Angående spammare

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 2 juni 2008 21:27
På förekommen anledning:
Stort tack till användare som tenkare och Mamma Mia som anmäler när spammare dyker upp.
Däremot blir man riktigt trött på de som i trådarna måste kommentera spammarna - dessa förstör ännu mer än spammarna:mad:
#2 - 2 juni 2008 21:53
På förekommen anledning:

Stort tack till användare som tenkare och Mamma Mia som anmäler när spammare dyker upp.

Däremot blir man riktigt trött på de som i trådarna måste kommentera spammarna - dessa förstör ännu mer än spammarna:mad:

Hur kan någon som kommenterar att en spammare är en idiot vara värre än en spammare... :confused:
#3 - 2 juni 2008 22:24
Tråden spårar ur.
#4 - 3 juni 2008 05:35
Azur skrev:
Tråden spårar ur.

Ja, pga spammaren...
Men okej, vi håller väl där. ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 3 juni 2008 07:39
NIC skrev:
Hur kan någon som kommenterar att en spammare är en idiot vara värre än en spammare... :confused:

Helt enkelt för att det går himla fort för mig att gå igenom och deleta alla inlägg som en spammare har gjort, men att det tar en himla tid om jag skulle gå igenom alla trådarna och också leta efter inlägg där spammen har kommenterats.
Så det som tar särklassigt mest tid och förstör mest är kommentarerna, inte spammen i sig.

Så återigen tack till de som snabbt skickar en anmälan till mig om spam istället för att ge sig in och kommentera.
#6 - 3 juni 2008 07:50
Helt enkelt för att det går himla fort för mig att gå igenom och deleta alla inlägg som en spammare har gjort, men att det tar en himla tid om jag skulle gå igenom alla trådarna och också leta efter inlägg där spammen har kommenterats.

Så det som tar särklassigt mest tid och förstör mest är kommentarerna, inte spammen i sig.

Så återigen tack till de som snabbt skickar en anmälan till mig om spam istället för att ge sig in och kommentera.

Allright, får väl ha ögonen öppna.
#7 - 3 juni 2008 07:53
En undran i samma ämnesområde. Jag la ju upp en beskrivande PDF-fil till min film om odling av kopparbarber, det inlägget togs bort. Är det för att jag hade lagt upp PDF-filen på en egen domän?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 3 juni 2008 15:20
Pazappa skrev:
En undran i samma ämnesområde. Jag la ju upp en beskrivande PDF-fil till min film om odling av kopparbarber, det inlägget togs bort. Är det för att jag hade lagt upp PDF-filen på en egen domän?

Jag deletar ca. 20 inlägg/trådar om dagen (oftast pga av att de ligger i fel kategori) men har inget minne av att jag deletat något inlägg/tråd med detta ämne.
OM så har skett så beror det dock absolut inte på att du lagt om någon film om kopparbarber och länkat till den.
Är det för övrigt inte denna tråd det handlar om http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=119622&highlight=kopparbarb+film - i så fall ligger ju länken kvar!!!!!
admin
Christian Alfredsson
#9 - 3 juni 2008 19:14
Här går det läsa mer om spammarna:
http://www.vbulletin.com/forum/showthread.php?t=272439&highlight=SPAM

Riktigt smarta robotar som just nu spökar i många forum
#10 - 3 juni 2008 20:21

Är det för övrigt inte denna tråd det handlar om http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=119622&highlight=kopparbarb+film - i så fall ligger ju länken kvar!!!!!

Det har du så rätt i, ibland är man tydligen forumblind...
#11 - 3 juni 2008 21:23

Men samtidigt, inga spammare, inga kommentarer om hur dumma de är :p Så jag anser nog ändå spammarna vara värre, eftersom de är roten till det onda.

Men visst förstår jag att det blir jobbigare att kolla spamen om det är en massa kommentarer om dem i trådarna, så jag håller med, ser man ett spaminlägg, så läs det, och säg till Kjell, onödigt att skriva kommentarer, eftersom den som är ansvarig för spammandet knappast lär bry sig ändå, de har ju uppnått sitt mål, uppmärksamhet. Tyvärr har de fallit för myten att all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet.
#12 - 19 juni 2008 21:10
- Verkar som om mycket spam kommer från Kina minsann..eller har jag fel!
#13 - 20 juni 2008 14:14

Varför skulle kineser spamma en svensk okontroversiell akvariesida???
#14 - 20 juni 2008 14:20
Det är väl oftast ett program som spammar och den bryr sej inte så mycket om var spammet hamnar. Kina vet jag inte - gamla öststaterna har dock ett dåligt rykte.
#15 - 20 juni 2008 14:23
erikthur skrev:
Det är väl oftast ett program som spammar och den bryr sej inte så mycket om var spammet hamnar. Kina vet jag inte - gamla öststaterna har dock ett dåligt rykte.

Ukraina, vitryssland, jugoslavien osv.
#16 - 20 juni 2008 14:23
3 guppy skrev:
Varför skulle kineser spamma en svensk okontroversiell akvariesida???

