ang fiskar från ett annat akvarium till mitt bråttom att få svar!!!!!

#1 - 23 oktober 2006 16:20
hejsan all. har en vikitg fråga som det är bråttom att få hjälp.
en vän till mig har problem med sitt akvarium, de har sprungit läck. min man e och hämtar dom i en spann, ska ha dom i mitt akvarium, hur ska ajg gör för att få dom anpassa sig till mitt akvarium!!!
MVH/karro
#2 - 23 oktober 2006 16:58
Koppa in dem som vanligt bara.
Kolla upp vad det är för fisk först, så du inte får ett gäng fisk i ditt kar som äter upp dina fiskar bara.
#3 - 23 oktober 2006 17:05
ansjo skrev:
Koppa in dem som vanligt bara.

Kolla upp vad det är för fisk först, så du inte får ett gäng fisk i ditt kar som äter upp dina fiskar bara.

vet att det är två fjärils ciklider några black mollys och kardinal tetra, en eld skärt. en rätt stor mal. själv har jag 1 platy, kardinal tetra, två små malar, och black mollys några play yngel i yngel kar. malen e jag lite tveksam till efter som jag har två själv. och att den e så stor den e ca 20 cm. men dom andra tycker jag e helt okey.
MVH/Karro
#4 - 23 oktober 2006 17:13
eldstjärten kan vara aggressiv, är den stor? Ditt akvarie kommer att bli belsatat så du måste byta vatten oftare. Häll lite av ditt akvarievatten i hinken med fiskarna lite i taget så de vänjer sig vid ditt vatten. Det är bra om du kollar ph. Har din kompis lågt ph och du högt är det ännu viktigare att koppa in försiktigt.
#5 - 23 oktober 2006 17:52
solbacka skrev:
eldstjärten kan vara aggressiv, är den stor? Ditt akvarie kommer att bli belsatat så du måste byta vatten oftare. Häll lite av ditt akvarievatten i hinken med fiskarna lite i taget så de vänjer sig vid ditt vatten. Det är bra om du kollar ph. Har din kompis lågt ph och du högt är det ännu viktigare att koppa in försiktigt.
mitt ph ligger på 7,2 håller på att koppa in dom nu. vet inte hur högt ph hon hade men får se hur de går. eldskärten är ca 10 cm men hur tror du de går med malarna.. tanke på att hennes var runt 20 cm mina e bara 7 cm en albino och en svart med brun beiga prickar, hennes e likadan som min svarta fast hennes e brun med beiga prickar.
mvh/karro
tacksam för all hjälp
#6 - 23 oktober 2006 18:05
Se hur det går :) Annars får du försöka hitta nytt hem till någon av de. Hur länge ska du ha de?
#7 - 23 oktober 2006 18:18
solbacka skrev:
Se hur det går :) Annars får du försöka hitta nytt hem till någon av de. Hur länge ska du ha de?

dom ville inte ha fiskarna tillbaka, för dom orkade inte fixa till nytt eller göra vid de gamla. tja fjärilscikliderna vill jag behålla och kardinalerna och mollyn, eldsjärten om malen vet inte riktigt med dom...! men som sagt vi får se hur de går med firrarna. de kanske funkar ihop.[:o]
#8 - 23 oktober 2006 19:35
Ååh, gratis fisk :D

Somliga har tur dom...
Idag upptäckte jag till min förvåning ett kar på ca 800 l i skolan. WTF, tänkte jag direkt. Det var halvfyllt med sand och utan vatten, direkt började jag tänka på alla skönheter som skulle kunn rymmas där.
sen så får jag reda på att de ska använda det till att ha utställning i!! :mad:

Akvarium är akvarium och där ska det i fiskar, såååååå besviken!! [B)]
#9 - 24 oktober 2006 06:30
Fellan skrev:
Ååh, gratis fisk :D

Somliga har tur dom...

Idag upptäckte jag till min förvåning ett kar på ca 800 l i skolan. WTF, tänkte jag direkt. Det var halvfyllt med sand och utan vatten, direkt började jag tänka på alla skönheter som skulle kunn rymmas där.

sen så får jag reda på att de ska använda det till att ha utställning i!! :mad:

Akvarium är akvarium och där ska det i fiskar, såååååå besviken!! [B)]

ja du snacka om att jag blev förvånad när dom ringde. och glad samtidigt, :p saken e bara att jag måste köpa hem några honor till fjärilcikliderna på grund av att dom som hade dom innan, hade köpt två hannar och dom funkar inte riktigt ihopa, :( så få ta och massa mig till djuraffären köpa hem mins fyra honor ialla fall.;) så att dom slutar att slåss. håller på att fundera att de e kanske dags att köpa ett större akvarium skulle nog kunna tänka mig et mot 350L man blir så biten...:D

Annons