Ang jordbotten (igen)...

#1 - 31 augusti 2005 16:02
Läste på Walstads webbplats att man ska använda jord utan tillsatser men jag hittar ingen sådan jord! Alltså ingen N-P-K-gödsel eller tex hönsgödsel? Var hittar man sån jord?
#2 - 31 augusti 2005 16:12
I snabbköpet finns vanlig blomjord utan tillsatser...
#3 - 31 augusti 2005 16:32
Ok...

inte på Willys eller blomaffären :-) Inte ens NPK-gödsel? ICA eller vart har du hittat?
#4 - 31 augusti 2005 17:09
Man behöver faktiskt inte bry sig om hur mycket kompost och NPK det är gödslat med om du startar jorden i en hink med vatten någon vecka innan du ska använda den.

Ha en syresten i hinken som genomluftar jorden kraftigt och byt vatten varje dag i hinken. När jorden sedimenterar efter några minuter trots cirkulationen börjar den bli klar.
#5 - 31 augusti 2005 17:18
[QUOTE=defdac]Man behöver faktiskt inte bry sig om hur mycket kompost och NPK det är gödslat med om du startar jorden i en hink med vatten någon vecka innan du ska använda den.

Ha en syresten i hinken som genomluftar jorden kraftigt och byt vatten varje dag i hinken. När jorden sedimenterar efter några minuter trots cirkulationen börjar den bli klar.[/QUOTE]
Jag har inte riktigt förstått varför man ska starta jorden som du beskriver? Och hur påverkar det de tilsatta näringsämnena?

Annars hittar man ju näringsfattig otillsatt jord i gamla misskötta krukor eller i rabatterna om man inte är bra på att gödsla på sommaren...
#6 - 31 augusti 2005 17:27
På sista tiden har det diskuterats lite fram och tillbaks om man behöver använda en näringsfattig jord eller inte. Diana tror jag går på att man kan köra i princip vilken jord som helst, medans Barr är betydligt mer restriktiv. Jag har testat båda med lyckat resultat. Så det behövs inte.

Fördelen med att laka ur jorden är att man slipper oroa sig för att det kommer läcka näring och färga vattnet + att nitrifikation och mineralisering är igång från början.

Man kan ju även "laka ur" jorden med PMDD-gött vatten så jorden håller precis de näringsnivåer man vill ha.
#7 - 31 augusti 2005 17:32
OK jag förstår. Ja gult blev det ju när jag gjorde som Diana skriver, men det har lugnat sig (särskilt sen halva akvariet sprutade ut på golvet så jag fick ett mycket oplanerat 50% vattenbyte... ;))
#8 - 31 augusti 2005 17:44
Tackar, tackar...

då kör jag med min vanliga blomjord jag har hemma. Hur mkt vatten till hur mkt jord ska man ha? Jag ska ju ha ca 12,5 liter jord till mitt 220 liters. Blir ju inte en vanlig hink direkt... Jag har ju bara en syresten, kan man annars köra en vecka med hälften och sen lagra det på nåt sätt och köra en sats till?
#9 - 31 augusti 2005 17:52
Humm. så stora jordsatser blir det ju en del jobb med förstås. Har för mig att Brams gjorde en gigantisk sats, så han kanske kan svara:
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=135393
#10 - 31 augusti 2005 17:53
Jag tillåter mig citera från ICQ:n 8)
"Jag köpte 10l jord, den har jag delat upp på 2st 60l plastbaljor. sen har jag två syrepumpar i varje =)
Det verkar funka fint i allafall!"
#11 - 2 september 2005 20:34
jag körde två jättebaljor i tre veckor, bytte 90% vatten tre gånger varje dag. SKITJOBBIGT!
Jag tror jag lyckades. det blev en grymt fin jord, kan däremot inte påstå att det har gett nån enorm tillväxt! Visst det växer juh men vet inte om det var värt jobbet!
#12 - 2 september 2005 20:41
[QUOTE=brams]jag körde två jättebaljor i tre veckor, bytte 90% vatten tre gånger varje dag. SKITJOBBIGT!
Jag tror jag lyckades. det blev en grymt fin jord, kan däremot inte påstå att det har gett nån enorm tillväxt! Visst det växer juh men vet inte om det var värt jobbet![/QUOTE]

