angående pump m.m

#1 - 29 mars 2006 20:52
Hej.
Har ett par små frågor.
Pumpen bör den vara igång dygnet runt om inte hur många timmar.
Malen bör man ha speciell mat till den? han i zooaffären sa att det räckte med samma mat som cikliderna. vilken är den bästa maten till ciklider? Köpte pellets o nån fryst men dom verkar inte gilla nått av det?!
#2 - 29 mars 2006 20:57
Pumpen ska vara igång dygnet runt annars blidas det giftiga bakterier i pumpen.Finns många olika pellets o fryst :9
Men det är ju bara o testa sig fram.Har du bara en mal behöver du nog inte ge den nått speciellt annars finns det tabletter som man kan lägga ner när man släcker ner akvariet..
#3 - 29 mars 2006 21:00
Pumpen ska vara igång dygnet runt.

Det finns speciell mat till malar, en slags tabletter som du lägger i när akvariet har släckts för natten så inte de andra fiskarna tar maten från malarna.
Sök på forumet efter malmat så hittar du massor av matsorter till malar.
Lyck till!
#4 - 29 mars 2006 21:01
Jag var försent ute, samma svar två gånger:D
#5 - 29 mars 2006 21:04
tack för svaren =) har ni något bra svar på hur man håller det så rent som möjligt i akvariumet nu menar jag inte vatten byten o så utan mer nått smart tips att bli av med fiskarnas restprodukter med andra ord skiten som tycks vara överallt =(
#6 - 29 mars 2006 21:08
Det enda är nog att ta bort det med en slamsug.Men tänk på att det inte ska vara för rent för växterna behöver lite"skit" och växterna i sin tur ger syre åt fiskarna.Ballans ska man försöka få hehe
#7 - 29 mars 2006 21:12
TACK! än en gång. en sista fråga jag har ett 240liters akvarium med en back to natur bakgrund med andra ord det bli ca 180 liter kvar =). så ca hur många fiskar kan man ha utan att dom mår dåligt nu har vi 13 ciklider o en mal men zoohandlaren sa att man kunde ha mellan 25-35 fiska låter lite mycket tycker jag.
#8 - 29 mars 2006 21:12
annars kan du ge dina malar grönsaker oxå.. det brukar va uppskattat.
tex broccoli succini, ärtor. se till o koka dom bara, och skala ärtorna
#9 - 29 mars 2006 21:14
Ja det beror ju lite på storleken på fisk och sort men jag skulle nog inte ha mer än det du har kanske nån mal till.
#10 - 30 mars 2006 06:40
Som santa säger så beror det helt på vad du har för fiskar. Det kan gå bra med 40-50 neontetror i ditt kar men t.ex. 13 ciklider låter rätt så mycket.

Annons