Angående nitrit mm

#1 - 12 december 2005 10:24
Har fått en hel del råd på den här sajten. Ett var att ha tålamod och att skaffa en bra bok. Tålamodet visade sig varit alldeles för kort efter att ha läst två sidor i "Goda råd om dina akvariefiskar" av Gina Sandford. På sidan 40 börjar ett kapitel om mognad.

Där står bland annat att en mognadscykel är minst 36 dagar och att inga fiskar skall i karet innan dess. Jag frågade i den här tråden hur det kommer sig att jag har nitrit i karet trots att jag inte hade någon fisk i det (jag led av villfarelsen att nitrit uppstog av exkrementer). Nu har jag genom boken fått rätsida på det där.

Sandford säger att nitrit bildas av ammoniak som finns i vattnet:
"Till en början stiger ammoniaknivån kraftigt, med en topp efter 9-10 dygn. Därefter faller den snabbt till s den är försummbar efter ca 15 dygn. Sammtidigt som ammoniaknivån sjunker äkar nitriterna, tills även dessa når maximum efter 29 dygn, för att därpå snabbt minska under en sjudygnsperiod.

De vattenbyten jag rekommenderades av bla batski var också fel enligt Sandford.

Boken är från 1998 och möjligen använde inte fru Sandford Nitrivec om det överhuvudtaget fanns då. Annars har ju alla råd jag fått varit uppåt väggarna, men det har jag svårt att tro.
#2 - 12 december 2005 13:25
Det finns ett sätt att cykla ett akvarium genom att tillsätta lite ammonium.
Med hjälp av ammoniak börjar då nedbrytningsbakterier som finns i vattnet (kan inte alltid finna i djupborrade brunnar eller från vattenverk som renar med ozon eller UVC ljus) förökas sig.
http://www.home.no/telekort/fisk/syklusen.gif
#3 - 13 december 2005 04:27
[QUOTE=Netom]Där står bland annat att en mognadscykel är minst 36 dagar och att inga fiskar skall i karet innan dess. [/QUOTE]
låter som en dåligt skriven bok eller så gäller det "fishless cycling" och är det Kramfors skriver om.

Jag frågade i den här tråden hur det kommer sig att jag har nitrit i karet trots att jag inte hade någon fisk i det (jag led av villfarelsen att nitrit uppstog av exkrementer). Nu har jag genom boken fått rätsida på det där.

mindre mängder nitrit och ammonium kan finnas i kranvattnet till exempel.
har man egen brunn kan det finnas stora mängder i vattnet speciellt om man bor nära en äldre bondgård.

Sandford säger att nitrit bildas av ammoniak som finns i vattnet:

"Till en början stiger ammoniaknivån kraftigt, med en topp efter 9-10 dygn. Därefter faller den snabbt till s den är försummbar efter ca 15 dygn. Sammtidigt som ammoniaknivån sjunker äkar nitriterna, tills även dessa når maximum efter 29 dygn, för att därpå snabbt minska under en sjudygnsperiod.

åter igen fel, tiden det tar är kraftigt beroende på många olika saker.
som antal fiskar mat filter vattenmängd medmera.
själv tog det 10 dagar när ja startade mitt kar för att nitritnivåerna skulle va såpass låga att dropptestet inte visade nåt.

De vattenbyten jag rekommenderades av bla batski var också fel enligt Sandford.

har man nitrit är vattenbyte en mycket bra väg för att snabbt få ner halterna om fiskarna klarar det, tänker då på värden som ph till exempel.
kör den metoden själv och funkar alldeles utmärkt och kommer fortsätta med den.
sen är man enligt lag skyldig att se till att fiskarna har bra vatten att leva i och får man då en nitritspik är man skyldig att göra något åt den.
vattenbyten är en väg, sera toxivec en annan.
själv anser jag det va förkastligt och oetiskt att inte göra nåt åt en nitritspik, är ju plågsamt och i värsta fall dödligt för fiskarna.

8 § Fiskar ska hållas i vatten som inte innehåller för fiskarna skadliga

eller giftiga ämnen.

Vattnet ska renas eller helt eller delvis bytas ut innan innehållet av

avfallsprodukter och överskottsfoder uppgår till för fiskarna skadliga

halter.

här är länk till dokumentet ovanstående citat kommer ifrån.
http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff115873/2003-024.pdf
#4 - 13 december 2005 15:23
Ja då fortsätter jag med vattenbyten då :confused:
#5 - 13 december 2005 16:50
Det är riktigt det du citerar ur boken.

