Ang Jaguar cilkider....

#1 - 3 juli 2005 14:16
Tjena

Ja skulle bara kolla hur pass aggresiva jaguar cilkiderna är??

Kan man bara ha dom i ett akvarium med några andra fiskar??

Tänkt mej ha 1 elle 2 rockor + en arowana i mitt 960kar...

Elle Jaguarerna kommer slå ihjäl dom???
#2 - 3 juli 2005 21:13
Enligt min erfarenhet är de inte fullt så aggressiva som litteraturen säger men lekarna är besvärliga och just under lekarna så kan de bli rejält aggressiva om de känner att avkomman är i fara. Rockor har jag aldrig haft så jag kan inte avgöra hur de fungerar med jaguarer, malar brukar dock få en hel del spö vid lekarna så jag gissar att rockorna skulle få samma behandling, det behöver väl inte sluta i dödsfall men lite naggat utseende bör du nog räkna med.
#3 - 7 juli 2005 13:15
hmmm okej.....

Men kan man inte bryta på nåt viss lugna ner dom tex ta väck deras rom/yngel??

Hur skulle det gå med 2st par i ett 960kar tror du???
#4 - 7 juli 2005 17:33
Svårt att säga, själv har jag bara testat ta bort äggen en gång men då fungerade det bra och de lugnade ner sig. Det är dock svårt att veta hur det skulle fungera i längden om man upprepade processen, misslyckade lekar är aldrig bra för sammanhållningen inom paret.

Hur långt är ett 960 liters? 2,5 meter? I så fall tror jag det kan funka till två lekpar, åtminstone så länge inte paren leker samtidigt. Karet på bilden är 1,5 meter långt och som du ser tar ett lekpar med yngel utan problem upp hela den längden vid yngelvården, men har du turen att de leker i ofas så tror jag det kan funka om karet är en meter längre. Lite riskabelt är det ju dock. Men inred med en tydlig avdelning av rötter och sten mitt i karet, förhoppningsvis kommer paret med yngel att försöka hålla ynglen på ena sidan "väggen" och lämna det andra paret i fred.
Första tiden kommer i vilket fall som helst funka kalasbra i ett så pass stort kar, det är först då fiskarna är uppåt 25cm som de börjar bli riktigt jobbiga.
#5 - 7 juli 2005 17:38
nä tyvär är det bara på 2 m :(

hmmm kanske ska ta mej en ordentlig fundering då ang jaguarerna....men visst vore det grymt coolt med 1 par jaggar på en 40cm storlek :D

Men om man struntar i rocka kanske elle om man kan slänga i den ungefär smatidigt så kanske det hade gått bra ?

Tror du att en Arowana kan klara sej från dödsfall mot dom?????

Hmm hur pass ofta leker jaggarna då???

Mmm dom tog upp akvariumet retså mycket såg jag hehe :)

Kanske kan sätta en skiva typ så man delar av karet när dom väl börjar leka mm?
#6 - 7 juli 2005 19:24
Jo att dela av med plexiglas eller liknande under leken går nog finemang. Men personligen tycker jag du skulle köra med ett ensammet lekpar om karet är 2 meter, jag körde mitt stora lekpar i ett 1,5 meters 375 liters, inte optimalt direkt men det funkade, i ett 2 meters 960 liters skulle ett ensammet lekpar må kanonbra och de skulle nog bli riktigt stora och granna. :)
Du kanske t.o.m. skulle kunna hålla dem tillsammans med någon mellanstor aggressiv eller aktiv rackare också, exempelvis sebraciklider eller nicaraguaciklider. Inred bara med massor av rötter och stenar som skär av synfältet så jaguarerna inte kan se de andra cikliderna tvärs över hela karet.

Och mata med levande fisk! :D Att köra enbart med levande fisk är en omöjlighet, så gott som, men jag skulle helt klart råda dig att ge dem levande föda så ofta som möjligt. Det är rovbeteendet som gör jaguarcikliden så speciell, de är specialicerade fiskätare så de kan vara rätt stillastående om de bara får död föda, hela deras dagliga sysselsättning är bortplockad, det är då man ger dem möjligheten att smyga och jaga sin egen föda som de kommer till sin rätt, de är verkligen fantastiskt skickliga jägare. :)