- Har inte den blekaste aning. Gjorde bara lite sökningar på nätet efter spambotar. Det visade sig snart att alla hade "avsändare" från "ip-nummer" som var registrerade i Kina! Jag vet att det finns massor av kineser som fungerar som "tröskor" (harvester). Deras uppgift är att tex sitta och spela rollspel som WoW och där antingen samla massa "gold" eller "levla chars" för senare försäljning. Såg att en av de spambotar som reggat sig på Zoopet gjord reklam för just dessa "tjänster".

För övrigt tycks det som om just Kina fungerar som en slags bas för massor av spam/virus/trojaner som skickas ut över hela världen!

Som svar på din ursprungliga fråga. Avsändaren är intresserad av att "marknadsföra" sig på alla ställen där det finns besökare! Men jag håller självklart med om att ett akvarieforum är ett sällsynt dåligt forum att marknadsföra dessa tjänster på!

Men å andra sidan. Läste att över 150.000 forum blivit "smittade" på kort tid världen över. Då först kanske man inser deras "affärsidé".
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 2 juli 2008 17:56
Detta med utländska spam börjar bli lite irriterande - det dyker ju upp en ny varje dag.
Måste i alla fall säga att efter mitt gnäll ovan så funkar rapporteringen perfekt - det är alltid några stycken som anmäler (och de anmäler bara en gång vilket räcker) och ingen kommenterar längre i tråden.
På detta sätt så förstör det i alla fall inte forumtråden och det är ju det absolut viktigaste.
Tack till er som hjälper till med denna "renhållning"
admin
Christian Alfredsson
#18 - 2 juli 2008 20:22
Jag håller koll på om vBulletin har något sätt att stoppa det. Tyvärr verkar det inte vara robotar utan människor som spammar? Någon som vet något mer som kan hjälpa oss?
#19 - 3 juli 2008 04:48
admin skrev:
Jag håller koll på om vBulletin har något sätt att stoppa det. Tyvärr verkar det inte vara robotar utan människor som spammar? Någon som vet något mer som kan hjälpa oss?

Ett sätt är väl att göra registreringen än jobbigare med valideringskod. (fast det kanske redan finns). Hur funkar aktiveringen av kontot. Kan man skriva inlägg innan man aktiverat sig själv?
#20 - 6 juli 2008 18:50
Det var så länge sedan nu så jag kommer inte ihåg.
Men det verkar gå snabbt att plocka bort spammarna nuförtiden.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 6 juli 2008 19:14
Tenkare skrev:
Det var så länge sedan nu så jag kommer inte ihåg.

Men det verkar gå snabbt att plocka bort spammarna nuförtiden.

Beror snarast på att de blir fort anmälda och eftersom ingen svarar på dom så blir inga "spår" kvar.
Fortfarande är det ungefär en om dan.
#22 - 8 februari 2009 15:10
Bumpar denna tråden eftersom det är flera som inte har läst den utan håller på och svarar spamarna. Det enda som hjälper är att anmäla inlägget och absolut inte skriva något om det.
#23 - 22 februari 2009 19:01
Klinten skrev:

Det är faktiskt inte så fel! Jag kommer i kontakt med lite sånt här på jobbet...

Internets största virusmakare och spammare heter Russian Buissnies Group, det är en jättegrupp som drivs som ett stort företag och de gör grova pengar på att spamma och tillverka virus efter beställning i princip!
Det är så illa att man kan köpa specialskriva virus efter önskemål från dem eller tom köpa datorkraft för att attakera sidor med sk DOS attaker eller vad man än behöver dem till, du kan alltså hyra 5000 datorer som de har kontroll över i en dag för några dollar! - samma ställe säljer visakortsnummer i bulkpack för bedragare... hur som helst...

De har programmerare i världsklass! Man får tänka på att både Kina och Ryssland har legat efter i teknikutveckling och inte haft tillgång till det senaste.. så vad gör datorintresserad där? de spelar inte spel - de lär sig hur en dator fungerar så att de kan använda den till vad de vill - ända ner på kernel och asemblernivå till instruktionerna i prosessorer! till skillnad mot västvärldens ungdomar som inte kan ett skit i förhållande till dessa.. de kan installera operativ och spel och kanske skriva lite C++ eller Java i bästa fall...

Ett annat exempel på saker som denna grupp ger ut är en mägnd gratisprogram och funktioner - allt från bitorrentklienter osv osv till crack till program - de är gratis och de betecknas inte som virus av antivirustillverkarna - det är användarvalda program med funktioner som man kanske inte hade tänkt sig skulle följa med men som ger dem tillgång till din dator.

För nått år sen började andra länder spärra ut RBG från deras knytpunkter i alla länder eftersom de inte kan få stopp på dem, de har flera B-topp range ip nummer som blev spärrade- när det hände så flyttade de utgångspunkten till Kina och öststaterna men verkar ha koncentrerat sig i stort till Kina..

Går de att stoppa? verkar inte så...
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 22 februari 2009 19:17
Guy Palm skrev:
Bumpar denna tråden eftersom det är flera som inte har läst den utan håller på och svarar spamarna. Det enda som hjälper är att anmäla inlägget och absolut inte skriva något om det.

Och gör sedan också bara en anmälan för varje spammare. Även om en spammare har skrivit i massvis av trådar så anmäl bara en av dessa spam.

Annons