Angående köp av begagnat akvarium

#1 - 19 januari 2009 18:08
Då jag är fattig student men är intresserad av ett större akvarium då de 2 60l jag har nu inte duger för malawiciklider (tänkte starta ett malawikar).. så jag är ganska inställd på ett 200l+.. iaf runt 200 liter.

Problemet är att fickorna inte är allt för djupa nu så jag har kollat runt på olika alternativ, och hur billigt NYTT akvarium jag än hittar så slår det mig alltid sedan att det blir för dyrt med utrustning osv.

Så nu är jag lite inne på begagnat.. men då kommer frågan: vågar man?
Vad hade ni gjort? Har kollat runt lite på blocket och är inne på detta:
http://www.blocket.se/vi/19825242.htm?ca=15_s

Vad tycker ni? Det som tröstar mig lite är att han har (enligt annonsen) fiskarna i karet fortfarande, vilket för mig tyder på att det är OK.

Jag vet dock inte hur gammalt det är, ska fråga detta så fort jag får svar.

Åsikter? Är lite paranoid när det kommer till att köpa detta begagnat men vet inte om jag har något val :(

Kan också tillägga att jag har kollat in annonserna här och är superintresserad men kan tyvärr inte då alla är i stockholm och jag är nere i göteborg :(.. vilket verkligen suger då de hade varit perfekta för mig.. gah..
#2 - 19 januari 2009 18:14
Det karet och det priset behöver du inte vara rädd för då allt ser bra ut.
Att sedan cikliderna ingår är ett plus, antingen behåller du dessa eller försöker sälja dem (vilket inte är så lätt) för att köpa vad du vill ha.
#3 - 19 januari 2009 18:29
Tycker det ser väldigt bra ut med allt det där för bara 1500. Du får ju allt som behövs+ en väldigt snygg btn som helt klart passar i ett malawikar. Tycker du borde ta det och fiskarna står det ju att du kan välja själv om du vill ha med dem eller inte.
Det kanske finns någon ciklid där som du vill ha sen kan han behålla de du inte är intresserad av.
#4 - 19 januari 2009 18:33
joo.. försöker få tag på honom nu går dock inget vidare.. får hoppas på att den inte är såld!.. tack för alla tips, uppskattas :)
#5 - 19 januari 2009 19:27
Just den personen verkar ju serös med. Han har flera kar ute på annanons således tror jag inte han säljer det karet bara för att det är något problem med det, om du förstår vad jag menar.

Han har bara tröttnat.
#6 - 19 januari 2009 19:44
Bowman skrev:
...Han har flera kar ute på annanons...

Var ser du det, skulle vara intressant att se :).. han har inte svarat än och jag har helt ställt in mig på att få detta kar! Kommer bli helt besviken nu om han redan har sålt det när jag väl får tag på honom :/
#7 - 19 januari 2009 19:47
GulaFisken skrev:
Var ser du det, skulle vara intressant att se :).. han har inte svarat än och jag har helt ställt in mig på att få detta kar! Kommer bli helt besviken nu om han redan har sålt det när jag väl får tag på honom :/

Humm, jag bläddrade själv härom dagen och såg hans namn och ställe (orust var det väl?) på flera akvarie annonser.
#8 - 19 januari 2009 19:49
Bowman skrev:
Humm, jag bläddrade själv härom dagen och såg hans namn och ställe (orust var det väl?) på flera akvarie annonser.

Förlåt såg det nu också :)
#9 - 19 januari 2009 22:36
Fick ett mail nu där det stod att han har kvar det och han ska ringa mig imorgon.. är glad som f*n nu :)!.. tackar för svaren folket, ni är grymma, nu blir det att lägga upp en bild i projekttråden när det kommer!.. tack igen!
#10 - 19 januari 2009 22:42
grattis till att det är kvar :). ett fint akvarium till ett bra pris tycker jag.
#11 - 19 januari 2009 23:03
tackar! :)
#12 - 19 januari 2009 23:23
GulaFisken skrev:
Förlåt såg det nu också :)

Det är väl inget att be om ursäkt om.. Mitt "humm" var att jag "tänkte efter" högt typ :)