Rockor och arowanor har jag tyvärr ingen erfarenhet av så jag törs inte ge dig några direkt svar på frågorna som rör dem. En gissning är väl att det förr eller senare slutar i fiasko... Men det är som sagt bara en gissning...
#7 - 7 juli 2005 21:02
Hur mycket fisk kan en fullvuxen jaguar behöva? Annars kan man tycka att ett eller två odlingsakvarier med guppy och/eller någon tetra/serbrafisk borde täcka behovet av levande fisk till varje måltid?
#8 - 7 juli 2005 21:02
Hur mycket fisk kan en fullvuxen jaguar behöva dagligen? Annars kan man tycka att ett eller två odlingsakvarier med guppy och/eller någon tetra/serbrafisk borde täcka behovet av levande fisk till varje måltid?
#9 - 7 juli 2005 21:38
Nja jag har provat men det tar för lång tid att dra upp fiskarna i storlek, jaguarciklider växer ungefär 2cm per månad första tiden så inom ett år är de runt 20cm och kan då utan problem dra i sig 10 fullvuxna guppy utan att se smällfet ut. Sedan kan man iofs svälta dem i ett par dagar. Men det krävs ändå en rätt stor odling för att man ska få fram låt säga 40 fullvuxna guppy per vecka om man nu ska mätta magen på två stora jaguarciklider.
Jaguarhanen jag hade som var bortåt 30cm drog i sig 6st guldfiskar på 5-7cm samma kväll en gång. Men då såg han otäckt fet ut och han fick inte heller mat mer den veckan... :p

Det bästa är att bara ge dem någon enstaka fisk någon gång istället för att låta dem äta sig mätt på enbart fisk. Fyll sedan ut matsedeln med rå fisk (torsk, abborre, sei), räkor och någon bra pellets. Det är bara nu under sommaren som mina får mycket levande fisk, då i form av små mörtar. Under vinterhalvåret så får man ha levandefodret mer som lördagsgodis typ, bara nåt de får för att de inte ska slöa till totalt, för att hålla dem i form helt enkelt, jakten ger ju en del motion.

Guldfisk är det mycket mat i och det säljs ofta små guldfiskar av lite sämre kvalitet för typ 5-10 spänn styck, de kan man använda till stora rovfiskar om syftet är att mätta magen på dem. En guldfiskar per dag räcker nog om de har lite storlek så det inte bara är fenor. Men guldfiskar är så slöa så rovfiskarna behöver knappt anstränga sig för att knipa dem så det är nästan ingen mening.

Ett stim av någon kvick stimfisk däremot, då håller de på ett par dagar innan de har knipigt alla. Unga ciklider är också bra mat, små sebraciklider som någon privatodlare lämnat in får man nästan gratis på akvariebutikerna så de kan vara ett bra tips.
Men att odla egen foderfisk är bara jobbigt, och blir rätt dyrt också med tanke på att man ska ha igång ett eller flera kar och göda foderfiskarna med mat så de växer bra.
#10 - 7 juli 2005 21:51
Satan va coolt det verkar vara me jaggar :)

Blir mer o mer sugen på sådan ju mer du snackar om dom FI ;)

Dom verkar ha det extra som jag letar efter :)
#11 - 8 juli 2005 08:58
Jag är ju jaguarfantast så du bör nog filtrera det jag skriver genom något antireklamfilter eller nåt hehe :D Helt klart så finns det nackdelar med dem också men jag personligen tycker jaggor är hur härliga som helst, de får ett väldigt självsäkert beteende då de kommer upp i storlek vilket jag gillar och de är inte överdrivet aggressiva och är sedan rejält rovgiriga och glupska.
Däremot blir de stora, väldigt stora, och yngelvården ställer nästan alltid till med problem. Sedan kan det ju diskuteras hur vackert utseende de har. Själv gillar jag deras lite elaka och luriga uppsyn och mönstret är också rätt vackert tycker jag, men de riktigt snygga jaggorna (svart-vita) har jag tyvärr aldrig stött på så det är främst beteendet som gör att jag gillar dem.
#12 - 8 juli 2005 12:24
Mmmm allt har sina för o nackdelar ;)

Yepp ja gillar osså deras uteseende pga dom ser så pass lömska ut :)

Har varit o kollat lite på olika malar o hittat nåra som kan bli upp till 50cm stora sådana malar måste ha en bra chans tycker man ju ?

Måste man ha grottor o dyligt till dom??

