Ang. sand

#1 - 1 juni 2007 20:59
Har sett ett flertal tips på blästersand från Biltema, verkar ju bra i ekonomisk synpunkt. Nu till frågan, hur tvättar man sand på lättast sätt??

Verkar ett Aquael 54 med rak framruta för 575 kr vara ok? Inkl. pump, lampa å sånt!

Edit: Är blästersanden ljus eller mörk?
#2 - 1 juni 2007 21:28
;)Lättaste sättet att rengöra den tycker jag är att fylla dryga hälften av en hink med sand sedan skruva bort duschmunstycket och stoppa ner slangen till botten av hinken och spola med lagom tryck tills vattnet blir klart!
#3 - 1 juni 2007 23:46
du menar att man ska ha hinken i duschen? så vattnet rinner över hela tiden? Verkar ganska logiskt och bra, men kommer inte sanden ut? den är rätt finkornig
#4 - 2 juni 2007 06:57
När jag skulle tvätta min blästersand så tvättade jag ytterst lite, den var ju inte smutsig. Det har fungerat för mig.

Annars brukar jag använda en nederdel till en gammal hamsterbur vi har, den är ca 60 cm lång och 40 cm bred med 15 cm hög kant. Lite sand eller grus i den och spola av med trädgårdslangen.
#5 - 2 juni 2007 10:06
åheim skrev:
;)Lättaste sättet att rengöra den tycker jag är att fylla dryga hälften av en hink med sand sedan skruva bort duschmunstycket och stoppa ner slangen till botten av hinken och spola med lagom tryck tills vattnet blir klart!

Hoppar in o säger TACK för tipset!!!
Så j-kla smart :D o så MYCKET enklare :)
#6 - 2 juni 2007 13:56
Tack för svaren! Hur pass finkornig är blästersand? Är det som sanden på stranden??
#7 - 2 juni 2007 15:24
Finns 2 olika på Biltema, 0,2-1 mm och 0,1-0,7mm. Det säljs i 25 kilos säckar och kostar 49:90 säcken oavsett grovlek.
#8 - 2 juni 2007 20:59
Jag måste hoppa in & säga att jag har biltemas blästersand i ett av mina kar & det e så fint & bottenfiskarna gillar det oxå. Min plan är att det ska bli det iaf i 2 kar till. Så jag ger dig oxå tipset att köpa det, billigt, snyggt som attans & fiskarna gillar det! Kan ju inte bli bättre!

Mvh Eva
#9 - 2 juni 2007 21:01
åheim skrev:

Hoppar in och tackar för tipset, fungerade tokbra :D

Bytte till biltemas blästersand i det stora akvariet idag och jösses vad fiskarna blev glada!
#10 - 3 juni 2007 08:00
Gillar alla fiskar sand? Funderade på att byta till sand hos våra Malawi men jag vet inte om dom gillar det med tanke på att de gräver mycket? De gräver ju liksom genom att ta ett gruskorn i munnen och spotta iväg det någon annanstans.
#11 - 5 juni 2007 17:47
jag har för mig att det funkar utmärkt med sand till malawisarna för dom får det lättare att gräva.
#12 - 9 juni 2007 17:53
Gruppy skrev:

Verkar ett Aquael 54 med rak framruta för 575 kr vara ok? Inkl. pump, lampa å sånt!

Edit: Är blästersanden ljus eller mörk?

Jag har köpt mina Aquael 54L för 495:- (+ lite rabatt:D). Men jag har sett samma paket i andra butiker för 695:-, så 575:- är väl helt OK.

Har sett att dom även har nästan svart blästersand på Biltema i Göteborg. Fast jag har bara den ljusa "sandfärgade" i mina kar.
#13 - 9 juni 2007 23:54
Gillar alla fiskar sand? Funderade på att byta till sand hos våra Malawi men jag vet inte om dom gillar det med tanke på att de gräver mycket? De gräver ju liksom genom att ta ett gruskorn i munnen och spotta iväg det någon annanstans.

Mina gillar det. Går igång som dammsugare och pumpar sand genom gälarna. Jag har en teori om att de filtrerar sanden i jakt på foderrester, och eventuellt smådjur som kan tänkas leva där. Nackdelen med det är att det hela tiden hamnar lite sand i filterna.

Biltemas bläster, jag tvättade inte den alls när jag fyllde mitt kar, och körde på den finare sanden, om det är 0.7-1mm, fick sand dis, i kanske 45 minuter, sedan hade det lagt sig. I dag hade jag valt deras grövre blästersand, den fina flyger runt för mycket när fiskarna gräver. Den verkar klart uppskattad dock.
B!
#14 - 11 juni 2007 22:31
Ovanstående är en skröna som uppstått!

1. alla fiskar vill ha sand
2. till *vanliga* fiskar är all sand utan kalk bra
3. små räkor och vissa malar tycker inte om så grovkornig sand och absolut inte krossad korral
#15 - 11 juni 2007 23:24
Ovanstående är en skröna som uppstått!

Du har inte lust att specificera exakt vad som är "skröna" i det hela? Nog för att många fiskar helt ignorerar vad de har för botten substrat, men jag kan inte på rak hand komma på någon fisk som vantrivs i tex blästersand, eller fin råda.
Att man använder sand utan kalk, är ju för att den inte ska påverka PH, inte för att fiskarna bryr sig om sanden, utan vattenvärdena.
Skifferkross, lavakross och korallkross är självklart olämpligt för fisk som kan skada sig på den, men det är även skiffer, och korall skelett, och lavasten. Inte för att det inte duger som inredningsmaterial, men för att fisk som inte van vid den typen av material, helt enkelt kan skada sig. Det är ju inte som om lavasten, eller korall är naturligt förekommande i de flesta fiskarnas egna miljöer.
B!
#16 - 12 juni 2007 18:11
Mr B skrev:
Du har inte lust att specificera exakt vad som är "skröna" i det hela? Nog för att många fiskar helt ignorerar vad de har för botten substrat, men jag kan inte på rak hand komma på någon fisk som vantrivs i tex blästersand, eller fin råda.

Att man använder sand utan kalk, är ju för att den inte ska påverka PH, inte för att fiskarna bryr sig om sanden, utan vattenvärdena.

Skifferkross, lavakross och korallkross är självklart olämpligt för fisk som kan skada sig på den, men det är även skiffer, och korall skelett, och lavasten. Inte för att det inte duger som inredningsmaterial, men för att fisk som inte van vid den typen av material, helt enkelt kan skada sig. Det är ju inte som om lavasten, eller korall är naturligt förekommande i de flesta fiskarnas egna miljöer.

B!

Jo disskusionen blev så lång helt i onödan fanns ju självklara svar
Bilagor:
#17 - 15 juni 2007 12:47

Jag kan garantera att malawisar älskar sanden. Mina gräver mig till vansinne. Så ni blir de grus...så får dom kämpa lite mer innan dom möblerat om allt =)
#18 - 18 juni 2007 10:16
Jag har biltema-sand i halva akvariet. Har en L200 mal som gräver upp hörnen på sandsidan hela tiden. har tröttnat på att jämna ut det igen för han verkar ju ha roligt.

Annons