ang juwel 125 L filter pump??? den krånglar... behöver hjälp!!!!!!!

#1 - 22 oktober 2006 16:43
är det någon som har haft problem med den inbyggda filter pumpen på juwel akvarium, att den inte syresätter som den ska, jag har 4 kardinal tetror strök med. har fått sätta in en provisorisk pump som jag har fått låna. märkte att alla fiskar höll sig upp mot ytan och kipa efter luft. långt om länge märkte jag att de var pumpen som krångla,, såå jäkla ireterrande akvariumet e juh bara 3 veckor gamalt. så fort de e löning så rycker den pumpen ut och sätter in ett nytt istället, några förslag på pump som kan vara bra. de e inte min starka sida . alla svar e tacksamma
MVH/karro
#2 - 22 oktober 2006 16:56
Ett förslag är ju att göra ett eget innerfilter. På så sätt kan man få mer filteryta och man behöver göra rent ytterst sällan. Jag har själv ingen egen erfarenhet av dessa men finns många som har.
#3 - 22 oktober 2006 17:02
mongoloj skrev:
Ett förslag är ju att göra ett eget innerfilter. På så sätt kan man få mer filteryta och man behöver göra rent ytterst sällan. Jag har själv ingen egen erfarenhet av dessa men finns många som har.

de e bara så frustererande att dom fick dö på sådant vis, och mina yngel från mina platys...vill dom ska klara sig oxå...!!! men de verkar funka med ett lånat pump så länge så jag får väl fixa till något när de blir löning!!!
#4 - 22 oktober 2006 17:05
Ja, se bara till att ha rörelse vid ytan så syret blandas in i vattnet. Eller vet inte hur det går till, men rörelse bid ytan = syre till vattnet :)
Har juwel pumpen slutat fungera helt eller?
#5 - 22 oktober 2006 17:14
Nog borde Juwelpumpen klara syresättningen om den sitter rätt i filtret.
Om den går vill säga men det framgår inte riktigt i ditt inlägg.

Däremot ser jag att du haft karet i bara 3 veckor, har du kollat nitriten ?
#6 - 22 oktober 2006 17:14
mongoloj skrev:
Ja, se bara till att ha rörelse vid ytan så syret blandas in i vattnet. Eller vet inte hur det går till, men rörelse bid ytan = syre till vattnet :)

Har juwel pumpen slutat fungera helt eller?

ja stort sett har den. har jag vatten nivån presis under de översta insuget så funkar den. men fyller jag på vatten så det går över de insuget så lägger den av.. jag gorde vatten byte igår och tog upp filterna och kramade ur dom i de gamla vattnet och då var jag tvungen att ta ur pumpen oxå, tyckte de funka helt och hållet igår men sen i dag var alla fiska uppe vid ytan och kippa efter luft, 4 tetror redan kollat. brukar bara ta ur filtre 1 gång i månden eller efter de behövs när de e riktigt sörjigt och äckligt. de var riktigt hög tid att göra de rent.
#7 - 22 oktober 2006 17:16
albjohn skrev:
Nog borde Juwelpumpen klara syresättningen om den sitter rätt i filtret.

Om den går vill säga men det framgår inte riktigt i ditt inlägg.

Däremot ser jag att du haft karet i bara 3 veckor, har du kollat nitriten ?

japp kollar det varje dag och de e helt okey liksom kh halten, efer jag har tillsatt sera kh plus vi har så lågt värde här i vårt kommunala vatten, nitratet e oxå helt okey. flyttade över från ett 54L till detta 125L 54 L ska bli yngel kar.
MVH/karro
#8 - 22 oktober 2006 17:23
Kanske dum fråga men har du riktat röret för utgående vatten snett uppåt så att det blir rörelse i ytvattnet ?
#9 - 22 oktober 2006 17:27
albjohn skrev:
Kanske dum fråga men har du riktat röret för utgående vatten snett uppåt så att det blir rörelse i ytvattnet ?

japp de har jag men funkar inte för de. de e precis som att när vattnet täcker över de översta insuget så funkar inte pumpen längre. fattar bara inte. kollat i manualerna och pumpen sitter i rätt. och är rätt inkopplad. dett gör migg gaaaal:confused: en

MVH/karro
#10 - 22 oktober 2006 17:31
Det låter skumt men är akvariet nytt måste du ju få en ny pump.
men du kollat så det inte bara är nån skit i impellern
#11 - 22 oktober 2006 17:56
albjohn skrev:
Det låter skumt men är akvariet nytt måste du ju få en ny pump.

men du kollat så det inte bara är nån skit i impellern

har haft av pump delen och den ser helt okey ut, ska ner till affären i morgon,prata med dom dom sålde ut akvariumen i affären dom skulle sluta att sälja akvarium och har upphört med fisk försäljning oxå, så jag får höra vad dom har att säga. jag köpte akvariumet för 1200 spänn med bänk och doppvärmare och pumpen som var fast i den..så nåt jävelskap e det..:(
MVH/karro
#12 - 23 oktober 2006 16:40
filtret du har ska vara ett kvalitets filter och ganska dyrt! det måste blivit nåt tok när du har grejat med det,,....

Annons