Jag har aldrig testat annat än med diskusskit istället för jordmulm men har förstått att Walstadt inte är något för den otålige...
#13 - 2 september 2005 22:53
Äh man behöver inte krångla. Jag gjorde som Diana rekommenderade, torr jord (+ kalk)ner i karet, osköljd sjösten därpå. Ner med alla växterna och sen krafsade jag till gruset så det täckte all jord. Sen tömde jag ut allt vatten och hällde på nytt.
Visst blev det gult men det har som sagt lagt sig, nu är det hur klart och fint som helst. Och frånsett det ofrivilliga 50-procentiga har jag inte gjort nåt vattenbyte sen i juni och det har hela tiden vuxit som satan :)
#14 - 3 oktober 2005 13:42
Snabbfråga/Idiotfråga..
Ska starta upp mitt 540l om ett antal veckor. Jag har det främst för fiskarnas skull, men vill även ha ett gäng fina växter :). Tänkte att när jag ändå håller på och bökar med karet kan jag ju lika gärna köra i jord i botten?

Ska jag bara köra i 2,5-3.75cm jord i botten på karet innan jag fyller på med sand? Tänkte ha rådasand (~0,3mm med ögonmått+minne, minns inte vad det stod på säcken..). Vill ha lite lutande botten, mer sand vid bakgrunden än vid framrutan. Ska man köra mer jord där bak, eller ska man bara köra på med mer sand? Tippar på att rötterna hittar ner till jorden tids nog ändå?
Eller ska man lägga någon lite grövre grus därvid? Har mängder av engelsk sjösten som tar upp värdefull plats i garderoberna ;)
Tänkte att jag kunde ta jorden från mina blomlådor på balkongen. Den bör vara hyffsat fattig vid det här laget.
#15 - 3 oktober 2005 15:07
[QUOTE=y0da]
Ska jag bara köra i 2,5-3.75cm jord i botten på karet innan jag fyller på med sand? Tänkte ha rådasand (~0,3mm med ögonmått+minne, minns inte vad det stod på säcken..).
[/quote]
Tror du vill ha grova korn > 1 mm så du inte lägger ett fett lock på jorden så inte bakterierna får någon luft.

Tricket med jorden har faktiskt inte så mycket näring att göra utan att få en massa mums till alla bakterier, som iofs ger dig CO2 och mineralisering förutsatt att dom får syre - vilket ett tjockt tätt lock med sand motverkar.

Vill ha lite lutande botten, mer sand vid bakgrunden än vid framrutan. Ska man köra mer jord där bak, eller ska man bara köra på med mer sand? Tippar på att rötterna hittar ner till jorden tids nog ändå?

Som sagt. Rötterna behöver inte direkt hitta ner till jorden, den är mest där för bakteriernas skull även om bieffekterna ger en del "mat" till växterna.

Eller ska man lägga någon lite grövre grus därvid? Har mängder av engelsk sjösten som tar upp värdefull plats i garderoberna ;)

Låter betydligt bättre med sjösten.

Tänkte att jag kunde ta jorden från mina blomlådor på balkongen. Den bör vara hyffsat fattig vid det här laget.

Kanon.
#16 - 3 oktober 2005 17:52
Njea. jag vill inte ha så grova korn ;), möjligt att jorden vill det dock ;)
1mm är ju dock inte så jättegrovt ändå. Kan jag väl gå med på. Min engelska sjösten vill jag ikke ha ovanpå. Har blästersand i mitt andra kar, det skulle nog aldrig fungera med low-tech tror jag. Gillar dock sanden, men den är lite väl fin, malarna skvätter iväg sanden hela tiden, vilket gör att det ser väldigt bökigt ut i akvariet. Så rådasand på ca1mm kan jag nog gå med på :). Ska se den i verkligheten innan jag bestämmer mig dock.

