Angående aluramen runt karet.

#1 - 19 augusti 2010 23:00
Jag köpte ett 375l kar igår med aluram.
Tänkte antingen lacka ramen mattsvart eller som då är frågan, om att ta bort ramen ?
Så det jag tänkte kolla, förstör man något om man skulle vilja blocka bort ramen, eller är det bara för "designen" skull ?
Är inte så sugen på det första jag göra är att förstöra den :)
Tacksam för svar :)
#2 - 19 augusti 2010 23:03
Jag frågade samma sak för nått år sen i en djuraffär och där sa dom att ramen enbart är design och att det är limningen som håller ihop akvariet. Men det är alltså vad jag har hört, har ingen aning själv.

Men kan du inte maskera och måla utan att ta bort ramen?
#3 - 19 augusti 2010 23:06
Okay, jo asså jag tänkte att antingen blir det att ta bort ramen för gott, eller att man lackar den istället utan att ta bort listerna :) vet dock inte vilket som kan vara snyggast, men bör nästan vara att ta bort dem ?

DjRoman skrev:
Jag frågade samma sak för nått år sen i en djuraffär och där sa dom att ramen enbart är design och att det är limningen som håller ihop akvariet. Men det är alltså vad jag har hört, har ingen aning själv.

Men kan du inte maskera och måla utan att ta bort ramen?
#4 - 19 augusti 2010 23:07
Båda mina har aluminiumram så jag måste väl erkänna att jag gillar det :) Hur det ser ut i svart vet jag inte, men kan säkert vara snyggt, speciellt om bänken det står på är svart också.
#5 - 19 augusti 2010 23:13
Ramen påverkar nog inte stabiliteten någonting. Det är för synens skull alltså. Så den går att plocka bort, bland annat Hannesc har gjort det.
#6 - 19 augusti 2010 23:14
Ja kan nog vara , men dock kommer inte min möbel vara svart, utan den jag kommer att bygga där kommer att glespanelen vara betsad i halvmörk färg (lite så där antik liknande) skit snygg färg är det, kan iofs säga att det påminner lite om valnöt lite ljusare.
#7 - 20 augusti 2010 09:53
Det finns akvarium med ram som är bara dekorativ, ofta i plast. När det gäller vanliga och i synnerhet större akvarier med aluminiumram är det en helt annan sak. Det ser ut som att ramlisterna bara är påhängda och inte hopfogade i hörnen men så är det inte inne i hörnen är det intryckt byglar i listerna som håller ihop dem. När man tillverkar såna akvarier så börjar man med att tillverka ramen som då är en enhet, sen limmar man rutorna i ramen.

På de akvarierna är rutorna dimensionerade med tanke på att det finns en stödjande och sammanhållande ram, det är alltså inte givet att rutorna är tjocka nog för att klara trycket utan ram. Likaså är inte limningen gjord med tanke på att hålla samman rutorna, det är mer med tanke på att det skall bli tätt. Skulle man få för sig att ta bort ramen har man alltså först ett elände med att få isär det hela eftersom rutorna är limmade mot ramen, risken är uppenbar att man knäcker nånting. Får man sen mot förmodan ut alla rutorna hela så får man limma om burken och först alltså kolla så att rutorna verkligen pallar trycket.

Dålig ide att ta bort ramen alltså, däremot så kan man ju förvisso måla den. Det säljs ju ramakvarier med svart ram och de är något dyrare så nån måste ju tycka att det är bättre. Tänk på att använda i möjligaste mån giftfri färg bara och måla bara det som syns av ramen, inte inuti.
#8 - 20 augusti 2010 09:54
Ramen påverkar nog inte stabiliteten någonting. Det är för synens skull alltså. Så den går att plocka bort, bland annat Hannesc har gjort det.

Hannesc´s akvarium var inget alu-akvarium på det sättet. Var en äldre modellmed svart plastram uppe och nere, samt spegelsilvriga lister limmade på glaset.

Jag har för mig att ramen är där för en anledning så innan du gör något var helt säker på det. Finns säkert dem på forumet som vet!
#9 - 20 augusti 2010 10:01
så som bygert skriver...

