Ang UV-c

#1 - 6 januari 2006 14:12
Hej, har stora problem med svävalger i mitt malawikar.
Tänkte kolla lite med er om UV-C.
1) Kan man ha UV-C i ett malawikar?
2) Hur fungerar en UV-C
3) Vad behöver jag ha för W till ett 375L kar?
4) Hjälper det och vad kostar det?
#2 - 6 januari 2006 14:18
1 ja
2 det lyser, ljuset är på en våglängd som är skadlig, dödlig för svagare levande organismer
3 9-11 watt är det vanliga, men begränsningen är inte akvariets storlek, utan mängden vatten som pumpas förbi
4 ja det hjälper, kostnaden varierar, från ett par hundra, till flera tusen, beroände på var man handlar.

B!
#3 - 6 januari 2006 15:13
mr b- vart köper du uv filter för ett par hundra?
#4 - 6 januari 2006 17:54
här?
B!
#5 - 6 januari 2006 19:19
Blir det en markant estetisk skillnad med UV jämfört med ett akvarie som funkar bra?
#6 - 6 januari 2006 20:21
Nej. UV-C avlivar saker som svävaralger, och infusorier. Även är cyano är bland de saker som den avlivar.. Helt enkelt allt vid liv.. altså även de delar av den goda bakteriefloran som svävar i vattnet.Det är en av huvudanledningarna till att jag inte förespråkar UV-C dygnet runt 24/7/365.
UV-C, på en timer, nattetid (när cyanon letar ljus och därför flyter med vattnet) och så kort tid som möjligt för att uppnå syftet som eftersöks. Börja med en timme, och skruva upp efterhand, tills önskat resultat uppnås.

Själva filtreringen så att de döda partiklarna försvinner, får filtret stå för, i vanlig ordning.

B!
#7 - 6 januari 2006 20:42
[QUOTE=Mr B]Nej. UV-C avlivar saker som svävaralger, och infusorier. Även är cyano är bland de saker som den avlivar.. Helt enkelt allt vid liv.. altså även de delar av den goda bakteriefloran som svävar i vattnet.Det är en av huvudanledningarna till att jag inte förespråkar UV-C dygnet runt 24/7/365.
UV-C, på en timer, nattetid (när cyanon letar ljus och därför flyter med vattnet) och så kort tid som möjligt för att uppnå syftet som eftersöks. Börja med en timme, och skruva upp efterhand, tills önskat resultat uppnås.

Själva filtreringen så att de döda partiklarna försvinner, får filtret stå för, i vanlig ordning.

B![/QUOTE]

Tack för svaret.
Då är jag med på vad som gäller. Helt enkelt en god algdödare när det behövs.
#8 - 6 januari 2006 22:30
UV enheter fungerar bäst när temperaturen i enheten är ca 40-45 C.
Så här stora doser UV-C dödar mikroorganismer:
Ett 30 W UVC med ett flöde av ca 4500 l/tim ger
ca 15000 nm sek/cm2.
Virus 15000
Svävalger 30000
Svampbakterier 45000
Vattnets klarhet påverkar också effektiviteten väsentligt.
UV enheten bör anslutas efter filtret så småpartiklar filtreras bort innan de passerar UV enheten.
Källa: AQUA INTERIÖR

UVC-ljus absorberas av DNA .
Det är det våglängdsområde som är mest effektivt att inaktivera bakterier och virus.

Själv är jag tveksam till effekten på virus bakterier och parasiter.
#9 - 7 januari 2006 01:31
Enligt din lista, ska Virus vara det första som dör, och svävaralgerna därefter. så tar man svävarna, tar man även virus... men det där är grova generaliseringar tror jag, och frågan är hur pass olika känsliga de bra, och dåliga invånarna i akvariet är.

B!

Annons