Tänkt köra me btn bakgrund+moduler o ha nästan helt öppen botten liksom.
#13 - 8 juli 2005 22:00
Om du börjar med en grupp ungfiskar så måste du ha massor av gömställen, det tar ett tag innan du har fått fram ett par som är så stabilt att du kan ta bort de övriga. Sedan då du har ett ensammet lekpar så kan du med fördel inreda så karet blir mer öppet. Ett 960 liters med backtonature-moduler och en öppen inredningsstil och sedan ett ensammet lekpar jaggor... Ja, det är nog ganska nära mitt drömkar det. :)
Bara för att göra lite mer skamlös reklam, här är lite bilder på hur min lilla plutte 375a har sett ut, du kommer inse att det är den öppna inredningsstilen du kommer vilja gå på.
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Bild 5
Bild 6

Då man ska bunta ihop onödigt många ciklider i karet så kommer du vilja inreda med diverse rötter och stenar för att skapa naturliga revirgränser, men håller du ett stabilt lekpar helt själva i karet så finns det ytterst få anledningar att gröta ner det med en massa inredning. Själv tycker jag Bild 4 ovan visar den snyggaste inredning jag har haft med jaggorna, hyfsat sparsmakat vilket gör att fiskarna kommer i fokus istället för inredningen. Fiskarna blir också betydligt mer rörliga om karet är luftigt inrett. Nackdelen är att hanens uppvaktning av honan kan bli kämpig om honan inte är redo för lek än. Själv slängde jag ner stim av foderfisk under dessa perioder, då fick båda fiskarna annat att tänka på och inom en vecka var honan oftast redo för lek och svarade på hanens inviter.

Storleken på malarna är inte det viktiga, en stor mal kommer jaggorna störa sig mer på och den får också svårare att gömma sig, de malar jag själv tycker har funkat bra är stora ancistrusmalar på 13-15cm. Tåliga och bra på att gömma sig. Jag antar att det är en gibbiceps du har tittar på, de kan också fungera bra men riskerar att få den vackra ryggfenan söndertrasad. Men de funkar.
Annars är chockladmalar ett hett tips, alger tar de ju inte men de kommer fram och rensar botten på natten och består i princip bara av benplåtar och vassa hullingar, inget jaggorna ger sig på om det inte behövs. Jag har även goda erfarenheter av långsträckta pansarmalar, större exemplar, får en del nyp då och då men får sällan allvarliga skador.
#14 - 9 juli 2005 05:11
40 fullvuxna guppys per vecka kan bli kämpigt :) Väldigt bra tips du kommer med, dock kommer det inte bli jaggor i mitt nya 600l. Dock vet man aldrig vad framtiden kommer med :)
#15 - 9 juli 2005 05:12
40 fullvuxna guppys per vecka kan bli kämpigt ;) I övrigt, väldigt bra tips du kommer med!
JeBoro
#16 - 10 juli 2005 11:52
Tjena!

Skaffade 6 st jaguarer för ca 3 mån sen, då var dom cd 4 cm. nu är den största nästan 12 cm dom andra 7-8, vid vilken storlek börjar dom leka. den största som jag tror är en hanne har redan börjat gräva som en liten bulldozer.
#17 - 10 juli 2005 18:47
Hmm okej så man kan typ bara 1 par jaggar osså nåra små malar i ett 960 kar ......

Tror att det kommer bli jekligt tråkigt så troligtvis så kommer ja hoppa på dom...

Men dina bilder va grymt läckra :)
#18 - 10 juli 2005 20:11
[QUOTE=Mr Green]Hmm okej så man kan typ bara 1 par jaggar osså nåra små malar i ett 960 kar ......[/QUOTE]Jo i slutändan kan det bli så, men oroa dig inte redan nu, ta en dag i taget istället, börja stort och plocka bort fisk allt eftersom problemen uppenbarar sig. Som små funkar jaggor med nästan vad som helst, speciellt i ett så pass stort kar. Så bara du är medveten om att det om några år kan sluta med att du enbart kan ha ett ensammet lekpar så är det egentligen bara att prova på arten om du tycker den verkar intressant. Det är en rätt speciell art så du kommer relativt tidigt att se om du gillar den eller ej, det som förändras med storleken är att de blir mer självsäkra ju större de blir men rovbeteendet är detsamma redan som ungfiskar och personligen tycker jag det är det som gör dem intressanta.
#19 - 10 juli 2005 23:14
Mjo förvisso.....

