Angående annonser i annonsbörsen

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 26 december 2006 10:35
Det börjar dyka upp fler och fler förtagsliknande annonser i annonsbörsen och det är inte tillåtet.
Det är t.ex. inte meningen att vissa odlare skall ha någon slags löpande annonser på de fiskar de har i lager - om det är så är det företagsliknande annonser och de hör inte hemma.

En annons skall därför alltid innhålla ett eller några få konkreta erbjudande.
Man skall t.ex. alltid ange antalet djur/växter etc. som säljs och sedan skall annonsen plockas bort när "varan" är såld.

Dessa regler gäller för Zoopets annonsbörs

Annonsregler

1/ Zoopets annonsbörs är enbart till för privatpersoner, företagsannonser eller företagsliknande annonser är ej tillåtna.

2/ Det måste förekomma ett konkret tillfälligt erbjudande i annonsen – dvs inte ren marknadsföring eller ”fortlöpande” försäljning.

3/ Det som erbjuds måste beskrivas i texten – det är inte tillåtet att endast länka till en annan sida

4/ Annonstexten får inte vara kopierad från andra annonstexter eller liknande – detta är ett brott mot upphovsrättslagen.

5/ De foton som används i annonsen måste vara ens egna eller så måste man ha skriftligt tillstånd att använda dessa – att använda andras annonser är ett brott mot upphovsrättslagen.

6/ Om man i annonsen använder foton som inte visar den vara/djur som säljs måste detta tydligt anges i annonsen.

7/ Det är inte tillåtet att sälja piratkopieringar etc. (t.ex. piratkopierade fiskCD)

8/ Vid försäljning av CITES-listade djur krävs tillstånd från Jordbruksverket (Mer information) Tillståndet inklusive numret måste anges i annonsen.

9/ Det är inte tillåtet med en rubrik/innehåll som består av stora bokstäver eller specialtecken för att synas bättre

10/ Att ”bumpa” en annons är inte tillåtet.

11/ Brott mot ovanstående leder till att annonsen plockas bort och i vissa fall till att man kan bli ersättningsskyldig.

12/ Zoopet förbehåller sig rätten att avgöra om en annons bryter mot Zoopets regler.
#2 - 26 december 2006 11:00
Jag funderade på att anonsera ut killiägg till våren här på zoopet.
Traditionen här inom killihobbyn är ju att lista tillgängliga arter i en enda annons - givetvis förutom vid auktioner. Menar du verkligen att jag i så fall på zoopet måste sätta in kanske tiotalet olika annonser istället?
Är det inte att krångla till det lite väl mycket???
:confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 26 december 2006 11:25
erikthur skrev:
Jag funderade på att anonsera ut killiägg till våren här på zoopet.

Traditionen här inom killihobbyn är ju att lista tillgängliga arter i en enda annons - givetvis förutom vid auktioner. Menar du verkligen att jag i så fall på zoopet måste sätta in kanske tiotalet olika annonser istället?

Är det inte att krångla till det lite väl mycket???

:confused:

Vet inte hur många arter du har men det står ju några få - så då kan det väl vra OK med ungefär 5 arter. Det viktigaste är dock att det är ett konkret erbjudande - dvs man skall ange antalet

Som det nu är så anges det i fler annonser - jag säljer detta "sedan räknar man kanske bara upp 10 arter med fisk". Då handlar det om en fortlöpande annons och liknar marknadsföring.
Ange alltid antalet fisk som säljs och inte bara räkna upp ett antal arter - så blir det en fortlöpande annons

Det är för övrigt t.ex. ungefär samma regler som gäller på blocket
http://www.blocket.se/regler.htm?ca=15_s
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 27 december 2006 09:36
Nu har jag städat upp lite i annonsbörsen och deletat ett 30-tal annonser som klart bröt mot reglerna.
Jag kan dock säkert ha missat någon äldre annons - dock kommer jag i fortsättningen att gå igenom nyinkomna annonser bättre än vad jag har gjort tidigare och plocka bort direkt om de bryter mot reglerna.
#5 - 27 december 2006 15:03
Hejsan såg att du tagit bort några av mina annonser, då jag undrar vad som var fel i dem, jag odlar fisk på hobbynivå och är inget företag alla bilder jag har med har jag tagit själv, vissa anonnser har legat ett tag men detta för att ingen köpt det jag skulle göra av med. Kasta gärna lite ljus över vad som var fel med dem och namnet Svedalaciklid har jag och min sambo tagit pga att om intresse finns i svedala lätt ska kunna ändra vår lokal till en förening om intresset finns hos fler i svedala.
Mvh Danne
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 27 december 2006 15:43
Du hade inget konkret att sälja utan dina annonser var formulerade som om du hade fortgående försäljning.
Så när du skriver enligt nedan (din senaste annons) är det helt OK

Har ett tiotal Hongi rt ungdjur som jag ska göra av med då mina Hongi förökar sig som kaniner, Behöver karet till annat

[SIZE=2]- men om du skriver "Hongi rt och golden yngel säljes" så är det en fortlöpande försäljning. Här har vi ungefär samma regler som blocket[/SIZE]
#7 - 27 december 2006 15:48
hoppas att min annons blir godkänd.
#8 - 27 december 2006 16:07
Jag kunde inte heller hitta mina annonser...
Jag har fortfarande kvar yngel som jag vill sälja!

Vad var det för fel på annonserna eller har dom bara blivit för gamla så jag kan lägga in dom igen?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 27 december 2006 16:09
Birgitta W skrev:
Jag kunde inte heller hitta mina annonser...

Jag har fortfarande kvar yngel som jag vill sälja!

Vad var det för fel på annonserna eller har dom bara blivit för gamla så jag kan lägga in dom igen?