Lycka till med köpet!
#13 - 20 januari 2009 00:25
har köpt 3 kar begagnade, inklusive vårat nuvarande. Aldrig varit några som helst problem. Skulle inte tro att risken för problem är större med de så länge de stått med i vatten tills försäljningen.
#14 - 20 januari 2009 00:49
gott att höra! :)
#15 - 20 januari 2009 09:29
Av dom ca 40 kar jag har köpt så tror jag att det har varit två från affär, resten begagnade. Har endast haft en olycka, men det var mitt eget fel (ej i lod=700 liter vatten på golvet;))
Men detta kar ser fint ut så jag är övertygad om att det kommer gå bra.
Lycka till!!
#16 - 20 januari 2009 11:52
Tackar! :D
#17 - 20 januari 2009 12:01
har du köpt den än?? :)
#18 - 20 januari 2009 18:29
nja, han hörde av sig på mail igår kväll och sa att han skulle ringa mig idag för detaljer men hoppas på att han ringer snart så jag kan hämta det i helgen :D
#19 - 20 januari 2009 22:57
hej igen folket, jag ber om ursäkt för att jag hoppar fram o tillbaks.. men då personen sa att han skulle ringa mig idag inte har gjort det börjar jag tro att han kanske inte kommer göra det heller (kanske lite dumt).. i samma skåra var jag inne på blocket och ser då detta:

http://www.blocket.se/vi/19699305.htm?ca=15_s

Har sett det förr men då var det lite för dyrt för mig, med prissänkningen kan jag tänka mig det speciellt med tanke på att detta blir billigare än det andra om jag räknar med bensinen som jag hade fått betala för att åka ända upp till Orust för det andra..

Det enda här är att det inte är igång (inget vatten i).. så som vanligt blir jag lite paranoid... vad säger ni? jag mailade för att se om det är kvar..

jag läste alla inlägg ovan om hur ni har köpt många begagnade o aldrig haft problem men kan inte hjälpa att bli rädd.. 222l på golvet i en lägenhet på 3e våningen är inte en idé jag avgudar :D
#20 - 20 januari 2009 23:20
GulaFisken skrev:
hej igen folket, jag ber om ursäkt för att jag hoppar fram o tillbaks.. men då personen sa att han skulle ringa mig idag inte har gjort det börjar jag tro att han kanske inte kommer göra det heller (kanske lite dumt).. i samma skåra var jag inne på blocket och ser då detta:

http://www.blocket.se/vi/19699305.htm?ca=15_s

Har sett det förr men då var det lite för dyrt för mig, med prissänkningen kan jag tänka mig det speciellt med tanke på att detta blir billigare än det andra om jag räknar med bensinen som jag hade fått betala för att åka ända upp till Orust för det andra..

Det enda här är att det inte är igång (inget vatten i).. så som vanligt blir jag lite paranoid... vad säger ni? jag mailade för att se om det är kvar..

jag läste alla inlägg ovan om hur ni har köpt många begagnade o aldrig haft problem men kan inte hjälpa att bli rädd.. 222l på golvet i en lägenhet på 3e våningen är inte en idé jag avgudar :D

Säkert inga problem. Häng inte upp dig på priset heller. Pruta. Speciellt om dom haft ute annonsen ett tag!
Betala inte utsatt pris, det är vad dom i sina vildaste drömmar hoppas att kunna få, alla räknar med lite prutning. (utom vid vissa ytterliheter kanske)
#21 - 20 januari 2009 23:24
Tackar för tipsen Bowman! :D

ps.. mölnlycke ftw! :D
#22 - 20 januari 2009 23:27
GulaFisken skrev:
Tackar för tipsen Bowman! :D

ps.. mölnlycke ftw! :D

Haha, vi får starta klubb!
#23 - 20 januari 2009 23:28
Starta ett stort akvarium här ute och ta inträde? :D

Sorry ska inte gå mer offtopic haha
#24 - 20 januari 2009 23:31
GulaFisken skrev:
Starta ett stort akvarium här ute och ta inträde? :D

Sorry ska inte gå mer offtopic haha

Ingen dum idé! :)

