt ett fluval ytterfilter...
Såg i ett inlägg innan någon som sa att han aldrig skulle köpa ett fluval för han inte vill ha en dm vatten på golver när han vaknar på morgonen...
INSE om det gjorde mig orolig!
Jag hyr lägenhet på övervåning i oerhört vackert sekelskifteshus med trägolv...Skulle pumpen gå sönder och fortsätta pumpa ur 350 lite på golvet så skulle det ju bli fett med vattenskador och det skulle ju inte direkt gå att ta en trasa och torka upp. Någonting sånt får ju absolut aldrig hända!
Men nu vill jag veta om det är så illa som han säger...? HAr någon varit med om att de pumpat ut vatten på golver? Eller var det bara överdriv?
Vet att det kan ha varit ett skämt eller liknande.. Men det var inte särskilt roligt.
Blev ju orolig.
Kan jag sova lugnt om nätterna med mitt fluval ytterfilter eller ska jag sitta med handen beredd på strömbrytaren???
Är det inte så att det slutar pumpa om själva kåpan på nått sätt skulle gå upp?
Men om utblåset skulle hamna på golvet så skulle det ju kunna hända...

Får silikona fast slangen i akvariet...
#2 - 14 december 2003 22:20
Borra ett litet hål en bit ner på insugningsröret
#3 - 14 december 2003 22:23
Borra ett litet hål en bit ner på insugningsröret

Kräver nog sin förklaring...iallafall mer detaljerat...?!?!?!
#4 - 14 december 2003 22:25
När vatten nivån kommer ned till hålet suger pumpen luft.
#5 - 14 december 2003 22:27
Jag förstår inte.
Ulf
#6 - 14 december 2003 22:30
Det blir luft i pumpen och då kan den inte pumpa ut vattnet.
#7 - 14 december 2003 22:58
Har själv ett Fluval 404 och kan bara säga som så att jag fattar inte riktigt hur locket ska kunna släppa. Mitt sitter ivf mycket hårt och med robusta "hakar", så det ska nog mycket till.

Johan
#8 - 14 december 2003 23:10
Sätt slangklämmor på anslutningarna till filtret oxå, så är du helgarderad
#9 - 15 december 2003 02:16
Det kramfors säger är att du kan borra ett hål på insugsröret några centimeter under vattenytan. Då kan aldrig pumpen pumpa ut allt vatten på golvet utan stannar när vattenytan kommit ner till hålet.
#10 - 15 december 2003 06:39
Varför skulle en Fluval läcka?
Har haft min i 1,5 år och det har inte kommit en droppe från den!
Om du bara sätter ihop den som du skall är det inga problem. Kanske har personen klantat sig tidigare och skäms för det[;)]
#11 - 15 december 2003 07:42
Eller inte fattat att personen själv gjort fel? Ett nytt ytterfilter lär inte läcka, skulle så vara är det ju garanti på det!
#12 - 15 december 2003 08:00
Jag kan nog förklara vad det är dennne "någon" menar.
Det är nämligen så att Fluval är lite känsliga när det gäller
o-ringen som tätar mellan filterbehållaren och "locket". Om man har otur när man sätter tillbaks locket kan o-ringen klämmas och detta medför att det börjar läcka (rinner lite vatten efter ena kortsidan)
detta märker man efter ca: en timme. Om detta skulle hända får man helt enkelt stänga av filtret tills man köpt en ny o-ring.
#13 - 15 december 2003 08:22
Jag har aldrig upplevt detta, O-ringen på Fluval 404 sitter såpass väl inbäddad så den borde inte kunna komma i kläm, om man inte absolut vill!
#14 - 15 december 2003 08:25
Fluval är bara smäck. Jag kastade mina och köpte Eheim istället.
Nu startar alla filter efter t ex ett strömavbrott eller vattenbyte.
Det gjorde nästan aldrig varken Fluvals ytter- eller innerfilter med fiskförluster som följd. Så fort de var en liten aning igensatta vägrade de att starta. Skönt att slippa skiten.