Läs mina svar ovan. Det är bara att lägga in nya korrekta annonser igen.
#10 - 27 december 2006 18:40
okej, kikade noga på reglerna vad som var rätt o fel så hoppas det blir bra nu =)
#11 - 30 december 2006 05:29
Nu har jag skickat in en ny annons och inte fasen kan jag förstå vad jag skrev i den förra som skulle varit "ikke godkänt" så jag hoppas att den nuvarande får stå kvar en stund så jag får sålt lite räkor.
Annars kanske det är dax att ta och skita i det här med att ha annonsmarknad.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 30 december 2006 09:05
drd skrev:
Nu har jag skickat in en ny annons och inte fasen kan jag förstå vad jag skrev i den förra som skulle varit "ikke godkänt" så jag hoppas att den nuvarande får stå kvar en stund så jag får sålt lite räkor.

Annars kanske det är dax att ta och skita i det här med att ha annonsmarknad.

Ja nu är det ju ett konkret erbjudande som det står i reglerna och inte ett fortlöpande erbjudande
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 23 januari 2007 15:33
Har idag gjort en ny gallring och plockat bort ett antal annonser som inte varit konkreta utan handlat om fortlöpnade försäkring.

Speciellt verkar det som om de som lägger in växtannonser verkar ha lite svårt för att vara komma med konkreta erbjudanden eftersom nästan alla annonser som raderades gällde växter. Tycker det vore rätt enkelt att ange ett ungefärligt antal av de arter som säljs.
Gör man bara detta och det inte handlar om stora mängder av varje art samt det inte handlar om för många arter (då är det en företagsliknande annons) så får annonserna ligga kvar
#14 - 24 januari 2007 02:50
kjell: jag tycker att dina sorteringar börjar att bli tramsiga, vad håller du på med? :confused: :mad:
Jag lade upp en annons och där stod det hur många växter det gällde samt vad de kostade. I rubriken stod det även vad det var för växt. och ändå försvann den....
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 24 januari 2007 07:09
rödtoppen skrev:
kjell: jag tycker att dina sorteringar börjar att bli tramsiga, vad håller du på med? :confused: :mad:

Jag lade upp en annons och där stod det hur många växter det gällde samt vad de kostade. I rubriken stod det även vad det var för växt. och ändå försvann den....

Du hade faktikst INTE angivit ett ungefärligt (jag kan förstå att det är svårt att vara exakt) antal utan det var ett fortlöpnade erbjudande.
I den annons du lagt in nu har du angivit detta.
#16 - 24 januari 2007 08:24
Alltså igentligen det här med fortlöpande annonser spelar det verkligen så himla stor roll Kjell ?
Jag bara menar igentligen ????
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 24 januari 2007 09:09
drd skrev:
Alltså igentligen det här med fortlöpande annonser spelar det verkligen så himla stor roll Kjell ?

Jag bara menar igentligen ????

Kanske inte om man ser till en enstaka annons eller så som de flesta utnyttjar Zoopets annonsbörs. Dock så finns det några få som har utnyttjat Zoopets tidigare snälla regelverk till att mer eller mindre sälja kommersiellt på Zoopet under "privat täckmantel".
Därför har vi ändrat regelverket för att få stopp på detta - tyvärr innebär det då också att en del (som aboslut inte pysslar med kommersiell försäljning) som av slarv/glömska glömmer att fylla i all info drabbas. Det måste ju gälla lika regler för alla.
#18 - 24 januari 2007 10:44
Som tidigare sagts i denna eller en annan tråd, jag är guldmedlem till stor del därför att det är lätt att nå ut till likasinnade akvarister med annonserna.

Det känns som lite fånigt att få sina annonser raderade för att det kanske inte står ett visst antal av den varan jag önskar bli av med eller nån liten bagatell.

Sen är det klart att jag är guldis för att kunna posta mina akvariefoton oxå men det känns lite fånigt det här raderandet av annonser.

Du ska kanske ta att klura ut nåt vis så att odlare som lever för att sälja fisk kan köpa ett paket med zoopetannonser för nån slant men hur många är det som annonserar här igentligen ???
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 24 januari 2007 11:05
drd skrev:
Du ska kanske ta att klura ut nåt vis så att odlare som lever för att sälja fisk kan köpa ett paket med zoopetannonser

Problemet är väl bara att de som utnyttjar systemet gör det för att det är billigt. Tycker väl i och för sig att det vore OK att börja ta in annonser från företag och större odlare också. Det skulle nog leda till att en del seriösa sådana skulle börja annonsera här - dessa är dock sådana som idag inte missbrukar Zoopets annonsbörs genom att annonsera här (det är ju inte tillåtet för dessa). De som missbrukar systemet idag kommer nog att fortsätta göra det eftersom det blir billigast så.
Bilagor:
#20 - 17 mars 2007 08:45
kan man inte tillåta allt på hobby nivå?
Jag som köpare har inget imot om nån skriver Ca antal och 40 arter.

Växter kan ibland vara omöjligt o ge antal säljs ju ibland som i "Nävar" eller liknande. och ser inget problem med detta.

Sätt en Max längd o ett max antal på antal anonser du kan ha ute samtidigt
Får jag en kull yngel på ett djur kan de ibland va omöjligt o räkna så man anonserar ju ut ett ca antal o sen säljer man tills det är slut när dom e sluta plockar man bort anonsen.

Vore de inte bättre om vi som använder funktionerna fick ha lite o säga om är ju endå vi som betalar din lön utan oss skulle inte denna sida va mycket.
Vist kan man anonsera o köpa saker på blocket istället men då förlorar ju denna sida sin funktion lite

Annons