Ska isåfall hitta ett par som är retså rejäla direkt....tar 100 år annars innan dom e som bestar ;)

Ska nog kolla med Lasse på Sandby Ciklid o se va han kan luska fram :)

Men vad är det för sorter som är svart&vita låter skit läckra jue :)
#20 - 11 juli 2005 07:38
Det behöver inte ta mer än 2 år innan de är 30cm så jag skulle starkt rekommendera att du köpte ungfiskar. Att köpa redan färdiga monster är lite riskabelt. Fiskarna är ju större så man slipper vänta på att de ska växa upp men de kan också ha ett beteende du inte alls gillar då man på många sätt skapar fiskarnas beteende under deras tidiga uppväxt och du vet ju inte vad den förra ägaren har gjort.
Men det du kan göra är att noggrant kolla så att fiskarna inte är skygga i butiken, fråga även om de kan mata fiskarna med någon skabbig fisk de inte vill ha kvar bara för att se så de åtminstone har rovgirigheten kvar.

De svart-vita jaggorna blir riktigt fina, han med snyggaste jaggan på nätet verkar ha tagit ner bilderna men här är en av mina nya favoriter, en riktig gamling, 9 år gammal och ca 37cm.
http://www.cichlidmadness.com/forums/index.php?showtopic=11647
http://www.cichlidmadness.com/forums/index.php?showtopic=11681
#21 - 11 juli 2005 11:51
Okej så du tror att man kan få upp dom runt 30cm så pass fort :)

Du har inga bilder alls på dom där svart&vita jaggarna?

Föresten hur pass rejäla är dina jaggar som du visar på bilderna :)
#22 - 11 juli 2005 17:27
Tyvärr hittar jag inga bra bilder då jag googlar, det fanns en snubbe på WaterWolves.com som kallade sig smltwnzer0 som hade en sjukt vacker svart-vit jagga, snyggaste jag har sett. Han postade massor av bilder men alla verkar tyvärr vara nedplockade nu.
Men gammeljaggan i länkarna ovan är en hyfsat svart-vit variant, den ser lite gul ut i vissa bilder men det kanske bara är ljuset, gruset är lite gult och kan reflektera tillbaka en gul färg på fisken. Det är hur som helst just kroppen som är speciellt med den svart-vita varianten då basfärgen är vit och mönstret helt svart, sedan är "ansiktet" guldfärgat.

Jaggor växer väldigt snabbt, 2cm per månad upp till 20cm är normalt enligt min erfarenhet, sedan stannar de av litegrann. Mina firrar var mellan 20 och 25 cm i bilderna högre upp.

Nu ska vi se om det här funkar, jag testar nåt nytt här, kommer bilderna upp så ska du se en bild på min gamla hane då han var ca 28cm här nedan. Då jag sålde honom några månader senare var han nog väldigt nära 30cm, honan var ca 26cm, jag hade då haft dem i knappt 2 år och köpte dem som små näpna ungfiskar på 5-6cm.
Funkar bildvisningen så ser du även en bild på en av hanarna jag har nu, han är ca 15cm och var inte mer än 5cm i början av februari.
#23 - 12 juli 2005 09:51
Otroligt vackra mösnter måste ja säga att hanarna har :)

Mmm får väla köpa in nå runt 300 L akvarium o låta dom para ihop sej då....

Hur pass kräsna är dom i mat....kan tänka mej att dom äter typ allt o alla..

Ska man ha kraftig rotation i vattnet mm?

Massa frågor..bara tacksam om du orkar svara lite :)
#24 - 12 juli 2005 13:36
Det är bara fråga på, det här är typ de enda firrarna jag är riktigt intresserade av så det är bara kul att snacka lite. :)

Jo det går bra att para ut dem i ett 300 liters, men du kan egentligen para ut dem i 960 liters karet också, det blir bara lättare att få ett stabilt par då du borde kunna ha åtminstone 3 lekpar på 15cm där i. Ju längre du väntar med att välja ut de två fiskar du vill köra vidare på desto bättre är det. Sedan kan du dra upp lite andra ciklider också i samma kar. Jag har två påfåglar, tre jaguarer, två nicaraguense och en Amphilophus longimanus i min 375a nu... Börjar bli fullt hehe. Men min erfarenhet är att jaggorna blir lite tuffare och mer självsäkra om de går med andra fiskar under uppväxten så det är allt enligt planeringen. Är du inte så blödig så kan du köra ner ciklider som du vet kommer bli ifrånvuxna och uppätna rätt snabbt, det gör bara att jaggorna får naturlig träning på att jaga fisk relativt tidigt, då blir det inte bara fiskarna du släpper ner i mathålet som anses vara mat.

