Angående jordade kontakter

#1 - 18 oktober 2003 07:02
En liten stilla fundering.. Varför pratas det om jordade uttag och jordfelsbrytare i akvariesammanhang? De kontakter som finns är ju oftast ojordade.
#2 - 18 oktober 2003 07:06
Tjenare!
Jag är ingen eliktriker, men dom är säkrare ifall det skulle hända en olycka.

MVH
Morgan
#3 - 18 oktober 2003 07:11
Nää..är ingen elektriker jag heller.. men är det inte jorden som är huvudsaken???..*förvirrad*.. Om den fattas gör ju en jordfelsbrytare eller jordat uttag ingen nytta! Tänker jag fel nu???
#4 - 18 oktober 2003 07:17
Tjena...jag tror att det har med brandrisken att göra, men jag ska ta reda på det för det är ju bra att veta.

Skriver tillbaka till dig när jag vet....om du inte fått svar redan då!

Ha det gott.
MVH
Morgan!
#5 - 18 oktober 2003 07:24
Har du jordad utrustning (dvs den jordade kabeln är faktiskt ansluten) i en jordad kontakt, går säkringen om höljet blir strömförande, pga att strömmen har nån stans att ta vägen. Kanske bör påpekas att det är bra att säkringen går, eftersom då vet du att nån utrustning är trasig, och alternativet kan vara att höljet blir strömförande, säkringen går inte eftersom ingen ström flyter, och sen tar du i den defekta elutrustningen med ena handen, och lägger andra handen på elementet...

Ur säkerhetssynpunkt är annars en jordfelsbrytare att rekommendera - den reagerar mycket snabbare på jordfel, vilket räddar liv, och kostar runt 150:-. En sån först i uttaget ger hyfsad säkerhet mot elfel i akvariet.
#6 - 18 oktober 2003 07:28
ok har tagit reda på det!

Om du har jordat och det skulle hända en olycka ...så går proppen.

Om du INTE har jordat...så kan det bli så varmt att det börjar brinna....eller att du får ström i dig!

Kolla denna länk och läs mer!
http://www.werdenhoffs.se/info/infovarforpassarinte.html

MVH
Morgan!
#7 - 18 oktober 2003 07:28
Jag har köpt ett sånt därnt allt-i-ett-paket-akvarium..med alla tillbehör. Där finns inte jordat till varken ljusramp, värmare eller pump. Är det något som man köper speciellt.. eller måste man anlita sakkunnigt för att byta ut kablarna. Har ju för mig att det inte är särskilt lämpligt att hålla på o ändra o pilla med originalgrejerna.
#8 - 18 oktober 2003 07:43
jag håller med dig..att prata om jordfelsbrytare är fel, då inte en endaaste pump eller värmare eller lampa jag köpt har jordkontakt..
det är inte bara att byta ut kontakten, kabeln måste bytas med, och jodkabeln måste ju jodas i aparaturen..detta går ju inte på en pump t.ex. med inkapslad el...men det borde vara möjligt med lamparmaturen..
#9 - 18 oktober 2003 07:55
Verkligen? Alla mina pumpar och belysningar har jordade kontakter (från fabrik, så jag utgår från att jordkabeln är ansluten)...
#10 - 18 oktober 2003 08:06
Hej

Alla mina lysarmaturer har jordadkontakt, plåthölje. Alla mina pumpar är har inte jordatkontakt, plasthölje.

Men nu när akvarierna ska flyttas och placeras på plåthyllor och armaturerna(enkelt lysrör) inte är blir jordade måste hyllsystemet jordas. Jordfelsbrytare är en självklarhet i detta sammanhang. I dag ska det finns jordfelsbrytare(nybyggnad) i alla el-centraler.
#11 - 18 oktober 2003 09:46
ok.. fast problemet är väl inte plasthöljet? det är väl att det är i kontakt med vatten = bra ledningsförmåga trots plasthölje.
#12 - 18 oktober 2003 10:20
Fattar inte riktigt jag heller!?.. Plast har väl inget med jorden att göra???? Om kontakten inte har jorden så spelar väl inte vare sig jordat uttag eller jordfelsbrytaren någon roll. Sen det där med proppar.. även med ojordat åker väl proppen om mågot händer? *korkad blondin*
#13 - 18 oktober 2003 10:28
morsan: jo, proppen går om, t.ex., du håller ena handen på elementet och stoppar ned den andra i ett akvarium där vattnet är strömförande... Dvs proppen går till slut men långt innan dess är du troligen död. Det är det som är poängen med jordfelsbrytare, de klipper strömmen inom några millisekunder efter att det blivit fel, så man slipper bli griljerad.

Det är såvitt jag vet helt riktigt att har inte kontakten jord så spelar vare sig jordat uttag eller jordfelsbrytaren nån roll.
#14 - 18 oktober 2003 12:36
Om man håller ena handen på elementet och andra handen på en trasig ljysramp så kan man inte släppa för man blir paralyserad. Tar det sen nån sekund eller två innan de vanliga tröga propparna går så har du redan hjärtflimmer. Nu är ju det här mest en upprepning, men man behöver inte hålla handen på elementet. Det räcker att stå på golvet för att få sig en redig kyss.

Alla mina ljusramper är jordade från fabrik, däremot har jag ingen pump eller doppvärmare som är jordad.
#15 - 18 oktober 2003 14:11
Hej!
Hur ser man att en sladd eller ett uttag är jordat?
Jag måste ha missat den lektionen...
#16 - 18 oktober 2003 14:22
Ursprungligen skickat av Elliegirl

Hej!