Äh spelar väl ingen roll med OT i din egen tråd!
Lycka till med köpet, och glöm inte att pruta!
#25 - 20 januari 2009 23:34
Ska göra så, ringer direkt imon och postar här direkt efter med resultatet :D
#26 - 21 januari 2009 10:24
Ok blev det andra (svarta) för 1500.. Sorry Bowman men blev bara en hundring prutat, jag är kass på det jag vet :D.. ska dock hämtas upp på fredag!.. nu blir det till att börja inreda det.. vad tror ni; i detta 222l som är ungefär 110x45x45.. kommer en vanligt BTN ta för mycket plats? Bör jag köra slimline istället?
#27 - 21 januari 2009 10:31
Kör du med Slimline i det karet :).
#28 - 21 januari 2009 10:33
Gott :).. började kolla på sten nu.. 3 små frågor:

1: Ska det vara någon speciell sten till malawi? (råda osv, även storlek) tänkte ha väldigt finkornig, är det lugnt?

2: Såg den här hemsidan som många rekommenderat (pwss.se). Om jag köper sand därifrån kommer det bli skitdyrt med frakt? Kanske ska köpa sand i butik istället?

3: Tycker ni jag kan ha med någon växt också? Inget i stora mängder så klart, tänkte göra det till en stenkar och ska bara bara ha Mbuna i det, men om man ska ha något bara för det estetiska, vilken skulle det vara som de små liven inte gräver upp?
#29 - 21 januari 2009 14:14
Rådasand köpte jag på lantmännen för 60:- säcken (25 kg).
#30 - 21 januari 2009 15:32
Jag kör råda specialsand rätt finkornig (0.33mm) kosta runt hundralappen för en 25kilos säck i en akvarieaffär. Och jo med tanke på fraktkostnaden är det definitivt billigare att handla i affär.

Växter kan vara någonVallisneria tex: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=27&SOK=1

Edit: Kan lägga till en guide om hur man kan bygga slimline + moduler, tycker det vart riktigt grannt. http://www.gillsnfins.ca/slimline_modular.php
#31 - 21 januari 2009 15:49
Kolla med närmaste poolleverantör om de kan sälja sand... Det brukar finnas i filtren på större pooler. Kan bli väldigt mycket billigare.
Eller Gårda Johan om ni är i närheten av Gbg. De har mycket sand och sten.
#32 - 21 januari 2009 15:55
För mig att kvartsand 0,1 ligger på runt 35:-/25kg på Vikans, men då snackar vi guldgul badstrandssand..
#33 - 21 januari 2009 16:20
Grattis! Roligt att det gick vägen!

Prutningen gick väl bra! En hundring at lägga på tillbehör istället!

Kolla in www.akvarieprofilen.se och deras bakgrunder, mycket billigare. men samma typ av bakgrunder!
#34 - 22 januari 2009 19:51
Åh man tappar ju lusten :/.. allt var ju klart och jag skulle hämta det imorgon förmiddag så mailar han nu och säger att han sålde det till en som bjöd högre... lite dålig stil när vi redan hade bestämt en tid för att jag skulle hämta det..

Så nu är jag på jakt igen..
#35 - 22 januari 2009 19:52
GulaFisken skrev:
Åh man tappar ju lusten :/.. allt var ju klart och jag skulle hämta det imorgon förmiddag så mailar han nu och säger att han sålde det till en som bjöd högre... lite dålig stil när vi redan hade bestämt en tid för att jag skulle hämta det..

Så kan det gå. Men visst kan det tyckas vara lite dåig stil.
Bara att letas vidare, det kommer ut nya akvarier varje dag.
#36 - 22 januari 2009 21:19
Kan bara hålla med Bowman! Det kan däremot löna sig väldigt bra att inte ha bråttom. Om man är ute och kollar på blocket flera ggr varje dag kan man verkligen göra fynd. Ibland skänker folk tom bort akvarier med all utrusning.Har själv köpt ett flertal kar, bla ett 450l för 500 spän
Bilagor:
#37 - 22 januari 2009 21:44
Japp sitter o uppdaterar hela tiden nu :) uppdaterar er om jag hittar något nytt! :D
#38 - 22 januari 2009 21:46
GöranE skrev:
Kan bara hålla med Bowman! Det kan däremot löna sig väldigt bra att inte ha bråttom. Om man är ute och kollar på blocket flera ggr varje dag kan man verkligen göra fynd. Ibland skänker folk tom bort akvarier med all utrusning.Har själv köpt ett flertal kar, bla ett 450l för 500 spän