Citat: Till en början stiger ammoniaknivån kraftigt, med en topp efter 9-10 dygn. Därefter faller den snabbt till den är försumbar efter ca 15 dygn.
Samtidigt som ammoniaknivån sjunker ökar nitriten, tills även den når maximum efter 29 dygn, för att därpå snabbt minska under en sjudygnsperiod.
Där står bland annat att en mognadscykel är minst 36 dagar.

Så är det även med fisk i vattnet.
Antalet dagar kan variera på någon dag hit eller dit beroende på antal fiskar och mängden foder.
#6 - 14 december 2005 13:25
Netom, nu blandar du ihop 2 OLIKA metoder att starta upp akvarium (det är inte så lätt att veta). Det du citerar från boken måste gälla en fishless cycling. Kolla här: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm

Detta var den metoden jag använde när jag startade upp mitt akvarium. Av någon märklig anledning verkar den vara en vanligare metod på andra sidan Atlanten än här i Sverige, men själv är jag nöjd med den. Skönt att slippa oroa sig för en nitritspik när fiskar bor i akvariet.

Anledningen till att jag inte nämner den så ofta längre är just att det inte verkar vara så poppis med fishless cycling här hemma.

Men har du redan fiskar i akvariet kan du förstås inte köra en fishless cycling :)
#7 - 14 december 2005 14:59
Finns amonium på hylorna i mataffären?

Jag fyllde upp ett kar för ett par dagar sen och tänkte inte stoppa i mina skyddslingar förrens jag känner mig trygg med att de inte tar skada, jag funderade just på hur jag ska snabbstarta det... jag vill inte skaffa några fiskar som jag sen inte ska ha... och de jag har hemma vill jag lämna ifred i så stor utsträckning det går(odling pågår) men jag har ett annat filter som jag kan krama ur däri...

Följdfrågan blir, om jag tar hem det filtret och kramar ur det i akvariet ordentligt.. hur ska jag då se till att de bakterierna har mat nog för att överleva och växa? kan jag helt sonika slänga i lite foder i tanken och låta det vara?

Jag kommer inte hämta de nya invånarna förrens efter nyår så jag kommer hinna sätta tillbaks filterbiten och komma hem med den en ny omgång från det andra akvariet...
#8 - 14 december 2005 15:31
[QUOTE=gugges]Finns amonium på hylorna i mataffären?[/QUOTE]

Tror inte det. Men på Järnia. Jag köpte jag min flaska där. Du hade kunnat få den om vi hade bott i samma stad :) Det kommer nog och dröja ett tag innan jag startar upp ett andra akvarium.

[QUOTE=gugges]Jag fyllde upp ett kar för ett par dagar sen och tänkte inte stoppa i mina skyddslingar förrens jag känner mig trygg med att de inte tar skada, jag funderade just på hur jag ska snabbstarta det... jag vill inte skaffa några fiskar som jag sen inte ska ha... och de jag har hemma vill jag lämna ifred i så stor utsträckning det går(odling pågår) men jag har ett annat filter som jag kan krama ur däri...

Följdfrågan blir, om jag tar hem det filtret och kramar ur det i akvariet ordentligt.. hur ska jag då se till att de bakterierna har mat nog för att överleva och växa? kan jag helt sonika slänga i lite foder i tanken och låta det vara?

Jag kommer inte hämta de nya invånarna förrens efter nyår så jag kommer hinna sätta tillbaks filterbiten och komma hem med den en ny omgång från det andra akvariet...[/QUOTE]

Att krama ur ett gammalt filter i ett nytt akvarium fyller typ samma funktion som att tillsätta Nitrivec. Men se bara till att bakterierna inte hinner dö under transporten. De ska nämligen vara ganska känsliga. Sen är det bara att mata dem med ammoniak varje dag tills cykeln är klar. Det är lite jobb att hålla på och mäta nitrithalterna varje dag tills de är tillbaka på 0 (ca 12 timmar efter senaste dropparna) men det är även ganska spännande :)

Hur mycket man tillsätter beror på hur stort akvariet är: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm

Annons