Angående vattenbyten, hur sällan är för sällan.

#1 - 10 februari 2005 15:20
Hej, bara nyfiken på era åsikter, jag har haft ett antal akvarium under flera års tid, det senaste har varit igång i tre år.

Jagär medveten om att storleken på akvariet, antalet fiskar, och hur mycket man matar, samt vilka fiskar etc påverkar hur ofta vattenbyte bör göras.
När jag byter brukar jag byta en tredjedel, och fyller på med tempererat kranvatten som jag tagit från duschslangen. Efter byte häller jag i lite ectozonsalt (tror det heter så), samt lite aquasafe, bara litegrann.
Ytterfiltret har jag gjort rent med sexmånaders intervaller.

Jag har aldrig haft några större problem med alger eller fisksjukdomar, visst någon fisk har dött då och då, men det har berott på andra orsaker.
Enligt mina vattentester hemma har jag bra vattenvärden dessutom.

I början var jag noga med vattenbyten och byte minst en tredjedel i veckan. Det sista året har dock saker hänt som gjort att jag inte hunnit byta lika ofta, jag har blivit pappa och en del saker har hänt som gjort att jag inte haft samma energi att ägna åt akvariet.

Hur lång tid det har tagit mellanvattenbytena har ökat, och ibland har det gått ett par månader innan jag bytt. Det konstiga är att fiskarna mår inte sämre, och vattenvärdena har inte förändrats med detta, utan snarare tycker jag att karet fungerar bättre än någonsin.

Är det fler som har den här erfarenheten? och frågan hur sällan är FÖR sällan för att byta vatten? Vad är riskerna med att byta mer sällan?

Beståndet i akvariet på 240l är nu 5 praktbotia, 2 gul ciklid, 5 zebraciklidyngel, 2 siamesiska algätare, 2 ancistrus.

MVH
/Danjel
#2 - 10 februari 2005 15:29
Har man bra balans mellan fiskar och växter så kanske man inte behöver byta vatten alls. Har man inga fiskar i karet likaså. Har an yngelkar med 200 ancistrus eller liknande är varannan dag för lite.

Det enda raka svaret man kan ge är att om nitrat någon gång stiger över 50ppm så byter man för sällan, annars finns det gott om marginaler.

MVH
Magnus

PS: du kan sluta med ektoson nu: http://hem.passagen.se/mikeno/texter/sekt.htm DS
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 10 februari 2005 15:33
Som du skrivit så går det inte att ge ett standardsvar som passar in på alla situationer - det grundläggande är dock att att regelbundna någorlunda täta vattenbyten minskar risken för stora variationer i vattenvärdena vilket leder till obalans. Helt enkelt är slarvmarginalen större ju bättre akvariet sköts.
#4 - 10 februari 2005 17:08
Lyssna på Kjell...
Mao håller med...
#5 - 11 februari 2005 11:46
[QUOTE=erikthur][color=#ff0000]Skäm Bort Dina Fiskar - Byt Vatten Idag![/color][/QUOTE]

Hehehe tycker den är rätt bra, va lite snäll mot dom små liven :)
#6 - 11 februari 2005 13:22
Var snäll mot dina växter...Byt mindre vatten.
MVH
Magnus

Annons