Ang. pump och filer.

#1 - 27 februari 2006 18:16
Hej! Jag ska till att skaffa min första egna salamander nu. Har tidigare tagit hand om skolans salamander som en morgon stod utanför skoldörren i en hink med en lapp "ta hand om mig", och det blev att en kompis och jag fick ta på oss jobbet... Nu saknar jag att "pyssla" en salamander, och har tidigare efter det haft grodor som jag nu avverkat för att kunna skaffa denna salamander. (Har just fått bort alla fiskar oxå...).

Men nu undrar jag, eftersom att vi på skolan inte hade det och därför att jag inte läst om det någonstans heller; behöver man en pump till salamanders eller ett filter?

Jag har just nu en väldigt gammal typ av luftpump (om man nu ens kan kalla det så..?), som består av ett genomskinligt plaströr som sitter fast i bottenmattan som det är hål i (för att bilda cirkulation), plus att det i detta plaströr hänger ner en slang som går till en saltsten som sönderdelar luftbubblorna till mindre bubblor... Luften sprutar ut lite under bottengruset men inte mycket, och uppe vid det genomskinliga rörets slut (där går mestadelen ut). Så jag har inte mycket till pump. Jag har inte ens ett filter.

Bör jag införskaffa en ny pump och filter till salamandern eller är det onödigt?

Har ytterligare en fråga oxå ovanpå det: kan man blanda två olika sorters salamandrar med samma typ av temperaturnish, eller är det helt omöjligt då de inte står ut med varandra från olika raser? Menar på att de inte är blandade i naturen osv. Har dock hört och sett andra göra det, men vet inte om det är bra att göra det..?

Vore glad om någon kunde svara på dessa frågor (:.
#2 - 27 februari 2006 19:30
Ja de beror väll på hur stort akvarium du har m.m
Jag har min salamander nu i ett 34liters plast terrarium med ett innerfilter av märke "rena Filstar 150" och så har jag hyffsat mycket växter just nu och det funkar väldigt bra.
Förut så had jag ett mindra kar åt den och ingen pump och då blev alltid vattnet grumligt och fick en hinna på ytan(liknade typ bensin i vatten) och plus att salamandern inte verkade må så bra då.
#3 - 27 februari 2006 19:54
Okej, jag har ett 55L akvarium. Så att skaffa ett filter är ett grovt plus med andra ord då, hehe. Kan de kosta mycket?
Tänkte ha en salamander alt. två så den får sällskap + att det blir lite mer att kolla på.

Det där med hinna på vattenytan hände mig med förut då mina "slamfiskar" dog. Då hade jag bara de ytlevande kvar. Fick städa ofta.
#4 - 27 februari 2006 23:25
denna tråd handlar om samma som min så jag hoppar in här istället =)
jag får kika in på zoohandeln och se om de har någon liten billig pump bara. borde inte vara så svårt att hitta.

Legisten, vad har du för växter? jag har llite svårt att veta hur jag ska göra hos salamandrarna..
#5 - 28 februari 2006 01:37
[quote=Nosen]Jag har just nu en väldigt gammal typ av luftpump (om man nu ens kan kalla det så..?), som består av ett genomskinligt plaströr som sitter fast i bottenmattan som det är hål i (för att bilda cirkulation), plus att det i detta plaströr hänger ner en slang som går till en saltsten som sönderdelar luftbubblorna till mindre bubblor... Luften sprutar ut lite under bottengruset men inte mycket, och uppe vid det genomskinliga rörets slut (där går mestadelen ut). Så jag har inte mycket till pump. Jag har inte ens ett filter.[/quote]

låter väldigt mycke som bottenfilter ser ut nåtsånthär.
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/images/Aledpabyggnad.jpg

