Angående Elaka kommentarer och påhopp

#1 - 19 januari 2004 08:07
Hej
Då jag känner mig träffad så..
Jag kan gå med på att jag kan ha varit otrevlig men det är så frustrerande, När folk frågar om det är okej med den och den fisken i det alldales för lilla karet eller om det är okej att trycka in alldeles för många fiskar i karen och man märker att svaren som säger tvärs emot det man vill höra, dom lyssnar ingen på. Utan det blir att den som svarar, nej det går inte den är elak, taskig (eller vad ni nu vill kalla det) Varför inte lyssna på råden även om dom kanske inte är vad man vill höra. För då slipper man ju förhoppningsvis problem längre fram.

tilllägg skrivet med glad och trevlig ton ;)
härmar Patrick
#2 - 19 januari 2004 08:12
En liten hake är ju att de pengakåta handlarna inte bryr sig (inte många iaf) om hur stort kar man har hemma, hur många av den stimfisken man har etc....!

Åså kommer den stackars köparen hem å tänker att NU ska jag in på Zoopet å rådfråga, åså får man en otrolig massa skit för att man köpt en eller två praktbotior, en paroon eller vad det nu är!

Tycker att många här inne, som visserligen är jäkligt duktiga, skriver som om de vore översittare..

*skrivet med en snäll och glad ton...
#3 - 19 januari 2004 08:29
Håller med, man måste tåla att höra sanningen.
Och appropå köparen som kommer hem från affären och ska rådfråga.
Varför inte rådfråga innan man går till affären. eller gå till affären och titta, sedan gå hem rådfråga och bilda sig en egen uppfattning. och sedan handla.
#4 - 19 januari 2004 08:33
Det är inte så lätt att som nybörjare fiska *haha* efter fler åsikter. Hur ska man veta vem man ska fråga först? I det här fallet zoobutik - zoopet.
#5 - 19 januari 2004 08:39
Jag har "slutat" att lyssna på dom som vill tjäna pengar på mig.
Om jag frågar en "opartisk" källa så är chansen större att få ett "riktigt" svar.

Tycker nog att vissa svar på "nybörjarfrågor" är lite hårdare än dom behöver vara, men det är klart, just nu verkar många frågor handla om samma sak så det blir väl lätt så när det "tjatas".

/heeke
#6 - 19 januari 2004 08:44
Jag menar det att "vanligt folk" alltså de som köper 2 platy, 1 flying fox å en "sån där sugmal" osv, (inget ont menat) vill se sina fiskar först! Så man åker till sin affär å köper de som ser roliga ut, och sen frågar man! Det verkar som att det e så det funkar, och så gjorde även jag för ett par år sedan...

Men nu ska vi inte svänga ännu en tråd utan hålla oss till ämnet, kommentarer!
#7 - 19 januari 2004 08:47
Det viktiga är nog att man kanske tänker sig lite för hur man svarar när det kommer frågor i nybörjar tråden... den kan var lite för hård där ibland...

Sen är zoopet mycket bra för att man får erfarenheter och fakta som inte blandar in förtjänst och så slipper man ju säljare som inte vill något annat än att sälja och säger att allt går bra...

Sen finns det ju de som inte bryr sig efter att ha fått förmaningar om att ett akvarium är alldeles för litet eller vad som... det kan man ju inte göra så mycket åt.. då har de ju inte tålt det svar de har fått... det viktiga är ju trotsallt att upplysa denne om de gör något fel eller om de har fått fel information, och det går utmärkt att göra i trevlig ton :)

