Angående barber och slöjstjärtar

#1 - 23 maj 2007 10:37
Hej!
Jag har sedan tidigare enbart haft en lite större slöjstjärt i mitt akvarium på 120l. Häromdagen köpte jag dock till 10st guldbarber och en algätare. Problemet ligger dock i att det verkar som om barberna "jagar" min slöjstjärt och nafsar på dess bakfena.
Om någon har några eventuella tips eller råd på vad man kan göra för att förebygga detta, eller om detta är helt normalt, så är alla svar oerhört tacksamma!

//Stitch
#2 - 23 maj 2007 10:55
Barber är kända fenbitare, men det brukar fungera bättre om man har ett stort stim av dem. Det finns dock inga garantier jag kan lämna.
#3 - 23 maj 2007 12:02
Det är alltid bra att kolla upp sådant innan man köper fiskarna.
#4 - 23 maj 2007 12:11
Jo, absolut. Det är något som jag är väl medveten om. Men ingenstans där jag läst någonting om saken har jag hittat något om det. Jag vände mig därför till personalen i min lokala butik, där jag inte fick någon information om barbernas fallenhet att nafsa på andras fenor och de sa att de passade ypperligt till min slöjstjärt.
Men som sagt, kommer detta förbli ett problem för min slöjstjärt? Jag vill ju absolut inte att hon ska fara illa på något sätt. Kanske är det så att jag överreagerar, men det är just därför jag vänder mig till just denna forum-avdelningen som inriktar sig på nybörjare.

//Stitch
#5 - 23 maj 2007 12:20
Barber är som sagt kända för fenbitnig, även om guldbarber (i mitt tycke inte är så farliga) Jag har svårt att tro slöjstjärten kommer att må bra med barberna i framtiden. Det borde inte vara nåt problem att lämna tillbaka fiskarna? Du blev ju i princip lurad av säljaren.
#6 - 23 maj 2007 12:24
Stitch skrev:
Jo, absolut. Det är något som jag är väl medveten om. Men ingenstans där jag läst någonting om saken har jag hittat något om det. Jag vände mig därför till personalen i min lokala butik, där jag inte fick någon information om barbernas fallenhet att nafsa på andras fenor och de sa att de passade ypperligt till min slöjstjärt.

Men som sagt, kommer detta förbli ett problem för min slöjstjärt? Jag vill ju absolut inte att hon ska fara illa på något sätt. Kanske är det så att jag överreagerar, men det är just därför jag vänder mig till just denna forum-avdelningen som inriktar sig på nybörjare.

//Stitch

Fråga affären där du köpte barberna om du får lämna tillbaka dem, din slöjstjärt kommer inte få va ifred. Tycker nästan att personalen i affären har ljugit lite för dig om de sa att dessa två arter går bra ihop.
#7 - 23 maj 2007 12:44
Tack för svaren!
Jag ska promenera ner och prata med dem i butiken och kolla ifall man skulle kunna lämna tillbaka dem, eller ännu bättre byta.

Vad skulle ni isåfall rekommendera för fisk att ha istället, och som passar tillsammans med min slöjstjärt i mitt akvarium?

//Stitch

Annons