Ang. vattenpreparat!

#1 - 24 april 2007 13:41
Jag blir så innerligt trött!!![:(!]
När jag i mitt 260l akvarie bytade vatten och la i en mkt stor mangrovestock, köpte jag ett medel som heter TROPOL Wasseraufbereiter. För att det skulle skydda fiskar m.m. VATTNET blev alldeles BRUNT!
Därefter fick jag byta efter 2 v. hälften av vattnet. Och så tänkte jag till. Så jag köpte för att klarna vattnet - TROPOL Wasserklärer - Nu är vattnet efter 2 dagar alldeles dimmigt!:confused:
Någon som kan hjälpa en nu olycklig, som tidigare haft ett alldeles fantastiskt akvarie, med mkt klart vatten.
#2 - 24 april 2007 13:57
Om du vill slippa vatten som är brunt och fint bör du välja Aquasafe och andra vattenberedningsmedel som - till skillnad från Tropol – inte innehåller torvkoncentrat. ;)
Varför inte vattnet blir klart kan jag tyvärr inte svara på.
#3 - 24 april 2007 15:44
Tack, för att du svarade. Vi får väl se vad som händer längre fram. Kan inte tömma ut lite vatten än, för mina scalarer har rom. =))
#4 - 24 april 2007 15:48
det är möjligt att roten färgar vattnet också och inte bara medlet. för roten var ny eller?
#5 - 24 april 2007 15:50
Ja, det var den. Och den är mkt stor. Så e de den? Hur gör ja då? =))
#6 - 24 april 2007 15:53
hej

ja du
vad göra?

stå ut!!
det kommer väl lägga sig
eller hur!!

Kristoffer
#7 - 24 april 2007 15:55
Du njuter av att vattnet ser ut som i amazonas där scalaren kommer ifrån naturligt, färgen kommer tyvärr att avta med tiden så gilla läget istället :)
#8 - 24 april 2007 15:57
Ska försöka stå ut. Men, de e så typiskt när man e så glad att där e yngel på gång så retar man sig lite, du vet. För man e där och tittar hela tiden. =))
#9 - 24 april 2007 15:59
jo jag hajar

jag hade samma problem häromdagen

det var grumligt som fan
bytte massa vatten då, och tillsatte preparat

nu är det kungligt!!!

lycka till

Kristoffer
#10 - 24 april 2007 16:01
fast roten ska inte göra vattnet grumligt utan bara färga vattnet.
tycker själv att det är kanonsnyggt med tefärgat vatten.
#11 - 24 april 2007 16:02
ja typ
håller med

ha re

Kristoffer
#12 - 24 april 2007 16:02
Det dimmiga i vattnet kommer förhoppningsvis ge med sig, antagligen är det någon reaktion på de olika preparaten som du hällt i, och det enklaste och snabbaste för att bli av med detta är nog vattenbyten.
Kolla lite bland trådarna om infusorier så det inte är det som du fått, i så fall finns det många tips och trix att ta del av.
Det är heller ingen fara för ancistrusen om du byter 10% ett par gånger om dagen även om de ligger på ägg.

Det är inte roten som gör att vattnet blir dimmigt, utan den kan färga vattnet lite tefärgat.
#13 - 24 april 2007 16:06
Ok, jag börjar greppa läget lite. Alltså, behöver jag inte oroa mig för mina yngel och vattnet klarnar tids nog. Ni e underbara som finns där och stillar en orolig själ för akvariefiskar. Tack allihopa.=))
#14 - 24 april 2007 16:13
Japp, om det inte är infusorier för då kan du behöva jobba en del för att bli av med dem. Det är inga problem men kräver lite arbete som sagt;).

Annons