#15 - 15 december 2003 09:47
Jag satte för ett par veckor sedan igång mitt kar efter 8 års uppehåll, allt gick bra utom just Fluval 303:an, som började läcka pga "torrsprickor" i O-ringen. Fick höja upp hela filtret till ytnivån. Jag vill ha tag i ett "komplett" ytterfilter, med värmare och CO2-diffusor. Finns det något sådant på marknaden, eller måste jag bygga ett själv?
#16 - 15 december 2003 09:50
Ytterfiltren kan som du säger vara lite svårstartade, när de blivit några år, men aldrig så att det varit problem vid strämavbrott. Innerfiltren har jag ALDRIG haft krångel med, det kanske är så att någon borde vara mer rädd om sina saker [;)] (obs ett skämt).

Om jag skulle köpa ett ytterfilter idag, skulle jag inte välja Fluval, utan troligen ett Eheimfilter, men jag är tveksam till att jag skulle välja ytterfilter över huvud taget idag, eftersom det tveklöst är att utmana ödet att dra ur vattnet ur karet med flit.
#17 - 15 december 2003 09:53
Att det är torrsprickor i O-ringen efter 8 år hoppas jag inte att du lastar Fluval för, eftersom du troligen lagrat den på fel sätt.
#18 - 15 december 2003 10:11
Nejdå, jag lastar ingen för detta, ville bara tala om att det kunde vara en tänkbar förklaring. Något som jag däremot tycker att lite tråkigt är att man på Hagen är dåliga på att hålla reservdelar. Packningarna till kranarna (som ju är fantastiskt smidiga att använda) finns inte som reservdel, och många delar är olika beroende på årsmodell.
#19 - 15 december 2003 10:18
Jo, det kan jag hålla med om, bland annat behövde jag en keramikpinne till impellern, men det gick inte att få tag i rätt längd, så jag fick ta en lite kortare, vilket medförde lite mer ljud.
#20 - 15 december 2003 10:25
Kan bara säga att jag håller med Bilbo i allt.

Läckage är en risk man alltid tar med ytterfilter - jag har haft flera Eheim som läckt, dels för att Eheim länge körde med extremt usla plastklämmor för locket, dels för att o-ringar till slut torkar, oavsett märke.

Man kan ställa filtret i en hink - på så vis har man lite mer marginal vad gäller droppläckage, för till slut springer filtret läck.

(Det största problem jag hitintills haft med mitt Fluval 303 är annars att det är nästan omöjligt att få ut all luft ur pumphuset efter det att filtret rengjorts)
#21 - 15 december 2003 10:27
Det är alltid trevligt med stöd [;)]
#22 - 15 december 2003 10:28
Bilbo.
Att det skulle vara handhavandefel som gjort att mina Fluvalfilter funkat dåligt kan du glömma. Däremot så är det stor skillnad på de olika modellerna. Fluval 2 är fullständigt hopplöst. 1:an är "sådär", går igång för det mesta, men man kan inte lite på det. 3:an och 4:an fungerar bäst (eller kanske man säga "mindre dåligt"). De ny "plus"-modellerna känner jag inte till alls. Och har inte en tanke på att titta närmare på dem heller.
Jag har 2 urgamla kraftpaket från Eheim. Funkar alltid, vad som än händer. Mitt äldsta Eheim ytterfilter är inköpt 1974. Snart 30 år gammalt pumpar det lika tyst och fint som alltid. Och STARTAR alltid utan problem.
#23 - 15 december 2003 10:29
Azur. Har du lagt ned din dagbok?
#24 - 15 december 2003 10:39
Jo, jag skrev t.o.m att det var ett skämt om du skulle missförstå smiley;n men det hjälpte tydligen inte.
Min erfarenhat av pumpar är följande:
Fluval 4: Gick i 10 år utan problem, men när jag klantade mig och spräckte behållaren köpte jag en annan pump (Fluval 4+)
Fluval 4+: Bra efterföljare har gått i 3 år utan problem.
Fluval 1+: Sämsta skit jag någonsin haft
Eheim compact 600: Dålig, väsnas nå´t vansinnigt
AquaBee 1200 liter/timma: Kalasbra powerhead
Fluval 404: se ovan
Eheim Powerball: Tystaste pump jag haft, karet står i sovrummet.
#25 - 15 december 2003 10:45
Jo, jag såg att det skulle vara ett skämt, men kunde inte finna humorn i det hela. Liknade mer ett omotiverat påhopp...
#26 - 15 december 2003 10:49
Hmmm, att filtret startar efter ett strömavbrott är väl ingen större hit, då pumpar den ju ut en massa "skit" i vattnet, med fiskdöd som följd.
#27 - 15 december 2003 10:53
Problemet är att fluvalen ibland verkar "hänga sig" i ett mellanläge, där pumpen går, men det cirkulerar inget vatten.
#28 - 15 december 2003 11:16
En annan sak: Jag har råkat ut för att det varit långa strömavbrott ibland. Ibland en hel natt. Har aldrig sett några av problemen som tydligen är så vanliga när ett ytterfilter startar efter ett långt avbrott på ett antal timmar. Då ska ju fiskarna dö om man ska tro på vad de flesta säger. Mina har aldrig visat några symptom. De kanske inte har läst att de ska dö...
De gånger det gått åt h-e är när ett filter inte startat efter ett strömavbrott och jag inte uppmärksammat att det stått stilla när jag kommit hem på kvällen. Då har det efter något dygn blivit syrebrist och fiskdöd.
Och ja, de karen har varit överbefolkade med ungfiskar. Ibland är det tyvärr platsbrist och då måste syresättningen fungera.
#29 - 15 december 2003 11:51
Hej.