Det finns inte många säljare jag lyssnar på.. jo en på 4 tassar i stan efter ha sett han vägra sälja silverhajar till ett par som var inne och hade ett 100liters.. upptäckte att det finns både kunnig och seriös personal i denna butik! men man ska ta alla källor kritiskt och lyssna på flera åsikter.. även om butikens inte är en av dem för min del generellt...
#8 - 19 januari 2004 08:51
Patrik jag tycker inte du svänger mycket från ämnet även om det inte var det jag menade, jag tycker det är fel att fara ut mot någon och kalla folk för djurplågare till vänster och höger för dom ber ju om hjälp i den situation dom är i nu.
Det jag blir mest irreterad över är när folk vill ha alla sorters fiskar i bland i samma burk ber nån här okeja det, och när folk envisas med att ha för stora fiskar och för många i för små burkar och rekomenderar alla andra att ha det likadant.
#9 - 19 januari 2004 08:56
Jag måste säga att jag tycker stämmningen är förvånansvärt god jämfört med andra forum! Visst kommer det en del klumpigt formulerad kritik och påhopp (jag vart lite trött när en massa människor påpekade att 20l var för lite för en slöjis -ett inlägg om det räcker för att övertyga mig, sen blir det bara tjatigt. En god sak tycket jag är att det alltid verkar finnas erfarna forumdeltagare som går in och omedelbart markerar mot "påhopp". Det känns skönt att folk faktiskt bryr sig om att vi skall ha en god stämning här.
Sen är det tyvärr så att det inte alltid är så lätt att hitta infon på nätet. Jag började leta där desperat sedan jag redan fått problem med mitt akvarium och inte fick någon adekvat hjälp från min zooaffär. Det är väl inte så konstigt att man litar på affären? Jag har två raskatter och jag känner stort förtroende för deras resp. uppfödare. Jag vänder mig alltid i första hand till dem med mina frågor eftersom de känner rasen och katten i råga. Sen kan det ju vara kul att kolla nätet oxå! i fiskvärlden verkar det ju vara tvärtom...
#10 - 19 januari 2004 09:00
Det är olika hur man tolkar det som skrivs många gånger.Pratar man med en peron (mellan fyra ögon)så kan man tolka den personen på tonfall,kroppsspråk m.m. .....
Har själv upplevt en del svar som jag fått på forumet som "snorkiga",men då har jag läst svaret en gång till för att försöka se det ur en annan vinkel och så positivt som möjligt.Som sagt,jag tror att det är lätt att det skrivna språket missuppfattas många gånger.OK, kan väl hålla med om att det förekommer direkt otrevliga svar också.
#11 - 19 januari 2004 09:07
Tummen på spiken Small,precis så fungerar det,bra formulerat.
MVH Jörgen.
#12 - 19 januari 2004 09:32
Man bockar och tackar!
Trodde jag hade krånglat till vad jag ville ha sagt.
#13 - 19 januari 2004 09:46
Diskussionerna uppstår nog oftast eftersom den som svarar förutsätter att den som frågar ska ha kvar fiskarna i flera år... medan den som frågar kanske bara tänker ha fiskarna i det karet i någon månad...
Det pratas väldigt ofta om att den fisken är för stor för det karet osv men det är sällan som någon tar reda på hur stor fisken är just nu innan det hårda ordalaget plockas fram. Tråkigt.

I vissa fall så är karet helt klart för litet redan vid inköpet och då är kritiken definitivt befogad, men ofta så skälls det lika hårt på någon som har ungfiskar av en storvuxen art trots att dessa utan problem kan gå i ett mindre kar än vad som står i artbeskrivningarna.
Artbeskrivningarna talar om hur stort kar som behövs för en fullvuxen eller nästan fullvuxen fisk och då det gäller ciklider så har jag fattat att man oftast räknar med att man ska ha ett lekpar och dessutom vill ha någon fler fisk i karet.
En ensammen fisk, yngel, ungfiskar som ännu inte har parat ut eller ett lekpar som ännu inte är fullvuxet kan alltså hållas i ett mindre kar än vad som står i artbeskrivningen. Inom vissa gränser givetvis...
Många missar detta och rapar glatt upp vad som står i artbeskrivningarna utan att tänka efter varför det står som det står.

Själv så tycker jag att det är ganska meningslöst att tjata om storleken på karet med tanke på hur ofta jag själv har bytt akvarium och fiskar de senaste åren, gillar man hobbyn så uppgraderar man i regel karet rätt snabbt, och innan man har hittat en fisk som man verkligen vill dedikera 10år av sin framtid till så byter man i regel fiskar innan de har nått fullvuxen storlek, speciellt om man är nybörjare.

Sedan så kan jag bara hålla med small, det skrivna språket medför lätt att det blir missförstånd eftersom vi inte ser den vi diskuterar med. Man kommer iofs långt med smileys men även smileys kan misstolkas...

Mvh Fredrik Isaksson
#14 - 19 januari 2004 19:00
Apropå missförstånd så tänkte jag passa på att nämna de uttryck som används (åtminstone av ungdomar) i datavärlden för att undvika missförstånd.