Sen är det också på vissa akvarier att ramen är där, dels för stabilitet och dels för att man inte behöver vara så exakt när man skär glasen
Dom kan alltså vara lite sneda och och till och med krockade i kanterna, men eftersom dom ligger i en ram så gör det inget.

Tycker nog att du ska måla den istället. Låter MYCKET enklare och riskfritt,
Annars kan du ju köpa ramfria akvarium. väldigt snyggt:) framförallt (i mitt tycket) när dom är limmade med svart sillicon
#10 - 20 augusti 2010 10:16
Tack så mycket ! :) Jo det kan du faktiskt ha en poäng i angående snea glas osv..
Jag har ett ramfritt akvarie nu, men det är för litet sen så fick man tänka på ekonomin ;) haha..
Men ska faktiskt göra som så att jag ska lacka det svart :)

karrokaja skrev:
så som bygert skriver...

Sen är det också på vissa akvarier att ramen är där, dels för stabilitet och dels för att man inte behöver vara så exakt när man skär glasen

Dom kan alltså vara lite sneda och och till och med krockade i kanterna, men eftersom dom ligger i en ram så gör det inget.

Tycker nog att du ska måla den istället. Låter MYCKET enklare och riskfritt,

Annars kan du ju köpa ramfria akvarium. väldigt snyggt:) framförallt (i mitt tycket) när dom är limmade med svart sillicon
#11 - 20 augusti 2010 10:23
Hallander skrev:
Tack så mycket ! :) Jo det kan du faktiskt ha en poäng i angående snea glas osv..

Jag har ett ramfritt akvarie nu, men det är för litet sen så fick man tänka på ekonomin ;) haha..

Men ska faktiskt göra som så att jag ska lacka det svart :)

Uppdatera gärna hur det går :) Kanske ett projekt? ;)

Har själv tänkt samma tanke så.
#12 - 20 augusti 2010 10:52
Många akvarier med aluram har tunnare glas än vad man skulle haft på ett helglaskar och de större karen har ju stag så att glasen inte ska bågna så jag hade inte vågat plocka bort ramen om jag inte var helt säker på att den inte bara var dekorativ.
#13 - 20 augusti 2010 11:31
Absolut det ordnar vi, blir ett stort projekt med hela karet faktiskt innan allt är färdigt, kommer att bli ny lackad aluram, egen gjord btn, och egen gjord möbel, och nu har jag precis gjort klart min btn känns det som iaf, så ska handla färg nu, sen blir det att lacka ramen idag (bild kommer läggas upp här på det) sist men inte minst snickra ihop möblen :D

tulle89 skrev:
Uppdatera gärna hur det går :) Kanske ett projekt? ;)

Har själv tänkt samma tanke så.
#14 - 20 augusti 2010 11:32
Ja jag vågar inte chansa, och som tidigare sagt ovan, att glasen kan vara snea osv, så det blir att lacka istället :)

Klotte skrev:
Många akvarier med aluram har tunnare glas än vad man skulle haft på ett helglaskar och de större karen har ju stag så att glasen inte ska bågna så jag hade inte vågat plocka bort ramen om jag inte var helt säker på att den inte bara var dekorativ.
#15 - 22 augusti 2010 08:30
Lite bilder på min ny lackade ram :D
Ska även ta ett foto på min hel täckande ljusramp som också blev svart :)
Tyckte det blev riktigt bra faktiskt.

http://img841.imageshack.us/i/img0122s.jpg/
http://img26.imageshack.us/i/img0119am.jpg/
#16 - 22 augusti 2010 09:17
Hallander skrev:
Lite bilder på min ny lackade ram :D

Ska även ta ett foto på min hel täckande ljusramp som också blev svart :)

Tyckte det blev riktigt bra faktiskt.

http://img841.imageshack.us/i/img0122s.jpg/

http://img26.imageshack.us/i/img0119am.jpg/

Blev ju skitbra! Hur gick du tillväga?
Blir likadant för mig om jag skaffar med aluram!! :D
#17 - 22 augusti 2010 11:24
Ja du det var inte så svårt :) väldigt enkel grej för att få ett snyggt och "nytt" akvarie.
Jag bara maskera upp rutorna och täckte det, sen köpte jag matt svart spray färg och körde igång och lacka, jag höll burken ca 30-40cm ifrån just för att färgen inte skulle rinna :)

tulle89 skrev:
Blev ju skitbra! Hur gick du tillväga?

