-ang salt-

#1 - 28 augusti 2005 16:24
Hej,

Jag ska lägga i salt hos mina guldfiskar, hur gör man ?
Kan man göra det direkt i akvariumet utan att ha bytt vatten ?
Eller ska man lägga i saltet när man byter?
Hur mycket salt ska man lägga i?

MVH

AETD
#2 - 28 augusti 2005 16:40
Hmm det beror på hur stort akvarium 50-100 l en tesked tror jag det var men det gör inget om det blir mer eller mindre .
Du kan lägga i salt när du vill
#3 - 28 augusti 2005 16:42
Glöm ABSOLUT inte bort att det inte får innehålla JOD! Bästa är väl egentligen havssalt! Det har vi i vårat..
#4 - 28 augusti 2005 17:16
-ang saltet

Hej,

Jag köpte salt i en djuraffär, det står på tyska och på franska.
#5 - 28 augusti 2005 17:19
På vår klubbsida har vi skrivit om salt.
http://www.kramforskoi.com/salt.htm
#6 - 28 augusti 2005 18:16
Kramfors:
Jag var inne och läste på sidan. Rätta mig om jag tolkar det fel: vid vattenbyte-ska man bara tillsätta salt utifrån den mängd vatten man bytte? Alltså om jag byter 40 L så är det det jag ska räkna på och inte att jag har ett 160 L akvarie?
Gäller detta även om man använder tex Ektozon? För så står det inte på förpackningarna...... (då har man gjort helt fel hela tiden isåfall.... ändå har pansarmalarna klarat sig :) ) Jag räknar ju på att akvariet är på 160 L, inte på hur mycket jag byter.

Lissie
#7 - 28 augusti 2005 19:00
Du ska bara tillsätta salt från den vattenmängd som är i akvariet från räknat grus, pump osv.
När du byter vatten ska du tillsätta salt bara för den mängd vatten du byter, för salt dunstar inte.
Det är viktigt att hålla koll på saltmängden gör man ett vattenbyte utan att tillsätta salt får man räkna om den salt% som blir efter vattenbytet.
Det finns saltmätare men de kostar ca 1000:-
Det samma gäller Ektozon som inte ska överdoseras, men lite för mycket salt är relativt ofarligt för de flesta fiskar.
#8 - 29 augusti 2005 14:59
efter ett par år med fuldosering av salt, och bara 20% vatten byten, kommer salthalten vara rätt hög, så det kan vara värt att räkna mer än lite på det där.Stackars fiskar.
B!

Annons