[QUOTE=y0da]
Ska jag bara köra i 2,5-3.75cm jord i botten på karet innan jag fyller på med sand? Tänkte ha rådasand (~0,3mm med ögonmått+minne, minns inte vad det stod på säcken..).
[/quote]
Tror du vill ha grova korn > 1 mm så du inte lägger ett fett lock på jorden så inte bakterierna får någon luft.
Tricket med jorden har faktiskt inte så mycket näring att göra utan att få en massa mums till alla bakterier, som iofs ger dig CO2 och mineralisering förutsatt att dom får syre - vilket ett tjockt tätt lock med sand motverkar.
Vill ha lite lutande botten, mer sand vid bakgrunden än vid framrutan. Ska man köra mer jord där bak, eller ska man bara köra på med mer sand? Tippar på att rötterna hittar ner till jorden tids nog ändå?
Som sagt. Rötterna behöver inte direkt hitta ner till jorden, den är mest där för bakteriernas skull även om bieffekterna ger en del "mat" till växterna.
Eller ska man lägga någon lite grövre grus därvid? Har mängder av engelsk sjösten som tar upp värdefull plats i garderoberna ;)
Låter betydligt bättre med sjösten.
Tänkte att jag kunde ta jorden från mina blomlådor på balkongen. Den bör vara hyffsat fattig vid det här laget.
Kanon.