Hej! Jag ska till att skaffa min första egna salamander nu. Har tidigare tagit hand om skolans salamander som en morgon stod utanför skoldörren i en hink med en lapp "ta hand om mig", och det blev att en kompis och jag fick ta på oss jobbet... Nu saknar jag att "pyssla" en salamander, och har tidigare efter det haft grodor som jag nu avverkat för att kunna skaffa denna salamander. (Har just fått bort alla fiskar oxå...).
Men nu undrar jag, eftersom att vi på skolan inte hade det och därför att jag inte läst om det någonstans heller; behöver man en pump till salamanders eller ett filter?
Jag har just nu en väldigt gammal typ av luftpump (om man nu ens kan kalla det så..?), som består av ett genomskinligt plaströr som sitter fast i bottenmattan som det är hål i (för att bilda cirkulation), plus att det i detta plaströr hänger ner en slang som går till en saltsten som sönderdelar luftbubblorna till mindre bubblor... Luften sprutar ut lite under bottengruset men inte mycket, och uppe vid det genomskinliga rörets slut (där går mestadelen ut). Så jag har inte mycket till pump. Jag har inte ens ett filter.
Bör jag införskaffa en ny pump och filter till salamandern eller är det onödigt?
Har ytterligare en fråga oxå ovanpå det: kan man blanda två olika sorters salamandrar med samma typ av temperaturnish, eller är det helt omöjligt då de inte står ut med varandra från olika raser? Menar på att de inte är blandade i naturen osv. Har dock hört och sett andra göra det, men vet inte om det är bra att göra det..?
Vore glad om någon kunde svara på dessa frågor (:.