Känslor:
En känsla eller ett uttryck för känsla skrivs mellan två stjärnor. Ex. *glad* *skrattar* *muttrar* *irriterad* osv.

Det är ett tydligt sätt att visa vilken ton man har för avsikt att använda. Lite "flummigare" är smileys.
:) ett leende, =) glatt leende, =))) jättekul, =D skrattar
;P retas glatt
:/ inte så bra, :( ledsen eller sur
och många många fler...

handlingar:
Något du gör rent praktisk sätts inom en rak parantes, [ ], den skrivs med Alt Gr + 8/9.
[hämtar ett glas vatten] [bankar på datorn] osv.

caps lock:
Att skriva med stora bokstäver är att skrika. Ett ord kan vara ursäktat, men en mening är banlyst. Inte ens om du är riktigt arg och skulle ha skrikit på riktigt bör du använda stora bokstäver. Det är fult, elakt, obildat och otrevligt, det gör man helt enkelt inte.

markera:
För att framhäva ett ord, eller stryka under, använder du understreck, _.
Ex. Jag _har_ borstat tänderna. Du _måste_ byta vatten. Det är _på tok_ för litet.

Man kan också separera varje bokstav med mellanslag (blir som om du säger något riktigt långsamt för att betona det):
Jag ä l s k a r dig! Mitt akvarium är v a c k e r t !

I vissa fall kan man använda stora bokstäver på det ordet, men det är bara om någon har varit riktigt dum eller om det är mycket allvarligt.
Ex. Fiskarna kommer att DÖ, Mitt hus BRINNER osv.

Sen finns förståss alla forkortningar som asg (asgarv), lol (skrattar högt) osv...

Det finns ett helt språk utvecklat för att undvika missförstånd på nätet, och tar man till sig det är det ett lätt sätt att undvika missförstånd!

Ha det bra! ;D
#15 - 19 januari 2004 20:34
Lottiz: I ett öppet forum som detta kan man dock inte kräva att alla kan detta språk utan man får vara lite extra tolerant.. men det var ju lärorikt.. (har ju alltid undrat vad "lol" betydde [;)])
#16 - 19 januari 2004 20:42
Nä, det här är ju inte direkt "datanördarnas forum" *skrattar* men det är betydligt mycket lättare om man lär sig det. =)

btw, lol står för "laugh out loud". En annan rolig är "rotflmao" som står för "rolling on the flour laughing my as of" ;P
#17 - 20 januari 2004 16:32
Jag fattar inte varför man skall behöva använda den typen av förkortningar och språk på forumet. Anledningen till att det
har kommit fram är ju för att det skall flyta bättre när man
chattar. Jag tror att de flesta har tid att skriva sina inlägg
så att alla kan hänga med!

Jerpan
#18 - 20 januari 2004 17:20
Man kommer ganska långt om man bara använder de leende gubbarna för att markera skämt eller ironi. Annars är det även rätt bra om läsaren tänker på att man inte alltid får fram allt när man skriver. Och att man bör läsa om inlägg som gör en upprörd, helst någon timme senare. Detta spar avsändare och mottagare ganska mycket huvudvärk. Dett gäller alla textbaserade forum. Även efter införandet av förkortningarna och symbolerna.
#19 - 21 januari 2004 18:03
Att säga att några fiskar inte går ihop eller att det akvariumet är för litet tycker jag inte är elakt.

Tvärt om faktiskt, att inte säga något är värre då en nybörjare kanske får för sig att ha sydamerikanska och afrikanska ciklider tillsammans t ex.
#20 - 21 januari 2004 18:26
Många gånger ser det kanske värre ut för den som läser än vad vad den som skrivit hade tänkt. Många saker som skrivs som är "hårda" är inte av ondo... budskapet är att personen som frågar borde ta sig en allvarlig funderare på vad han/hon håller på med.

Att det ibland blir flera lika svar på en sak beror nog på att flera personer skriver samtidigt och inte vet om att andra svarar samma sak. Jag har många gånger skrivit saker och sedan upptäckt att andra hann före mig... det känns lite onödigt att man skrev då, men det kan man ju inte veta på förhand.

Mvh
Elana

Annons