kör ett sånt i mitt 37liters akvarium och är helt suveränt MEN jag använder inte luftpump utan har satt på en cirkulationspump då det blir avsevärt mycket tystare
#6 - 28 februari 2006 07:30
Raven, det är en sådan jag har fast en lite äldre så den är lite sönder här och var. Plus att den är "guppig" ovan på, som små pyramider på rad. Äh, svårt att förklara men jag hoppas att ni får bilden i huvudet iaf. (;
Men fungerar de bra även för salamandrar? Tycker inte att det fungerat spec. bra hittills om jag ska vara ärlig...
#7 - 28 februari 2006 09:05
Jag vet inte vad det är för sorts växt,men den ä väldigt tålig.´Jag har massvis med skott som jag inte vet vad jag ska göra med,de ä enda felet me den växten igentligen...
#8 - 28 februari 2006 13:30
jag har ett 31liters med en eldbuk i... en paramesotriton g eller f... men hur som helst, han äter upp/gungar sönder varenda växt han får! han e helt omöjlig!!
nu till frågan: vad kan man ha för växter? P.S akvariumet e sexkantigt, det kanske inte spelar nån roll men ändå ;)
#9 - 28 februari 2006 16:16
Nu har jag iaf skaffat mig en pump (:. Frågade i affären efter en liten, helst billig men bra pump och då tog hon fram en som hon trodde skulle passa bra + lite mer än bra. Hoppas på att det blir bra (:. Hon skulle ringa då salamandern kom in... när nu det blir.

Sköldpaddisen: Nästan vilken växt som helst skulle jag tippa på som anses som lämplig i akvarium? ;P Du får testa, han kan ju inte äta allt tycker man.
Tror jag haft "Hornsnäv" eller om det nu hette så? Ganska säker på att det var så den hette, har haft indisk hygrophila oxå, men den växte så jävla mycket att jag tillslut slängde den för att jag vart så less på att rensa så ofta.
#10 - 1 mars 2006 18:13
Fast jag har fortf. inte fått svar på min fråga ang. om man kan blanda två olika salamandersorter med samma temperaturnish. Kan man göra det?
Har beställt en Cynops ensicauda ensicauda, men skulle gärna tänka mig en annan sort oxå, helt som kan vara tillsammans med den i samma aquaterrarium.
#11 - 1 mars 2006 20:09
man ska kunna göra det,men de är inte säkert att dom kommer gilla varandra
#12 - 1 mars 2006 22:12
Vad är det för skillnad på luftpump och vattenpump? kikar lite på tradera och fattar inte skillnaden på dem! var på zooaffären idag och kikade på pumpar. De hade en sort och tre storlekar av den. fattade inte mycket av dom heller. allt stod på tyska =( men även om de stått på svenska så hade jag inte vetat. vad är det jag ska ha till mina salamandrar? Jag har dom i ett 63L akvarium som är halvt fyllt.

Den pumpen jag såg på affären idag påminnde om en rocka! tänkte lägga in en länk till en sådan som fanns på tradera som jag sett men kan inte hitta dom.. ni kanske endå vet vilka jag pratar om? den kostade 79kr i affären, haed kostat 129 annars... kan den vara något att ha? men nu vet jag ju inte exakt vad det var för typ av pump.. minns inte vad det stod för namn på den =(
#13 - 2 mars 2006 02:18
[quote=trollet85]Vad är det för skillnad på luftpump och vattenpump?
[/quote]

luftpump pumpar luft och används för att driva skumgummifilter och bottenfilter.
används även till dimridåer till exempel och för att driva diverse leksaker.

vattenpump pumpar vatten och används för att dra vatten igenom filtr och/eller för ökad cirkulation.
kallas även cirkulationspump
#14 - 2 mars 2006 12:45
okej.. så vattenpump är det som jag borde ha för att rengöra vattnet?

vad har man bottenfilter och skumgummifilter till för då? kanske borde skaffa en luftpump också för jag tycker det ser fräckt ut med sådana där bubbelanordningar man kan ha i akvariet, men nu snackar jag till fiskarna då ^^
#15 - 2 mars 2006 12:54
bottenfilter och skumgummifilte är olika sättatt rena.

filter kan delas in i 2 grupper, innerfilter och ytterfilter.