.. när jag läste vidare så såg jag att man kan använda myggnät ovanpå jorden för att förenkla plantering av växter, låter nog rätt bra för min del. Är inte helt ovanligt att jag planterar om växterna (ja, jag vet att det inte är bra). Sen om någon dumfan till fisk får för sig att gräva sig ner till jorden så kommer han bara till nätet.

Sjöstenen hade jag tänkt ha UNDER jorden längst bak i så fall, för att förhöja botten en aning.
#17 - 4 oktober 2005 07:25
Jag har sökt en del på wet-thumb forumet och det verkar som 2-3 mm sand/grus är bäst och att man ska gå på 1 inch jord och 1 inch gravel. Walstad menade på at att t ex 3 inch grus ovanpå jorden är alldeles för mycket och skulle bli anearobt:
http://aquabotanicwetthumb.infopop.cc/groupee/forums/a/tpc/f/4686048124/m/465102073/r/935100873#935100873

1 mm rådasand kan nog funka om du inte gör gruslagret för djupt. Dessutom vill du att porerna i gruset (där bakterierna sitter) ska komma i kontakt med jorden så att skikta det med ett nät är väl inte toppenbra.

Vill du skapa en lutning skulle jag först bygga upp lutningen med grus minus 2 inch, sedan lägga på jorden, blöta den lite så den blir lite moddig och sedan toppa med sista 1 inch lagret grus.
#18 - 4 oktober 2005 08:49
*funderar*
Vore inte bottenvärme nåt för ett sånt här akvarium? För att fixa cirkulation?

Annars tror jag ärligt talat inte att anaeroba förhållanden en bit ner i sanden är nåt man behöver vara särskilt rädd för.
#19 - 4 oktober 2005 08:51
Tror inte jag heller. Funkar säkert, men nu är det ju maximerad tillväxt med hjälv av jordbotten (aerob CO2-produktion) vi snackar om och där har Walstad mest erfarenhet av alla.
#20 - 4 oktober 2005 09:01
Okay.. var i någon guide om lowtech som jag läste detdär om myggnät. För min del verkar det bra så inte mina maljävlar bökar upp jorden. Fast de kanske de inte gör med lite grövre sand. 2-3mm är väl kanske bra det också.. ska ner och kika lite på sanden på lunchen tänkte jag.
Men jag kan alltså lägga sjöstenen längst ned i botten för att skapa en sluttning? Sen hivar jag bara på 1" jord på det, och sen 1" sand på det.
Finns det ingen risk att fiskarna gräver sig ner till jorden och skapar total kaos på botten? Tänkte nog ha någon pansarmal och/eller praktbotia.
Känns tryggare med ett myggnät, men om ni säger att det inte är bra så skippar jag givetvis det.
#21 - 4 oktober 2005 09:04

Men jag kan alltså lägga sjöstenen längst ned i botten för att skapa en sluttning?

Absolut!

Finns det ingen risk att fiskarna gräver sig ner till jorden och skapar total kaos på botten?

Det har jag ingen erfarenhet av, men jag vet att den blötlagda och startade jord jag använt till mina jordbottnar sedimenterar snabbt och skapar ingen disighet. Allt som händer är att du får upp lite brunt jordmaterial ovanpå gruset vilket är lätt att suga bort med hävert.
#22 - 4 oktober 2005 09:13
Mjo.. men min blästersand far runt som fan när maljävlarna är igång. De har bestämt sig för att man ska kunna simma under alla stenar och rötter som finns i akvariet. De har gjort 4-5cm djupa gångar på vissa ställen. Får de bara in "nosen" under stenen så simmar de utav bara helvete så all sand bara yr iväg.
Men, som sagt, det blir kanske inte lika lätt med lite grövre sand.
Skulle de göra så med en jordbotten så skulle jag ha JORDBOTTEN i akvariet rätt snabbt ;)
Visserligen är det väl lätt att suga upp jorden, men inom någon månad skulle jag säkerligen ha fått suga upp all jord, och då är det ju lika bra att ge fan i jordbotten.
#23 - 4 oktober 2005 13:13
Var nere och kikade på Torpa Zoo här nu. Ska nog beställa rådasand(grus?) på 0.2-0.3mm. Blir aningen grövre än vad jag hade tänkt, men det blir säkert bra ändå :).
Ska man hiva i jorden i en balja med vatten först? Behövs det när den har gått en säsong på balkongen? Har ingen luftpump eller dylikt att köra med, får i så fall bara stå med vatten och göra vattenbyten på den. Är det lönt, eller är det bara onödigt arbete?
#24 - 4 oktober 2005 13:36
Eftersom du kommer ha grus både under och över jorden kommer det nog funka bra med nätet som du tänkt från början när jag tänker efter och då behöver du ju inte oroa dig för att det blir jordkalas av hela akvariet.