Dom är egentligen inte kräsna alls med maten, men får de för ensidig kost så kan de verkligen köra fast sig totalt i den födan och vägra att äta något annat, även levande fisk. Så variera maten rätt rejält.
Så här ser matsedeln ut för min firrar:
Pellets - Fixar egen "müsli" av tre olika pelletssorter.
Torsk/sej/abborre - Köper filé eller filéar och skär ner i lagom stora bitar.
Räkor - Frysta räkor utan skal, hela om de är små och i bitar om de är större.
Frysfoder - Främst vita mygglaver men även artemia. Otinade bitar så det inte blir så grisigt, firrarna tar dem hela.
Levande fisk - Under sommaren små mörtar men annars lite skabbiga eller på annat sätt opopulära fiskar som akvariebutiken inte ska ha så många kronor för.

Egentligen bör väl fokus vara på levande fisk men det är som sagt knepigt att få fram tillräckligt mycket fisk, rå fisk i kombination med pellet räcker rätt bra. Levande fisk kan du se som lite välbehövlig motionsträning någon gång då och då eller så ofta du har råd bara så de inte blir så runda/sega/inaktiva.

Då du matar med dött foder så kan du med fördel se till att du har hela karet öppet framtill så du kan ploppa ner fiskbitarna lite varstans, firrarna kommer tävla om de största bitarna så det blir ju lite motion det också. Då kan du även portionera ut mat till de som växer sämre också så de kommer ikapp. Hyfsat viktigt skulle jag vilja påstå, honorna har en tendens att halka efter vilket kan bli problem senare om hanen är väldigt mycket större än honan.

Egentligen behöver det inte vara så kraftig rotation på vattnet, de ska leva i rätt stillastående vattendrag i det vilda. Men det är ändå bra om det är ordentlig filtrering då de är stora fiskar som äter mycket, skiter mycket och gräver mycket.

Och bara för att lobba lite för att även honorna är vackra. En till bild på en av honorna jag har nu, runt 12cm kanske. Och en bild på gamla honan, runt 25cm kanske. Jag gillar deras ljusa basfärg och kontrasten mellan basfärgen och sidofläckarna. :)
Kan väl bjurra på en till bild på gammelhanen också. :p
#25 - 12 juli 2005 14:50
Okej då ska man bara fixa igång 960karet o sen handla in lite :)

Iallafall lutar åt att köra på Jaggar :)

Får väla dra igång en mega stor guppy odling ;)

Men vågar man ge dom insjö fisk?..alla säger att fiskarna kan få bakterier mm i sej..

Verkar vara som typ att ha Oskar:s om man ska jämnföra dom 2 ?dvs med mat mm

Asså din gamla hane e GRYMT vacker....Honorna ser helt ok ut med :)
#26 - 13 juli 2005 15:19
Skoj om du skaffar jaggor, du har ju ett redigt kar så jag tror du skulle kunna få upp riktigt fina firrar i det karet. :)

Appropå den vildfångade fisken. En del säger att det är farligt och att mört innehåller mask och parasiter osv men själv har jag aldrig sett några problem, jag vet inte om jag bara har haft tur men jag tror nog risken att de ska insjukna eller skada sig av andra orsaker är betydligt större. Men det är möjligt att insjöfisk är sjukare, jag bor vid kusten så det är bara havsfångad fisk jag har erfarenhet av att använda som foder.

Jo de är ganska lika påfåglarna då det gäller födan, lite mer fokus på fiskkött bara då jaguaren är en mer utpräglad fiskätare. Beteendemässigt så är de hyfsat lika om man ger dem dött foder, båda arterna tigger mat vid framrutan och försöker fylla magen så snabbt de bara kan... men ger man dem levande fisk så ser man snabbt att jaguarcikliden är mer anpassad till den typen av föda.
#27 - 15 juli 2005 11:45
En liten uppdatering angående parasitfrågan. Jag håvade fisk igår till jaggorna och såg nu faktiskt att några av mörtarna hade nån slags parasit på sig. En platt liten ljusgrön klump på 2-4mm som satt just bakom gälarna, jag undersökte dem lite och de kunde simma även om det gick väldigt långsamt, men de satt väldigt löst så jag skulle tro att de skakas bort rätt lätt om de väl skulle hinna lossna från bytesfisken och sedan få fäste på en större fisk. De var enkla att se i alla fall och även enkla att plocka bort, jag tror ju de blir mat precis som fisken men man kan ju kolla igenom mörtarna en del innan man kastar i dem i karet bara så fiskarna inte kryllar av dem.
#28 - 15 juli 2005 13:17
Jooo tyvär så kommer ja inte få råd förrän till vintern att dra igång mitt akvarium :(

