Ang löv, stenar m.m

#1 - 27 september 2004 15:03
Vilka löv kan man använda...går det med alla löv eller finns det sådana som e giftiga...

Har sydamerikanska ciklider...

Funkar typ lönn, björk osv...läste att bok var bra...men jag bor på helt fel ställe...

Sen undrar jag angående stenar...kan man plocka egna...ska de kokas eller måste man köpa...eller är det olika fårn sten till sten...vart hittar man bambu...???

Hoppas att ngn kan ge mig några bra svar

#2 - 27 september 2004 18:22
Bok- eller eklöv brukar rekommenderas. Har själv testat båda och det funkar bra även om jag gillar bok bäst då det har en mer allmän lövform. Både lönn o björk lär förmultna väldigt snabbt i akvariet och skitar därför ner snabbare.

Stenar man tar i naturen behöver sällan kokas. Jag brukar bara borsta dem under rinnande vatten.

Bambu finns på trädgårdsmarknaden eller blomsteraffären.

/Hasse
#3 - 27 september 2004 20:23
Tack för hjälpen...får nog bli ek..om jag hittar någon...hmm...finns nog en här iaf....
#4 - 27 september 2004 20:32
Blir det inte väldigt surt i burken med eklöv? De innehåller ju garvsyra.

Kan kanske vara bra att koka stenarna i alla fall för att vara säker på att slippa ovälkomna gäster i akvariet.
#5 - 27 september 2004 20:51
Ja det är rätt, eklöv innehåller garvsyra, men inte så mycket att det blir väldigt surt. Jag märkte ingen större pH-förändring när jag hade eklöv.

/Hasse

Annons