Eftersom jag planerar att kanske köpa ett saltvattens-akvarium så har jag en fråga.Måste man ha så kallade "levande stenar" i akvariumet?
levande sten är ett absolut måste i saltvattensakvarium om du inte vill ha algodling. 1 kilo till 10 liter vatten är bra proportioner men mer skadar inte.
Visst fattar jag också att man måste ha någon typ av växter/anemoner/koraller i akvariet
Varför har du fått för dig att man måste ha anemoner? koraller? växter? Faktum är att det finns inga saltvattenslevande växter så det kan du stryka med det samma. Anemoner är mycket svåra och inget att ha för en nybörjare. Koraller är fina och det finns några som passar nybörjare, men att det är ett måste tycker jag inte. Det finns massor av folk som kör fo-tanks.
men måste man tvunget vis ha så kallade levande väster??Till exempel anemoner men "armar"..
Levande väster vet jag inte vad det är [;)], men om det är växter du menar så har jag redan berättat om saltvattensväxter. Följaktligen så är anemoner inte heller växter. Anemonen är ett djur som lever på att filtrera vattnet.
Rent generellt så har jag bara ett riktigt bra tips till dig: LÄS, för att lyckas med ett fungerande saltvattensakvarium så krävs det mycket mer kunskap än vad någon på ett forum är interesserad av att hjälpa dig med. Köp bra böcker och plugga in det viktigaste kring filtrering, djuren, kemin, fotosyntesen osv. När du har gjort det så kommer dina frågor inte att vara så "skumma".
MVH
Magnus