ang svenska ord för shoaling och shooling

#1 - 19 januari 2011 15:30
Svenskan har inget bra ord för de olika former av stim som finns i engelskan - där schooling är när fiskarna rör sig som en grupp och föredrar att ha nära kontakt vad de än gör - alla stimfiskar schoolar när de är rädda eller hungriga. Men så har vi det här med shoaling (osäker på hur det stavas) som jag förstår är frågan om mer löst sammanhängande stim. Jag såg en förklaring någonstans som talade om att dessa fiskar bara höll ögonen på varandra när de åt och pysslade med sitt för att veta var de andra är om en fara inträffar...
Skulle vara intressant att veta vilka svenska ord som motsvaras av dessa två engelska uttryck

skrev en grupp tråd om saken oxåhttp://www.zoopet.com/forum/group.php?do=discuss&discussionid=91
#2 - 20 januari 2011 09:02
Ne, det är tunt med svenska ord här. Spanar man runt så pratas det om fiskar som stimmar bra eller stimmar dåligt. Fiskstim heter det ju också. Fiskgrupp, fisksamling... stämmer inte bra. Äkta stimfisk, verklig stimfisk kanske... men det finns fallgropar där med.
#3 - 20 januari 2011 10:42
Stimfisk och gruppfisk kanske fungerar? "Gruppfisk" lär inte vara något vedertaget ord, dock. :)
#4 - 20 januari 2011 13:44
Vad sägs om flockfisk (shaol) kontra stimfisk(schooling)?
#5 - 23 januari 2011 00:05
Ja flockfisk skulle vara ett bra uttryck för Shaol - som beteendevetare köper jag det uttrycket! Frågan är hur man jobbar in det som ett gemensamt namn för det beteendet. Skulle lösa endel av problemen med hur olika tetror lever - om man skall tro böcker och nät är ju alla stimfiskar men när man får ner dem i sitt akvarium så får man snabbt erfara att det som man trott är stim snarare är grupp...

Annons