Ja och absolut bäst är om man kan sätta sig i en bil med pengar i fickan med en gång, annars "försvinner" ofta superdeals fort.
#39 - 23 januari 2009 19:48
:DKunde inte sagt det bättre själv:D Bowman
#40 - 23 januari 2009 20:02
GulaFisken skrev:
Japp sitter o uppdaterar hela tiden nu :) uppdaterar er om jag hittar något nytt! :D

jag köpte mig idag ett 200L möbelakvarie från MP ett fluval204 å två doppisar för 1500spänn, har dock inte hunnit test fylla det än....
#41 - 23 januari 2009 22:17
Har man tålamod dyker det upp fler bra billigare kar. Gav bara 500kr för min 216l kub med tillbehör. Han var dock en bra person som tog bort annonsen från blocket så fort vi hade ringt och bestämmt att vi skulle hämta karet dagen efter.
Gillar inte folk som tar emot högre bud när de redan bestämmt att sälja till någon annan som bestämmt tid och allt.
#42 - 23 januari 2009 22:19
Zwitta skrev:
Har man tålamod dyker det upp fler bra billigare kar. Gav bara 500kr för min 216l kub med tillbehör. Han var dock en bra person som tog bort annonsen från blocket så fort vi hade ringt och bestämmt att vi skulle hämta karet dagen efter.

Gillar inte folk som tar emot högre bud när de redan bestämmt att sälja till någon annan som bestämmt tid och allt.

Det svåra med det dock är folk som säker att dom skall komma men skiter i det, då blir det dyrt att slänga upp nya annonser hela tiden..
Bilagor:
#43 - 23 januari 2009 22:27
Ja man kan ju ha annonsen kvar och kolla vilka fler som är intresserade om nu den som hade bestämmt inte skulle komma. Men att sälja till någon annan när man redan har bestämmt med en person bara för att man fick ett högre bud är lite elakt.
#44 - 23 januari 2009 22:30
Zwitta skrev:
Ja man kan ju ha annonsen kvar och kolla vilka fler som är intresserade om nu den som hade bestämmt inte skulle komma. Men att sälja till någon annan när man redan har bestämmt med en person bara för att man fick ett högre bud är lite elakt.

Ja det håller jag med om.
#45 - 26 januari 2009 22:33
Hej!

Får posta mitt första inlägg på forumet i denna tråden.

Jag bilade för några veckor sedan upp den 40 cm tjocka isen på vår snart bottenfrusna damm och fiskade upp våra 2 stackars guldfiskar. De fick gå i isbad i ett 70 liters akvarium och sakta tina upp. Funkade bra och de verkar pigga och krya (det är väl inget ultimat sätt att väcka dem ur vinterdvalan, men vad gör man...)

Naturligtvis väcktes mitt gamla hobbyakvarieintresse och jag blev tvungen att bära ner 120 literskaret från vinden, som stått tomt i säkert 4 år. Helt orädd fyllde jag upp detta och drog igång det och det verkar så här 3 veckor senare inte vara några problem.

Nu har jag blivit riktigt sugen på att sätta de planer i verket som jag aldrig tidigare förverkligade - att få ett riktigt stort akvarium i sovrummet. Jag söker dagligen på Blocket efter sådana i storleken 375-600 liter. De dyker upp då och då och går ju att få till en spottstyver av nypris. Har dock inte hittat det ultimata än, men det är ingen brådska.

Lite fundersam blir man dock angående det här med silikonet. Jag kommer inte att köpa något äldre akvarium än 5-10 år. Har ni några erfarenheter av silikon som gett upp efter den tiden? Mitt som stått på vinden kändes mjukt och fräscht i konsistensen och är väl bortåt 10 år gammalt.

