Ang. dosering av Protozin och vattenbyten?

#1 - 22 maj 2004 13:08
Jag har en liten fråga. Har precis hällt i min första dos protozin av min 4 dagars kur. Känndes väldigt lite (hade bara halva dosen för jag har praktbotior o kuhlii). Dock undrar jag om jag ska göra vattenbyten varje gång innan jag doserar? Dvs. vattenbyte + dosering1, vattenbyte + dosering2 osv, eller ska jag bara dosera dag 1,2,3 och 6 utan att göra några vattenbyten alls? Det stod inget om det på flaskan.
#2 - 22 maj 2004 13:12
Jag har för mig att du ska byta vatten varje dag och sedan hälla i dos som du räknar på vattnet du har bytt alltså inte hela akvarie volymen.
#3 - 22 maj 2004 13:19
Okeej, så man ska allstå mäta hur mycket vatten man buter bort och dosera engligt det menar du?
#4 - 22 maj 2004 13:21
yep
#5 - 22 maj 2004 20:58
Hej Jörgen41 !

Är du säker på att du förstått medicineringanvisningen rätt ?
Jag har tolkat doseringen för Protozin som att inga vattenbyten skall ske mellan doseringsdagarna under behandlingstiden !
MVH
#6 - 22 maj 2004 21:26
Hoj hoj...

Så här gör jag och det botar ALLTID:
(Precis som jag gör det jämt men har ju fem akvarier så jag har provat några gånger nu)
Före medicinering: Vattenbyte
Sedan höjning av temp till 26 grader och medicin dag 1, dag 2, dag 3, dag 6,
10 dagar senare: vattenbyte
De första tre dagarna knäcker parasiterna som hamnat på fisken men eftersom de är luriga så ramlar de bara av fisken och lägger sig i underlaget och väntar på bättre levnadsförhållande. Då sätter man in dödsstöten mot dem dag 6. Då brukar nya parasiter födas och nu har de inte en challe!
Låt medicinen vara kvar till dag 10 eftersom det fortfarande kan finnas oknytt kvar.

Så funkar Protozin iaf. Nåt annat har jag inte provat för jag tycker detta medel funkar utmärkt.

Lycka till zdybnet
// Jenny
#7 - 22 maj 2004 21:28
Nej jag baserar det på vad jag läst.

Tack Lenmar för ett bra svar.

Annons