Ang artbeskrivningarna på zoopet

Guest
#1 - 26 september 2006 21:35
Hej!!

vet var jag ska skriva detta så ja skriver det här.

Jag har en undran är det inte dax och se över artbeskrivningarna på zoopet.
En del arter står det gamla namn och arter som visar fel bild.

MVH Mattias
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 27 september 2006 06:39
Avdelningen uppdateras kontinuerligt men säkert sker det missar. Om man hittar fel är det bara att meddela admin vilket en del också gör
#3 - 27 september 2006 07:02
Jag saknar endlers
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 27 september 2006 07:06
batski skrev:
Jag saknar endlers

Det har tidigare saknats tillräckligt bra foton men det har väl nu kommit in några så den kommer säkert med framöver.
Dock skall väl sägas att den inte är en egen art utan "bara" en odlingsvariant av Poecilia reticulata. Under en tid menade en del att den skulle heta P.wingei men det visade sig vara fel
#5 - 27 september 2006 07:25
Pågår inte den debatten fortfarande? Men en odlingsvariant kan de ändå inte vara eftersom de upptäcktes i naturen.

Kul med en liten infosida om endlers :p
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 27 september 2006 07:31
batski skrev:
Pågår inte den debatten fortfarande? Men en odlingsvariant kan de ändå inte vara eftersom de upptäcktes i naturen.

Kul med en liten infosida om endlers :p

Alla har väl ursprungligen kommit från naturen;)
Nej men vad jag menade är att de som idag i handlen säljs som Endlers i handeln inte är den endlers som en gång i tiden hittades i naturen.
Så naturformen av endlers lär vi nog aldrig få någon artbeskrivning på.
#7 - 27 september 2006 07:36
De som jag har fått tag på (i USA) ska vara ursprungsformen. Fast jag har inte lyckats få nån bra bil på dem.
#8 - 27 september 2006 07:46
Nej, de är inte lätta att ta kort på, men Kjell klarar nog av det när han kommer hit;) !
#9 - 27 september 2006 07:47
Dock skall väl sägas att den inte är en egen art utan "bara" en odlingsvariant av Poecilia reticulata. Under en tid menade en del att den skulle heta P.wingei men det visade sig vara fel

Är då den "rätta" beteckningen Poecilia sp. "endleri"?
Har för mig att dom gick under det namnet för nåt år sedan...
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 27 september 2006 08:00
ansjo skrev:
Nej, de är inte lätta att ta kort på, men Kjell klarar nog av det när han kommer hit;) !

Jag har dom faktiskt själv men har ändå fått till något bra foto[:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 27 september 2006 08:02
Är då den "rätta" beteckningen Poecilia sp. "endleri"?

Har för mig att dom gick under det namnet för nåt år sedan...

Nja det namn som väl får gälla tills vidare är nog ändå P.reticulata

Du hittar en del diskussioner om endlers i denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=85781&highlight=endlers samt i denna http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=84675&highlight=endlers
#12 - 27 september 2006 11:07
Å jag saknar puffarna bland arterna.
#13 - 27 september 2006 11:49
Enligt svenska Guppysällskapet så har Endlers nu fått en egen artstatus från December 2005 och heter Poecilia wingei
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 27 september 2006 11:51
qenzo skrev:
Å jag saknar puffarna bland arterna.

Vi saknar fotona;)
#15 - 27 september 2006 11:52
Men det finns även P. wingei som inte är endlers va? I så fall så är endlers en variation av wingei.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 27 september 2006 11:55
gizmogirl skrev:
Enligt svenska Guppysällskapet så har Endlers nu fått en egen artstatus från December 2005 och heter Poecilia wingei

Vi avvaktar nog tills det blivit lite mer klarlagt. Som ni kan läsa i trådlänkarna ovan så verkar ju Endlers i alal fall inte vara P.wingei - de utländska akvarietidskrifter jag prenumererar på säger ju också samma sak.
#17 - 27 september 2006 11:57
gizmogirl skrev:

Se denna diskussion:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=85781
ssk inlägg #9 o 10

Annons