Förstår inte riktigt var allt det här man hela tiden läser om att eheim skall vara så otroligt mycket bätre än fluval kommer ifrån.
Jag medger att eheim oftast känns lite gedignare och har bätre filtermaterial kappacitet men priset är ju också oftast det dubla för motsvarande modeller.
Mina egna erfarenheter av eheim vs fluval, fluval 104 har jag haft längst av dessa och har aldrig krånglat startar alltid blir aldrig igensatt (oavset vilka konstiga filtermateria kombinationer jag kört i det) och är förvånansvärt tyst, eheim 2224 stor och bra filterbehållare men en klen pump som ideligen sätter igen trots att jag kör med av fabrikanten reckomenderade matterial desutom hakar motorn upp sig och väsnas ganska friskt, fluval 4+ har jag bara haft i några månader men det uppför sig hitils utmärkt, eheim 2208 funkar bra men finfiltersvampen måste genast bytas ut annars sätter den igen på nolltid.
Jag säger inte att det är så här för alla men det är det för mig.

MVH.Magnus
#30 - 15 december 2003 11:54
En annan sak: Jag har råkat ut för att det varit långa strömavbrott ibland. Ibland en hel natt. Har aldrig sett några av problemen som tydligen är så vanliga när ett ytterfilter startar efter ett långt avbrott på ett antal timmar
I detta fall håller jag med dig Tommy. Jag har haft strömlöst i över 12 timmar i flera omgångar, och pumpen har gått igång igen. Inga problem med vare sig Nitrit eller förgiftning som det pratas om. Då skall också tilläggas att jag hade discus i karet, och dessa ses ju som något känsligare än normalt.
#31 - 15 december 2003 12:35
Sanningen är att Eheim är klart dyrare än Fluval i Sverige. Alternativet är istället för att köpa ett fluval 404 filter för ca 1300kr i Sverige är att köpa ett Eheim från Tyskland. T, ex ett 2228 kostar på aquaristic.net idag exakt 1 417,66 SEK + frakt dvs 168,35 SEK vilket blir totalt 1586,01 kr. Tror hellre jag betalar ett par hundralappar till för detta filter än Fluval 404. Så Eheim är inte så dyrt om vi utnyttjar webhandeln och den svaga euron och handlar från Tyskland i stället. Kollade upp Fluvals priser på samma sätt då jag trodde dom skulle vara ännu billigare i sitt ursprungsland eller annat eu land men det var ungefär samma priser där som här på fluval. Man kan ju undra varför det är så stora påslag på Eheim i Sverige?

Gör som några sade att var noga med oringen och håll koll på dina slangar och kopplingar. Har själv som sagt två st Eheim ytterfilter men jag håller koll på slangarna och tätningarna ändå :)
#32 - 15 december 2003 12:37
Ursprungligen skickat av Tommy K

Azur. Har du lagt ned din dagbok?

Nä, men jag har varit på två jobbresor, varit sjuk i två veckor, och tog sen en veckas semester på Teneriffa (vulkanerna och molnskogen rockade, kusten var däremot fylld av packade britter)... Förhinder, helt enkelt. Idag är första dagen jag går för fullt på bra länge.

Annons