Du har nog rätt i att urlakad jord från balkonglåda inte borde innehålla något ammonium, så den behöver du inte blötlägga av den anledningen. Det är väl iofs mest för att få igång bakteriekulturen innan jorden hamnar i akvariet, men det behövs inte.

Onödigt arbete absolut förutsatt att du ser det som extremt jobbigt att blötlägga först och därmed blir avtänd på hela jordbottenidén.
#25 - 4 oktober 2005 14:40
Låter bra det :)

Jag blir väl förvisso inte avtänd på jordbotten pga att behöva blötlägga jorden. Min flickvän lär dock bli extremt avtänd om det ska stå en balja med vatten och jord i lägenheten ;). Och en avtänd flickvän vill man ju inte ha! :P
Skulle i så fall få ha den på balkongen, och jag har ingen större lust att kuta omkring med en stor balja med vatten och jord (eller vattenhinkar) ett par gånger om dagen.
Jag har absolut ingen panik med att få någon bakteriekultur på jorden. Jag slänger i jorden torr helt enkelt, så får det ta den tid det tar :)

Ska man förresten köra pmdd när man har jordbotten? Eller ska man bara blaska i lite om det ser ut att behövas? Om jag förstod det rätt så bör nästan jordbotten ersätta pmdd? Eller i alla fall minska doseringen rejält.
#26 - 4 oktober 2005 14:43

Ska man förresten köra pmdd när man har jordbotten? Eller ska man bara blaska i lite om det ser ut att behövas? Om jag förstod det rätt så bör nästan jordbotten ersätta pmdd? Eller i alla fall minska doseringen rejält.

Ja det minskar PMDD-behovet ganska mycket förutsatt att man har en rejäl fiskmängd och matar bra (vilket kan vara svårt att få gå ihop med ammoniumproblematiken). Men även då kan det börja tryta med främst kalium - och som du säger så göder man en fulldospuls när man ser att växterna börja se lite bleka om nosen ut eller efter varje vattenbyte.
#27 - 4 oktober 2005 14:46
"Rejäl fiskmängd och matar bra"
Låter som att det här är perfekt till mig :P

Nu ska jag strax hem och börja på min bakgrund.. börjar bli ivrig nu :)
#28 - 4 oktober 2005 16:32
jag kör ju på ganska tjock botten... sammanlagt 10cm på sina ställen. Ganska fin sand åxå. Råda, tror det var 0.5 - 1mm. Har inte haft nå problem än iallafall!... Var lite orolig i början men...
#29 - 5 oktober 2005 06:46
Asså? Är ju sådan sand jag vill ha egentligen...
10cm... hur är denna uppbygd? 2cm jord+8cm sand? Eller har du lagt sand i botten för att förhöja det?
#30 - 5 oktober 2005 15:56
man kan säga att de fem understa cm är en blandning av jordsegment och sand. sen är det bara sant uppepå!
#31 - 2 december 2005 10:51
*dammar av tråden*
Nu är akvariumet startat med jordbotten :). Blev lite fundersam över slamsugningen bara. Jag fattade först som att man inte ska slammsuga så ofta när man kör jordbotten? Men nu har jag diskus i karet och till dem ska man ju slamsuga ofta. Hur ska man göra vid denna kombination? ;) För tillfället slamsuger jag en gång i veckan. Bör jag göra det oftare eller mer sällan? Eller är det helt enkelt lagom?
#32 - 2 december 2005 10:54
Du bör inte sticka ner något i substratet, däremot kan du vifta med handen över gruset och bara låta häverten suga upp det synliga som virvlar upp.
#33 - 2 december 2005 11:01
Hoppades på svar ifrån dig :)
Okay! Och när man gör så så bör det ju inte kunna bli för ofta. En vecka hoppas jag på är fullt tillräckligt (lär nog inte orka göra det arbetet oftare ändå). Bra att du skrev hur jag skulle göra, tidigare har jag kört ner häverten i gruset för att rengöra, men jag måste säga att det kändes väldigt fel ;).
#34 - 2 december 2005 16:23
är det bra med värmekabel i botten om man skall lägga i jord ?
#35 - 2 december 2005 17:39
Nej, inte om man ska köra low-tech:
http://www.fnzas.org.nz/fishroom/diana-walstad-vt8572.html