Hur ser man att en sladd eller ett uttag är jordat?

Jag måste ha missat den lektionen...

Utöver de två hålen eller piggarna (beroende på om det är sladd eller uttag) så finns det vid sidan två stycken metall-bitar mitt emot varandra om det är jordat.
#17 - 18 oktober 2003 14:41
Jo..är det inte tre kablar i höljet?
#18 - 18 oktober 2003 14:49
Annars kan man se till att dra ur kontakten till all aparatur innan man kör ner fingrarna i akvariet! Fungerar garanterat varje gång ovasett om det är jordat eller inte! (Dessutom helt gratis)
#19 - 24 oktober 2003 12:53
Till våra pumpar och ramper så är det oftast en "europa"kontakt på dem, för att det ska få vara en europakontakt på en apparat så ska den vara dubbelisolerad, beroende på vad produkten ska användas till så varierar också kraven för hur en isolering ska se ut på dem.. pumpar och lysrör är alltså dubbelisolerade... med kraven för att ha dem i vatten...
Det hjälper ju inte ett smack om prylen i sig går sönder och vattnet kommer åt kablarna, men en jordfelsbrytare fungerar på något sätt ändå! exakt hur är en lite längre redogörelse men det finns säkerligen en del sidor på nätet att läsa om man vill det.. kort sagt.. även om dina apparater har en sk "europa"kontakt så har du defenetivt nytta av en jordfelsbrytare.. det är utan tvekan så att badrum och akvarier är de farligaste ställena att ha el på i ett hem.. så varför inte köpa sig en billig livförsäkring! en engångskostnad som kan rädda livet på dig en dag precis som brandvarnaren.. vill man öka möjligheten för jordfelsbrytaren så kan man "jorda" vattnet..(gör det INTE om du inte vet vad du gör) genom att helt enkelt dra jorden så att den har kontakt med vattnet.. skulle värmare eller pump eller armatur fallar ner i vattnet så bryter den direkt även om det inte är en jordad kontakt på.. min har visserligen(eller turligen) bara löst ut en gång när jag klantade mig lite med ytterfiltret och råkade få ut vatten på kontakterna(vatten kvar i filtret när jag slet loss slangen varvid mitt något häfiga ryck fick det att svänga vatten på både det ena och andra stället) under min bänk... men tänk om den inte gjort det.. stötar ur väggutaget har jag fått ett par gånger när man jobbat som reparatör... inte ett dugg skönt.. man får som kraftiga kramper i armarna(för det var där jag högg tag) och det krampar så mycket att man inte kan släppa taget... tur att en kollega var där och att man inte ströka med... jag har lärt mig iallafall att det är en skitkostnad att lägga för ett bra/grund skydd... risken att råka ut för det är som tur är minimal.. och förhoppningsvis kommer ingen heller att råka ut för det! den som har en jordfelsbrytare minimerar risken för att råka illa ut med!
#20 - 24 oktober 2003 12:58
Kontakterna till ljusramperna som tillhör mitt 5 år gamla 222-liters alu-akvarium är ojordade... funderar på att ta min bror till hjälp och koppla om, jag vill inte gärna få 220 v genom kroppen igen som jag fick härom månaden, när jag skulle testa en gammal (ojordad) akvariepump som legat i en låda i två år! Höll på att dö, det var mina gummiskor(!) som jag råkade ha på mig just då som räddade mig...
#21 - 24 oktober 2003 13:19
Man skall köpa jordfelsbrytare med nollspänningsutlösare. Dessa löser ut om det inte finns någon spänning mellan ledarna, dvs exakt vad som händer om man lyckas jorda strömmen genom exempelvis sig själv. I detta fall spelar det ingen roll om kontakterna är jordade eller ej, brytaren funkar i alla fall.
Det finns jordfelsbrytare både med och utan nollspänningsutlösare. Prisskillnaden är rätt liten. Gå till www.clasohlson.se och sök på "jordfelsbrytare" så ser ny vad jag pratar om.
#22 - 24 oktober 2003 13:34
Glöm mitt tidigare inlägg, jag snurrade till det. En jordfelsbrytare utan nollspänningsutlösare funkar också utmärkt som skydd mot överslag även om den skyddade apparaten inte är jordad. Se denna länk för en förklaring till varför:
http://www.ecy.com/Jordfel/brytare.htm

En jordfelsbrytare med nollspänningsskydd har fördelen att den inte släpper på strömmen igen efter att den löst ut utan manuell återställning (och det kan ju vara en bra idé).

Säkra för guds skull dina akvarier med jordfelsbrytare om du inte redan gjort det. Det kostar ca 100:- och kan mycket väl rädda ditt eller någon annans liv. Vatten och starkström är livsfarligt.
#23 - 24 oktober 2003 13:56
Kolla på den här sidan !!

Allt du vill veta om jordfelsbrytare men inte vågat fråga om.

http://www.efd.lth.se/~e94pp/
#24 - 24 oktober 2003 14:44
Jag hade en sån där billig skardosa som kostar 19 :- kronor på IKEA när jag lyfte upp den och var blöt om handen då fick jag en stöt utan att jordfelsbrytaren eller en säkring löste ut, så nu har jag skarvdosor avsedda för utomhusbruk.

Annons