Hej malin_te..
Det är alltid roligt att kunna hjälpa någon
Ledsen att det tog så lång tid innan detta svar, men det beror på att jag varit borta några dagar.
Måste de ligga precis under? Kan de lika gärna vara i vattnet?
Nepp inte det det räcker troligtvis om ditt djur är under lampan halva tiden varannan dag eftersom 7 min motsvarar ca 1 timme i öknen mitt på dagen då solen står som högst, men man bör köra 10-15 min pga att det tar tid innan lampan når rätt temperatur (ca 1-2min) och sedan så djuret hinner dit och liknande saker.
Lampan sprider ljuset på en väldigt stor yta om den hänger 50cm ovanför, jag gissar på att det blir ljus på en cirkel i storleken 1,5m i diameter.
Min första tanke var att det måste ju finnas en sådan lampa att använda istället för lysrör, men när jag frågade på djuraffären sa de att de att det tidigare inte funnits på marknaden, och att det precis hade tillverkats, men kostade nästan 1000 spänn per lampa!!! Märkligt. Undrar vad han pratade om för lampa!?
Jag undrar också eftersom dessa lampor har använts i industrin ett flertalår för att prova uv-tåligheten hos plaster.
om du inte får tag på någon lampa kan jag fixa en till dig för 350-400kr
Men en sån lampa du berättade om går väl att ha i en vanlig armatur? Har den stor eller liten sockel?
jepp vanlig storlek men eftersom den blir väldigt varm så skall man ha den i en keramiksockel, lampan är på 300W.
har du fler frågor kan du gärna maila mig så får du troligtvis svar fortare..