Ole Pedersen på Tropica säger ang. hennes resonemang om alelokemikalier såhär:
"I am sure Diana Walstad in her book exaggerates the prevalence of true
allelopathy in planted aquaria"

Och de flesta inom den aktiva växtakvariescenen förkastar alleopati med resonemanget att om sådana kemikalier existerat/funkat hade de flesta stora företag redan skapat en komersiell variant.
#36 - 2 december 2005 19:30
om du slammsuger fördjupt så suger du ju ur jorden du stoppat i! Jag har för övrigt rivit upp en hel del av min "jordgegga" som vilat i botten i närmare ett år. Får se hur det artar sig! =/
#37 - 2 december 2005 19:32
[QUOTE=brams]om du slammsuger fördjupt så suger du ju ur jorden du stoppat i! Jag har för övrigt rivit upp en hel del av min "jordgegga" som vilat i botten i närmare ett år. Får se hur det artar sig! =/[/QUOTE]

Jao.. SÅ djupt slamsög jag inte iofs. Har dessutom ett myggnät mellan jord och grus, så det hindrar ju mig från att suga upp massa jord. Men i fortsättningen ska jag göra som defdac skrev. Känns betydligt bättre! och inte minst smidigt =)
Bilagor:
#38 - 29 december 2005 07:20
Kan man inte BARA köra jord som botten? Jag är ute efter det delvis för utseendets skull.

MVH
#39 - 29 december 2005 12:00

Kan man inte BARA köra jord som botten? Jag är ute efter det delvis för utseendets skull.

Inte med bottenrotande fiskar typ Corydoras, men efter att jag lakat ur jord i en vas med stark genomluftning är jag helt säker på att du kan göra det. När urlakningen går mot sitt slut så faller uppvirvlad jord till bottnen *snabbt*.

Så är man försiktig och inte har fiskar som bökar runt tror jag absolut man kan göra det. Vore t om intressant att försöka, men det blir nog svårt att plantera växter är jag rädd. Kanske man kan blanda urlakad jord med lika mycket grus, gruset lär sjunka allteftersom och ge ganska bra grund att plantera i.
#40 - 29 december 2005 12:10
Kanske man kan blanda urlakad jord med lika mycket grus, gruset lär sjunka allteftersom och ge ganska bra grund att plantera i.

Det tror inte jag.
Jämför med fint resp. grovt grus och vilket som hamnar överst efter en tid. (Det grova för den som inte redan viste).
Jorden måste ju ändå kunna anses ha mycket små korn/partiklar.
Resultatet hade nog blivit det omvända om man haft ordentligvatten cirkulation i bottenlagret. Då hade gravitationen fått de grövre kornen att sjunka pga större tyngd, men med liten/"ingen" cirkulation så är det dom små partiklarna som, så att säga, "rinner ner" mellan dom stora.
#41 - 29 december 2005 12:14
Justja, jag tänkte tvärtom! Det är ju bara att tänka på müslipaketet.

Annons