Blir likadant för mig om jag skaffar med aluram!! :D
#18 - 22 augusti 2010 11:41
Och här har vi det hela täckande ljusrampen som också är nylackad :)

http://img844.imageshack.us/i/img0128i.jpg/
#19 - 22 augusti 2010 12:11
Hade du primer eller speciell aluminiumfärg? Annars är risken ganska stor att färgen börjar flagna då aluminium är en fet metall.
I mitt tycke är svart alu-kar skitsnyggt, kolla in 720-litaren på sid.2 här: http://www.eldorado.dk/media/Effect-Line_katalog_DK.pdf
#20 - 22 augusti 2010 12:15
Jo färgen den ska klara aluminium så det ska inte vara några problem, har även lackat ljusrampen som skall klara av 650 grader.
Ja det blev väldigt fint, en sån liten sak gjorde mycket faktiskt :)

ansjo skrev:
Hade du primer eller speciell aluminiumfärg? Annars är risken ganska stor att färgen börjar flagna då aluminium är en fet metall.

I mitt tycke är svart alu-kar skitsnyggt, kolla in 720-litaren på sid.2 här: http://www.eldorado.dk/media/Effect-Line_katalog_DK.pdf
#21 - 22 augusti 2010 12:16
Gott:)!
Då är det bara resten kvar....som nog är det roligaste:D.
#22 - 22 augusti 2010 12:20
Av egna erfarenheter.. Så kan jag bara säga att Ramen är absolut inte för synens skull.. Men du testar ju om du vill.. Finns säkert folk som har haft tur när dom tagit bort den... Men silikoneringen på ett helglas akvarie och ett akvarie med ram är inte det samma..

Så jag delar med mig av mina erfarenheter och säger ta EJ av ramen.. gör då vid den så den blir snyggare i dina ögon men behåll den..

Har råkat ut för några olycker när jag tagit bort en ram på ett akvarie där den ska vara..
#23 - 22 augusti 2010 12:42
Känns ju som man aldrig blir klar, får panik haha, bara bakgrunden som ska lackas med epolan sen ska möblen snickras ihop :)

ansjo skrev:
Gott:)!

Då är det bara resten kvar....som nog är det roligaste:D.
#24 - 22 augusti 2010 12:43
Tack för infon, men blev faktiskt att jag behöll den kvar och lacka om den till svart istället, i mina tankar blev det finare iaf :)

Majki01 skrev:
Av egna erfarenheter.. Så kan jag bara säga att Ramen är absolut inte för synens skull.. Men du testar ju om du vill.. Finns säkert folk som har haft tur när dom tagit bort den... Men silikoneringen på ett helglas akvarie och ett akvarie med ram är inte det samma..

Så jag delar med mig av mina erfarenheter och säger ta EJ av ramen.. gör då vid den så den blir snyggare i dina ögon men behåll den..

Har råkat ut för några olycker när jag tagit bort en ram på ett akvarie där den ska vara..
#25 - 22 augusti 2010 15:26
Kanske missat det men vad hette färgen du spraya med :)
#26 - 22 augusti 2010 16:00
Den heter Colorworks high temp, kostar 89:- här hos mig iaf :) La en ny silikonremsa runt om nu också, lika bra när karet ändå bara står här, så har man säkrat det iaf :)

tulle89 skrev:
Kanske missat det men vad hette färgen du spraya med :)
#27 - 22 augusti 2010 16:30
Hallander skrev:
Den heter Colorworks high temp, kostar 89:- här hos mig iaf :) La en ny silikonremsa runt om nu också, lika bra när karet ändå bara står här, så har man säkrat det iaf :)

Det tackar vi för :) Blir till och leta reda på en sådan burk sen ;)
#28 - 22 augusti 2010 17:29
Tycker jag, blev helt överlycklig när jag såg mitt resultat, så glad att jag inte tog bort ramen. Även sånt som är fult kan man göra snyggt utav ;)
Men tror nog dem burkarna ska finnas lite här och var, för jag köpte min på hemköp, så det ska nog inte vara så svårt:)

tulle89 skrev:
Det tackar vi för :) Blir till och leta reda på en sådan burk sen ;)
Bilagor:

Annons