Mmm är lite tveksam med insjö fisk....blir som sagt att dra igång 2st 300 L kar o föda upp fisk där
#29 - 17 juli 2005 13:54
Jo har man möjlighet att odla egen foderfisk i stor skala så är det helt klart det bästa, även om jag tror just rovfiskar kan hantera en del parasiter bytesfiskarna har så tar man alltid en risk då man slänger i fisk från det vilda man inte har koll på hälsan på.

Det händer en del i mina kar just nu och arten är knappast problemfri så jag får väl se till och uppdatera tråden nedan lite oftare så du bättre kan avgöra om du vill ta dig an de här fiskarna eller ej då det börjar närma sig.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=69131

Det finns även en tråd på ciklid.se där vi pratar om jaguarciklider.
http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9725

En bild på största hanen jag har nu då han flirtar för en hona. Mönstret börjar bli rejält fint nu, det försvinner under yngelvården men kommer fram då han uppvaktar honorna.
#30 - 17 juli 2005 18:52
FI: Låter som fisklöss på mörtarna. Har själv lyckats ta död på 2 Polypterus ornatipinnis genom att slänga i fisk utifrån och inte kolla dom noga först. Det räcker ju med att få med något en enda gång bara så kan det vara kört.

Mr Green: Om du har två 300-liters varför inte håva upp tex mört och låta dom gå i akvarierna så har du ju levande foder när du vill. Då hinner du ju se att dom verkar friska.

Erik
#31 - 17 juli 2005 21:58
[QUOTE=eriahl]FI: Låter som fisklöss på mörtarna. Har själv lyckats ta död på 2 Polypterus ornatipinnis genom att slänga i fisk utifrån och inte kolla dom noga först. Det räcker ju med att få med något en enda gång bara så kan det vara kört.[/QUOTE]Jo fast det kan inte vara riktigt så farligt som du får det att låta nu, jag har matat mina rovfirrar med vildfångad mört i åratal utan att se minsta lilla problem, det verkar osannolikt att alla de hitills har fått har varit utan såna där fisklöss. Kanske fisklössen inte biter på just rovciklider? Kanske de skakar av sig dem? Slemhinnan kanske är för tjock eller nåt?
Men det låter oroväckande det du skriver om fengäddorna, jag har nämligen fengäddor i ena karet där jag matar med mört... T.o.m. just P. ornatipinnis... :eek:
Får nog kolla mörtarna lite mer noggrant framöver... Tack för varningen.
#32 - 18 juli 2005 09:52
Det var inte löss utan en bakteriell historia dom strök med av. Lössen är det nog bara att skrapa av ordentligt.

Erik
Bilagor:
#33 - 19 juli 2005 07:47
Okej då kanska jag kan pusta ut lite. Men "en bakteriell historia", du kan inte utveckla det där lite? Jag kör en hel del med fisk från det vilda så jag är intresserad av all information du kan slänga fram angående risker.
#34 - 19 juli 2005 10:36
Har funderat lite och ärligt talat tar jag hellre tex mört än köper missbildade fiskar på ett zoo. Känns som risken att få något på köpet är större från vanliga akvariefiskar, kan vara helt fel men så känns det. Brukar inte vara svårt att hitta akvarium med fisk som mår dåligt i affärer tycker jag. Men man måste alltid kolla hur fisken ser ut innan man matar med den. Är den mager, svullen, något ser konstigt ut skulle jag aldrig använda den. Om du köper akvariefisk gäller det för även dom andra fiskarna i det akvariet. Det bästa är att ha ett/flera akvarium med foderfisk så man kan se att dom verkar ok.
Det där med fengäddorna hände för många år sen, svårt med detaljer. Hade släppt i mört utan att titta på dom och naturligtvis gick det åt pipan.
Borde vara bättre att ta dom före leken på våren eller att det gått ett tag efter. Kan tänka mig att det är större risk för att dom råkar ut för någon bakterie, får svamp osv. efter lekbestyren eftersom det är en påfrestning och mycket fisk samlad på en gång.

Erik
#35 - 20 september 2005 10:19
tjoo=)

Idag så blir det att beställa 6st jaguarer o 1 st arowana=)

Annons