Ang CO2

#1 - 25 januari 2007 22:06
Jag har tänkt att lösa CO2 i mitt 375l kar med hjälp av mäsk, men har en liten undran.

Jag har tänkt att koppla CO2 tillförseln till ett strilrör från ett mina ytterfilter och vill helst inte behöva stänga av detta på natten. Jag skulle helst se att filtrerna rullar dygnet runt. Då har jag förstått att det är smart att skaffa en cirkulationspump och låta den lösa CO2, men helst skulle jag slippa det.

Jag har en Eheim luftpump som inte använder idag. Skulle det funka om jag lät allt rulla dygnet runt och hade luftpumpen körandes på natten. Skulle det räcka för att lufta ur CO2 på natten?
#2 - 25 januari 2007 22:49
det borde med stor sannolikhet funka.
ofta kommer man inte upp i extrema mängder co2 med mäsk, så en del låter det stå på dygnet runt. men det är ett risktagande. ska man göra så, då borde man se till att vattenvärdena kollas på nätterna i början.
#3 - 25 januari 2007 22:55
går det lika bra att låta det stå på om man har 4 1.5 liters flaskor?
#4 - 26 januari 2007 06:43
Om det går bra eller inte beror på hur mycket CO2 man tillför. Det finns inget som säger att man inte kan få mer CO2 från mäsk än från tub. Man får prova sig försiktigt fram och ha koll i början, sen hittar man en nivå som man tycker passar och som man kan hantera.
#5 - 26 januari 2007 10:01
Men det borde alltså gå att lufta ut CO2 på natten eller?
Min andra alternativ är så klart att stänga av ytterfiltret på natten, men det är väl dumt? Jag dock två ytterfilter kopplade till mitt kar...
#6 - 26 januari 2007 10:33
Rätta mig om jag har fel men anledningen till att den bör stängas av under natten är väl för att växterna då avger co2 och konsumerar syre istället eller har jag fått det helt om bakfoten?:p

Ytterfiltret ska du inte stänga av på natten då dör ju bakterierna i filtret och du kommer få nitrit i burken.
#7 - 26 januari 2007 19:07
Glenn skrev:
Rätta mig om jag har fel men anledningen till att den bör stängas av under natten är väl för att växterna då avger co2 och konsumerar syre istället eller har jag fått det helt om bakfoten?:p

Ytterfiltret ska du inte stänga av på natten då dör ju bakterierna i filtret och du kommer få nitrit i burken.

Helt rätt.
#8 - 26 januari 2007 19:14
Helt rätt.

Wow jag har lärt mig något iaf:D:D:D
#9 - 26 januari 2007 22:15
Det blev en cirkulationspump iallafall. De kostade ju inte så mycket. Den verkar lösa CO2 ypperligt.
Men pga att slippa köpa extra timers eller dra nya kablar valde jag att sätta cirkulationspumpen på samma timer som lysrör går på. Med detta följde också min doppvärmare. Så nu rullar värmaren bara dagtid. Det borde väl inte spela någon roll?
#10 - 27 januari 2007 08:49
Värmaren gör väl mest nytta på natten då inte lyset värmer?
#11 - 27 januari 2007 12:42
okej, jag kopplade om det.
men jag kan inte annat än att föreställa mig att det är ganska naturligt om temperaturen i karet sjunker en aning på natten.
#12 - 27 januari 2007 15:42
gudsson skrev:
okej, jag kopplade om det.

men jag kan inte annat än att föreställa mig att det är ganska naturligt om temperaturen i karet sjunker en aning på natten.

Nej, det är bara i en liten pöl tempen sjunker något på natten. I en sjö är det inte några skillnader mellan natt och dag förutom precis vid ytan.
#13 - 27 januari 2007 20:56
aha, det kan jag så klart förstå.
Tack för svar.

Annons