Sedan är det detta med vikten - jag har ett golv i sovrummet på andra våningen som jag faktiskt (tror) är reglat med 30cc, 22mm spånskiva och parkett på det. Det sluttar svagt inåt rummet och jag kommer behöva kompensera för detta med skruvfötter. Om jag också ställer akvariet på en MDF som är något större än akvariet, så fördelar jag ju vikten över golvet lite. Tror ni att det kan bli problem? :-S

Sedan undrar jag om ni har några tips på andra välbesökta annonsmarknader förutom Blocket där man kan tänka sig hitta ett akvarium?
#46 - 26 januari 2009 22:56
Du kan ju kolla på eniro.se eller zoonen.se eller någon affärs hemsida, ciclid.org är en annan. du kan ju prova att googla på det oxå..
#47 - 26 januari 2009 23:01
Eller på de olika akvariesidornas annonsmarknader som tex Zoopet, ciklid.se och Zoonen.com.
#48 - 26 januari 2009 23:08
OK, tack för tipset Göran.

Nu har jag fått häng på ett mindre akvarium istället. Jag är erbjuden att köpa ett akvarium med de lite taskiga måtten 120*45*45, med alu-ställning, ljusramp, doppvärmare, pump för en tusenlapp. Akvariet är aldrig använt men har stått inplastat i 3 år - köpa eller inte köpa... :-)
#49 - 26 januari 2009 23:17
Ja, köper inte du det så gör någon annan det, då det var ett kanonpris:)!
#50 - 26 januari 2009 23:28
Jag är lite intresserad av att göra det till ett ciklid-kar i så fall. Jag får väl Googla vidare, men 240 liter som detta akvarium torde vara på, är det tillräckligt för att kunna hålla en bra vattenkvalitet för ciklider?
#51 - 27 januari 2009 11:33
Violator skrev:
Jag är lite intresserad av att göra det till ett ciklid-kar i så fall. Jag får väl Googla vidare, men 240 liter som detta akvarium torde vara på, är det tillräckligt för att kunna hålla en bra vattenkvalitet för ciklider?

Ja :).. naturligtvis beroende på hur många fiskar du har i..

När jag ändå postar i min egen tråd kan jag uppdatera alla lite:

Har nu köpt ett kar op 250 l.. var dock lite besviken på silikonet och tar hellre det säkra före det osäkra så jag silikonade om det själv och just nu håller det på att torka.. har inte varit hemma mycket de senaste dagarna och kommer inte vara det heller förän torsdag kväll, men när jag hinner ska jag lägga upp allt i en ny tråd i projekt delen :)
#52 - 27 januari 2009 13:07
Här har vi flera saker som förenar oss Gula Fisken - också jag är fattig student, på äldre dagar dessutom med två barn och 6000:- i månanden att leva på :d. Jag letar efter ett kar i samma storlek som du där jag tänkt mig lite Ciklider och dessutom har jag kollat på samma kar som du, d v s det i Orust. :p

Jag överväger om jag skall försöka hitta något för 3000+ med färdig bakgrund etc som det bara är att dra igång, eller om man skulle göra det till mer av en hobbyaktivitet och göra sin egen bakgrund etc som man arbetar lite med. Det lutar åt det senare då jag har en del frigolitskivor, husfix och annat som ligger och skräpar sedan husrenovering i somras.

Jag får som om inte också jag skall ta och dra igång en tråd om mitt projekt, om inte annat så av rent egoistiska intressen för att dokumentera vad man gjort. Det kommer väl dock alltid fler som oss som kanske är intresserade av att läsa andras erfarenheter.

Själv har jag som nämnts, hittat ett akvarium på 240 liter som aldrig använts med alla tillbehör och stativ för tusenlappen. Då har man råd och mage att kludda och testa lite...

Lycka till!
#53 - 27 januari 2009 20:44
Jag letar akvarie nu, och ABSOLUT ett begagnat.. Varför? För väntar man in rätt tillfälle får man ett akvarie med pump, värmare, grym 3d bakgrund, sand ,mat, håv, rötter + div inredning, eventuellt fisk o växter, med mera till ett pris som är löjligt lågt om man räknar gentemot nytt.. Riktigt orolig för den gamla silikonen, silikona om det..

Mvh

Annons