Ang. yngel...

#1 - 16 april 2003 05:25
Hej!

I lördags så fick jag ju ca 30 guppyyngel. De var nästan genomskillniga till färgen. Men igår så hittade jag två yngel i det stora akvariumet som var lite mer röda till färgen. Kan det vara någon annan yngelsort(i det stora akvariumet har jag platy <är de levandefödare?>, molly och guppy som levandefödare) eller kan guppyynglen ha olika färg?

Tacksam för svar!
#2 - 16 april 2003 09:50
Ja skulle tro att det är platy yngel du fått. Dom kan vara röd eller gul färgade.

/Lasse
#3 - 16 april 2003 11:06
hej
de beror på va de e för färg på dom fiskarna du har i karet..
för att platy e åxå genomskinliga när dom e yngel.
ja brukar titta på formen.
platy har rundare form och man kan se organen.
guppy har smal och lång form och man kan se ryggraden om man kollar noga.

MVH Shpend
#4 - 16 april 2003 12:12
Ja, Platy är levandefdare och fruktsamma sådanna.
Av mina 40 guppy yngel är det bara två som nått tonåren... I naturen räknar man med att c:a 20% når vuxen ålder.

Zobb

"Any given day you can win or loose, but the point is, you can win or loose like a man"
Al Pacino

60L Sällskaps.
20L Guppyuppf. + yngel
12L Kampfisklek

Nyfiken på min lilla firma? www.saljkraft.just.nu
#5 - 16 april 2003 12:22
hej
men ha runt 26-27 grader i det yngelkaret mata ofta byt vatten ofta ha bra cirkulation i vattnet så e sannolikheten större att fler yngel klarar sej till vixen ålder.

MVH Shpend
#6 - 19 april 2003 11:29
Jag har även två guppyhonor som varit MYCKET stormagade i över 30 dagar nu... borde de inte föda snart, det sägs att de kan "stanna upp" ibland, varför det i sådana fall? Och hur löser man det. Just nu går den ena honan i 12L med ca 28 grader och den andra i 20L med ca 25 grader, men ingen av dem föder. Tanken är att flytta på honorna så fort de fött ynglena, så att inte 80% blir fiskmat som senast.

Zobb

"Any given day you can win or loose, but the point is, you can win or loose like a man"
Al Pacino

60L Sällskapsakvarium (levandefödare)
20L Yngeluppfödning
12L Kampfisk

Nyfiken på min lilla firma? www.saljkraft.just.nu

Annons