Ang. Bok rötter i akvarium...

#1 - 18 januari 2007 19:36
[SIZE=3]Jag undrar om det finns någon mera träslag än bok som man kan ha i akvariet.... Samt om man måste torka bokrötterna innan man lägger dom i akvariet eller om det går att lägga i dom när dom e färska...[/SIZE]
#2 - 19 januari 2007 10:08
Hej!

Torra grenar av bok och ek ska gå bra. Rötter är så jobbiga att gräva upp så jag tror inte att det är så beprövat. Kolla gärna min beskrivning om ekgrenar på zonen:

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=97554&gid=832601

Mvh

olof
#3 - 19 januari 2007 10:36
I princip alla trädslag av lövträd fungerar fint.
Däremot är det många utav dem som är svåra att få att sjunka. Man får binda fast dem, eller råka få tag i trä som legat väldigt länge i vatten, för att de skall sjunka.

Undvik barrträd - kan innehålla för fiskarna farliga ämnen som fälls ut gradvis i vattnet.
#4 - 19 januari 2007 10:50
Annars borde alrötter vara det ideala eftersom de gärna växer i vatten. Pil växer även det gärna nära vatten, tar man färska grenar och rötter kan det dock slå rot ganska lätt.
#5 - 19 januari 2007 16:09
Så man kan alltså plocka egna rötter från naturen och ha i akvarier?
Ska man inte behandla dem speciellt typ koka och ha dem blötlagda väldigt länge?
#6 - 19 januari 2007 17:01
Jag har hört om man ska använda sig av färska grenar så kan man bara använda sig av fruktträd om det stämmer det vet jag inte
#7 - 19 januari 2007 17:20
tack för alla svar... jag ska kolla om det finns någon ek i min närhet som jag kan "ta" lite grenar ifrån....

Annons