Om du börjar med en grupp ungfiskar så måste du ha massor av gömställen, det tar ett tag innan du har fått fram ett par som är så stabilt att du kan ta bort de övriga. Sedan då du har ett ensammet lekpar så kan du med fördel inreda så karet blir mer öppet. Ett 960 liters med backtonature-moduler och en öppen inredningsstil och sedan ett ensammet lekpar jaggor... Ja, det är nog ganska nära mitt drömkar det. :)
Bara för att göra lite mer skamlös reklam, här är lite bilder på hur min lilla plutte 375a har sett ut, du kommer inse att det är den öppna inredningsstilen du kommer vilja gå på.
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Bild 5
Bild 6
Då man ska bunta ihop onödigt många ciklider i karet så kommer du vilja inreda med diverse rötter och stenar för att skapa naturliga revirgränser, men håller du ett stabilt lekpar helt själva i karet så finns det ytterst få anledningar att gröta ner det med en massa inredning. Själv tycker jag Bild 4 ovan visar den snyggaste inredning jag har haft med jaggorna, hyfsat sparsmakat vilket gör att fiskarna kommer i fokus istället för inredningen. Fiskarna blir också betydligt mer rörliga om karet är luftigt inrett. Nackdelen är att hanens uppvaktning av honan kan bli kämpig om honan inte är redo för lek än. Själv slängde jag ner stim av foderfisk under dessa perioder, då fick båda fiskarna annat att tänka på och inom en vecka var honan oftast redo för lek och svarade på hanens inviter.
Storleken på malarna är inte det viktiga, en stor mal kommer jaggorna störa sig mer på och den får också svårare att gömma sig, de malar jag själv tycker har funkat bra är stora ancistrusmalar på 13-15cm. Tåliga och bra på att gömma sig. Jag antar att det är en gibbiceps du har tittar på, de kan också fungera bra men riskerar att få den vackra ryggfenan söndertrasad. Men de funkar.
Annars är chockladmalar ett hett tips, alger tar de ju inte men de kommer fram och rensar botten på natten och består i princip bara av benplåtar och vassa hullingar, inget jaggorna ger sig på om det inte behövs. Jag har även goda erfarenheter av långsträckta pansarmalar, större exemplar, får en del nyp då och då men får sällan allvarliga skador.