Ang Bottensubstrat

#1 - 11 januari 2006 19:23
Hej..

Ska starta upp ett 220l akvarie och har hört att många använder sig av biltemas blästersand, tycker själv den ser jätte snygg ut. Vissa tycker den är kass eftersom den blir hård och packad, svårt för växterna att växa.

Men för att få bort detta problemet kan man väl lägga i några medelstora stenar under sanden som inte syns, eller?? Sedan undrar jag om fiskarna tar skada av vilket botten,matrial man använder sig av.? Har tänkt att ha neontetror, skalarer ett par av paletter och någon platy..

Tacksamm för svar//MVH Henrik Torstensson
#2 - 12 januari 2006 01:37
skalarer i 220L akvarie är oftast inte lämpligt då 220liters oftast är för låga.
vanliga skalarer behöver 45cm simhöjd medans altum vill ha 60cm simhöjd.
#3 - 12 januari 2006 15:59
[quote=Raven]skalarer i 220L akvarie är oftast inte lämpligt då 220liters oftast är för låga.
vanliga skalarer behöver 45cm simhöjd medans altum vill ha 60cm simhöjd.[/quote]

Okej då skaffar jag inga.. Men kan du svara på övriga frågor????
#4 - 12 januari 2006 16:25
[QUOTE=mazzej]Hej..

Ska starta upp ett 220l akvarie och har hört att många använder sig av biltemas blästersand, tycker själv den ser jätte snygg ut. Vissa tycker den är kass eftersom den blir hård och packad, svårt för växterna att växa.

Men för att få bort detta problemet kan man väl lägga i några medelstora stenar under sanden som inte syns, eller?? Sedan undrar jag om fiskarna tar skada av vilket botten,matrial man använder sig av.? Har tänkt att ha neontetror, skalarer ett par av paletter och någon platy..

Tacksamm för svar//MVH Henrik Torstensson[/QUOTE]

är ju inte Raven men jag kan la svara ändå...

vanligtvis så "kryper" större sten uppåt och lägger sig ovanför den finkornigare sanden, OM så fallet kommer bli kan jag inte veta.., men det é inte omöjligt.
ja det finns fiskar som kan ta skada om substratet är för vasst, genom att skära av sig skäggtömmar eller skära sig i munnen...
ev. kan paletter sätta smågrus i halsen..
#5 - 12 januari 2006 18:08
Kanske kan bland upp det med större engelsk sjösten (typ 5mm), skulle nog se rätt bra ut =)

Annons