Har fått en hel del råd på den här sajten. Ett var att ha tålamod och att skaffa en bra bok. Tålamodet visade sig varit alldeles för kort efter att ha läst två sidor i "Goda råd om dina akvariefiskar" av Gina Sandford. På sidan 40 börjar ett kapitel om mognad.
Där står bland annat att en mognadscykel är minst 36 dagar och att inga fiskar skall i karet innan dess. Jag frågade i den här tråden hur det kommer sig att jag har nitrit i karet trots att jag inte hade någon fisk i det (jag led av villfarelsen att nitrit uppstog av exkrementer). Nu har jag genom boken fått rätsida på det där.
Sandford säger att nitrit bildas av ammoniak som finns i vattnet:
"Till en början stiger ammoniaknivån kraftigt, med en topp efter 9-10 dygn. Därefter faller den snabbt till s den är försummbar efter ca 15 dygn. Sammtidigt som ammoniaknivån sjunker äkar nitriterna, tills även dessa når maximum efter 29 dygn, för att därpå snabbt minska under en sjudygnsperiod.
De vattenbyten jag rekommenderades av bla batski var också fel enligt Sandford.
Boken är från 1998 och möjligen använde inte fru Sandford Nitrivec om det överhuvudtaget fanns då. Annars har ju alla råd jag fått varit uppåt väggarna, men det har jag svårt att tro.