2 bilder på ytterfilter, den första kallas ofta ytterfilter och den undre sump.
sump används gärna om man behöver stor filtervolym och oftast används ett akvarie till det, plastlåda kan också användas.
http://www.akvarieshopen.com/shop/akvarieshopen/images/shop/amtop-filter_s.jpg
http://www.saltwater.dk/Vores%20akvarium/Nyt%20projekt%20-%20akvarie%20og%20teknik%20paa%20plads/sump,%20thump.jpg

bottenfilter skumgummifilter och innerfilter är 3 varianter.
bottenfilter drivet av luftpump, kör ett själv drivet av vattenpump och funkar mycket bra och är yngelsäkert.
bottenmaterialet används som filtermedia i ett bottenfilter.
http://www.vattenkikaren.gu.se/inspira/undersok/akvarier/beskr.gif
skumgummifilter/billifilter används oftast till tillfälliga akvarier typ yngelakvarier, är yngelsäkrt
http://www.lifesell.de/out/oxbaseshop/html/0/dyn_images/0/r_4077_th.jpg
innerfilter är det som oftast används internt och funkar rätt bra är dock rätt lite filtermaterial i samt är oftast inte yngelsäkra.
http://www.nutro.se/archive/images/produkter/large/30/300410.jpg
#16 - 5 mars 2006 02:11
kom på att jag hade en pump liggandes sedan jag hade igång lilla akvariumet med fiskar. men den är nog en aningen för stor för att ha hos salamandrarna, men den funkar tillsvidare. skulle kanske haft en mindre dock. men problemet löste sig för tillfället iaf =) nu återstår bara luftpump så jag kan ha bubbel hos fiskarna.
#17 - 6 mars 2006 17:37
Någon som är bekant med filtermodellen "UNIfilter 280" ?
Skulle nämligen behöva lite hjälp... Jag är pinsamt sämst på pumpar och dyl. :P Haha
#18 - 6 mars 2006 19:13
hej! min pump värmer! ska jag ta bort den? vattnet blir ljummet jättefort!
#19 - 8 mars 2006 13:33
Du ska nog ta bort den om inte djuret/djuren som bor där i trivs i ljummet vatten...

Raven:skulle du kunna skicka en annan länka så jag får se hur ett skummgimmi/billifilter ser ut och fungerar
#20 - 8 mars 2006 15:39
[quote=Legisten]Raven:skulle du kunna skicka en annan länka så jag får se hur ett skummgimmi/billifilter ser ut och fungerar[/quote]

lilla röret går luft ner genom som sen går upp i de grova röret och samtidigt drar med sej vatten som först har gått genom filterdelen
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/images/Junglefilterx.jpg
#21 - 8 mars 2006 19:44
de verkar vara en ganska simpel konstruktion de där.
Tror du att en en luftpump som pumpar 200-300 Liter/timmen skulle räcka till 3 sånnadär filter.
Behöver till 3 st flajj lådor
#22 - 8 mars 2006 19:58
200L/H TROR jag räcker.
skulle inte förvåna mej om det skulle va för mycket.

ska du ha det permanent så skulle ja rekommendera bottenfilter istället.
får mycket större filteryta i jämförelse men bottenfilter funkar inte med sand.

kör bottenfilter ihop med 2.5-4cm 2-4mm grus och funkar suveränt bra i mitt lilla akvarie men kör med cirkulationspump istället för luftpump.
luftpump låter för mycket.
#23 - 8 mars 2006 23:02
jo botten filter skulle vara ganska fint att ha,men då måste man köpa 3 st satsar botten filter och 3 st cirkulationspumpar

Jag tänker bara köra med grus i karen så de skulle inte vara nå problem,men jag får ta och fundera lite på de
#24 - 8 mars 2006 23:09
bottenfilter går rätt bra å driva med luftpump och går ju och splitta en cirkulationspump till 3 filter.
luftdrivna bottenfilter är rätt populära i akvariebutiker till exempel.

jag valde cirkulatonspump för att få tystnaden samt att ja hade en gammel innerfilter liggandes som modifierades.

annars finns de små cirkulationspumpar 150-350L/H som ligger på 95kr stycl.
#25 - 9 mars 2006 16:49
hur kopplar man en enda cirkukations pump te 3 filter i olika kar?

Annons