Apropå missförstånd så tänkte jag passa på att nämna de uttryck som används (åtminstone av ungdomar) i datavärlden för att undvika missförstånd.
Känslor:
En känsla eller ett uttryck för känsla skrivs mellan två stjärnor. Ex. *glad* *skrattar* *muttrar* *irriterad* osv.
Det är ett tydligt sätt att visa vilken ton man har för avsikt att använda. Lite "flummigare" är smileys.
:) ett leende, =) glatt leende, =))) jättekul, =D skrattar
;P retas glatt
:/ inte så bra, :( ledsen eller sur
och många många fler...
handlingar:
Något du gör rent praktisk sätts inom en rak parantes, [ ], den skrivs med Alt Gr + 8/9.
[hämtar ett glas vatten] [bankar på datorn] osv.
caps lock:
Att skriva med stora bokstäver är att skrika. Ett ord kan vara ursäktat, men en mening är banlyst. Inte ens om du är riktigt arg och skulle ha skrikit på riktigt bör du använda stora bokstäver. Det är fult, elakt, obildat och otrevligt, det gör man helt enkelt inte.
markera:
För att framhäva ett ord, eller stryka under, använder du understreck, _.
Ex. Jag _har_ borstat tänderna. Du _måste_ byta vatten. Det är _på tok_ för litet.
Man kan också separera varje bokstav med mellanslag (blir som om du säger något riktigt långsamt för att betona det):
Jag ä l s k a r dig! Mitt akvarium är v a c k e r t !
I vissa fall kan man använda stora bokstäver på det ordet, men det är bara om någon har varit riktigt dum eller om det är mycket allvarligt.
Ex. Fiskarna kommer att DÖ, Mitt hus BRINNER osv.
Sen finns förståss alla forkortningar som asg (asgarv), lol (skrattar högt) osv...
Det finns ett helt språk utvecklat för att undvika missförstånd på nätet, och tar man till sig det är det ett lätt sätt att undvika missförstånd!
Ha det bra! ;D