Angående sammansättning av ciklider

#1 - 21 augusti 2003 11:34
Hur gör ni?

Jag har köpt upp en grupp Golden (yngel i div storlekar). Ska jag försöka byta ut några individer i gruppen mot några från en annan kull?
Det kan väl inte vara bra att låta kullen bli inavlad eller hur funkar genetiken hos fiskar?

Jag håller även ormar och inom reptilhobbyn experimenteras det med genetik genom att para individer från samma kull.

Hur skulle ni göra i mitt ställe?

Mvh/Lukas
#2 - 21 augusti 2003 11:53
Skall du ha golden-gruppen för "eget bruk" så spelar det mindre roll att det är en syskongrupp, det brukar ta ett antal generationer innan inavelsproblematiken uppstår. Är tanken att du skall odla och sälja vidare så skulle jag spara ett antal snygga honor och köpa till en ny avelshane.
/Thomas
#3 - 21 augusti 2003 13:06
Jag ska ha den för eget bruk men samtidigt kommer jag ju att försöka få dom att yngla av sig.
Har förstått att det är svårt att se skillnad på könen å som nybörjare har jag inte stora chanser att reda ut detta.

Mvh/Lukas
#4 - 22 augusti 2003 12:33
Jag förstår problematiken. Goldenyngel är svåra, nästan omöjliga att könsbestämma innan de blivit ca 2-2,5 cm stora. Då brukar man kunna skilja dem på att hanarna oftast (men absolut inte alltid) har kraftigare och tydligare markerad svart söm i anal- och ryggfenan. Sedan är det tyvärr mycket en känsla som, i alla fall jag, går på. Men jag har odlat golden i ett antal år.
Vad gäller din grupp! Låt dem växa upp till en 5-6 cm och ta beslutet då. Då borde det också vara lättare och skilja könen åt.
#5 - 22 augusti 2003 13:49
Jag tackar för ditt svar.
Nu är det så att jag är helt grön gällande ciklider.

De golden jag har köpt är mellan 2-8 cm..

Vissa har en väldigt distinkt svart söm vid analfenan/ryggfenan andra har nästan ingen söm alls.

Jag får väl välja ut några på känn å säjla/byta dom andra.

Mvh/Lukas
#6 - 23 augusti 2003 09:33
hanarna brukar ha svartare Bröstfenor / bredare svart rand i ryggfenan
har sett många regeneredade goldens så spara dina honor å köp till ett par hannar .. det skulle jag göra iaf
#7 - 25 augusti 2003 07:54
Ja jag ska försöka plocka ut honorna å sälja hannarna.
Sen så får jag försöka få tag i ett par hannar.

Tack för hjälpen!

Mvh/Lukas

Annons