ang platy yngel!!!!!! behöver råd!!!

#1 - 7 november 2006 10:44
hejsan jag hant att rädda två platy yngel på morgonen dom var födda. nu har dom spenderat ett tag i yngelbaljan och dom har växt till sig rejält, bom har blivit runt 1 cm stora, e dom redo för att bli utsläpta i akvariumet bland dom andra fiskarna har, 2 fjärilsciklider, 4 platys, 10 black mollys och några kardinaler samt en eldskjärt. e de lyckat att släppa ut dom nu!!! eller vänta lite till kanske???vill inte dom ska bli upp ätna.
mvh/karro
#2 - 7 november 2006 10:52
tror inte det är någon fara.. själv har jag haft mycket mindre yngel ihop med vuxna fiskar utan problem. så jag tror inte alltid att det stämmer att dom äter allt dom får i i munnen.
tror det är lättare att dom får växa upp tillsammans oxå.. hade tillexempel ett svärdbäraryngel ihop med mina discus.. han simmade omkring med dom hela tiden,, redan som liten. helt utam problem.
#3 - 7 november 2006 10:57
platy yngel

tror inte det är någon fara.. själv har jag haft mycket mindre yngel ihop med vuxna fiskar utan problem. så jag tror inte alltid att det stämmer att dom äter allt dom får i i munnen.

tror det är lättare att dom får växa upp tillsammans oxå.. hade tillexempel ett svärdbäraryngel ihop med mina discus.. han simmade omkring med dom hela tiden,, redan som liten. helt utam problem.

okey,de låter bra:) .tycker de mest synd dom ska vara i de lilla karet.:( men då tror jag att jag släpper ut dom bland dom andra. [:o] ska ändå göra om lite i de nu på fredag,;) så då kan dom få komma loss bland dom andra.
tacksam för svar.!!!
låter cool att discusen med en liten svärdbärar yngel!!!:D
MVH/karro:rolleyes:
#4 - 7 november 2006 11:01
sen växer dom inte lika fort i den där lilla födkassen heller.
ja de såg lite roligt ut med ett litet yngel ihop med dom :) det va den enda ja inte lyckades fånga upp från mitt 400l när ja skulle göra om de till discus kar,, så han fick bli kvar och bli mat tänkte ja, men dom blev kompisar istället :)
#5 - 7 november 2006 11:09
sen växer dom inte lika fort i den där lilla födkassen heller.

ja de såg lite roligt ut med ett litet yngel ihop med dom :) det va den enda ja inte lyckades fånga upp från mitt 400l när ja skulle göra om de till discus kar,, så han fick bli kvar och bli mat tänkte ja, men dom blev kompisar istället :)

ja du fiskar e roliga bland hör man så jäkla mycket att dom e bitska och inte bra sälskap eller något sådant, som tex min eldskärt, fick en bunte fiskar från min mans bror deras akvarium sprang läck, sen ville dom inte krångla med att lag eller starta nytt så jag fick dom, alla varnade mig för eldskärten att ta väck den eller spola ut den för att dne kunde vara såå elak, börja funkade de lite si och så, men nu,, inga problem //

Karro
#6 - 7 november 2006 11:22
nej precis.. det är nog olika från fisk till fisk skulle ja tro.
#7 - 7 november 2006 12:58
dom e ju som vi människor ingen är lika.. :) det som e så otroligt roligt med de.. håller tummaran för dej att de ska gå bra.. tihi
#8 - 7 november 2006 13:55
>=*)

elinpelin skrev:
dom e ju som vi människor ingen är lika.. :) det som e så otroligt roligt med de.. håller tummaran för dej att de ska gå bra.. tihi

tackar tror nog de ska gå bra...=*):D
ska iväg och kolla lite på sten och grus till akvariet,;) vill ha lite nytt i de ska ändå göra vatten byten på fredag,[:o] så då kan jag lika bra göra vid botten gruset och möblera om lite på de...vill ha väck mina fusk gråttor och få in tegel rör och något annat oxå har några keramik krukor oxå som jag ska behålla. och annsa lite bland växterna domm breder ut sig som fanken.=*):)
mvH/karro
#9 - 7 november 2006 13:56
nej precis.. det är nog olika från fisk till fisk skulle ja tro.

jaa de tror jag med.=*)
som sagt dom e kanske lite som vi vi e juh olika som invider vi med...=*)
karro:)
#10 - 7 november 2006 14:29
karro72 skrev:
hejsan jag hant att rädda två platy yngel på morgonen dom var födda. nu har dom spenderat ett tag i yngelbaljan och dom har växt till sig rejält, bom har blivit runt 1 cm stora, e dom redo för att bli utsläpta i akvariumet bland dom andra fiskarna har, 2 fjärilsciklider, 4 platys, 10 black mollys och några kardinaler samt en eldskjärt. e de lyckat att släppa ut dom nu!!! eller vänta lite till kanske???vill inte dom ska bli upp ätna.

mvh/karro

Jag är feg..skulle nog vänta lite till....
- helst med tanke på eldstjärten om h*n är stor..[:o]
Har själv platy - yngel varav jag står i valet och kvalet att släppa ut ett!!

Gjorde misstaget en gång att släppa ut för tidigt. Trodde de var stora nog (c.a 1 cm) - men de blev platymat på en gång då.. :(
#11 - 7 november 2006 15:25
Healena skrev:
Jag är feg..skulle nog vänta lite till....

- helst med tanke på eldstjärten om h*n är stor..[:o]

Har själv platy - yngel varav jag står i valet och kvalet att släppa ut ett!!

Gjorde misstaget en gång att släppa ut för tidigt. Trodde de var stora nog (c.a 1 cm) - men de blev platymat på en gång då.. :(

eldstjärten e ca 8 - 10 cm, jag e velig just nu..jag får se hur jag gör på fredag. både vill släpa ut dom och samtidigt inte.=*) kanske ha dom i karet 1 månad till!!!
MVH/karro
#12 - 11 november 2006 16:08
Jag har nu släppt ut mitt största - och denna gång verkar det (kanske)gå vägen.
De andra bara blänger på den, och de verkar inte se den som matkandidat längre... Det har nu gått 4 dagar sedan "nedsläppet".

Godzilla (som h*n) nu heter är c.a 1,5 cm lång och över 1/2 cm bred på höjden.
H*n har hittat bästa gömstället - bakom pumpen vid fästet "boar" h*n :D
Det verkar även som Godzilla har en liten kompis som hänger h*n i svansen.
Har sett ett LIIIITET miniyngel flera ggr. i dess närhet .. *L*
#13 - 12 november 2006 17:48
Gjorde misstaget en gång att släppa ut för tidigt. Trodde de var stora nog (c.a 1 cm) - men de blev platymat på en gång då..

Jag har platy yngel i mitt platy akvarium och dom har varit med alla vuxna platys hela tiden och det är ca 10st på knappa 4-5mm och dom blir inte middag.
Jag har dock mycket växter:)

Platy måste vara världens finaste och roligaste fisk.:p

Annons